12.9 C
València
Dissabte, 3 gener, 2026

La COVID-19 torna a amenaçar el Nadal amb les noves subvariants

La pandèmia de la COVID-19 encara no ha acabat. A pesar que portem fent vida pràcticament normal des de fa ja diversos mesos, diem pràcticament perquè l’ús de màscares continua sent obligatori tant en centres sociosanitaris com en el transport públic, la malaltia que ens va mantindre tancats a casa entre març i juny de 2020 segueix present en el nostre dia a dia a través de diverses subvariants.

Així ho ha recordat a viròloga Margarita del Val, qui a més ha advertit que aquest Nadal hi haurà una situació pitjor que l’any passat per als contagis per covid. Així ho ha expressat en una conferència a Saragossa on va parlar de ‘Les malalties infeccioses i la salut global’.

Del Val va recomanar que de cara a les reunions familiars per Nadal s’intente ventilar en els domicilis particulars i qui puga tinga un filtre HEPA per a netejar l’ambient. La viròloga va avisar que la falta de ventilació pot portar més casos de contagis de covid i altres virus, com el pneumococ, virus respiratori sincital, rinovirus…

A més, del Val va insistir a estar “molt atents per a protegir les persones de més risc“.

Partidària de l’ús de la màscara en el transport públic

La viròloga també va opinar sobre l’ús de la màscara en el transport públic i creu que “és una de les circumstàncies en les quals amb una màscara durant no gaire temps es pot evitar bastant el risc de contagi de coronavirus i d’altres malalties infeccioses”.

D’altra banda, Margarita del Val creu que sorgirà un “conflicte innecessari” entre “l’estalvi energètic necessari” i la transmissió de contagis. Va dir que en la pandèmia s’ha aprés molt del contagi per aerosols, però no s’han dissenyat aparells senzills i barats que ens donen unes eines per a tindre un aire més net.

Així són les noves subvariants de la COVID-19

A pesar que encara s’estan analitzant en profunditat, les persones infectades amb la BQ.1 i la BQ.1.1 han registrat una major feblesa en el cos, maldecaps i mals de gola.

També dolor muscular, tos, secreció nasal, esternuts i febres altes, alguna cosa que ja hem vist en variants anteriors de la malaltia.

No obstant això, també s’han registrat unes altres no tan comuns com la pèrdua d’apetit, la diarrea, l’elevació inusual del ritme cardíac i l’afonia.

Últimes notícies

Alcoi suspén el Campament Real del Preventori per previsió de pluja

Alcoi i l'Associació Cultural Samarita suspenen el Campament Real previst per al matí del 5 de gener per previsió de pluja. Burreta i Cavalcada es mantenen i s'adaptaran segons el temps.

Desarticulada a Torrevieja una xarxa de tràfic de persones per a explotació sexual

La Guàrdia Civil ha desarticulat una organització a Torrevieja dedicada a l'explotació sexual. Nou víctimes han sigut alliberades i cinc persones detingudes després de registres en un pub i un hostal.

Avís groc per pluges en el litoral nord d’Alacant i en el sud de València

Aemet ha activat l'avís groc per pluges entre les 20.00 del dissabte i les 12.00 del diumenge en el nord d'Alacant i el sud de València. A més, s'ha activat avís costaner el diumenge amb vent del nord-est i ones de 2 a 3 metres.

Renfe va tancar 2025 amb un rècord de 37,3 milions de viatges en AVE i Llarga Distància

Renfe va tancar 2025 amb 37,3 milions de viatges en AVE i Llarga Distància, un 5,97% més que en 2024 i màxim històric. Avlo va impulsar el creixement i l'empresa va liderar els corredors en els quals opera.

Tres detinguts per 15 robatoris amb força a Albal, Catarroja i Massanassa

La Guàrdia Civil ha detingut a tres hòmens, un menor, per 15 robatoris amb força en comerços d'Albal, Catarroja i Massanassa. El botí ascendix a 12.842 euros i els danys a 10.000; el presumpte capitost ha ingressat a la presó provisional.

Detinguts tres membres d’una família per tràfic de drogues a Elx i Santa Pola

La Policia Nacional ha detingut a dos dones i un home de la mateixa família per sovintege de drogues entre Elx i Santa Pola. Es van practicar cinc registres amb confiscacions i els tres van quedar a disposició judicial.

Administracions amb sort per Nadal busquen seguir en ratxa en el Xiquet

Punts de venda d'Alacant, València i Alcoi que van donar premis en la Grossa mantenen el ritme per al sorteig del dimarts, amb cues i dècims al límit.

Avís groc per pluges en el litoral nord d’Alacant i sud de València

Aemet ha activat per a este dissabte l'avís groc per pluges en el litoral nord d'Alacant i a l'interior i litoral sud de València. S'esperen fins a 20 l/m² en una hora i 60 en dotze, amb probabilitat del 40-70% entre les 20.00 i la mitjanit.