Diputació finança deu nous projectes d’exhumació de víctimes de la guerra civil en set comarques

VALÈNCIA, 12 (EUROPA PRESS)

La Diputació de Valencia subvencionarà deu nous projectes d’exhumació de restes de víctimes de la guerra civil en set comarques de la província. La delegació de Memòria Democràtica porta a la junta de govern de juliol per a la seua aprovació una desena de sol·licituds d’ajuntaments i associacions de familiars de víctimes «de tots dos bàndols» que es finançaran amb ajudes plurianuals. En total, un poc més de 450.000 euros.

Els últims projectes finançats tenen com a beneficiaris als ajuntaments d’Albalat de la Ribera, Manises, Gandia, Xàtiva i Villar del Arzobispo, així com a les associacions de familiars de les víctimes de les fosses 94 i 100 del cementeri de Paterna, l’Associació per a la Recuperació de la Memòria de la Ribera Baixa, l’Associació de Familiars de les Víctimes del Franquisme de la Fossa Comuna de Benaguasil i l’Associació de Familiars de les Víctimes del Front Alce.

En el cas d’Albalat de la Ribera (Ribera Baixa) i Manises, es tracta de treballs de localització, excavació, exhumació i identificació de les restes de víctimes del conflicte. A Villar del Arzobispo es finança la tercera campanya en la fossa I del cementeri, mentre que a Xàtiva el projecte està vinculat a la recuperació de restes en la fossa 177. Gandia, per la seua banda, ha sol·licitat la identificació de 27 cossos recuperats en el seu cementeri.

L’Associació per a la Recuperació de la Memòria de la Ribera Baixa rebrà ajudes per a la postexcavació, estudi i identificació de les restes de 54 persones trobats en el cementeri de Sueca.

En la fossa I de Benaguasil, l’objectiu és l’excavació, exhumació i identificació de víctimes, mentre que en les fosses 94 i 100 del cementeri de Paterna es procedirà a la identificació de les restes trobades. Finalment, l’Associació del Frente Levante emprarà la subvenció per a la identificació genètica de 14 cossos exhumats a Andilla.

La vicepresidenta de la Diputació, Natàlia Enguix, ha destacat que estes ajudes directes «permeten continuar els treballs de localització, exhumació i identificació de les víctimes de la Guerra Civil que la Diputació va començar a subvencionar amb l’engegada de la delegació de Memòria Històrica en temps de Jorge Rodríguez i Rosa Pérez Garijo», segons arreplega la institució provincial en un comunicat.

Des del 2016, la corporació provincial porta quatre milions d’euros invertits en este tipus de treballs, així com en la recuperació de búnkeres i trinxeres, la construcció de tòtems i monuments memorialistes i les ajudes a associacions i col·lectius que «impulsen la memòria des d’una visió educativa, difonent la part de la història que ha quedat incompleta i que hem de conèixer perquè no es repetisca un episodi negre en la història del país», ha valorat Enguix.

En este temps s’han exhumat les restes d’1.160 persones i s’ha identificat a més d’un centenar, amb intervencions en una vintena de municipis. El cementeri de Paterna, conegut com la Paredassa d’Espanya, és el que més actuacions acumula.

Últimes notícies

Educació situa en el 11,17% el seguiment de la vaga docent en el seu quinzé dia

La Conselleria d'Educació calcula un seguiment del 11,17% en la vaga indefinida del professorat no universitari, que suma quinze dies mentres continuen les negociacions amb els sindicats.

La jutgessa de la DANA descarta nous testimonis i protegix l’alcalde d’Algemesí

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA d'octubre de 2024 a València rebutja citar a set testimonis i afirma que no hi ha indicis penals contra l'alcalde d'Algemesí ni altres responsables locals.

La responsable de la CHJ assegura que el Cecopi no va demanar dades de cabals el 29 d’octubre

La comissària d'Aigües de la CHJ declara que el Cecopi no va sol·licitar informació específica sobre els cabals del barranc de Poio durant la DANA del 29 d'octubre, malgrat l'augment extraordinari dels registres.

La jutgessa dels Naus ordena a la Policia reclamar documents a l’Ajuntament d’Alacant

La magistrada que investiga el cas de les vivendes públiques de la Platja de Sant Joan ordena a la Policia Nacional acudir a l'Ajuntament d'Alacant per a requerir documentació sobre la promoció dels Naus i advertix de possibles conseqüències penals per desobediència.

Professors en vaga escenifiquen una classe a l’aire lliure a València per a denunciar les seues condicions

Un grup de docents en vaga ha recreat una classe a l'aire lliure a València per a denunciar la calor a les aules i la precarietat que, segons sostenen, afecta a l'educació pública.

Educació fixa servicis mínims del 100% en les proves d’accés a fP per la vaga docent

Educació imposa servicis mínims del 100% del professorat en les proves d'accés a fP de Grau Mitjà i Superior per a evitar que la vaga indefinida perjudique l'alumnat.

Arcadi España i Bernabé posen en valor el nou edifici de Tragsa després de la dana

El ministre d'Hisenda, Arcadi España, i la delegada del Govern, Pilar Bernabé, visiten el nou edifici de Tragsa a Paterna i destaquen el seu paper imprescindible en la recuperació després de la dana i en el suport a ajuntaments i veïns.

Vivenda exigix a la Comunitat Valenciana actuar contra 15.000 pisos turístics il·legals

El Ministeri de Vivenda reclama a la Comunitat Valenciana i a la resta d'autonomies que perseguisquen el frau de les vivendes turístiques il·legals després de l'anul·lació del registre estatal, i advertix que vigilarà de prop la seua actuació.