11.3 C
València
Dimarts, 13 gener, 2026

Educo alerta sobre les conseqüències de la calamitat: ‘Assignatures pendents com mòduls prefabricats, congestió i alumnat reubicat’

**Educo**, l’ONG dedicada a la infància i educació, ha fet una crida urgent a les autoritats per abordar les “assignatures pendents” sis mesos després de la dramàtica **calamitat** que va afectar diversos centres educatius. **Mòduls prefabricats**, **congestió** d’aules, i l’**alumnat reubicat** a altres escoles són alguns dels temes que acaparen les seves preocupacions.

La **directora general d’Educo**, Pilar Orenes, ha explicat que la situació dels alumnes que han de traslladar-se a altres escoles és alarmant, ja que arriben tard a classe degut a la falta de **transports adequats**. “Això dificulta enormement que els xiquets i xiquetes puguen gaudir del seu dret a una educació de qualitat i augmenta el risc d’abandó escolar, especialment entre els infants més vulnerables”, ha afirmat.

Educo també ha destacat la **absència d’informació** que pateix el professorat respecte als plans de reconstrucció escolar, la qual cosa provoca un considerable desgast emocional i **ansietat**. Les famílies comparteixen aquesta preocupació, sense saber si els seus fills podran tornar al seu antic centre educatiu.

La situació del **benestar psicosocial** dels xiquets damnificats és una de les prioritats d’Educo. Després de mitja dotzena de mesos post-calamitat, l’ONG ha alertat que molts infants encara es mostren **espantats per la calamitat** quan plou o viuen en domicilis on els efectes de la tragèdia són visibles. “Si volem evitar que aquesta experiència marqui les seves vides per sempre, hem de garantir que reben el suport emocional necessari”, ha subratllat Orenes.

Davant d’aquesta realitat, Educo exigeix un **pla de rehabilitació** concret per als 13 centres totalment destruïts, amb un calendari clar i que la reconstrucció es realitzi en **terrenys segurs i adequats** per prevenir futures catàstrofes. A més, reclamen més recursos tant econòmics com de personal, per tal de millorar la **qualitat de l’ensenyament** i atendre el creixent nombre d’alumnes.

Segons l’ONG, durant els primers mesos de la crisi, **el 80% de les famílies** amb les qual van contactar van comunicar que els seus fills havien experimentat canvis comportamentals negatius, incloent **por**, **ansietat** i **tristesa**. En resposta, Educo ha treballat per proporcionar suport emocional a més de mil xiquets, així com recórrer a **beques menjador** per oferir més de dues mil menjars.

Educo continuarà proporcionant suport psicosocial i intensificant el seu treball per recuperar les classes perdudes, a més d’assegurar activitats extraescolars per als més vulnerables.

La manca de **preparatius** davant futures catàstrofes també preocupa a l’ONG, que alerta que quasi mil centres educatius es troben en zones inundables. Orenes ha ressaltat la importància de les polítiques educatives aprovades pel govern central, però també ha assenyalat que queda molt per fer per garantir la seguretat i continuïtat educativa en contextos d’emergència.

Últimes notícies

La UA participa en un projecte europeu per a crear les primeres ulleres de realitat augmentada amb graduació hologràfica

La Universitat d'Alacant participa en un consorci europeu per a desenrotllar ulleres de realitat augmentada amb graduació òptica basades en elements hologràfics. El GHPO lidera el disseny del combinador que fusiona imatge virtual i món real i la UA acull l'assemblea general del projecte.

Rescaten a un home de 74 anys perdut en el bosc del Saler

La Policia Local de València ha rescatat a un home de 74 anys desorientat en una zona boscosa del Saler. Va ser evacuat després d'obrir pas amb motoserra per la vegetació.

El Govern ha invertit més de 508 milions a Algemesí per a la reconstrucció després de la DANA

El Govern ha destinat més de 508,4 milions a Algemesí després de la DANA d'octubre de 2024. El pla combina ajudes directes i obres per a previndre futures inundacions.

Pradas va avisar a Conca a les 20.15 que demanaria confinar quatre comarques per la dana

Un àudio de WhatsApp de Pradas, incorporat a la causa de la dana, va mostrar que a les 20.15 va anunciar un confinament en quatre comarques. Els És-Alert finalment només van recomanar evitar desplaçaments i romandre a casa.

72 hores d’espera per a pujar a planta evidencien la saturació d’Urgències en la Comunitat Valenciana

Una pacient va esperar 72 hores a la Marina Baixa per a accedir a planta, símptoma de la pressió en Urgències. Els hospitals habiliten llits extra i deriven pacients; Sanitat defén el seu pla i la vacunació.

El cap de la Policia en la Comunitat Valenciana admet falta de coordinació en la dana i assegura que van comptar amb mitjans

Davant la comissió del Senat, Carlos Gajero ha reconegut carències de coordinació institucional durant l'emergència, però ha defés que la Policia va disposar de recursos i va actuar quan va poder. L'oposició li ha retret retards i la seua absència inicial, que ell ha justificat per motius operatius.

Pradas va avisar a Conca a les 20.15 del dia de la DANA de demanar confinar quatre comarques

Un àudio de WhatsApp aportat a la causa penal reflectix que Salomé Pradas va avisar a José Manuel Cuenca a les 20.15 de demanar evitar desplaçaments i confinar quatre comarques. L'És-Alert d'eixe dia no va incloure el confinament i la exconsellera afirma que Presidència la va persuadir per a evitar-lo.

Alacant, entre les províncies amb major creixement de reserves de restaurants en línia

TheFork ha tancat 2025 amb un 4% més de reserves i un gasto mitjà de 27 euros. Balears, Màlaga, Las Palmas, Barcelona i Alacant lideren el creixement.