El Consell anima a consumir carn de porc per Nadal i aprova mesures contra la pesta porcina africana

El conseller d’Agricultura i portaveu del Consell, Miguel Barrachina, ha animat a la població de la Comunitat Valenciana a consumir carn de porc este Nadal en recordar que el brot de pesta porcina africana detectat a Catalunya és d’àmbit silvestre, està delimitat a una àrea de Barcelona i no es transmet als humans, per la qual cosa els productes porcins continuen sent segurs.

Ha realitzat esta crida després de la roda de premsa posterior al ple del Consell en el qual s’ha aprovat el decret llei de mesures extraordinàries i preventives per a combatre la pesta porcina africana i la sobrepoblació de senglars en els 542 municipis de la Comunitat, un text ja avançat en la sessió plenària de la setmana passada. La finalitat és reduir la densitat de fauna que actua com a vector de risc i reforçar la vigilància per a protegir el sector porcí.

Pla de control del senglar i ajudes

El decret llei articula ajudes directes als titulars de vedats de caça, que rebran 40 euros per cada exemplar de senglar caçat i retirat del medi natural. Generaran el dret al cobrament els animals abatuts entre l’1 de gener de 2026 i el 15 de setembre de 2026, sempre que la Unitat Logística els justifique en eixe mateix període. La mesura s’aplicarà en 353 vedats i zones de caça de la província d’Alacant, en 209 de Castelló i en 438 de València, amb l’objectiu d’accelerar la retirada i garantir traçabilitat en tot el procés.

El programa compta amb una dotació de 6 milions d’euros: 2 milions per a incentivar la caça de senglar i la seua retirada efectiva, i 4 milions per a finançar el servici de control poblacional complementari i la posada en marxa de la Unitat Logística. Esta unitat centralitza la recollida i destrucció de cadàvers, coordina totes les actuacions sobre el territori i monitora l’evolució de les poblacions de senglar per a ajustar les intervencions segons el risc.

En este marc, la Llei 13/2004 establix que els titulars d’espais cinegètics —principalment societats i clubs de caçadors, entitats privades i ajuntaments que gestionen més del 80% del territori valencià susceptible d’albergar senglar— són responsables de la gestió de les espècies en els seus delimitats i del compliment dels plans tècnics d’ordenació cinegètica. En el 20% restant del territori, que no està sota la gestió de cap titular, la Generalitat ha de destinar recursos específics per a controlar la població de senglar i fer costat tant als titulars dels espais cinegètics com als adjudicataris de zones de caça controlada, facilitant la retirada dels exemplars capturats per a evitar el seu possible paper en la dispersió de la malaltia en un eventual brot.

El decret també incorpora un encàrrec d’emergència a l’empresa pública VAERSA, que habilitarà a partir de gener un servici específic de recollida d’animals caçats i posarà en marxa un dispositiu de parany amb caixes parany en aquells punts on l’activitat cinegètica no siga suficient. Este reforç permetrà actuar en zones de seguretat i terrenys no concordes i garantir una resposta integral i eficient, segons la Generalitat.

Zones prioritàries i coordinació

De manera paral·lela, la Generalitat ha analitzat diversos escenaris de caça esportiva i control de senglar, seleccionant el que abasta un major nombre de municipis i explotacions porcines i se centra en les àrees de major vulnerabilitat. El pla establix com a zones prioritàries els corredors viaris A-7, AP-7, N-232, A-3, A-23, CV-35 i CV-10, on la presència de fauna silvestre exigix una especial atenció preventiva per a reduir desplaçaments d’animals i el risc de dispersió del virus.

La iniciativa també permetrà avançar en l’actualització i harmonització dels protocols de vigilància passiva, amb la finalitat de disposar d’informació més sòlida i aplicar criteris homogenis en tota la Comunitat Valenciana. ‘Amb esta iniciativa, la Generalitat avança en una estratègia preventiva i coordinada que busca anticipar-se a possibles escenaris de risc, protegir el sector porcí valencià i donar resposta a una problemàtica creixent vinculada a la sobrepoblació de fauna silvestre en nombrosos municipis’, afigen des del Consell.

Amb este marc, el Consell ha reiterat que la pesta porcina africana no afecta a les persones i que la carn de porc és segura per al consum. La crida a mantindre les compres i menús nadalencs amb productes porcins s’acompanya d’un pla de control destinat a protegir les granges i a evitar conseqüències econòmiques i productives per al sector en cas que la malaltia s’expandira entre la fauna salvatge.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Tunde reforça l’optimisme del Llevant: la permanència, cada vegada més a prop

Kareem Tunde es mostra convençut que el Llevant aconseguirà la permanència en Primera i crida a mantindre la unió del vestuari abans del dol clau davant el Sevilla.

Ernest Urtasun se suma a la inauguració de La Senda del Poeta de Miguel Hernández el 24 d’abril

El ministre de Cultura, Ernest Urtasun, participarà el 24 d'abril en la inauguració de La Senda del Poeta de Miguel Hernández a Orihuela, garantida després del finançament del Ministeri de Cultura.

Ingressat a Maldives un jove metge alacantí després de l’atac d’un tauró

Un metge de 31 anys de l'Hospital General Doctor Balmis d'Alacant ha resultat greument ferit després de patir l'atac d'un tauró durant una excursió aquàtica en la seua lluna de mel a les illes Maldives.

El TSJCV tomba la suspensió de llicències de canvi d’ús per a pisos turístics a València

El TSJCV anul·la la decisió de l'Ajuntament de València de suspendre les llicències de canvi d'ús per a pisos turístics, però manté la moratòria sobre noves edificacions hoteleres.

Munilla equipara avortament i guerra i acusa la política de calcigar l’ètica

El bisbe d'Orihuela-Alacant, José Ignacio Munilla, equipara la condemna moral de l'avortament i de la guerra i critica que es pretenga blindar l'avortament en la Constitució en un context que definix com de politica que calciga l'ètica.

El PP exigix a Ximo Puig explicacions i el seu cessament com a ambaixador després del processament del seu germà

El PPCV reclama que Ximo Puig done explicacions públiques i deixe el càrrec d'ambaixador davant l'OCDE després que l'Audiència de València haja confirmat el processament del seu germà Francis Puig per una presumpta trama de subvencions.

L’UCO detalla reunions de Jorge Bellver amb l’empresari d’Assut per a tractar operacions urbanístiques

Un nou informe de l'UCO aporta al jutjat detalls sobre reunions de Jorge Bellver amb l'empresari Jaime Febrer i reforça la tesi d'obsequis per a influir en tràmits urbanístics a València.

La jutgessa de la DANA exigix a la Generalitat el detall dels bombers forestals mobilitzats

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA reclama a la Generalitat un llistat detallat de les unitats de bombers forestals mobilitzades i demana a À Punt missatges i vídeos sobre les alertes prèvies.