7.7 C
València
Dijous, 1 gener, 2026

Vols conéixer el major desafiament en la història de la Policia Local de València?

 

La Fundació de la Policia Local de València estrenarà demà el documental “L’any que ho va canviar tot” en el Palau de Congressos a les 19.30 hores amb entrada lliure. La producció relata el major desafiament al qual s’ha enfrontat l’organització en els seus 150 anys d’història.

“En la història de la Policia Local no hi ha hagut un repte tan gran com este, ha superat la imaginació de qualsevol” són alguns dels testimoniatges que s’escolten en el documental gravat durant l’any 2020 i en el qual es mostra com va viure i va afrontar la Policia Local de València l’aplicació de l’Estat d’Alarma i el confinament de la població.

L’any que ho va canviar tot” arranca en els primers dies de març de 2020 quan encara es desconeixia si València celebraria les Falles. Només un mes abans, el 7 de febrer de 2020, la Policia Local de València celebrava el seu 150 aniversari i concedia la medalla d’honor al Capitán Tejero, el cap de la Policia Local de València assassinat en 1936 per defensar l’ordre constitucional de la República.

Ningú podia imaginar llavors, tot el que succeiria després perquè, com explica Aarón Cano, regidor de Protecció Ciutadana “igual que la Guerra Civil, la pandèmia deixarà una petjada indeleble en la cara de la ciutat”.

El documental, d’una hora de duració, compta amb testimoniatges de comissaris, inspectors, agents que expliquen els desafiaments que va suposar el confinament des de diferents àrees com la sala del 092 on les crides i consultes es van disparar.

“Les situacions més difícils eren les de persones amb problemes de salut mental” explica Antonio Valera, inspector de la sala del 092 però el documental també aborda moltes altres situacions extremadament complicades com el repte que va suposar per al grup que atén les víctimes de violència de gènere “moltes de les quals es van quedar sense treball, van haver de conviure, en alguns casos amb els seus maltractadors” assenyala Estefanía Navarrete, coordinadora del grup GAMMA o per a la Unitat de Convivència i Seguretat (UCOS) davant el repte humanitari que va suposar atendre moltes més persones sense llar.

“A vegades estaves en un control i des d’un vehicle t’explicaven que anaven a enterrar a un familiar que havia mort per Covid” allò et situava immediatament en la situació en la qual estàvem “prenies consciència” relata un altre dels inspectors entrevistats molts dels quals relaten també els temors que tenien en els serveis on també aporten la seua experiència des d’agents recentment incorporats al Cos com els més veterans que admeten no haver estat davant un repte més important i difícil en tota la seua vida.

La cinta que repassa també els majors desastres als quals s’ha enfrontat l’organització com la Guerra Civil, la riuada de 1957, el colp d’estat en 1981 o l’accident del metro en 2006 amb un important arxiu documental de particulars i de la Filmoteca de València està produïda per la Fundació de la Policia Local i dirigida per Beatriz Borraz i Ricard Chicot.

Últimes notícies

Un jove ha mort i un menor ha resultat ferit en un xoc entre moto i cotxe a València

Un jove de 22 anys ha mort i un menor de 12 ha resultat ferit en un xoc entre una moto i un cotxe en la CV-315, en el desviament cap a Carpesa, a València. Dos unitats del SAMU i un SVB han acudit i els sanitaris han confirmat la defunció malgrat la reanimació.

El DOGV publica una vintena de nomenaments d’assessors en la Generalitat

El butlletí oficial ha oficialitzat una vintena de nomenaments, la majoria en Presidència, i inclou a José Manuel Cuenca com a personal eventual per al expresident Carlos Mazón. Les resolucions fixen efectes des de finals de novembre i al desembre, reflectint la reorganització després del relleu en la Presidència.

Dos detinguts per furts a majors amb el mètode de l’abraç al Campello

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens amb requisitòries per la seua presumpta implicació en furts a persones majors prop d'un banc del Campello. Després de passar a disposició judicial, van quedar en llibertat amb mesures cautelars.

L’oposició titlla de decebedora el discurs de Llorca i el PP el veu il·lusionant

El missatge de Juanfran Pérez Llorca ha dividit a les Corts: PSPV i Compromís parlen de decepció i hipocresia, mentres el PP el qualifica de realista i il·lusionant.

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero, els quatre del València que acaben contracte en 2026

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero acaben el seu vincle al juny de 2026 i des de l'1 de gener poden pactar el seu futur amb altres clubs. Així està cada cas

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte al juny i ja poden negociar el seu futur

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte el 30 de juny de 2026 i, des de l'1 de gener, són lliures per a negociar amb altres clubs. També conclouen les cessions de Manor Solomon i Rafa Marín, i finalitza el contracte de Marcelino.

Simat frega els 1.000 l/m² de pluja entre setembre i desembre

Les precipitacions han deixat 977,4 l/m² en Simat, al capdavant del ránking de Avamet. A València s'han acumulat entorn de 420 l/m² des del 28 de setembre.

Pérez Llorca reafirma el compromís del Consell amb fets i recursos fins a una recuperació completa

El president ha defés la col·laboració institucional i ha promés mantindre recursos i accions fins a completar la recuperació després de la dana, amb especial focus en vivenda, ocupació i servicis públics.