Denuncien ‘manipulació ideològica’ de Vox Oriola per substituir imatges ‘reivindicatives’ de Miguel Hernández

L’alcalde (PP) demana «no obviar» cap etapa del poeta i Vox diu que els panells estaven deteriorats i ara destaquen la seua «vida i obra»

ALACANT, 10 (EUROPA PRESS)

L’Ateneu Soci-Cultural Vent del Poble ha acusat de «manipulació ideològica» a Vox a l’Ajuntament d’Oriola –partit que compartix equip de govern local amb el PP i que ostenta la Regidoria de Cultura–, per canviar «unilateralment» murals amb fotografies del poeta Miguel Hernández al Rincón Hernandiano per altres imatges «que res tenen a veure amb el caràcter reivindicatiu de les originals».

Així ho ha denunciat l’associació a través d’un missatge en xarxes socials, en relació a 17 fotografies que des del 2012 han adornat la part superior de la façana lateral del Rincón Hernandiano, enfront del Col·legi Santo Domingo.

L’associació ha explicat que els murals fotogràfics van ser instal·lats el dissabte 27 d’octubre del 2012 –dins de les IX Jornades Vent del Poble que tots els anys organitza l’Ateneu–, amb motiu d’un projecte de Memòria Històrica finançat pel Ministeri de la Presidència, amb el suport de la llavors regidora de Cultura, Ana Mas, i de la Fundació Cultural Miguel Hernández.

Les 17 fotografies instal·lades havien sigut realitzades per persones tant d’Oriola i de la Comarca de la Vega Baixa com de fora de la mateixa, i fins i tot d’altres províncies. En algunes imatges, «de caràcter artístic», apareixia la bandera republicana espanyola.

En concret, l’associació ha detallat que en les fotografies es podia observar el monument al poeta alçat en l’Estació Intermodal que porta el seu nom, la Senda del Poeta, la Casa Museu, la Fundació, la Falla Experimental que va organitzar l’Associació Cultural Oriola 2m10 o el Tren Republicà que va recórrer el 2010 les tres províncies valencianes, així com altres imatges d’activitats relacionades amb l’universal poeta.

Estes imatges, ha denunciat l’Ateneu, van ser substituïdes dilluns passat dia 30 de desembre per unes altres «que res tenen a veure amb el caràcter reivindicatiu de les fotografies originals». Així mateix, ha retret que els responsables de la Regidoria de Cultura «no s’han dirigit en cap moment» a ells «per a proposar alternatives ni han retornat les fotografies originals».

D’altra banda, en Ateneu també ha censurat que, a l’abril del 2024, la Regidoria de Cultura «també va substituir les 17 imatges retolades artísticament amb el nom de Miguel Hernández en la part inferior de la mateixa façana, que pertanyien al mateix projecte artístic i reivindicatiu de l’Ateneu i tampoc es va informar d’este canvi».

VEGARA: «ÉS DECISIÓ DEL REGIDOR DE CULTURA»

Sobre este tema, l’alcalde d’Oriola, Pepe Vegara (PP), ha afirmat en declaracions als periodistes que s’ha assabentat del canvi en els vinils a través dels mitjans de comunicació i que encara no els ha vist, al mateix temps que ha sostingut que és «una decisió que ha pres el regidor de Cultura, Gonzalo Montoya (Vox), que està dins de les seues competències».

«Els vinils que hi ha col·locats són uns que representen a Miguel Hernández, igual que els que existien anteriorment. Supose que tots els vinils col·locats, tant estos com els de abans, doncs no fan un fidel reflex de tota la vida del poeta, però insistisc, és una decisió que pren el regidor de Cultura», ha subratllat l’alcalde, qui ha afegit que no ha parlat encara amb Montoya, cosa que creu que farà «en els pròxims dies».

No obstant això, ha emfatitzat que «les polèmiques estan generades per les persones a les quals els interessa la polèmica». «Miguel Hernández és un poeta universal i la seua grandesa és tanta i la seua vida va ser tan heterogènia que no podem obviar cap de les seues etapes», ha defensat.

«Evidentment, la vida del poeta està marcada per la seua ideologia, al principi i al final, però això no pot ser obstacle perquè deixem fóra a tots els que es volen acostar a Miguel Hernández sense cap tipus de càrrega ideològica. Els carnets d’hernandiano no els repartixen els que es creuen amos de la figura de Miguel Hernández. Miguel Hernández és de tots, per a tots, i tots hem de ser capaços de ser prou generosos per a entendre que en Miguel Hernández cabem tots», ha resolt el primer edil oriolà.

MESTRE: «POSAR UN COP MÉS EN VALOR EL LLEGAT»

Per la seua banda, el primer tinent d’alcalde, Manuel Mestre (Vox), ha defensat que els nous vinils «estan dissenyats fonamentalment per a destacar la vida, l’obra i els esdeveniments culturals vinculats a la figura del nostre benvolgut poeta Miguel Hernández».

«Esta intervenció respon fonamentalment a la necessitat de renovar els panells fotogràfics que estaven molt deteriorats i aprofitant l’ocasió per a posar un cop més en valor el llegat d’un poeta. El projecte busca ressaltar la figura de Miguel Hernández», ha incidit en declaracions remeses als mitjans.

L’edil ha afegit que l’edifici, com a espai públic, pretén ser «un reflex del reconeixement i de l’admiració del poble d’Oriola cap al seu poeta més destacat, ressaltant la rellevància cultural i literària de Miguel Hernández com a símbol universal».

A més, ha asseverat que la Regidoria de Cultura té «un compromís total amb la figura de Miguel Hernández com demostra l’organització de nombrosos esdeveniments entorn de la vida i l’obra del poeta».

«Este equip de Govern, i en concret la Regidoria de Cultura, ha incrementat en un 150% la subvenció destinada a la Fundació, passant de 6.000 euros a 15.000 euros, tal com han quedat retallats en els pressupostos de l’any 25. Estes iniciatives són una mostra més de l’esforç que fa la Regidoria per preservar i projectar el llegat del poeta com un símbol universal de la cultura», ha resolt.

CANVIEM ORIOLA DENUNCIA ELS «ATACS» Al POETA

Per la seua banda, des de la formació política Canviem Oriola, la seua portaveu, Leticia Pertegal, ha censurat que es tracta d'»un altre atac més a la figura del nostre poeta, per part de la dreta que governa la nostra ciutat i que reflectix un cop més la ignorància i el negacionisme històric, ja que rebutgen la II República, sent este un moment històric del nostre país triat democràticament pel poble espanyol».

«Negar este moment històric és negar les idees polítiques de Miguel Hernández, que encara que a l’equip de govern li coste acceptar, Miguel era comunista i republicà», ha asseverat. Així mateix, ha denunciat que, des de l’arribada del govern PP-Vox a Oriola, «només s’estan produint atacs a la figura i a la memòria de Miguel Hernández, mogudes per la ignorància i per l’odi que governa l’Ajuntament».

En este sentit, ha qualificat de «immoral i molt perillosa» la dinàmica de PP i Vox de, al seu juí, «arremetre contra Miguel Hernández». «Intenten arrabassar la dimensió social i compromesa del poeta, per a fer d’ell un mer producte turístic i de negoci amb el qual atraure visitants a Oriola, silenciant el compromís polític que va defensar fins a la seua mort Miguel Hernández», ha recalcat.

«Separar a Miguel Hernández de les seues idees polítiques no és més que un exercici de profund desconeixement sobre la seua vida i obra», ha emfatitzat, al mateix temps que ha agregat que des de Canviem Oriola estudiaran la forma de recuperar els vinils que han sigut retirats del Rincón Hernandiano.

Últimes notícies

Sis morts per calor extrema en sis dies a la Comunitat Valenciana, cinc d’elles a la província de València

La Comunitat Valenciana ha registrat sis morts atribuïbles a les altes temperatures entre el 30 de maig i el 4 de juny, cinc a la província de València i una a Castelló, segons el sistema MoMo de Sanitat.

Quatre persones detingudes en trobar quasi 3 kg de marihuana en una vivenda de Vall d’Alba

La Guàrdia Civil ha detingut quatre persones a Vall d'Alba després d'intervindre quasi 3.000 grams de marihuana en dos immobles contigus, presumptament destinada a la seua distribució.

La calor arranca fort: més de 30 °C de bon matí i quasi 34 °C a La Vila Joiosa

Les temperatures han superat ja els 30 graus este dilluns de bon matí en nombrosos municipis valencians, amb 33,7 °C a La Vila Joiosa. Aemet ha activat un episodi de calor fins dimecres i Emergències ha decretat alerta groga i risc alt d'incendis.

Les nits tropicals continuen i Benidorm encadena una altra nit tòrrida amb 25,1 graus

Les mínimes han tornat a ser molt altes en la Comunitat Valenciana, amb nombroses nits tropicals i una nova nit tòrrida a Benidorm, on el termòmetre no ha baixat de 25,1 graus.

‘Descobrint Magenti’. Alberic, un poble que sona

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana és un text de caràcter cultural i divulgatiu sobre un llibre que reivindica Leopoldo Magenti com una figura clau de la música valenciana i com una institució per al poble d’Alberic

Desarticulat a Montroi un frau de renting amb cotxes d’alta gamma per més de 170.000 euros

La Guàrdia Civil ha detingut a Montroi una dona i investiga dos hòmens per un frau amb cotxes d’alta gamma valorats en més de 170.000 euros, contractats mitjançant leasing o renting i després venuts de forma fraudulenta.

Calor intens a l’interior de València i possible pols en suspensió este dilluns

La Comunitat Valenciana afronta dilluns i dimarts cels poc nuvolosos, possible pols en suspensió i calor molt intensa a l’interior i prelitoral, sobretot de la província de València.

Triomf aclaparador de Samuel Navalón a Alacant amb una gran eixida per la porta gran

El torero d'Ayora Samuel Navalón ha arrasat en la tercera de la Fira de Fogueres d'Alacant, on ha obert la porta gran amb dues orelles. Marco Pérez ha tallat un trofeu i Víctor Hernández ha sigut ovacionat davant una corrida mansota del Puerto de San Lorenzo i La Ventana del Puerto.