FACUA denuncia 8 supermercats per preus idèntics a les marques blanques d’oli d’oliva

Huit de les principals cadenes de supermercats i hipermercats han pujat al novembre un 9% les ampolles d’1 litre d’oli d’oliva verge extra de les marques blanques, que ja fa tres mesos que tenen preus idèntics o amb una variació que no súpera 1 cèntim. Així ho posa de manifest una anàlisi realitzada per FACUA-Consumidors en Acció (veure taules).

Es tracta de pujades que no responen a increments de preus en origen i posen de manifest una estratègia paral·lela de fixació de preus que l’associació ha denunciat davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) perquè obre una investigació i intente esbrinar si hi ha un pacte entre les grans cadenes de distribució.

A dia de hui, el preu de l’ampolla d’1 litre d’oli d’oliva verge extra és idèntic a les marques blanques d’Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Hipercor, Lidl i Mercadona. Passa el mateix amb els envasos de 3 litres i en els de 750 mil·lilitres la diferència màxima és de només 1 cèntim. Pel que fa als olis d’oliva verge, els preus també estan calcats a les ampolles d’1 i 3 litres de les cadenes que els comercialitzen sota marques pròpies.

Denúncia davant del Ministeri de Consum

FACUA adverteix que, més enllà de la possible existència d’un pacte de preus contrari a la llei de defensa de la competència, les pujades paral·leles en què han incorregut les grans cadenes a les seues pròpies marques d’oli d’oliva poden representar també increments il·legals als marges de benefici. I és que el reial decret llei pel qual es va aprovar la rebaixa de l’IVA vigent fins a final d’any prohibeix a l’article 72 pujades de marges als aliments afectats per la mesura.

Per este motiu, l’associació també ha denunciat les pujades davant del Ministeri de Consum, al qual fa mesos que trasllada increments de preus en aliments afectats per la rebaixa de l’IVA per tal que inicie una investigació. La llei general per a la defensa dels consumidors tipifica com a infracció a l’article 47 els augments de preus que vulneren limitacions establertes per la legislació, per la qual cosa el ministeri té competències per sancionar-les.

Els preus, idèntics

Les anàlisis de FACUA posen de manifest que a començaments de novembre, les huit cadenes de distribució denunciades venen l’envàs d’1 litre d’oli d’oliva verge extra de les marques pròpies a 9,25 euros. Un 9% més car que al setembre i l’octubre, quan Dia, Eroski, Hipercor i Mercadona l’oferien a 8,50 euros, mentre que Alcampo, Aldi, Lidl i Carrefour el tenien a 8,49 euros.

En el cas de l’ampolla de verge extra de 750 ml, Alcampo i Carrefour ho venen este mes per 7,59 euros i les altres sis cadenes a 7,60 euros. Al setembre i l’octubre, totes ho tenien a 7,15 euros.

Quant a l’envàs de verge extra de 3 litres, també hi ha coincidència a les marques pròpies de les cinc cadenes que ho ofereixen: 27,60 euros a Dia, Eroski i Mercadona i 27,59 euros a Aldi i Lidl. Este mes, les cinc han pràcticament igualat el preu, amb una diferència màxima d’un cèntim, després que a l’octubre el Dia el vengués a 23,40 euros i la resta a 24,99 o 25,00 euros.

També els olis d’oliva verge

Amb els olis d’oliva verge de les marques de les cadenes passa el mateix. Aldi, Dia, Carrefour, Hipercor, Lidl i Mercadona ofereixen esta varietat en ampolles d’1 litre i les sis han fixat el preu este mes a 8,25 euros.

Així mateix, els quatre supermercats que també tenen envasos de 3 litres de les seues marques els venen al novembre a preus pràcticament idèntics: Aldi i Lidl a 24,59 euros i Dia i Mercadona a 24,60 euros.

Últimes notícies

El Barça apallissa el Bidasoa a Alacant i alça la seua trentena Copa del Rei

El Barça d handbol revalida per tretzé any consecutiu la Copa del Rei després de destrossar el Bidasoa Irún al Centre de Tecnificació d Alacant amb un contundent 17-37 i un inici de partit demolidor.

Més de 200 agents participen en un macrooperatiu antipirateria al voltant del Martínez Valero

Més de dos-cents agents de la Policia Nacional han desplegat este diumenge un ampli dispositiu antipirateria al mercat dominical dels voltants de l'estadi Martínez Valero d'Elx, centrat en falsificacions vinculades al Mundial de futbol dels Estats Units, Mèxic i Canadà.

Localitzen un cos a la platja d’Almassora on va desaparéixer un menor dijous passat

La Guàrdia Civil ha trobat este diumenge un cos a prop de la desembocadura del riu Millars, a Almassora, en la zona on dijous va desaparéixer un menor, i investiga si correspon al jove buscat.

Agents dels Estats Units i Alemanya s’incorporen a un intercanvi amb la Policia Local d’Alacant

La Policia Local d’Alacant ha rebut tres agents d’Austin (Estats Units) i un de Hessen (Alemanya) en el marc del programa Star Internacional per compartir mètodes de treball i coneiximents en seguretat.

El STEPV veu avanços en les propostes d’Educació gràcies a la vaga indefinida

El sindicat STEPV assegura que la vaga indefinida del professorat de l’ensenyament públic ha forçat avanços en les propostes de la Conselleria d’Educació, encara que alerta que el valencià continua encallat i que caldrà decidir si les mobilitzacions seguixen.

Castelló reunix 14 consolats en una jornada de convivència amb música i artesania al parc Ribalta

Castelló ha acollit en el parc Ribalta una jornada de la Mesa Consular amb 14 consolats, actuacions folclòriques, mostres artesanals i gastronomia per a visibilitzar la diversitat cultural de la ciutat. L’Ajuntament destaca que l’esdeveniment reforça la convivència i acostà l’atenció consular al veïnat d’origen estranger.

València celebra un Corpus de 700 anys amb cavalcada, mascletà i processó general

València celebra este diumenge un Corpus Christi extraordinari pel 700 aniversari de la Festa grossa, amb missa a la catedral, Cavalcada del Convit, mascletà i la tradicional processó general.

Morant assegura que el PP ha perdut el carrer i que el PSPV liderarà el canvi sense sorpasso

La secretària general del PSPV-PSOE, Diana Morant, sosté que el PP ha perdut el carrer en la Comunitat Valenciana, que part de l’abstenció tornarà a votar a l’esquerra i que el PSPV encapçalarà el canvi polític sense sorpasso de Compromís.