Diputació finança deu nous projectes d’exhumació de víctimes de la guerra civil en set comarques

VALÈNCIA, 12 (EUROPA PRESS)

La Diputació de Valencia subvencionarà deu nous projectes d’exhumació de restes de víctimes de la guerra civil en set comarques de la província. La delegació de Memòria Democràtica porta a la junta de govern de juliol per a la seua aprovació una desena de sol·licituds d’ajuntaments i associacions de familiars de víctimes «de tots dos bàndols» que es finançaran amb ajudes plurianuals. En total, un poc més de 450.000 euros.

Els últims projectes finançats tenen com a beneficiaris als ajuntaments d’Albalat de la Ribera, Manises, Gandia, Xàtiva i Villar del Arzobispo, així com a les associacions de familiars de les víctimes de les fosses 94 i 100 del cementeri de Paterna, l’Associació per a la Recuperació de la Memòria de la Ribera Baixa, l’Associació de Familiars de les Víctimes del Franquisme de la Fossa Comuna de Benaguasil i l’Associació de Familiars de les Víctimes del Front Alce.

En el cas d’Albalat de la Ribera (Ribera Baixa) i Manises, es tracta de treballs de localització, excavació, exhumació i identificació de les restes de víctimes del conflicte. A Villar del Arzobispo es finança la tercera campanya en la fossa I del cementeri, mentre que a Xàtiva el projecte està vinculat a la recuperació de restes en la fossa 177. Gandia, per la seua banda, ha sol·licitat la identificació de 27 cossos recuperats en el seu cementeri.

L’Associació per a la Recuperació de la Memòria de la Ribera Baixa rebrà ajudes per a la postexcavació, estudi i identificació de les restes de 54 persones trobats en el cementeri de Sueca.

En la fossa I de Benaguasil, l’objectiu és l’excavació, exhumació i identificació de víctimes, mentre que en les fosses 94 i 100 del cementeri de Paterna es procedirà a la identificació de les restes trobades. Finalment, l’Associació del Frente Levante emprarà la subvenció per a la identificació genètica de 14 cossos exhumats a Andilla.

La vicepresidenta de la Diputació, Natàlia Enguix, ha destacat que estes ajudes directes «permeten continuar els treballs de localització, exhumació i identificació de les víctimes de la Guerra Civil que la Diputació va començar a subvencionar amb l’engegada de la delegació de Memòria Històrica en temps de Jorge Rodríguez i Rosa Pérez Garijo», segons arreplega la institució provincial en un comunicat.

Des del 2016, la corporació provincial porta quatre milions d’euros invertits en este tipus de treballs, així com en la recuperació de búnkeres i trinxeres, la construcció de tòtems i monuments memorialistes i les ajudes a associacions i col·lectius que «impulsen la memòria des d’una visió educativa, difonent la part de la història que ha quedat incompleta i que hem de conèixer perquè no es repetisca un episodi negre en la història del país», ha valorat Enguix.

En este temps s’han exhumat les restes d’1.160 persones i s’ha identificat a més d’un centenar, amb intervencions en una vintena de municipis. El cementeri de Paterna, conegut com la Paredassa d’Espanya, és el que més actuacions acumula.

Últimes notícies

Ndukwe firma l’empat del Levante al minut 99 davant el Sevilla

El Levante ha salvat un punt al Ciutat de València gràcies a un gol d’Ifeanyi Ndukwe en el minut 99 davant el Sevilla, després d’una frenètica recta final amb dos gols andalusos i dos remuntats pels granotes.

Allegri i Rafa Marín avisen d’un duel molt dur a La Ceràmica entre Villarreal i Nàpols

Massimiliano Allegri i Rafa Marín han remarcat la dificultat del partit de Champions a La Ceràmica davant un Villarreal que arriba en creixement i concedeix poques ocasions. El tècnic i el central del Nàpols demanen ordre, concentració i pocs errors per a traure un bon resultat.

Rescatat en helicòpter un home de 80 anys després de caure en un camí de Vilamarxant

Bombers del Consorci Provincial de València han rescatat en helicòpter un home duns 80 anys que ha caigut en un camí de Vilamarxant i no podia continuar caminant. La víctima, amb una lesió en una cama, ha sigut traslladada a lHospital La Fe de València.

Setembre de 2026, el més càlid a la Comunitat Valenciana des de 1950

Setembre de 2026 ha sigut el mes de setembre més càlid a la Comunitat Valenciana des de, com a mínim, 1950, amb més de 23 graus de mitjana, segons Aemet. També ha sigut el segon setembre més càlid del món i el tercer d’Europa registrat fins ara.

Moleiro confia en el Villarreal per a reaccionar en la Champions contra el Nàpols

Alberto Moleiro ha assegurat que el Villarreal arriba amb confiança i idees clares al duel de Champions contra el Nàpols a Vila-real, marcat pel desig de refer-se de l’última temporada. El migcampista ha avisat que en esta competició no hi ha marge per a la relaxació des del primer partit.

El Vila-real apel·la a la ment i a l’autoestima per al duel clau amb el Nàpols

Iñigo Pérez i Alberto Moleiro han reivindicat la importància de la fortalesa mental, la il·lusió i el bon moment físic per a rebre el Nàpols en un duel de Champions que el Vila-real vol aprofitar per a dissipar dubtes. Tots dos han apel·lat a l’experiència recent i a l’aprenentatge europeu per afrontar el partit amb més ambició.

El PP acusa el PSPV de usar la sanitat privada per atacar el Consell

El PP acusa el PSPV de ignorar els avanços en sanitat a la Comunitat Valenciana i d’usar la sanitat privada per desacreditar el Consell. Els populars defenen que les derivacions a centres privats són una ferramenta legal i ja regulada pel Botànic.

Fira València es consolida com a gran motor del turisme de negocis

Fira València ha reforçat el seu lideratge en el turisme MICE a la Comunitat Valenciana després de l’èxit de 'València Inspira Diseño', que ha reunit més de 54.000 visites professionals i ha generat una injecció econòmica estimada en més de 12 milions d’euros.