15 C
València
Dimecres, 19 novembre, 2025

Diputació finança deu nous projectes d’exhumació de víctimes de la guerra civil en set comarques

VALÈNCIA, 12 (EUROPA PRESS)

La Diputació de Valencia subvencionarà deu nous projectes d’exhumació de restes de víctimes de la guerra civil en set comarques de la província. La delegació de Memòria Democràtica porta a la junta de govern de juliol per a la seua aprovació una desena de sol·licituds d’ajuntaments i associacions de familiars de víctimes “de tots dos bàndols” que es finançaran amb ajudes plurianuals. En total, un poc més de 450.000 euros.

Els últims projectes finançats tenen com a beneficiaris als ajuntaments d’Albalat de la Ribera, Manises, Gandia, Xàtiva i Villar del Arzobispo, així com a les associacions de familiars de les víctimes de les fosses 94 i 100 del cementeri de Paterna, l’Associació per a la Recuperació de la Memòria de la Ribera Baixa, l’Associació de Familiars de les Víctimes del Franquisme de la Fossa Comuna de Benaguasil i l’Associació de Familiars de les Víctimes del Front Alce.

En el cas d’Albalat de la Ribera (Ribera Baixa) i Manises, es tracta de treballs de localització, excavació, exhumació i identificació de les restes de víctimes del conflicte. A Villar del Arzobispo es finança la tercera campanya en la fossa I del cementeri, mentre que a Xàtiva el projecte està vinculat a la recuperació de restes en la fossa 177. Gandia, per la seua banda, ha sol·licitat la identificació de 27 cossos recuperats en el seu cementeri.

L’Associació per a la Recuperació de la Memòria de la Ribera Baixa rebrà ajudes per a la postexcavació, estudi i identificació de les restes de 54 persones trobats en el cementeri de Sueca.

En la fossa I de Benaguasil, l’objectiu és l’excavació, exhumació i identificació de víctimes, mentre que en les fosses 94 i 100 del cementeri de Paterna es procedirà a la identificació de les restes trobades. Finalment, l’Associació del Frente Levante emprarà la subvenció per a la identificació genètica de 14 cossos exhumats a Andilla.

La vicepresidenta de la Diputació, Natàlia Enguix, ha destacat que estes ajudes directes “permeten continuar els treballs de localització, exhumació i identificació de les víctimes de la Guerra Civil que la Diputació va començar a subvencionar amb l’engegada de la delegació de Memòria Històrica en temps de Jorge Rodríguez i Rosa Pérez Garijo”, segons arreplega la institució provincial en un comunicat.

Des del 2016, la corporació provincial porta quatre milions d’euros invertits en este tipus de treballs, així com en la recuperació de búnkeres i trinxeres, la construcció de tòtems i monuments memorialistes i les ajudes a associacions i col·lectius que “impulsen la memòria des d’una visió educativa, difonent la part de la història que ha quedat incompleta i que hem de conèixer perquè no es repetisca un episodi negre en la història del país”, ha valorat Enguix.

En este temps s’han exhumat les restes d’1.160 persones i s’ha identificat a més d’un centenar, amb intervencions en una vintena de municipis. El cementeri de Paterna, conegut com la Paredassa d’Espanya, és el que més actuacions acumula.

Últimes notícies

Pérez Llorca sosté que poc podrà aportar en el seu testifical davant la jutgessa de la DANA

El candidat a la Presidència de la Generalitat ha afirmat que poc podrà aportar en el seu testifical per tractar-se de crides de pocs segons. Ha defés que és més ètic explicar-se davant la jutgessa i acudir com a testimoni per a ajudar a esclarir els fets.

6 anys i mig de presó per acoltellar al menor que li va perseguir després d’un robatori a Sueca

L'Audiència de València ha condemnat a 6 anys i mig de presó a un home per robatori amb violència i homicidi en grau de temptativa després d'acoltellar a un menor que li va donar abast a Sueca. La sentència inclou indemnització, orde d'allunyament i ha sigut declarada ferm.

El SAMU assistix el naixement d’un bebé en l’ambulància camine de l’hospital a València

Un equip del SAMU ha assistit el naixement d'un bebé en plena ambulància durant el trasllat a l'Hospital La Fe. La mare, de 39 setmanes, i el xiquet han ingressat en bon estat.

València CF prohibix de manera cautelar l’accés a l’abonat expedientat per insults racistes

El club veta temporalment l'entrada a Mestalla a l'aficionat investigat per insults racistes i homòfobs, a l'espera de resoldre l'expedient d'expulsió.

Vox demana altura de mires al PP per a donar suport a la investidura de Pérez Llorca

Vox ha confirmat negociacions amb el PP per a recolzar la investidura de Juanfran Pérez Llorca en substitució de Carlos Mazón. Reclama altura de mires i un pacte previ.

Pérez Llorca ha anunciat la seua candidatura a la Presidència de la Generalitat sense acord firmat amb Vox

El secretari general del PPCV ha anunciat que presenta la seua candidatura a la Presidència de la Generalitat sense haver firmat cap acord amb Vox. Assegura que no és rellevant rubricar documents previs i destaca la cordialitat en les reunions mantingudes.

Vicente Lafuente (CEV) ha sigut elegit vicepresident de CEOE a proposta de Garamendi

El president de la CEV, Vicente Lafuente, ha sigut nomenat vicepresident de la CEOE després de la proposta d'Antonio Garamendi. La CEV manté 30 representants en l'Assemblea General.

Vox apel·la a l’altura de mires del PP per a donar suport a la investidura de Pérez Llorca

Vox ha apel·lat a l'altura de mires del PP per a tancar un acord que permeta investir a Juanfran Pérez Llorca en substitució de Carlos Mazón. El síndic José María Llanos ha confirmat negociacions en marxa, centrades en polítiques, i exigix que el pacte estiga tancat abans de la votació.