18 C
València
Dimarts, 24 febrer, 2026

La sisena onada de contagis colpeja les presons de la Comunitat Valenciana

 

Els centres penitenciaris de la Comunitat Valenciana estan vivint, igual que la resta de la societat, com la sisena onada de la Covid-19 està colpejant amb força tant la població interna com els treballadors, malgrat que la majoria d’uns i d’altres havien estat vacunats.

Al Centre Penitenciari de Picassent ja s’arriba a la xifra de 80 interns positius i més de 485 en quarantena o a l’espera de proves en un total de 20 mòduls diferents del centre. Així mateix, hi ha 28 treballadors positius i 6 més en quarantena.

El Centre Penitenciari de Castelló 2 (Albocàsser) els interns positius són 96 i els treballadors 34.

A causa d’aquestes altes xifres la Direcció del centre ha decidit, sense comptar amb els representants dels treballadors, anul·lar dies de permís, cosa especialment penosa tenint en compte que una gran part dels treballadors procedeixen de llocs allunyats.

El Centre Penitenciari d’Alacant 2 (Villena) hi ha al voltant de 50 treballadors positius i 4 interns i 110 interns més en quarantena.

El Centre Penitenciari d’Alacant Compliment (Fontcalent) el nombre de treballadors contagiats ascendeix a 15 i 5 més en quarantena. Pel que fa als interns, fins ara són 6 els afectats.

El Psiquiàtric Penitenciari de Fontcalent no hi ha interns afectats, però sí 10 treballadors.

Al centre de Castelló 1, tampoc no hi ha interns contagiats però si 9 treballadors.

Finalment, al Centre d’Inserció Social Torre Espioca de Picassent hi ha 4 treballadors positius i cap intern.

Tots aquests contagis s’estan produint en centres de treball amb plantilles molt deficitàries, especialment en el personal de vigilància i sanitari, tensant molt el funcionament d’aquests, suposant una gran pressió afegida.

S’estan havent d’habilitar sobre la marxa departaments que es trobaven tancats per manca de personal. Això suposa reduir el nombre de funcionaris que presten servei a cadascun dels mòduls, cosa que suposa un risc per a ells i per als interns.

Propostes dels sindicats

 

Des d’ACAIP-UGT hem realitzat diverses propostes que no estan sent acceptades per les diferents administracions:

1/ Vacunació com més prompte millor dels treballadors penitenciaris, per evitar que seguisquen sent vectors d’entrada del virus en un mitjà tancat com les presons. A més que aquesta vacunació es realitze, sempre que siga possible, als mateixos centres penitenciaris. Això contribueix a no sobrecarregar més els punts de vacunació i permet assegurar una millor continuïtat en la prestació del servei públic penitenciari.

2/ Tornar a implementar els horaris comprimits per al personal, que van estar vigents fins al 31 d’octubre passat. Això suposa reduir el nombre de desplaçaments als centres de treball, i crea grups més estancs de treballadors.

3/ Posada a disposició dels treballadors amb símptomes dels test diagnòstics existents als centres, per intentar limitar els contagis entre treballadors i d’aquests cap als interns. Actualment, a la majoria dels centres, només s’utilitzen per diagnosticar els interns.

Segons el resum de la situació per centres. Cal tenir en compte diversos factors:

1/ L’Administració penitenciària no facilita dades sobre interns contagiats o en quarantena. Les dades obtingudes procedeixen de registres penitenciaris, si bé cal tenir en compte que no a tots els centres se segueix la mateixa metodologia.

2/ L’Administració només està obligada a facilitar els delegats de prevenció dades sobre treballadors positius, no sobre els que estan en quarantena.

Si bé no a tots els centres es compleix aquesta obligació, malgrat les reiterades peticions i denúncies per fer-ho.

Les dades han estat obtingudes de registres penitenciaris, però igual que en el cas dels interns, no tots els centres segueixen el mateix procediment per fer-ho.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

L’Audiència de València ordena obrir el juí oral a Mónica Oltra per encobriment

L'Audiència Provincial de València ha ordenat al Jutjat d'Instrucció 15 obrir juí oral a Mónica Oltra i a altres nou pel presumpte encobriment dels abusos a una menor. La decisió revoca la negativa prèvia i aprecia base indiciària suficient per a enjudiciar els fets.

Consum va facturar 891 milions a la seua franquícia Charter en 2025 i va obrir 41 botigues

Consum va incrementar un 14,02% la facturació a la seua franquícia Charter en 2025, fins a 891,11 milions, i va elevar la xarxa a 504 botigues. El 73% de les obertures es va concentrar en la Comunitat Valenciana i Catalunya; per a 2026 preveu 37 noves botigues i una alça del 8,2%.

Dos detinguts per defraudar 217.000 euros amb falses inversions immobiliàries

La Policia Nacional ha detingut a València a un home i una dona per, presumptament, estafar 217.000 euros a una dona amb suposades inversions a Madrid. Van ser arrestats quan anaven a tornar a sol·licitar-li diners i van quedar en llibertat amb mesures cautelars.

La Comunitat Valenciana suma 1,4 milions de pernoctacions hoteleres al gener i puja preus un 6%

La Comunitat Valenciana va registrar 1,4 milions de pernoctacions hoteleres al gener, amb preus un 6% més cars. El turista estranger va aportar més nits malgrat arribar en menor número.

El Llevant necessita huit triomfs en tretze jornades per a depassar els 40 punts

Penúltim amb 18 punts, l'equip ha de sumar 24 més per a arribar a 42, el llindar que sol assegurar la salvació. Enfronta quatre dols directes que marcaran el seu futur.

Concentració davant Les Corts fa costat a les víctimes de la dana i exigix presó per a Mazón

Una concentració davant Les Corts ha recolzat a les víctimes de la dana de 2024 i ha exigit presó per a Carlos Mazón. Els afectats intervindran 483 dies després i hi haurà una altra protesta l'1 de març.

Les Falles de 2026 eleven la facturació pirotècnica a 8,75 milions, un 3% més

ACFAE preveu 8,75 milions d'euros en vendes durant les Falles de 2026, un 3% més. El consum mig es manté en 45 euros i s'esperen més de 1.000 contractacions.

L’Audiència de València ordena obrir juí oral contra Mónica Oltra per encobriment

L'Audiència Provincial de València ha ordenat al Jutjat d'Instrucció 15 obrir juí oral contra Mónica Oltra i altres nou per presumpte encobriment d'abusos. La decisió revoca el sobreseïment i dona pas a la fase d'enjudiciament.