11 C
València
Dissabte, 7 febrer, 2026

El Consell demana al Govern recursos per a acollir als menors immigrants pactats el 2022 i negociar les condicions

No acceptarà amuntonament de centres i afectar a la dignitat dels seus residents i acusa a l’Executiu de “polititzar” la reunió sectorial

VALÈNCIA, 10 (EUROPA PRESS)

El Govern valencià demana a l’Executiu central els recursos i el finançament necessaris per a acollir als menors immigrants no acompanyats pactats en l’acord de repartiment del 2022, un total de 23 en el cas de la Comunitat Valenciana, així com negociar les condicions de l’acolliment. El Consell ha assenyalat que no acceptarà l’amuntegament dels centres en els quals ja residixen menors i que s’afecte a la seua dignitat.

Així ho ha indicat este dimecres la vicepresidenta segona del govern autonòmic i titular de Servicis Socials, Susana Camarero, en la roda de premsa oferida per a parlar d’esta qüestió i de la Conferència Sectorial d’Infància i Adolescència d’esta jornada. Ha dit que és una reunió que “hauria d’haver tingut una context diferent al que té”, sense “filtracions permanents” durant “les últimes setmanes” per part “dels ministres del Govern” per a garantir el “debat seriós, assossegat”, amb “rigor” i “allunyat del focus mediàtic” que “necessiten” els temes que aborda.

Camarero ha criticat que “no es pretén buscar una solució a un problema que no és nou sinó que se busca el contrari”, alhora que ha subratllat que la migratòria és una política i una competència “exclusiva” de l’Estat i que amb ella no s’hauria de buscar “traure rèdit polític” ni “crear tensions” amb les comunitats autònomes. Ha lamentat que a estes se’ls haja traslladat una “responsabilitat” que no és seua.

“El Govern ha polititzat massa i de forma interessada esta conferència a través de filtracions i, fins i tot, amenaces a les comunitats autònomes governades pel PP. No ha deixat ficar zitzània, d’embullar i d’intentar fer una qüestió política esbiaixada i manipulada d’un drama humanitari”, ha plantejat. Així mateix, ha afirmat que per a les comunitats autònomes este assumpte “no és política” sinó “gestió”.

La consellera ha reiterat que en la reunió prevista per a esta jornada el repartiment de menors immigrants no acompanyats “no està en l’ordre del dia”, que “no té res a veure amb el que està plantejant el Govern”. “No parla del repartiment de menors que no caben a Canàries i de la seua situació extrema. Parla d’una reforma de la Llei d’Estrangeria, de ratificar l’acord del 2022 i d’un grup de treball que ja existix”, ha exposat respecte al programa previst.

La responsable autonòmica, que ha acusat a l’Executiu central de tractar als menors com a “mercaderia”, ha manifestat que la posició de la Comunitat Valenciana és “no posar en risc” ni els seus recursos “ni als menors que ja estan en ells”. “La dignitat dels menors que ja estan en els nostres centres és igual per a nosaltres que la dels quals es troben a Canàries. El que m’importa és que els menors que estan a la Comunitat tinguen la dignitat i la cura que mereixen”, ha asseverat.

Susana Camarero ha reiterat que els centres d’acolliment d’este territori estan en situació de “saturació”, amb “un nivell d’ocupació del 170 per cent que supera la barrera del 150% que el Govern considera com a nivell màxim que poden tenir les comunitats”. Ha reiterat que la Comunitat compta amb 317 places per a menors i que alberga a 481, una xifra que segons ha ressaltat pot “augmentar”.

Preguntada per si esta autonomia rebrà i assistirà als 23 menors que li corresponen per l’acord del 2022, la consellera ha respost que la Generalitat no posa “en dubte que tinga validesa” i ha precisat que el que aquesta administració pretén és “negociar amb el Govern les condicions”. Així, ha instat a “revisar les condicions del 2022”, que “no van ser negociades adequadament”.

“La Comunitat no pot acollir un menor que pose en perill –als ja acollits–. No vaig a amuntegar els centres que tinc perquè tenen altres comunitats aquest problema”, ha matisat. Cambrer ha concretat que a aquesta autonomia li costa de mèdia 200 euros al dia atendre a un d’aquest acollits i ha dit que l’administració central calcula que el cost és de 170 euros, per la qual cosa ha parlat de finançament “insuficient” i “dèficit” en l’aportació de l’Estat. “Demanem que pague el cost real per cuidar als menors que mana, ha remarcat.

“La solidaritat ha d’anar compensada amb la responsabilitat, la serietat i el rigor que requerix este tema”, ha apuntat, al mateix temps que ha ressaltat que “els menors necessiten infraestructures i també personal” i “professionals que els atenguen”, així com “acompanyament permanent”. “Necessiten uns recursos de personal dels quals en este moment falten”, ha agregat.

Igualment, ha considerat que “la dignitat dels menors està per sobre de la política, el marc que cerca el Govern per a tapar la seua incapacitat” per a gestionar “la política migratòria”, ha afegit.

Últimes notícies

Emergències gestiona en dos dies 624 incidents pel temporal de vent en la Comunitat Valenciana

Emergències i el 1·1·2 han gestionat 624 incidents pel vent en dos dies, amb 314 a València. Es desactiven les alertes per vent i seguix l'avís costaner.

València Basket busca passar pàgina en la seua visita a Estepona

El conjunt taronja afronta a Estepona el seu primer partit després de l'eliminació europea, amb la volta de Queralt Casas i la baixa de Leo Fiebich. Burgos demana màxima mentalitat.

El temporal de vent deixa ratxes de 148 km/h a Xodos i deu intervencions a la província de València

L'episodi de vent ha deixat una ratxa màxima de 148 km/h a Xodos i ha motivat deu actuacions de bombers a la província de València. L'avís groc s'ha mantingut en quasi tota la Comunitat Valenciana.

Retards en les línies C1 i C2 de Rodalia València pel vent en la catenària

C1 i C2 de Rodalia València registren retards, detencions i possibles canvis de recorregut per danys en la catenària causats pel vent. El tram Alfafar-València Nord s'ha resolt, però entre La Pobla Llarga i Xàtiva se circula per via única; Metrovalencia opera amb normalitat.

El ponent dispara les màximes i la Comunitat suma sis de les deu més altes d’Espanya

El vent de ponent va elevar les temperatures per damunt de 20 °C en nombrosos punts de la Comunitat Valenciana. La regió va col·locar sis registres entre les deu màximes del país, amb 26,1 °C a Miramar.

Tres detinguts per una onada de robatoris en cotxes per a sostraure balises V-16 a Sant Vicent

Tres hòmens han sigut detinguts per una cadena de robatoris en una sola matinada a Sant Vicent del Raspeig. Buscaven balises V-16, a més de ferramentes i diners.

Aemet ha establit l’avís taronja en el litoral d’Alacant per ones de 4 metres este dissabte

Aemet ha establit per al dissabte un avís taronja en el litoral d'Alacant per ones de 3 a 4 metres i vent del sud-oest de 60-70 km/h. Abans regixen avisos grocs per vent i fenòmens costaners a Alacant, València i Castelló.

L’ex director d’Emergències: es va descartar evacuar per la presa de Forata per a evitar el pànic

L'ex director general d'Emergències ha declarat que el Cecopi va considerar evacuar pel risc en la presa de Forata, però el va descartar per a evitar el pànic. També ha sostingut que l'És-Alert no es va plantejar fins a les 19.00, una versió que xoca amb la de José Miguel Basset.