11.1 C
València
Dilluns, 26 gener, 2026

Diputació finança deu nous projectes d’exhumació de víctimes de la guerra civil en set comarques

VALÈNCIA, 12 (EUROPA PRESS)

La Diputació de Valencia subvencionarà deu nous projectes d’exhumació de restes de víctimes de la guerra civil en set comarques de la província. La delegació de Memòria Democràtica porta a la junta de govern de juliol per a la seua aprovació una desena de sol·licituds d’ajuntaments i associacions de familiars de víctimes “de tots dos bàndols” que es finançaran amb ajudes plurianuals. En total, un poc més de 450.000 euros.

Els últims projectes finançats tenen com a beneficiaris als ajuntaments d’Albalat de la Ribera, Manises, Gandia, Xàtiva i Villar del Arzobispo, així com a les associacions de familiars de les víctimes de les fosses 94 i 100 del cementeri de Paterna, l’Associació per a la Recuperació de la Memòria de la Ribera Baixa, l’Associació de Familiars de les Víctimes del Franquisme de la Fossa Comuna de Benaguasil i l’Associació de Familiars de les Víctimes del Front Alce.

En el cas d’Albalat de la Ribera (Ribera Baixa) i Manises, es tracta de treballs de localització, excavació, exhumació i identificació de les restes de víctimes del conflicte. A Villar del Arzobispo es finança la tercera campanya en la fossa I del cementeri, mentre que a Xàtiva el projecte està vinculat a la recuperació de restes en la fossa 177. Gandia, per la seua banda, ha sol·licitat la identificació de 27 cossos recuperats en el seu cementeri.

L’Associació per a la Recuperació de la Memòria de la Ribera Baixa rebrà ajudes per a la postexcavació, estudi i identificació de les restes de 54 persones trobats en el cementeri de Sueca.

En la fossa I de Benaguasil, l’objectiu és l’excavació, exhumació i identificació de víctimes, mentre que en les fosses 94 i 100 del cementeri de Paterna es procedirà a la identificació de les restes trobades. Finalment, l’Associació del Frente Levante emprarà la subvenció per a la identificació genètica de 14 cossos exhumats a Andilla.

La vicepresidenta de la Diputació, Natàlia Enguix, ha destacat que estes ajudes directes “permeten continuar els treballs de localització, exhumació i identificació de les víctimes de la Guerra Civil que la Diputació va començar a subvencionar amb l’engegada de la delegació de Memòria Històrica en temps de Jorge Rodríguez i Rosa Pérez Garijo”, segons arreplega la institució provincial en un comunicat.

Des del 2016, la corporació provincial porta quatre milions d’euros invertits en este tipus de treballs, així com en la recuperació de búnkeres i trinxeres, la construcció de tòtems i monuments memorialistes i les ajudes a associacions i col·lectius que “impulsen la memòria des d’una visió educativa, difonent la part de la història que ha quedat incompleta i que hem de conèixer perquè no es repetisca un episodi negre en la història del país”, ha valorat Enguix.

En este temps s’han exhumat les restes d’1.160 persones i s’ha identificat a més d’un centenar, amb intervencions en una vintena de municipis. El cementeri de Paterna, conegut com la Paredassa d’Espanya, és el que més actuacions acumula.

Últimes notícies

El detingut per la mort d’un menor a Sueca passarà el dimarts a disposició judicial

L'home de 48 anys que es va entregar en la caserna de Sueca i va confessar el crim no passarà hui davant el jutge per l'autòpsia pendent. La Guàrdia Civil manté obertes totes les hipòtesis.

Benavent nega ser treballador zombi i torna a la banqueta pel cas Imelsa

El exgerente de Imelsa rebutja ser un treballador zombi i afirma que ell treballava. Se senta de nou en la banqueta amb tres empresaris i el exgerente d'una fundació, mentres la Fiscalia sol·licita 6 anys i mig de presó amb atenuant de confessió.

Dos accidents en la V-21 i el bypass causen 11 km de retencions a València

Dos sinistres en la V-21 i el bypass estan complicant el trànsit este dilluns en l'àrea de València, amb uns 11 quilòmetres de cues. La DGT assenyala 4 km en la V-21 i quasi 7 en el bypass, a més de 6 km en l'A-7 a l'altura de Paterna.

Emergències manté el nivell groc per vent i la preemergència alta per incendis en la Comunitat Valenciana

Emergències manté este dilluns el nivell groc per vent en diverses zones de la Comunitat Valenciana i la preemergència alta per incendis. L'avís delimita les àrees afectades i reforça la vigilància preventiva.

Dilluns amb nuvolositat en augment, pluges febles i ratxes molt fortes en la Comunitat Valenciana

El cel passarà de poc a molt nuvolós a la vesprada, amb ruixats febles a l'interior i nord de Castelló. El vent de l'oest bufarà amb ratxes molt fortes.

L’Audiència jutja al ‘ionqui dels diners’ per tripijocs de contractes a València

L'Audiència de València jutja a Marcos Benavent i a un exgerente de fundació i tres empresaris per presumptes tripijocs en Cultura. La Fiscalia demana presó, multes, decomís i responsabilitat civil.

El Tenerife tanca el cartell de la Copa i UCAM o Baskonia barallaran per ser cap de sèrie

La Llacuna Tenerife segellarà l'octau bitllet després de guanyar 82-89 a Barcelona. El sorteig de quarts serà el dilluns a les 12 h i queda un cap de sèrie per definir entre UCAM i Baskonia.

Guido Rodríguez arriba al València per a sumar després de la pressió de totes les parts

El migcampista argentí va aterrar a Manises per a tancar la seua incorporació fins a final de temporada i va remarcar que ve a sumar des del seu lloc.