El Consell exigix el FLA extraordinari i recorda que el Botànic ‘va tenir 3.000 milions a fons perdut per la pandèmia’

VALÈNCIA, 14 (EUROPA PRESS)

La consellera d’Hisenda i Economia, Ruth Merino, ha exigit al Govern el manteniment del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) extraordinari per a cobrir l’excés de dèficit provocat per el infrafinançament que patix la Comunitat Valenciana i ha reiterat la sol·licitud d’un fons no reemborsable per a la reconstrucció social i econòmica després de la dana que va arrasar la província de Valencia a la fi d’octubre. A més, ha recordat que l’anterior govern del Botànic «va tenir 3.000 milions d’euros a fons perdut per la pandèmia».

En un comunicat, Merino ha denunciat «la gran incertesa que el Govern de Pedro Sánchez està generant en impedir el finançament mitjançant el FLA extraordinari dels aproximadament 3.000 milions d’excés de dèficit del 2024, precisament en el pitjor moment de la nostra història recent, i que Sánchez ho justifique per la no aprovació en el Congrés dels objectius d’estabilitat proposats pel Govern».

«Volen que els valencians paguem les conseqüències de la seua incapacitat per a recaptar els suports que necessiten, que no és més que l’enèsima mostra de la seua extrema inestabilitat parlamentària», ha retret la titular d’Hisenda.

Merino ha insistit que «no existix absolutament cap raó tècnica per a deixar de finançar l’excés de dèficit de les comunitats autònomes mitjançant el FLA, com es porta fent des del 2012, pel fet de no comptar amb una senda de dèficit aprovada pel Congrés». «Sense anar més lluny, el Govern tampoc va ser capaç d’aprovar al Congrés els objectius de dèficit del 2024 i, no obstant això, el dèficit no autoritzat de l’any anterior es va seguir cobrint mitjançant el FLA», ha apuntat.

En esta línia, ha posat de manifest «la vital importància d’este fons per a garantir la liquiditat de la Generalitat durant este exercici en el qual, a més, l’administració valenciana va a haver de fer front a totes les despeses de la reconstrucció sense que el Govern li aporte ni un sol euro».

«No ho diem nosaltres sols: la patronal de la Comunitat Valenciana també ha advertit al Govern de la importància de mantenir el FLA extraordinari perquè la Generalitat puga atendre els seus compromisos amb els proveïdors i garantir el normal funcionament de la Sanitat i els servicis públics essencials», ha reiterat.

La consellera ha criticat que «la negativa a finançar amb el FLA el dèficit no autoritzat just l’any de la reconstrucció se suma a la portada del Govern de Sánchez a l’enviament a la Comunitat de fons extraordinaris no reemborsables per a la reconstrucció social i econòmica» després de la dana, «alguna cosa que sí va fer el 2020 i 2021 quan l’anterior Consell va poder comptar amb quasi 3.000 milions d’euros de finançament extra amb motiu de la pandèmia que no va haver de retornar».

«XANTATGE FAKE»

«Esta negativa naix d’un altre xantatge ‘fake’ del Govern, ja que la ministra d’Hisenda (Mª Jesús Montero) vincula ara l’enviament d’estos recursos a l’aprovació d’uns nous Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) per part del Govern. Montero oblida que el 2020, malgrat governar amb els PGE prorrogats del 2018, ella mateixa va augmentar el fons de contingència en resposta a la crisi sanitària i econòmica derivada de la pandèmia», ha denunciat.

Al seu juí, «la diferència de tracte del mateix Govern davant de dos esdeveniments d’extraordinària gravetat és manifesta»: «L’única cosa que ha canviat és el signe polític del govern que ocupa la Generalitat, però a qui realment li dona l’esquena el Govern central és als valencians, que no es mereixen que s’antepose el tacticisme polític als seus interessos en un moment en el qual el que es requerix és lleialtat, responsabilitat i compromís amb els valencians».

Últimes notícies

Mitjans aeris i terrestres continuen combatent l’incendi forestal de Forcall

L’incendi forestal originat pel foc d’un camió accidentat en un barranc de Forcall continua actiu i obliguen a desplegar importants mitjans aeris i terrestres.

Paiporta s’ompli per exigir que Mazón deixe de ser aforat per la DANA

Centenars de persones han recorregut Paiporta, zona zero de la DANA de 2024, per homenatjar les 230 víctimes i exigir que Carlos Mazón deixe de ser aforat.

Set mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Forcall (Castelló)

Els serveis d’extinció treballen en un incendi forestal declarat a Forcall, als Ports, amb set mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres desplegats a la zona.

Acte solidari a Silla per recordar les víctimes de la dana amb música i reconeixements

Silla ha acollit el primer gran acte solidari de la Red Estatal de Apoyo a No Olvidar la Dana, amb actuacions artístiques, càrrecs institucionals i reconeixements a víctimes, voluntariat i entitats. La xarxa, que agrupa 125 organitzacions, ha anunciat que este és el primer pas d’una nova etapa de treball continuat.

L’Hydra HM Hospitales s’imposa en la regata llarga ORC A2 del Trofeu SM la Reina 2026

L’Hydra HM Hospitales ha conquerit la prova Offshore ORC A2 del XXVII Trofeu SM la Reina - XXXVIII Copa Almirante Marcial Sánchez-Barcaíztegui després de completar les 162 milles fins a Eivissa i tornar a València en 30:44:55 temps compensat. El Ziving i l’M10, tots dos del RCN València, han completat el podi abans de l’inici de les proves costaneres Inshore.

Gustavo Dudamel ajorna els concerts de juliol a València i Alacant pel terratrémol a Veneçuela

Gustavo Dudamel ha ajornat els concerts previstos al juliol a València, Alacant i altres ciutats dEspanya amb la Orquesta Sinfónica Nacional Juvenil de Venezuela arran del greu terratrémol que ha colpejat el seu país. El Palau de la Música i Ibermúsica han expressat la seua solidaritat i han anunciat que treballen per reprogramar la gira quan siga possible.

Morant promet demanar perdó a les víctimes de la dana si arriba a la Presidència

Diana Morant assegura que, si és presidenta de la Generalitat, demanarà perdó a les víctimes de la dana i les rebrà al Palau. La líder del PSPV acusa el Govern actual de faltar al respecte a les famílies afectades.

Anselmi aposta per un Elx valent que pense sempre en guanyar

El nou entrenador de l Elx, Martín Anselmi, ha explicat que vol un equip valent, agressiu i protagonista, centrat en pensar a guanyar i mantindre la identitat de joc actual.