FACUA denuncia 8 supermercats per preus idèntics a les marques blanques d’oli d’oliva

Huit de les principals cadenes de supermercats i hipermercats han pujat al novembre un 9% les ampolles d’1 litre d’oli d’oliva verge extra de les marques blanques, que ja fa tres mesos que tenen preus idèntics o amb una variació que no súpera 1 cèntim. Així ho posa de manifest una anàlisi realitzada per FACUA-Consumidors en Acció (veure taules).

Es tracta de pujades que no responen a increments de preus en origen i posen de manifest una estratègia paral·lela de fixació de preus que l’associació ha denunciat davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) perquè obre una investigació i intente esbrinar si hi ha un pacte entre les grans cadenes de distribució.

A dia de hui, el preu de l’ampolla d’1 litre d’oli d’oliva verge extra és idèntic a les marques blanques d’Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Hipercor, Lidl i Mercadona. Passa el mateix amb els envasos de 3 litres i en els de 750 mil·lilitres la diferència màxima és de només 1 cèntim. Pel que fa als olis d’oliva verge, els preus també estan calcats a les ampolles d’1 i 3 litres de les cadenes que els comercialitzen sota marques pròpies.

Denúncia davant del Ministeri de Consum

FACUA adverteix que, més enllà de la possible existència d’un pacte de preus contrari a la llei de defensa de la competència, les pujades paral·leles en què han incorregut les grans cadenes a les seues pròpies marques d’oli d’oliva poden representar també increments il·legals als marges de benefici. I és que el reial decret llei pel qual es va aprovar la rebaixa de l’IVA vigent fins a final d’any prohibeix a l’article 72 pujades de marges als aliments afectats per la mesura.

Per este motiu, l’associació també ha denunciat les pujades davant del Ministeri de Consum, al qual fa mesos que trasllada increments de preus en aliments afectats per la rebaixa de l’IVA per tal que inicie una investigació. La llei general per a la defensa dels consumidors tipifica com a infracció a l’article 47 els augments de preus que vulneren limitacions establertes per la legislació, per la qual cosa el ministeri té competències per sancionar-les.

Els preus, idèntics

Les anàlisis de FACUA posen de manifest que a començaments de novembre, les huit cadenes de distribució denunciades venen l’envàs d’1 litre d’oli d’oliva verge extra de les marques pròpies a 9,25 euros. Un 9% més car que al setembre i l’octubre, quan Dia, Eroski, Hipercor i Mercadona l’oferien a 8,50 euros, mentre que Alcampo, Aldi, Lidl i Carrefour el tenien a 8,49 euros.

En el cas de l’ampolla de verge extra de 750 ml, Alcampo i Carrefour ho venen este mes per 7,59 euros i les altres sis cadenes a 7,60 euros. Al setembre i l’octubre, totes ho tenien a 7,15 euros.

Quant a l’envàs de verge extra de 3 litres, també hi ha coincidència a les marques pròpies de les cinc cadenes que ho ofereixen: 27,60 euros a Dia, Eroski i Mercadona i 27,59 euros a Aldi i Lidl. Este mes, les cinc han pràcticament igualat el preu, amb una diferència màxima d’un cèntim, després que a l’octubre el Dia el vengués a 23,40 euros i la resta a 24,99 o 25,00 euros.

També els olis d’oliva verge

Amb els olis d’oliva verge de les marques de les cadenes passa el mateix. Aldi, Dia, Carrefour, Hipercor, Lidl i Mercadona ofereixen esta varietat en ampolles d’1 litre i les sis han fixat el preu este mes a 8,25 euros.

Així mateix, els quatre supermercats que també tenen envasos de 3 litres de les seues marques els venen al novembre a preus pràcticament idèntics: Aldi i Lidl a 24,59 euros i Dia i Mercadona a 24,60 euros.

Últimes notícies

CSIF es desmarca de les protestes docents i aposta per negociar amb Educació

CSIF, un dels convocants de la vaga indefinida del professorat no universitari en la Comunitat Valenciana, desconvoca les protestes per a prioritzar la negociació amb la Conselleria d'Educació després d'aconseguir un acord de pujada salarial i altres millores.

Directors de centres reclamen a Educació una resposta urgent després de tretze dies de vaga

Directors de centres públics de la Comunitat Valenciana exigixen a la Conselleria d'Educació una resposta urgent per a desbloquejar la vaga indefinida, alertant que estan al límit i que el final de curs pot quedar seriosament afectat.

València llança València Conviu perquè majors i jóvens compartisquen vivenda i temps

L'Ajuntament de València impulsa València Conviu, un programa intergeneracional que unix a majors que viuen solos amb universitaris que necessiten allotjament assequible.

CGT demana personar-se com a acusació popular en el cas de les vivendes dels Naus

El sindicat CGT sol·licita personar-se com a acusació popular en la causa per l'adjudicació de les vivendes públiques dels Naus a la Platja de Sant Joan d'Alacant, ja sota investigació judicial i amb diverses dimissions polítiques.

La Policia investiga l’apunyalament d’un jove en l’avinguda Blasco Ibáñez de València

La Policia Nacional investiga l'apunyalament d'un jove de 21 anys en l'avinguda Blasco Ibáñez de València, ocorregut de matinada i sense detencions de moment.

Les hipoteques sobre vivenda es disparen un 18,2% al març en la Comunitat Valenciana

Les hipoteques sobre vivendes en la Comunitat Valenciana van augmentar un 18,2% al març, fins a 5.592 operacions, en un context de fort repunt a nivell estatal i predomini del tipus fix.

La Universitat de València es consolida entre les deu universitats amb millor rendiment acadèmic

La Universitat de València figura en el grup de les deu universitats amb millor rendiment acadèmic en l'últim rànquing CYD, que avalua docència, investigació, internacionalització, transferència i ús dels seus egressats.

Educació i sindicats encaren la seua sèptima reunió per a atallar la vaga docent en la Comunitat

Educació i els sindicats docents celebren la seua sèptima reunió per a intentar desconvocar la vaga indefinida en l'ensenyança pública no universitària valenciana, amb el focus en plantilles i infraestructures.