Europa avisa del perill d’una quarta onada de coronavirus: «Estem empitjorant»

 

Brussel·les ha alertat d’un repunt de contagis i ha reclamat accelerar la vacunació a la Unió Europea. «Estem empitjorant, veiem la cresta d’una quarta onada», ha assegurat este dimecres la presidenta de la Comissió Europea (CE), Ursula Von der Leyen. En paral·lel a la crida per a vacunar més ràpidament, l’executiu comunitari també demana als governs europeus que comencen a preparar una desescalada «coordinada» per quan «la situació epidemiològica ho permeta».

 

 

El Centre Europeu de Prevenció i Control Malalties (ECDC, per les seues sigles en anglès) definirà en les pròximes setmanes «el marge de maniobra» que tenen els països per alçar restriccions. De totes maneres, els experts de l’ECDC ja van avisar a principis d’esta setmana que les mesures per la covid-19 s’han de mantindre fins a l’1 de maig si es vol evitar un repunt de morts en juny. De fet, preveuen el doble de morts per la Covid-19 en estiu si s’alçen este març les restriccions.

 

La CE demana preparar conjuntament l’eixida de la pandèmia

Confiant que la vacunació farà un salt qualitatiu a partir d’abril amb un augment de les dosis disponibles, la CE demana als governs europeus que comencen a preparar ja conjuntament l’estratègia d’eixida de la pandèmia. Per a l’executiu comunitari, esta hauria d’implicar seguir criteris comuns i l’ECDC hauria de tindre un paper destacat per a marcar el full de ruta dels països de la UE.

Segons la CE, esta agència està elaborant una guia per a establir els nivells epidemiològics que permeten fer «simulacions sobre el marge de maniobra que té cada estat per a reduir mesures sense provocar un rebrot». Brussel·les assegura que l’ECDC crearà una ferramenta digital per a facilitar les decisions als estats i que estarà operativa en abril.

 

Un passaport sanitari gratuït per a viatjar per Europa

A banda d’això, Brussel·les proposa un passaport sanitari gratuït per verificar amb un QR la vacunació, haver passat el virus o ser negatiu en Covid-19. La CE ha presentat este dimecres la proposta sobre este document de viatge que, a l’espera del vistiplau dels governs europeus, no estarà llest abans de juny, ja que l’executiu europeu tardarà almenys tres mesos en fer-lo operatiu en l’àmbit tècnic.

 

De totes maneres, quedarà en mans dels estats decidir quines proves accepten com a salconduit i les restriccions de moviment per la Covid-19. La CE ha avisat que els no vacunats hauran de tindre la mateixa llibertat de moviment que els vacunats mentre se sotmeten a «proves o quarantenes». Els 27 estats membre de la Unió Europea discutiran el sistema de mobilitat ideat per l’executiu d’Ursula Von der Leyen els pròxims 25 i 26 de març.

 

D’entrada, els líders europeus estan a favor d’un passaport Covid-19, mentres no signifique una discriminació per als no vacunats. El Parlament Europeu també haurà de donar el seu vistiplau al passaport de la Covid. En Brussel·les aposten per tirar endavant un document flexible que permeta demostrar l’estatus sobre el virus de cara a reactivar els viatges en estiu. «El Certificat Verd Digital oferix una solució a tota la UE per a garantir que els ciutadans es beneficien d’una ferramenta digital harmonitzada per a moure’s en la UE», ha defensat la vicepresidenta de la CE Vera Jourová.

 

Brussel·les demana que el passaport sanitari siga vàlid en tots els estats membre de la UE amb la possibilitat que servisca per a Islàndia, Liechtenstein, Noruega i Suïssa, si estos països ho desitgen. Qualsevol ciutadà de la UE ha de poder obtindre el document de viatge i els estrangers residents a la UE i els visitants amb dret a viatjar arreu del bloc europeu. Fonts comunitàries no descarten que el document puga servir en un futur per a viatjar fora de la UE, però no s’atrevixen a predir quan es podrien tancar acords bilaterals amb països tercers.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Compromís reclama pactes per a evitar el col·lapse de València en les Falles

Compromís denuncia que les Falles de València han estat marcades pel col·lapse en mobilitat, neteja i convivència i exigix tres pactes per a reconduir l'organització de les festes, a més de recuperar la taxa turística.

Milers de taxis oferixen servicis gratuïts a València i Alacant contra la liberalització dels VTC

Milers de taxistes de València i Alacant han realitzat servicis gratuïts durant dos hores per a protestar contra la liberalització dels VTC i exigir mesures de xoc immediates.

L’Elx presenta la seua samarreta retro inspirada en els 90 per a la jornada vintage de LaLiga

L'Elx ha presentat una samarreta retro amb la franja verda més alta i estreta, inspirada en els anys 90, que s'estrenarà en la jornada temàtica retro de LaLiga.

Els valencians Grimaldo, Mosquera, Fornals, Soler i Ferran Torres lideren la llista d’Espanya

Luis de la Font convoca a cinc futbolistes valencians i estrena a Mosquera, Joan García, Barrenetxea i Víctor Muñoz per als amistosos de març davant Sèrbia i Egipte.

El govern de Barcala defén la seua gestió dels bons comercie a Alacant

L'equip de govern d'Alacant sosté que la gestió dels bons comercie es va ajustar als procediments i que tota la informació és pública, mentres l'oposició exigix més transparència i accés als expedients.

Quique Llopis apunta a medalla en el Mundial de Toruń i Eusebio Càceres busca consolidar el seu renaixement

Quique Llopis arriba al Mundial de Toruń amb opcions reals de medalla en 60 metres barres, mentres que Eusebio Càceres vol confirmar el seu renàixer esportiu en la longitud.

El València complix 107 anys entre la lluita per la permanència i el repte del Nou Mestalla

El València CF celebra el seu 107 aniversari lluny dels llocs europeus, centrat en assegurar la permanència i en l'avanç de les obres del Nou Mestalla amb vista a 2027.

Vila-real i Reial Societat es juguen un pas clau cap a Europa en La Ceràmica

Vila-real i Reial Societat s'enfronten en La Ceràmica amb objectius europeus distints però urgents: afermar la Champions o assegurar presència continental la pròxima temporada.