Un estudi liderat pel valencià Bernat Sòria demostra que un medicament reduïx la mortalitat per Covid

 

Un medicament cel·lular provat en 13 pacients intubats ha demostrat ser eficient per a la millora clínica de casos crítics de Covid-19. L’estudi, el més ampli publicat fins al moment en estes condicions, ha sigut fet públic en la revista ‘The Lancet EClinicalMedicine’, després de demostrar que el tractament avançat reduïx la mortalitat dels pacients crítics de coronavirus del 85% al 15%.

 

Es tracta dels primers resultats del projecte BALMYS-19, co-liderat pel professor de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx (Alacant) i investigador de l’Institut d’Investigació Sanitària d’Alacant (ISABIAL), Bernat Soria, juntament amb el professor Damián García-Olmo de la Fundació Jiménez Díaz (Universitat Autònoma de Madrid). En l’estudi han participat altres sis universitats i sis hospitals espanyols.

 

Primera teràpia cel·lular per al Covid-19, desenvolupada i produïda íntegrament en Espanya

Soria va començar la seua investigació sobre l’aplicació de Medicaments Cel·lulars en la UMH i, després, en el National University Hospital de Singapur durant l’epidèmia asiàtica de SARS-1 en 2003, a on va observar en este últim cas l’intens infiltrat pulmonar en les biòpsies postmortem d’estos pacients.

 

A diferència del SARS-1, en la infecció per coronavirus SARS-CoV-2, el quadre clínic mostra una depressió del sistema immune (linfopenia), una resposta hiperinflamatoria generalitzada, mal tissular, hipercoagulabilitat i distress pulmonar intens que obliga a l’ingrés en la Unitat de Cures Intensives (UCI).

 

Esta Teràpia Avançada es basa en cèl·lules mare amb propietats regeneratives, antiinflamatòries i inmunorreguladores i es tracta de la primera teràpia cel·lular per al Covid-19, desenvolupada i produïda íntegrament en Espanya.

 

Reduïx la mortalitat dels pacients crítics de coronavirus del 85% al 15%

Durant l’estudi pilot, es va tractar a pacients crítics de coronavirus que no responien a tractaments convencionals amb el Medicament Cel·lular, format de cèl·lules mesenquimals estromals al·logèniques a dosis d’un milió de cèl·lules per quilo de pes en una o diverses dosis. Els resultats de la seua aplicació en pacients de coronavirus ingressats en UCI es van comparar amb l’evolució clínica i mortalitat de casos similars.

 

Segons els resultats obtinguts, el tractament cel·lular no produïx reaccions adverses, però sí que comporta una millora clínica i radiològica generalitzada. La mortalitat dels pacients va disminuir del 70-85% al 15% (2 pacients). La majoria de persones tractades amb el medicament cel·lular van ser desintubades durant el període de recollida de dades.

 

A demés, van disminuir els seus marcadors d’inflamació (proteïna C reactiva i ferritina), coagulació (dímer D) i mal tissular (deshidrogenasa làctica) i es va constatar que el medicament no disminuïx el recompte de limfòcits. De fet, els resultats apunten al fet que el nou tractament augmenta la presència de limfòcits T (que ataquen directament al virus) i de limfòcits B (que sintetitzen els anticossos).

 

Medicament cel·lulars, «medicaments vius»

Els autors de l’estudi expliquen que els Medicaments Cel·lulars, a diferència d’altres tractaments, són «medicaments vius» i han de ser utilitzats per personal mèdic qualificat i produïts per unitats acreditades per l’Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris. El coneixement dels fonaments científics biològics d’estos tractaments i de la fisiologia de la interacció entre el medicament i l’hoste són imprescindibles per a un correcte maneig.

 

El valencià Bernat Soria lidera també un dels quatre projectes d’innovació i investigació per a la lluita contra el coronavirus de la UMH, seleccionats per la Generalitat Valenciana, dins de la convocatòria #SúmateAlRetoContraElCovid-19, organitzada al costat de l’Agència Valenciana de la Innovació (AVI).

Últimes notícies

Diana Morant renuncia a les generals per dedicar-se a les autonòmiques valencianes

La líder del PSPV i ministra de Ciència, Diana Morant, ha anunciat que no anirà en les llistes del 29-N per dedicar-se en exclusiva a preparar les eleccions autonòmiques a la Comunitat Valenciana.

Enrique Arce, nomenat Ambaixador de la Comunitat Valenciana pel seu arrelament a València

L’actor valencià Enrique Arce ha sigut distingit com a Ambaixador de la Comunitat Valenciana per la Generalitat, un reconeixement que rep amb honor i humilitat després de dècades projectant València arreu del món.

Suspenen un desnonament a Alacant aplicant el nou decret d’habitatge

Un jutjat d’Alacant ha suspés fins al 2030 el desnonament d’una dona i els seus tres fills menors en aplicar el nou Reial decret 29/2026. Els serveis socials havien acreditat la situació de vulnerabilitat i la falta d’alternativa residencial.

Així són les exposicions pels 125 anys de l’Autoritat Portuària d’Alacant

L’Autoritat Portuària d’Alacant ha obert dues exposicions pel seu 125 aniversari, amb obres, documents i peces històriques sobre la trajectòria del port i la seua relació amb la ciutat i la província.

Sergio García es planteja tornar al PGA Tour i lluitar per la Ryder Cup

Sergio García estudia trencar definitivament amb LIV, no tanca la porta a tornar al PGA Tour i es marca com a objectiu jugar la pròxima Ryder Cup, almenys com a vicecapità.

Francis Mojica rep el Premi al Mèrit Científic d’Alimentaria FoodTech 2026

El microbiòleg de la Universitat d’Alacant Francis Mojica ha sigut distingit amb el Premi al Mèrit Científic d’Alimentaria FoodTech 2026, en la categoria de projecte científic, pel seu paper clau en el desenvolupament de la tecnologia CRISPR.

El PSPV proposa una declaració institucional per a reforçar l’autogovern i la diversitat el 9 d’Octubre

El PSPV-PSOE ha plantejat a tots els grups de Les Corts aprovar una declaració institucional pel 9 d’Octubre en defensa de l’autogovern valencià, la convivència i la diversitat, que exigix el suport unànime del Parlament.

Ángel Ayora reivindica que rebutjar LIV ha sigut ‘la decisió correcta’

El malagueny Ángel Ayora defensa que rebutjar l’oferta de LIV Golf ha sigut ‘la decisió correcta’ perquè el seu gran objectiu és jugar al PGA Tour i disputar la Ryder Cup amb Europa, i destaca el paper clau de Juan Carlos Ferrero en la seua preparació mental.