El Consell exigix el FLA extraordinari i recorda que el Botànic ‘va tenir 3.000 milions a fons perdut per la pandèmia’

VALÈNCIA, 14 (EUROPA PRESS)

La consellera d’Hisenda i Economia, Ruth Merino, ha exigit al Govern el manteniment del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) extraordinari per a cobrir l’excés de dèficit provocat per el infrafinançament que patix la Comunitat Valenciana i ha reiterat la sol·licitud d’un fons no reemborsable per a la reconstrucció social i econòmica després de la dana que va arrasar la província de Valencia a la fi d’octubre. A més, ha recordat que l’anterior govern del Botànic «va tenir 3.000 milions d’euros a fons perdut per la pandèmia».

En un comunicat, Merino ha denunciat «la gran incertesa que el Govern de Pedro Sánchez està generant en impedir el finançament mitjançant el FLA extraordinari dels aproximadament 3.000 milions d’excés de dèficit del 2024, precisament en el pitjor moment de la nostra història recent, i que Sánchez ho justifique per la no aprovació en el Congrés dels objectius d’estabilitat proposats pel Govern».

«Volen que els valencians paguem les conseqüències de la seua incapacitat per a recaptar els suports que necessiten, que no és més que l’enèsima mostra de la seua extrema inestabilitat parlamentària», ha retret la titular d’Hisenda.

Merino ha insistit que «no existix absolutament cap raó tècnica per a deixar de finançar l’excés de dèficit de les comunitats autònomes mitjançant el FLA, com es porta fent des del 2012, pel fet de no comptar amb una senda de dèficit aprovada pel Congrés». «Sense anar més lluny, el Govern tampoc va ser capaç d’aprovar al Congrés els objectius de dèficit del 2024 i, no obstant això, el dèficit no autoritzat de l’any anterior es va seguir cobrint mitjançant el FLA», ha apuntat.

En esta línia, ha posat de manifest «la vital importància d’este fons per a garantir la liquiditat de la Generalitat durant este exercici en el qual, a més, l’administració valenciana va a haver de fer front a totes les despeses de la reconstrucció sense que el Govern li aporte ni un sol euro».

«No ho diem nosaltres sols: la patronal de la Comunitat Valenciana també ha advertit al Govern de la importància de mantenir el FLA extraordinari perquè la Generalitat puga atendre els seus compromisos amb els proveïdors i garantir el normal funcionament de la Sanitat i els servicis públics essencials», ha reiterat.

La consellera ha criticat que «la negativa a finançar amb el FLA el dèficit no autoritzat just l’any de la reconstrucció se suma a la portada del Govern de Sánchez a l’enviament a la Comunitat de fons extraordinaris no reemborsables per a la reconstrucció social i econòmica» després de la dana, «alguna cosa que sí va fer el 2020 i 2021 quan l’anterior Consell va poder comptar amb quasi 3.000 milions d’euros de finançament extra amb motiu de la pandèmia que no va haver de retornar».

«XANTATGE FAKE»

«Esta negativa naix d’un altre xantatge ‘fake’ del Govern, ja que la ministra d’Hisenda (Mª Jesús Montero) vincula ara l’enviament d’estos recursos a l’aprovació d’uns nous Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) per part del Govern. Montero oblida que el 2020, malgrat governar amb els PGE prorrogats del 2018, ella mateixa va augmentar el fons de contingència en resposta a la crisi sanitària i econòmica derivada de la pandèmia», ha denunciat.

Al seu juí, «la diferència de tracte del mateix Govern davant de dos esdeveniments d’extraordinària gravetat és manifesta»: «L’única cosa que ha canviat és el signe polític del govern que ocupa la Generalitat, però a qui realment li dona l’esquena el Govern central és als valencians, que no es mereixen que s’antepose el tacticisme polític als seus interessos en un moment en el qual el que es requerix és lleialtat, responsabilitat i compromís amb els valencians».

Últimes notícies

Les màximes baixen a la Comunitat Valenciana i es queden en 31,5 graus a Benidorm

Les temperatures màximes han descendit este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb un valor màxim de 31,5 graus a Benidorm i caigudes de fins a 5 graus en punts de l’interior com Ademuz.

Morant acusa el Consell de negar la realitat sobre l’Es-Alert i el retard en la DANA

Diana Morant critica que, quasi dos anys després de la DANA del 29 d’octubre de 2024, el Consell continue negant un retard en l’avís Es-Alert i, segons ella, sense assumir responsabilitats per les 231 víctimes mortals.

Mazón nega que el retard de l’Es-Alert estiga relacionat amb les víctimes de la DANA

La defensa de Carlos Mazón ha remés un escrit al jutjat en què rebutja que el retard en l’enviament de l’avís Es-Alert per la DANA de 2024 tinga relació causal amb les 231 víctimes mortals i demana a la jutgessa que concrete quins fets o indicis se li atribuïxen.

La Policia de Montanejos evita un possible incendi en trobar un bidó de gasolina al bosc

La Policia Local de Montanejos ha localitzat i retirat un bidó de gasolina ple en una zona forestal del terme, especialment sensible després del gran incendi de 2023. L’Ajuntament demana col·laboració ciutadana per a previndre nous focs i avisar davant qualsevol risc.

Muñoz acusa el PP d’usar les institucions per alimentar el racisme a Ceuta

El síndic del PSPV en Les Corts, José Muñoz, acusa el PP d’emprar la FEMP i altres institucions per calfar l’ambient i fomentar el racisme i l’odi a Ceuta, amb l’objectiu d’aconseguir el Govern d’Espanya.

El PP acusa el PSPV d’usar els incendis com a cortina de fum per la crisi de Ceuta

La portaveu adjunta del PP en Les Corts, Nieves Martínez, ha acusat el PSPV d’aprofitar els incendis forestals d’este estiu en la Comunitat Valenciana com a cortina de fum per a ocultar el que definix com un problema molt greu a Ceuta, i ha defensat la gestió i la coordinació institucional durant els focs.

El PSPV acusa el Consell d’insuficient davant els incendis i reclama més recursos reals

El PSPV-PSOE critica que les mesures anunciades per la Generalitat després dels incendis forestals són insuficients i reclama més finançament, transparència i compromís amb la reconstrucció real dels municipis afectats.

Vox vol que es trenquen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola de Ceuta i Melilla

Vox ha registrat en Les Corts una iniciativa per exigir al Govern espanyol i a la UE que revisen o suspenguen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola sobre Ceuta i Melilla, i reclama també mesures més dures en matèria migratòria.