L’ús dels autotests i proves gratuïtes s’expandeix a Europa

 

Un grup creixent d’estats a la Unió Europea impulsa estratègies de tests massius oferint proves ràpides i, recentment, alguns fins i tot permeten a la població fer autotests gratuïts o a preus molt reduïts. Estos tipus de test permeten que les persones recopilen una mostra i interpreten els resultats per elles mateixes. Ara bé, alguns governs es mostren reticents a la venda d’autotest.

El Centre Europeu de Prevenció i Control de Malalties (ECDC, per les seues sigles en anglés), creu que podrien «millorar el control de la malaltia amb una identificació i aïllament ràpids dels casos», però adverteix que «pot fer que les mesures de resposta, com ara el seguiment de contactes i la quarentena, siguen encara més difícils».

L’informe recalca la importància de proporcionar a les persones instruccions clares per a la realització d’este test i per a interpretar i comunicar els resultats a l’autoritat pública local. També inclou una sèrie de recomanacions per aquells països que introduesquen l’autotest dins la seua estratègia de testatge; fer un seguiment, si és possible, del nombre de proves distribuïdes/utilitzades, disposar d’un sistema per recollir els resultats reportats (aplicació mòbil, plataforma en el núvol, línia telefònica dedicada o mitjançant treballadors sanitaris, etc.) i organitzar proves de confirmació, entre altres recomanacions.

La Unió Europea encara no ha marcat cap línia comuna a seguir ni respecte a l’estratègia per a la detecció de la covid-19 ni sobre el preu dels autotests i, per això, hi ha diferències entre els estats. A Espanya, de moment, este tipo de proves estan prohibides sense la supervisió de personal sanitari. Les proves de detecció de la covid-19 es realitzen en centres especialitzats o mèdics i són gratuïtes si es tenen símptomes i s’ha estat en contacte amb un contagiat.

Aquells que es vulguen fer la prova, però no presenten símptomes ni hagen estat en contacte amb un positiu poden recórrer a centres de proves o clíniques privades que ofereixen el test serològic per un preu al voltant dels 40 euros, la prova d’antígens per al voltant dels 50, i cobren uns 100 euros per una PCR.

 

Alemanya

Els ciutadans alemanys poden accedir des de l’1 de març a una prova gratuïta (test d’antígens) a la setmana, a excepció dels professors i els alumnes, que tenen dret a les dos proves a la setmana si tenen classes presencials.

A més, és possible comprar autotests a preus econòmics: un lot de 5 test té un cost del voltant dels 25 euros. Es poden trobar a botigues, supermercats i farmàcies, però quasi sempre estan esgotats, segons la premsa alemanya. El govern d’Angela Merkel adverteix que estes proves ràpides no són tan fiables com les proves PCR i demana als ciutadans que després de cada autotest positiu es facen una prova de PCR per confirmar el resultat.

 

Regne Unit

El Regne Unit se suma a l’estratègia dels tests ràpids com a mètode «més efectiu» per a detectar nous casos de coronavirus. A partir del 9 d’abril els britànics poden accedir a proves gratuïtes, regulars i ràpides de coronavirus, segons ha anunciat el govern.

Tot el món al Regne Unit, inclosos els que no presenten símptomes, tindran accés a fer-se una prova gratuïta dos vegades per setmana. El secretari de Salut i d’Atenció Social, Matt Hancock, assegura que «aproximadament 1 de cada 3 persones que tenen covid-19 no presenten símptomes». Tenint en compte això, considera este tipo de test «fonamentals per detectar ràpidament casos positius i aixafar qualsevol brot».

Bèlgica

Bèlgica proporciona des del 6 d’abril autotest a les farmàcies a un cost d’entre 5 i 10 euros per a la seua població. A més, les persones beneficiàries d’un ajut social sanitari només han de pagar 1 euro per comprar-los.

 

França

El Govern francés va anunciar que els autotests estarien disponibles als supermercats francesos a finals de març, una decisió que va haver de recular i que va causar divergència d’opinions entre la comunitat científica francesa. «Hi ha d’haver un professional sanitari per vendre estes proves, que explique el seu funcionament. No és tan senzill», va dir el ministre de Salut, Olivier Veran.

Finalment, a partir del 12 d’abril els francesos podran comprar els autotests a les farmàcies per un preu que encara s’ha d’establir. Segons informa la premsa francesa, el preu anirà en la mateixa línia que altres països europeus que ja venen els autotests, d’entre 5 i 7 euros per unitat.

Itàlia

A Itàlia qualsevol persona pot fer-se la prova ràpida d’antígens o serològica sense recepta mèdica a farmàcies, clíniques privades i laboratoris d’anàlisis mèdics per uns 15 euros. Hi ha col·lectius com professors, monitors d’extraescolars o persones que treballen amb gent gran, entre d’altres, que tenen dret a proves ràpides d’antigen gratuïtes. Els autotests estan autoritzats només en algunes regions.

Àustria

Qualsevol persona que visca, treballe o estudie a Àustria pot fer-se gratuïtament una prova PCR o un test d’antígens en un dels 2.400 centres de proves creats pel govern austríac. El resultat de la prova es coneix en 15 minuts. A més, cada austríac té dret a 5 autotests gratuïts al mes que pot recollir a les farmàcies.

Últimes notícies

Lesió de Bigas i De Santiago complica la pretemporada de l’Elx

Pedro Bigas i Yago de Santiago encara no han jugat cap minut amb l’Elx en esta pretemporada per problemes físics. Altres jugadors com Adam Boayar, Matías Dituro i Abiel Osorio també continuen fora de combat per lesió o tràmits burocràtics.

El Consell retreu al PSPV la precarietat del servici de bombers forestals en época del Botànic

La Generalitat ha acusat el PSPV-PSOE de cinisme polític i d’haver precaritzat el servici de bombers forestals durant els governs del Botànic, després que els socialistes denunciaran que el Consell del PP no va executar el 21 % del pressupost de contractació de 2025. L’Executiu actual defensa que ha impulsat la major transformació de la SGISE, amb més unitats operatives tot l’any i un augment de la plantilla.

Els bombers continuen refrescant Tales i Eslida després de l’incendi de la Vall d’Uixó

Cinc unitats de Bombers Forestals i diversos efectius del Consorci de Castelló treballen hui en la fase de refresc de l’incendi de la Vall d’Uixó, amb especial vigilància a Tales i Eslida després de cremar 9.568 hectàrees.

Nou dispositiu psicològic immediat per a emergències de la DANA a la Comunitat Valenciana

La Generalitat i les associacions de víctimes de la DANA impulsaran un dispositiu d’intervenció psicològica immediata dins del sistema públic valencià i un programa de formació per a municipis, escoles i serveis socials.

Un nou xip fotònic valencià multiplica tasques per a comunicacions i IA

Investigadors de la UPV han contribuït a un processador fotònic programable capaç de fer diverses funcions alhora en un únic xip, clau per a futures xarxes de comunicacions, centres de dades i aplicacions d’intel·ligència artificial.

Carlos Espí s’acomiada del Llevant rumb al Real Madrid

El davanter valencià Carlos Espí ha fet públic el seu acomiadament del Llevant UD en un emotiu missatge a les xarxes socials després del seu traspàs al Real Madrid, agraint el suport rebut i assegurant que se'n va amb la tranquil·litat d'haver-ho donat tot pel club granota.

El PSPV acusa el Consell de deixar sense gastar un 21% per a bombers forestals

El PSPV-PSOE denuncia que el Consell del PP ha deixat sense executar el 21% del pressupost de 2025 per a contractar bombers forestals i critica que la plantilla de la SGISE només ha crescut en dos efectius, de 889 a 891.

Tots els hospitals públics valencians operen els casos més greus abans de 30 dies

Els 27 hospitals públics de la Comunitat Valenciana han aconseguit operar els pacients de màxima prioritat abans d un mes i reduir a la mitat els malalts en espera per a cirurgia urgent respecte de 2023.
FILMOTECA D'ESTIU