FACUA denuncia 8 supermercats per preus idèntics a les marques blanques d’oli d’oliva

Huit de les principals cadenes de supermercats i hipermercats han pujat al novembre un 9% les ampolles d’1 litre d’oli d’oliva verge extra de les marques blanques, que ja fa tres mesos que tenen preus idèntics o amb una variació que no súpera 1 cèntim. Així ho posa de manifest una anàlisi realitzada per FACUA-Consumidors en Acció (veure taules).

Es tracta de pujades que no responen a increments de preus en origen i posen de manifest una estratègia paral·lela de fixació de preus que l’associació ha denunciat davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) perquè obre una investigació i intente esbrinar si hi ha un pacte entre les grans cadenes de distribució.

A dia de hui, el preu de l’ampolla d’1 litre d’oli d’oliva verge extra és idèntic a les marques blanques d’Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Hipercor, Lidl i Mercadona. Passa el mateix amb els envasos de 3 litres i en els de 750 mil·lilitres la diferència màxima és de només 1 cèntim. Pel que fa als olis d’oliva verge, els preus també estan calcats a les ampolles d’1 i 3 litres de les cadenes que els comercialitzen sota marques pròpies.

Denúncia davant del Ministeri de Consum

FACUA adverteix que, més enllà de la possible existència d’un pacte de preus contrari a la llei de defensa de la competència, les pujades paral·leles en què han incorregut les grans cadenes a les seues pròpies marques d’oli d’oliva poden representar també increments il·legals als marges de benefici. I és que el reial decret llei pel qual es va aprovar la rebaixa de l’IVA vigent fins a final d’any prohibeix a l’article 72 pujades de marges als aliments afectats per la mesura.

Per este motiu, l’associació també ha denunciat les pujades davant del Ministeri de Consum, al qual fa mesos que trasllada increments de preus en aliments afectats per la rebaixa de l’IVA per tal que inicie una investigació. La llei general per a la defensa dels consumidors tipifica com a infracció a l’article 47 els augments de preus que vulneren limitacions establertes per la legislació, per la qual cosa el ministeri té competències per sancionar-les.

Els preus, idèntics

Les anàlisis de FACUA posen de manifest que a començaments de novembre, les huit cadenes de distribució denunciades venen l’envàs d’1 litre d’oli d’oliva verge extra de les marques pròpies a 9,25 euros. Un 9% més car que al setembre i l’octubre, quan Dia, Eroski, Hipercor i Mercadona l’oferien a 8,50 euros, mentre que Alcampo, Aldi, Lidl i Carrefour el tenien a 8,49 euros.

En el cas de l’ampolla de verge extra de 750 ml, Alcampo i Carrefour ho venen este mes per 7,59 euros i les altres sis cadenes a 7,60 euros. Al setembre i l’octubre, totes ho tenien a 7,15 euros.

Quant a l’envàs de verge extra de 3 litres, també hi ha coincidència a les marques pròpies de les cinc cadenes que ho ofereixen: 27,60 euros a Dia, Eroski i Mercadona i 27,59 euros a Aldi i Lidl. Este mes, les cinc han pràcticament igualat el preu, amb una diferència màxima d’un cèntim, després que a l’octubre el Dia el vengués a 23,40 euros i la resta a 24,99 o 25,00 euros.

També els olis d’oliva verge

Amb els olis d’oliva verge de les marques de les cadenes passa el mateix. Aldi, Dia, Carrefour, Hipercor, Lidl i Mercadona ofereixen esta varietat en ampolles d’1 litre i les sis han fixat el preu este mes a 8,25 euros.

Així mateix, els quatre supermercats que també tenen envasos de 3 litres de les seues marques els venen al novembre a preus pràcticament idèntics: Aldi i Lidl a 24,59 euros i Dia i Mercadona a 24,60 euros.

Últimes notícies

Rafa Mir recorre la condemna a huit anys i mig de presó i posa en dubte la sentència

Rafa Mir ha presentat recurs contra la condemna a huit anys i mig de presó per agressió sexual i lesions dictada per l’Audiència de València i critica que la sentència no valore uns vídeos aportats per la defensa ni la intervenció de la Policia Local de Bétera.

Pedro Martínez rep pensa oferta del Real Madrid mentre el València Basket mou fitxa per a que es quede

Pedro Martínez ha rebut una oferta del Real Madrid, que està disposat a pagar la seua clàusula d’1 milió d’euros, mentres el València Basket li ha presentat una nova proposta per a intentar retenir-lo després del títol de la Lliga Endesa.

Així queda el risc d’incendis forestals demà en la Comunitat Valenciana

Emergències de la Generalitat ha advertit que este dimarts hi haurà risc extrem d’incendis forestals en tota la província d’Alacant i en el litoral i interior sud de Castelló, amb calor intensa i possibilitat de tempestes seques.

Evacuen una nau industrial a Villena per un incendi que deixa un treballador ferit per fum

Un incendi en una nau industrial al polígon Rubial de Villena ha obligat a desallotjar els treballadors i ha deixat un home de 38 anys ferit lleu per inhalació de fum.

Canvi en la cúpula de Mercadona amb l’eixida pactada d’Héctor Hernández

Héctor Hernández ha deixat el Comitè de Direcció de Mercadona per acord mutu després de 23 anys. L’empresa redistribuïx funcions clau i incorpora Enric Carbonell al màxim òrgan executiu.

Altibaixos en les màximes a la Comunitat amb fins a 36 °C a Elx

Les temperatures màximes han tingut pujades i baixades a la Comunitat Valenciana en una jornada marcada pels 36 graus registrats a Elx, segons Aemet.

Dos persones majors ferides en un accident de trànsit en la CV-724 a Dénia

Una dona de 71 anys i un home de 78 han resultat ferits en un accident de trànsit este dilluns en la CV-724, al terme municipal de Dénia, i han sigut traslladats a l'Hospital de Dénia.

Bautista s’acomiada del seu últim Wimbledon després de perdre amb Fonseca en primera ronda

Roberto Bautista, de 38 anys, s’ha acomiadat en primera ronda del seu últim Wimbledon després de perdre davant el brasiler Joao Fonseca en tres sets, malgrat tindre opcions en l’inici del partit.