214 víctimes confirmades: la tragèdia de la DANA augmenta

La DANA deixa un saldo esquinçador en la Comunitat Valenciana

La DANA ha causat almenys 214 morts a València. L’emergència segueix en desenrotllament amb tasques de busca i rescat. Descobreixi els detalls d’aquesta devastadora catàstrofe natural a la regió.

La situació en la Comunitat Valenciana després del pas de la DANA (Depressió Aïllada en Nivells Alts) es torna cada vegada més tràgica. Segons l’últim balanç del Centre de Coordinació Operatiu Integrat d’Emergències (CECOPI), la xifra de víctimes mortals ha aconseguit ja les 214, incloent-hi dotze noves defuncions que se sumen al recompte de 202 reportats divendres passat. Aquest saldo continua sent provisional, ja que els treballs d’alçament i identificació de cadàvers continuen en marxa.

La situació a València capital es presenta particularment crítica, amb un total de 13 morts confirmades. Entre les víctimes es troben un agent de la Policia Local i una dona trobada morta en el seu domicili. Les autoritats també van informar sobre la defunció d’una altra persona que va ser traslladada a l’hospital. Aquest lamentable comptatge s’ha anat incrementant, perquè el dia anterior es van confirmar quatre morts.

Un panorama devastador en els municipis afectats

Xifres alarmants als pobles valencians

L’Ajuntament d’Utiel, a la Plana d’Utiel-Requena, ha confirmat la mort de sis veïns a causa del desbordament del riu Magre. A la comarca de Els Serrans, a Sot de Xera, almenys una persona ha perdut la vida. No obstant això, la situació s’agreuja més al sud. Chiva, en la Foia de Buñol, ha reportat set morts i “centenars” de desapareguts. Els esforços de busca es veuen complicats per problemes d’accés i dificultats de comunicació, la qual cosa incrementa la preocupació pels treballadors d’un polígon industrial i per veïns que vivien en cases de camp que han desaparegut després de l’avinguda d’aigua.

L’alcaldessa de Paiporta, Maribel Albalat, ha confirmat que aquest municipi és el més afectat, amb un total de 62 morts, quasi vint més de les estimacions inicials. Entre les víctimes s’inclouen sis ancians que van morir en una residència. A més, es considera que dos agents de la Guàrdia Civil desapareguts a causa de la inundació en la seva caserna es donen per morts. A Picanya, localitat veïna, es van reportar sis morts, mentre que l’alcalde de Massanassa, Francisco Comas, estima que la DANA ha deixat almenys deu víctimes en la seva localitat.

A Catarroja, les estimacions indiquen entre quinze i vint morts, encara que aquestes xifres són confuses, ja que han sigut recopilades pels veïns a partir dels cossos que van recuperant. Altres municipis com Benetússer i Aldaia també han reportat pèrdues humanes, amb dos veïns en desfilada desconeguda en el primer i cinc morts en el segon.

Desafiaments en la identificació de víctimes

Els equips forenses estan treballant àrduament. Fins al moment, han realitzat 183 autòpsies i han aconseguit identificar a 67 víctimes. En aquest procés, quan un cos és identificat, les forces de seguretat contacten als familiars per a notificar-los i facilitar els tràmits necessaris per al lliurament de les restes i l’autorització de l’enterrament. L’Institut de Medicina Legal de València ha mobilitzat més de 130 efectius, que inclouen mèdics forenses, psicòlegs i personal especialitzat per a afrontar aquesta crisi.

El drama humà s’intensifica en conèixer-se que el buidatge d’un aparcament subterrani en la plaça del Mercat d’Algemesí ha revelat tres cadàvers, mentre que a Alcúdia s’han constatat dos morts de dones, una d’elles de cinquanta anys i la seva mare. L’alcaldessa d’Albalat ha expressat la seva preocupació, parlant de la possibilitat de “desenes” de defuncions a mesura que continuen les tasques de busca.

L’impacte històric de la *DANA

La DANA que ha assotat la Comunitat Valenciana es considera un dels desastres naturals més greus dels últims 75 anys a Espanya, superant esdeveniments tràgics com la riuada de Biescas en 1996, que va deixar 87 morts, i la riuada del Túria en 1957, amb un saldo d’entre 80 i 100 morts. L’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET) ha qualificat aquesta DANA com la més adversa del segle a la regió, amb registres que superen els d’altres esdeveniments significatius en les últimes dècades.

Encara que no hi ha xifres oficials sobre el nombre total de desapareguts a la província de València, el panorama és desolador. La DANA ha desbordat rius, arrossegant automòbils i causant danys incalculables en infraestructures i propietats. Les imatges de carrers inundats i vehicles surant s’han tornat comuns, retratant la magnitud del desastre que ha assotat a la regió.

L’atenció se centra no sols en la recuperació dels cossos i el suport als afectats, sinó també en l’avaluació dels danys i la planificació de mesures per a previndre futurs desastres. Les comunitats afectades estan començant a pensar en la reconstrucció, mentre que els governs locals i regionals busquen finançament per a millorar les infraestructures i els sistemes de drenatge, i així evitar que situacions similars tornen a ocórrer.

Reflexions i suport comunitari

Les autoritats han instal·lat a la població a mantindre la calma i seguir les instruccions de seguretat. Les operacions de rescat continuen, amb un gran desplegament de recursos i equips d’emergència. La col·laboració entre les forces de seguretat, els serveis d’emergència i els voluntaris de la comunitat s’ha convertit en un raig d’esperança enmig de la tragèdia.

A mesura que les famílies comencen a rebre notícies dels seus éssers estimats, sigui per a bé o per a mal, el dol col·lectiu se sent profundament en cada racó de la Comunitat Valenciana. La solidaritat i la compassió emergeixen com a forces vitals en aquest moment crític, mentre els valencians s’uneixen per a ajudar als qui han perdut tant.

La DANA ha deixat una marca inesborrable en la Comunitat Valenciana, i mentre es compten les víctimes, es fa evident que la recuperació serà un procés llarg i difícil. La comunitat es troba en un moment de reflexió i acció, disposada a aprendre d’aquesta experiència dolorosa i a preparar-se millor per al que pugui vindre. Amb cada vida perduda, es renova el compromís de millorar la resiliència davant desastres i de construir un futur més segur per a tots. La tragèdia de la *DANA no serà oblidada, i el seu impacte ressonarà en la memòria col·lectiva de la regió durant generacions.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Generalitat mobilitza 421 milions per a ajudar famílies i empreses davant la crisi per la guerra de l’Iran

El Consell pacta amb sindicats i patronal 27 mesures que inclouen ajudes a hipoteques, lloguer, transport, autònoms i finançament bonificat

Juan Roig confia en medalles del Projecte FER a Los Angeles 2028

Juan Roig destaca la cultura de l'esforç del Projecte FER i expressa la seua confiança que diversos dels esportistes becats aconseguisquen medalla en els Jocs Olímpics de Los Angeles 2028.

Projecte FER 2026 presenta el seu programa de beques amb 140 esportistes sota el lema Basat en somni reals

El Projecte FER 2026 llança la seua catorzena edició amb 140 esportistes becats i l'objectiu a mitjà termini dels Jocs Olímpics de Los Angeles 2028, reforçant a més l'impacte de la marató i mitja marató com a eixos de mecenatge esportiu.

CCOO reclama a la Generalitat aplicar enguany la jornada de 35 hores al personal públic

CCOO PV reclama a la Generalitat Valenciana que pose en marxa este mateix any la jornada de 35 hores setmanals per a tot el seu personal públic, tal com arreplega l'acord de legislatura de 2024.

El València Basket busca apurar les seues opcions de ser segon davant un IDK obligat a guanyar

El València Basket visita a un IDK Euskotren que es juga continuar viu en la lluita pel play off, mentres les valencianes apuren les seues opcions d'arrabassar la segona plaça al Spar Girona.

Cambra València anticipa una desacceleració econòmica per l’impacte de la guerra a l’Iran

Cambra València preveu que l'economia de la Comunitat cresca entre un 2 i un 2,5% enguany, per davall del 3% estimat inicialment, a causa de l'encariment energètic i a la incertesa generada per la guerra a l'Iran.

Pérez Llorca nega cap retall al jutjat de la dana i el PSPV l’acusa d’afeblir la investigació

El president defensa que Catarroja manté tots els mitjans sol·licitats, mentre Diana Morant reclama restituir de manera immediata els recursos del jutjat

Mazón recorre el veto a personar-se en la causa de la DANA per la seriosa indefensió que denúncia

La defensa de Carlos Mazón ha recorregut davant l'Audiència Provincial de València la decisió de la jutgessa de Catarroja que li impedix personar-se en la causa per la DANA, en considerar que li provoca una seriosa indefensió processal.