10.9 C
València
Diumenge, 1 febrer, 2026

El Consell exigix el FLA extraordinari i recorda que el Botànic ‘va tenir 3.000 milions a fons perdut per la pandèmia’

VALÈNCIA, 14 (EUROPA PRESS)

La consellera d’Hisenda i Economia, Ruth Merino, ha exigit al Govern el manteniment del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) extraordinari per a cobrir l’excés de dèficit provocat per el infrafinançament que patix la Comunitat Valenciana i ha reiterat la sol·licitud d’un fons no reemborsable per a la reconstrucció social i econòmica després de la dana que va arrasar la província de Valencia a la fi d’octubre. A més, ha recordat que l’anterior govern del Botànic “va tenir 3.000 milions d’euros a fons perdut per la pandèmia”.

En un comunicat, Merino ha denunciat “la gran incertesa que el Govern de Pedro Sánchez està generant en impedir el finançament mitjançant el FLA extraordinari dels aproximadament 3.000 milions d’excés de dèficit del 2024, precisament en el pitjor moment de la nostra història recent, i que Sánchez ho justifique per la no aprovació en el Congrés dels objectius d’estabilitat proposats pel Govern”.

“Volen que els valencians paguem les conseqüències de la seua incapacitat per a recaptar els suports que necessiten, que no és més que l’enèsima mostra de la seua extrema inestabilitat parlamentària”, ha retret la titular d’Hisenda.

Merino ha insistit que “no existix absolutament cap raó tècnica per a deixar de finançar l’excés de dèficit de les comunitats autònomes mitjançant el FLA, com es porta fent des del 2012, pel fet de no comptar amb una senda de dèficit aprovada pel Congrés”. “Sense anar més lluny, el Govern tampoc va ser capaç d’aprovar al Congrés els objectius de dèficit del 2024 i, no obstant això, el dèficit no autoritzat de l’any anterior es va seguir cobrint mitjançant el FLA”, ha apuntat.

En esta línia, ha posat de manifest “la vital importància d’este fons per a garantir la liquiditat de la Generalitat durant este exercici en el qual, a més, l’administració valenciana va a haver de fer front a totes les despeses de la reconstrucció sense que el Govern li aporte ni un sol euro”.

“No ho diem nosaltres sols: la patronal de la Comunitat Valenciana també ha advertit al Govern de la importància de mantenir el FLA extraordinari perquè la Generalitat puga atendre els seus compromisos amb els proveïdors i garantir el normal funcionament de la Sanitat i els servicis públics essencials”, ha reiterat.

La consellera ha criticat que “la negativa a finançar amb el FLA el dèficit no autoritzat just l’any de la reconstrucció se suma a la portada del Govern de Sánchez a l’enviament a la Comunitat de fons extraordinaris no reemborsables per a la reconstrucció social i econòmica” després de la dana, “alguna cosa que sí va fer el 2020 i 2021 quan l’anterior Consell va poder comptar amb quasi 3.000 milions d’euros de finançament extra amb motiu de la pandèmia que no va haver de retornar”.

“XANTATGE FAKE”

“Esta negativa naix d’un altre xantatge ‘fake’ del Govern, ja que la ministra d’Hisenda (Mª Jesús Montero) vincula ara l’enviament d’estos recursos a l’aprovació d’uns nous Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) per part del Govern. Montero oblida que el 2020, malgrat governar amb els PGE prorrogats del 2018, ella mateixa va augmentar el fons de contingència en resposta a la crisi sanitària i econòmica derivada de la pandèmia”, ha denunciat.

Al seu juí, “la diferència de tracte del mateix Govern davant de dos esdeveniments d’extraordinària gravetat és manifesta”: “L’única cosa que ha canviat és el signe polític del govern que ocupa la Generalitat, però a qui realment li dona l’esquena el Govern central és als valencians, que no es mereixen que s’antepose el tacticisme polític als seus interessos en un moment en el qual el que es requerix és lleialtat, responsabilitat i compromís amb els valencians”.

Últimes notícies

El Barcelona protegix el lideratge amb un 1-3 a Elx i agreuja la ratxa local

El Barcelona es va imposar 1-3 en el Martínez Valero després d'un partit dominat i amb moltes ocasions. L'Elx seguix sense guanyar en 2026 i s'acosta al descens.

1-3: el Barcelona aferma el lideratge i complica la vida a l’Elx

El Barcelona va guanyar 1-3 en el Martínez Valero i va protegir el lideratge una jornada més. L'Elx va seguir sense guanyar en 2026 i va quedar més prop del descens.

Sorloth, sense fractures ni hematomes cranials, torna a Madrid amb l’equip

Les proves mèdiques descarten fractures i hematomes cranials en Alexander Sorloth després del xoc de cap en el Llevant-Atlètic (0-0). El davanter torna a Madrid amb l'expedició i queda pendent d'evolució.

El Barcelona mana al descans davant l’Elx (1-2)

El Barcelona mana 1-2 al descans gràcies a Lamine Yamal i Ferran Torres; l'Elx va arribar a igualar per mitjà d'Álvaro Rodríguez. Els blaugranes han generat moltes ocasions i els pals han evitat un avantatge major.

Empat sense gols entre Llevant i Atlètic marcat per un xoc de caps

Llevant i Atlètic van empatar 0-0 en el Ciutat de València en un partit amb poques ocasions i condicionat per un fort xoc de caps entre Sorloth i Moreno. Luís Castro no va quedar satisfet malgrat la millora del seu equip després del descans.

0-0: Llevant i Atlètic, sense pegada després d’un fort xoc

Empat sense gols en el Ciutat de València en un dol amb poques arribades, marcat pel xoc de Sorloth i Matías Moreno i per les parades de Ryan i Oblak.

0-0: El Llevant domina a l’Atlètic però paga la seua falta de gol

El Llevant va millorar després del descans, va estrényer amb pressió alta i pilota parada i es va topar amb un Oblak brillant. L'Atlètic va generar molt poc i va rescatar un punt.

Nova manifestació per la dana exigix a Mazón entregar la seua acta de diputat

Centenars de persones han marxat per Benetússer, Sedaví i Alfafar per a exigir justícia i que Mazón entregue la seua acta i acudisca a declarar davant la jutgessa de Catarroja.