11.4 C
València
Diumenge, 8 febrer, 2026

Educo alerta sobre les conseqüències de la calamitat: ‘Assignatures pendents com mòduls prefabricats, congestió i alumnat reubicat’

**Educo**, l’ONG dedicada a la infància i educació, ha fet una crida urgent a les autoritats per abordar les “assignatures pendents” sis mesos després de la dramàtica **calamitat** que va afectar diversos centres educatius. **Mòduls prefabricats**, **congestió** d’aules, i l’**alumnat reubicat** a altres escoles són alguns dels temes que acaparen les seves preocupacions.

La **directora general d’Educo**, Pilar Orenes, ha explicat que la situació dels alumnes que han de traslladar-se a altres escoles és alarmant, ja que arriben tard a classe degut a la falta de **transports adequats**. “Això dificulta enormement que els xiquets i xiquetes puguen gaudir del seu dret a una educació de qualitat i augmenta el risc d’abandó escolar, especialment entre els infants més vulnerables”, ha afirmat.

Educo també ha destacat la **absència d’informació** que pateix el professorat respecte als plans de reconstrucció escolar, la qual cosa provoca un considerable desgast emocional i **ansietat**. Les famílies comparteixen aquesta preocupació, sense saber si els seus fills podran tornar al seu antic centre educatiu.

La situació del **benestar psicosocial** dels xiquets damnificats és una de les prioritats d’Educo. Després de mitja dotzena de mesos post-calamitat, l’ONG ha alertat que molts infants encara es mostren **espantats per la calamitat** quan plou o viuen en domicilis on els efectes de la tragèdia són visibles. “Si volem evitar que aquesta experiència marqui les seves vides per sempre, hem de garantir que reben el suport emocional necessari”, ha subratllat Orenes.

Davant d’aquesta realitat, Educo exigeix un **pla de rehabilitació** concret per als 13 centres totalment destruïts, amb un calendari clar i que la reconstrucció es realitzi en **terrenys segurs i adequats** per prevenir futures catàstrofes. A més, reclamen més recursos tant econòmics com de personal, per tal de millorar la **qualitat de l’ensenyament** i atendre el creixent nombre d’alumnes.

Segons l’ONG, durant els primers mesos de la crisi, **el 80% de les famílies** amb les qual van contactar van comunicar que els seus fills havien experimentat canvis comportamentals negatius, incloent **por**, **ansietat** i **tristesa**. En resposta, Educo ha treballat per proporcionar suport emocional a més de mil xiquets, així com recórrer a **beques menjador** per oferir més de dues mil menjars.

Educo continuarà proporcionant suport psicosocial i intensificant el seu treball per recuperar les classes perdudes, a més d’assegurar activitats extraescolars per als més vulnerables.

La manca de **preparatius** davant futures catàstrofes també preocupa a l’ONG, que alerta que quasi mil centres educatius es troben en zones inundables. Orenes ha ressaltat la importància de les polítiques educatives aprovades pel govern central, però també ha assenyalat que queda molt per fer per garantir la seguretat i continuïtat educativa en contextos d’emergència.

Últimes notícies

Emergències gestiona en dos dies 624 incidents pel temporal de vent en la Comunitat Valenciana

Emergències i el 1·1·2 han gestionat 624 incidents pel vent en dos dies, amb 314 a València. Es desactiven les alertes per vent i seguix l'avís costaner.

València Basket busca passar pàgina en la seua visita a Estepona

El conjunt taronja afronta a Estepona el seu primer partit després de l'eliminació europea, amb la volta de Queralt Casas i la baixa de Leo Fiebich. Burgos demana màxima mentalitat.

El temporal de vent deixa ratxes de 148 km/h a Xodos i deu intervencions a la província de València

L'episodi de vent ha deixat una ratxa màxima de 148 km/h a Xodos i ha motivat deu actuacions de bombers a la província de València. L'avís groc s'ha mantingut en quasi tota la Comunitat Valenciana.

Retards en les línies C1 i C2 de Rodalia València pel vent en la catenària

C1 i C2 de Rodalia València registren retards, detencions i possibles canvis de recorregut per danys en la catenària causats pel vent. El tram Alfafar-València Nord s'ha resolt, però entre La Pobla Llarga i Xàtiva se circula per via única; Metrovalencia opera amb normalitat.

El ponent dispara les màximes i la Comunitat suma sis de les deu més altes d’Espanya

El vent de ponent va elevar les temperatures per damunt de 20 °C en nombrosos punts de la Comunitat Valenciana. La regió va col·locar sis registres entre les deu màximes del país, amb 26,1 °C a Miramar.

Tres detinguts per una onada de robatoris en cotxes per a sostraure balises V-16 a Sant Vicent

Tres hòmens han sigut detinguts per una cadena de robatoris en una sola matinada a Sant Vicent del Raspeig. Buscaven balises V-16, a més de ferramentes i diners.

Aemet ha establit l’avís taronja en el litoral d’Alacant per ones de 4 metres este dissabte

Aemet ha establit per al dissabte un avís taronja en el litoral d'Alacant per ones de 3 a 4 metres i vent del sud-oest de 60-70 km/h. Abans regixen avisos grocs per vent i fenòmens costaners a Alacant, València i Castelló.

L’ex director d’Emergències: es va descartar evacuar per la presa de Forata per a evitar el pànic

L'ex director general d'Emergències ha declarat que el Cecopi va considerar evacuar pel risc en la presa de Forata, però el va descartar per a evitar el pànic. També ha sostingut que l'És-Alert no es va plantejar fins a les 19.00, una versió que xoca amb la de José Miguel Basset.