Vols conéixer el major desafiament en la història de la Policia Local de València?

 

La Fundació de la Policia Local de València estrenarà demà el documental “L’any que ho va canviar tot” en el Palau de Congressos a les 19.30 hores amb entrada lliure. La producció relata el major desafiament al qual s’ha enfrontat l’organització en els seus 150 anys d’història.

“En la història de la Policia Local no hi ha hagut un repte tan gran com este, ha superat la imaginació de qualsevol” són alguns dels testimoniatges que s’escolten en el documental gravat durant l’any 2020 i en el qual es mostra com va viure i va afrontar la Policia Local de València l’aplicació de l’Estat d’Alarma i el confinament de la població.

L’any que ho va canviar tot” arranca en els primers dies de març de 2020 quan encara es desconeixia si València celebraria les Falles. Només un mes abans, el 7 de febrer de 2020, la Policia Local de València celebrava el seu 150 aniversari i concedia la medalla d’honor al Capitán Tejero, el cap de la Policia Local de València assassinat en 1936 per defensar l’ordre constitucional de la República.

Ningú podia imaginar llavors, tot el que succeiria després perquè, com explica Aarón Cano, regidor de Protecció Ciutadana “igual que la Guerra Civil, la pandèmia deixarà una petjada indeleble en la cara de la ciutat”.

El documental, d’una hora de duració, compta amb testimoniatges de comissaris, inspectors, agents que expliquen els desafiaments que va suposar el confinament des de diferents àrees com la sala del 092 on les crides i consultes es van disparar.

“Les situacions més difícils eren les de persones amb problemes de salut mental” explica Antonio Valera, inspector de la sala del 092 però el documental també aborda moltes altres situacions extremadament complicades com el repte que va suposar per al grup que atén les víctimes de violència de gènere “moltes de les quals es van quedar sense treball, van haver de conviure, en alguns casos amb els seus maltractadors” assenyala Estefanía Navarrete, coordinadora del grup GAMMA o per a la Unitat de Convivència i Seguretat (UCOS) davant el repte humanitari que va suposar atendre moltes més persones sense llar.

“A vegades estaves en un control i des d’un vehicle t’explicaven que anaven a enterrar a un familiar que havia mort per Covid” allò et situava immediatament en la situació en la qual estàvem “prenies consciència” relata un altre dels inspectors entrevistats molts dels quals relaten també els temors que tenien en els serveis on també aporten la seua experiència des d’agents recentment incorporats al Cos com els més veterans que admeten no haver estat davant un repte més important i difícil en tota la seua vida.

La cinta que repassa també els majors desastres als quals s’ha enfrontat l’organització com la Guerra Civil, la riuada de 1957, el colp d’estat en 1981 o l’accident del metro en 2006 amb un important arxiu documental de particulars i de la Filmoteca de València està produïda per la Fundació de la Policia Local i dirigida per Beatriz Borraz i Ricard Chicot.

Últimes notícies

El Levante començarà LaLiga amb dos desplaçaments i Betis i Barça com a primers rivals a Orriols

El Levante iniciarà LaLiga EA Sports 26-27 fora de casa contra l’Espanyol, encadenarà dos partits a domicili i estrenarà el Ciutat davant Betis i Barça. El derbi amb el València arribarà en gener a Orriols i es tancarà la Lliga contra el Celta.

L’Elx començarà la Lliga al camp del Deportivo, on va celebrar l’ascens fa un any

L’Elx iniciarà la Lliga 2026-27 al camp del Deportivo de La Coruña, escenari del seu ascens, i la tancarà al Martínez Valero davant el Racing de Santander.

El Valencia arrancarà la Lliga contra el Betis a Mestalla i s’acomiadarà de l’estadi davant l’Elx

El Valencia començarà la Lliga 2026-2027 a Mestalla contra el Betis el 15 o 16 d’agost i jugarà l’últim partit oficial a l’actual estadi davant l’Elx en la penúltima jornada, abans de tancar la competició a El Sadar.

El Villarreal començarà la Lliga 2026/27 a Santander i la tancarà a Sant Sebastià

El Villarreal ha conegut el seu calendari de Lliga 2026/27, amb un inici marcat per tres jornades seguides com a visitant per les obres a l’estadi de la Ceràmica i un tram inicial carregat de derbis i duels davant els grans.

Un incendi en una nau d’Aspe arrasa la instal·lació i crema una zona de muntanya pròxima

Els bombers del Consorci Provincial d’Alacant treballen per a apagar un incendi en una nau industrial d’Aspe que s’ha estès a una zona de muntanya pròxima i ha deixat la instal·lació molt afectada.

Mig milió d’euros valencians per a ajuda d’emergència a Veneçuela després dels terratrémols

La Generalitat ha posat en marxa un paquet extraordinari de 500.000 euros per a assistència bàsica a Veneçuela, a més de reforçar l’enviament d’equips de rescat i personal especialitzat des de la Comunitat Valenciana.

147 anys i mig de presó per als 14 acusats d’introduir cocaïna pel Port de València

L’Audiència de València ha condemnat 14 persones a 147 anys i mig de presó i multes de 784,6 milions d’euros per un alijo de cocaïna interceptat en un contenidor al Port de València en 2020, després que el TSJCV anul·lara una absolució prèvia i ordenara valorar els missatges de Sky ECC.

147 anys de presó per als 14 condemnats per introduir cocaïna al Port de València

L’Audiència de València ha condemnat 14 acusats a 147 anys i mig de presó i a multes que superen els 784 milions d’euros per un alijo de cocaïna interceptat en un contenidor al Port de València en 2020.