El Consell exigix el FLA extraordinari i recorda que el Botànic ‘va tenir 3.000 milions a fons perdut per la pandèmia’

VALÈNCIA, 14 (EUROPA PRESS)

La consellera d’Hisenda i Economia, Ruth Merino, ha exigit al Govern el manteniment del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) extraordinari per a cobrir l’excés de dèficit provocat per el infrafinançament que patix la Comunitat Valenciana i ha reiterat la sol·licitud d’un fons no reemborsable per a la reconstrucció social i econòmica després de la dana que va arrasar la província de Valencia a la fi d’octubre. A més, ha recordat que l’anterior govern del Botànic «va tenir 3.000 milions d’euros a fons perdut per la pandèmia».

En un comunicat, Merino ha denunciat «la gran incertesa que el Govern de Pedro Sánchez està generant en impedir el finançament mitjançant el FLA extraordinari dels aproximadament 3.000 milions d’excés de dèficit del 2024, precisament en el pitjor moment de la nostra història recent, i que Sánchez ho justifique per la no aprovació en el Congrés dels objectius d’estabilitat proposats pel Govern».

«Volen que els valencians paguem les conseqüències de la seua incapacitat per a recaptar els suports que necessiten, que no és més que l’enèsima mostra de la seua extrema inestabilitat parlamentària», ha retret la titular d’Hisenda.

Merino ha insistit que «no existix absolutament cap raó tècnica per a deixar de finançar l’excés de dèficit de les comunitats autònomes mitjançant el FLA, com es porta fent des del 2012, pel fet de no comptar amb una senda de dèficit aprovada pel Congrés». «Sense anar més lluny, el Govern tampoc va ser capaç d’aprovar al Congrés els objectius de dèficit del 2024 i, no obstant això, el dèficit no autoritzat de l’any anterior es va seguir cobrint mitjançant el FLA», ha apuntat.

En esta línia, ha posat de manifest «la vital importància d’este fons per a garantir la liquiditat de la Generalitat durant este exercici en el qual, a més, l’administració valenciana va a haver de fer front a totes les despeses de la reconstrucció sense que el Govern li aporte ni un sol euro».

«No ho diem nosaltres sols: la patronal de la Comunitat Valenciana també ha advertit al Govern de la importància de mantenir el FLA extraordinari perquè la Generalitat puga atendre els seus compromisos amb els proveïdors i garantir el normal funcionament de la Sanitat i els servicis públics essencials», ha reiterat.

La consellera ha criticat que «la negativa a finançar amb el FLA el dèficit no autoritzat just l’any de la reconstrucció se suma a la portada del Govern de Sánchez a l’enviament a la Comunitat de fons extraordinaris no reemborsables per a la reconstrucció social i econòmica» després de la dana, «alguna cosa que sí va fer el 2020 i 2021 quan l’anterior Consell va poder comptar amb quasi 3.000 milions d’euros de finançament extra amb motiu de la pandèmia que no va haver de retornar».

«XANTATGE FAKE»

«Esta negativa naix d’un altre xantatge ‘fake’ del Govern, ja que la ministra d’Hisenda (Mª Jesús Montero) vincula ara l’enviament d’estos recursos a l’aprovació d’uns nous Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) per part del Govern. Montero oblida que el 2020, malgrat governar amb els PGE prorrogats del 2018, ella mateixa va augmentar el fons de contingència en resposta a la crisi sanitària i econòmica derivada de la pandèmia», ha denunciat.

Al seu juí, «la diferència de tracte del mateix Govern davant de dos esdeveniments d’extraordinària gravetat és manifesta»: «L’única cosa que ha canviat és el signe polític del govern que ocupa la Generalitat, però a qui realment li dona l’esquena el Govern central és als valencians, que no es mereixen que s’antepose el tacticisme polític als seus interessos en un moment en el qual el que es requerix és lleialtat, responsabilitat i compromís amb els valencians».

Últimes notícies

Morata renova al capdavant de Cambra València amb un nou ple orientat a la competitivitat empresarial

José Vicente Morata ha sigut reelegit per unanimitat president de Cambra València per al període 2026-2030, amb un nou Ple de 60 representants empresarials i un Comitè Executiu renovat orientat a reforçar la competitivitat de les empreses valencianes.

Jutgen un germà d’Antonio Anglés per un brutal segrest i agressió a València

Joaquín Martins, germà d’Antonio Anglés, s’asseu a la banqueta amb altres cinc hòmens acusats de segrestar i torturar un home en 2021. La Fiscalia demana per a ell 27 anys de presó.

Més de 78 milions en beques de menjador i transport escolar per al curs 2026-2027

Educació destina més de 78 milions d’euros a beques de menjador i ajudes individuals de transport escolar per al curs 2026-2027, amb especial atenció a zones rurals i famílies vulnerables.

Juny tanca amb 62 morts per calor a la Comunitat Valenciana, la pitjor xifra des de 2015

Les altes temperatures han provocat 62 morts per calor en juny a la Comunitat Valenciana, amb especial incidència en la setmana del 22 al 28, i situen 2026 com el pitjor any des que hi ha registres del MoMo.

Requena, Ayora i Pego es disparen per damunt dels 38 graus l’1 de juliol

L’1 de juliol ha arrancat amb màximes de fins a 38,7 graus en punts d’interior i una sensació de calor elevada a València per la humitat.

Absòlts els rapers El Jincho i Osiris de l’acusació d’agressió sexual a una menor a Mislata

L’Audiència Provincial de València ha absolt els rapers El Jincho i Osiris, acusats d’agredir sexualment una menor després d’un concert a Mislata en 2023, en apreciar dubtes racionals sobre el relat de la víctima i els fets denunciats.

417 ajuntaments rebran quasi 8 milions per a prevenir incendis forestals en 2026

La Generalitat ha assignat 7,95 milions d’euros a 417 ajuntaments valencians per a actuacions de prevenció d’incendis i gestió forestal durant 2026, amb especial pes per als municipis de la província de València.

Les vendes de turismes cauen un 15,4 % en mitat any a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana ha registrat 67.234 matriculacions de turismes nous fins juny, un 15,4 % menys que fa un any, en contrast amb el creixement del mercat espanyol.