FACUA denuncia 8 supermercats per preus idèntics a les marques blanques d’oli d’oliva

Huit de les principals cadenes de supermercats i hipermercats han pujat al novembre un 9% les ampolles d’1 litre d’oli d’oliva verge extra de les marques blanques, que ja fa tres mesos que tenen preus idèntics o amb una variació que no súpera 1 cèntim. Així ho posa de manifest una anàlisi realitzada per FACUA-Consumidors en Acció (veure taules).

Es tracta de pujades que no responen a increments de preus en origen i posen de manifest una estratègia paral·lela de fixació de preus que l’associació ha denunciat davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) perquè obre una investigació i intente esbrinar si hi ha un pacte entre les grans cadenes de distribució.

A dia de hui, el preu de l’ampolla d’1 litre d’oli d’oliva verge extra és idèntic a les marques blanques d’Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Hipercor, Lidl i Mercadona. Passa el mateix amb els envasos de 3 litres i en els de 750 mil·lilitres la diferència màxima és de només 1 cèntim. Pel que fa als olis d’oliva verge, els preus també estan calcats a les ampolles d’1 i 3 litres de les cadenes que els comercialitzen sota marques pròpies.

Denúncia davant del Ministeri de Consum

FACUA adverteix que, més enllà de la possible existència d’un pacte de preus contrari a la llei de defensa de la competència, les pujades paral·leles en què han incorregut les grans cadenes a les seues pròpies marques d’oli d’oliva poden representar també increments il·legals als marges de benefici. I és que el reial decret llei pel qual es va aprovar la rebaixa de l’IVA vigent fins a final d’any prohibeix a l’article 72 pujades de marges als aliments afectats per la mesura.

Per este motiu, l’associació també ha denunciat les pujades davant del Ministeri de Consum, al qual fa mesos que trasllada increments de preus en aliments afectats per la rebaixa de l’IVA per tal que inicie una investigació. La llei general per a la defensa dels consumidors tipifica com a infracció a l’article 47 els augments de preus que vulneren limitacions establertes per la legislació, per la qual cosa el ministeri té competències per sancionar-les.

Els preus, idèntics

Les anàlisis de FACUA posen de manifest que a començaments de novembre, les huit cadenes de distribució denunciades venen l’envàs d’1 litre d’oli d’oliva verge extra de les marques pròpies a 9,25 euros. Un 9% més car que al setembre i l’octubre, quan Dia, Eroski, Hipercor i Mercadona l’oferien a 8,50 euros, mentre que Alcampo, Aldi, Lidl i Carrefour el tenien a 8,49 euros.

En el cas de l’ampolla de verge extra de 750 ml, Alcampo i Carrefour ho venen este mes per 7,59 euros i les altres sis cadenes a 7,60 euros. Al setembre i l’octubre, totes ho tenien a 7,15 euros.

Quant a l’envàs de verge extra de 3 litres, també hi ha coincidència a les marques pròpies de les cinc cadenes que ho ofereixen: 27,60 euros a Dia, Eroski i Mercadona i 27,59 euros a Aldi i Lidl. Este mes, les cinc han pràcticament igualat el preu, amb una diferència màxima d’un cèntim, després que a l’octubre el Dia el vengués a 23,40 euros i la resta a 24,99 o 25,00 euros.

També els olis d’oliva verge

Amb els olis d’oliva verge de les marques de les cadenes passa el mateix. Aldi, Dia, Carrefour, Hipercor, Lidl i Mercadona ofereixen esta varietat en ampolles d’1 litre i les sis han fixat el preu este mes a 8,25 euros.

Així mateix, els quatre supermercats que també tenen envasos de 3 litres de les seues marques els venen al novembre a preus pràcticament idèntics: Aldi i Lidl a 24,59 euros i Dia i Mercadona a 24,60 euros.

Últimes notícies

El professorat valencià entra en la seua tercera setmana de vaga indefinida amb una nova proposta sindical

El professorat de l'ensenyança pública no universitària de la Comunitat Valenciana afronta la seua tercera setmana de vaga indefinida mentres els sindicats preparen una nova proposta per a intentar reobrir la negociació amb Educació.

Cel buidat i temperatures sense grans canvis en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta l'inici de la setmana amb cels poc nuvolosos o buidats, temperatures sense grans canvis i vent fluix de direcció variable que girarà a este.

Mor una persona i tres resulten ferides en precipitar-se un cotxe per un bancal en la CV-70 a Polop

Una persona ha mort i tres han resultat ferides després que un cotxe s'isquera de la carretera CV-70, a l'altura de Polop, i caiguera per un bancal amb uns 150 metres de desnivell.

Dani Parejo s’acomiada del Vila-real després de sis anys que qualifica de meravellosos

Dani Parejo va disputar el seu últim partit amb el Vila-real, es va mostrar orgullós dels seus sis anys en el club i va confessar que vol continuar jugant mentres decidix el seu futur amb calma.

El Vila-real castiga l’Atlètic amb una primera part letal (4-1)

El Vila-real marxa al descans amb un contundent 4-1 davant l'Atlètic gràcies a la seua eficàcia al contraatac, amb gols de Parell, Ayoze, Mikautadze i Pape Gueye.

El Fertiberia Port de Sagunt ascendix a Asobal després d’un agònic 18-17 davant Agustins

El Fertiberia Port de Sagunt torna a la Lliga Asobal dos anys després en imposar-se per 18-17 a la Fundació Agustins Alacant en una final igualada marcada per les parades decisives de Dani Martínez.

Els sindicats ultimen un document per a desbloquejar la vaga del professorat

Els sindicats docents STEPV, CCOO i UGT elaboren un document de proposta d'acord per a la Conselleria d'Educació i mantenen les concentracions convocades en plena vaga indefinida del professorat.

Diego López el seu lesiona el lligament creuat i s’acomiada de l’inici de la pròxima temporada

Diego López patix una lesió en el lligament creuat anterior del genoll dret i el València perdrà al seu davanter per a l'inici de la pròxima temporada.