El PP busca forçar al Govern des del Senat a negociar el finançament autonòmic en la Conferència de Presidents

Compromís critica als ‘populars’ que no demanen el fons d’anivellació que exigix Mazón

MADRID/VALÈNCIA, 8 (EUROPA PRESS)

El PP ha tret avant este dimarts amb la seua majoria absoluta en el Senat una iniciativa amb la qual busca forçar al Govern a iniciar en la Conferència de Presidents la negociació «multilateral» de la reforma del sistema de finançament autonòmic i posteriorment portar-ho al Consell de Política Fiscal i Financera (CPFF).

Durant el Ple, els ‘populars’ han tret avant la seua moció –iniciativa no legislativa– posant l’accent que la negociació multilateral és la que reclamen «la majoria dels presidents autonòmics». El PSOE i els seus socis parlamentaris han avançat el seu rebuig a esta proposta del PP.

El PP requerix que el cap de l’Executiu, Pedro Sánchez, i els presidents autonòmics acorden junts el procediment a seguir per a la negociació i després es convoque el Consell de Política Fiscal i Financera per a «debatre de manera conjunta (multilateralitat) i transparent el nou sistema de finançament».

El text que finalment ha tirat endavant, arreplegat per Europa Press, demanda al Govern que presente una proposta «clara i consensuada» sobre la reforma del sistema de finançament autonòmic «en el termini més breu possible».

Per als ‘populars’, la reforma ha d’abordar els «problemes estructurals del sistema actual» i garantir una distribució «equitativa, suficient i transparent dels recursos públics».

Deu també respectar l’autonomia fiscal de les comunitats i fomentar una major corresponsabilitat fiscal, per a «assegurar la sostenibilitat financera del model autonòmic i enfortir la cohesió territorial i social de l’Estat».

MÉS CAPACITAT DE DECISIÓ EN EL CPFF

Altre dels punts que han sigut aprovats també insta al Govern modificar el reglament del Consell de Política Fiscal i Financera (CPFF) per a dotar a les comunitats de major capacitat de decisió en la presa de decisions.

Segons el reglament vigent, el Govern necessita el vot d’una sola comunitat autònoma per a validar en el CPFF l’acord al que arribe bilateralment amb Catalunya en matèria de finançament autonòmic, ja que el Ministeri d’Hisenda compta amb la meitat de vots en este fòrum.

Esta reivindicació va ser compartida pel president de Castella-la Manxa, el socialista Emiliano García-Page, en la reunió que va mantenir divendres passat amb Sánchez a La Moncloa, alertant que el Consell de Política Fiscal no pot ser l’únic òrgan en el qual debatre este assumpte.

FIXAR-SE EN VARIABLES COM LA DESPOBLACIÓ

Així mateix, el PP advoca per quantificar i aclarir, amb base en pronunciaments previs de la ministra d’Hisenda, la fórmula d’increment dels fons a destinar a les comunitats, per a coneixement previ i «garantir que ningú perd i tots guanyen».

També demana tenir en compte variables com la dispersió, la despoblació, l’envelliment, el repte demogràfic, el cost de la prestació dels servicis, variables que permeten la suficiència financera de cada autonomia, perquè els servicis es presten «en condicions d’igualtat en tot el territori nacional».

Finalment, exigix respectar les competències normatives de les comunitats, evitant «intromissions», així com que s’acorde un «Compromís d’Estat» amb el qual s’assegura que qualsevol increment de costos extraordinaris per decisions unilaterals del Govern que repercutisca en les autonomies «portarà automàticament adherida el finançament necessari per al seu compliment».

REBUIG Al FONS D’ANIVELLACIÓ

Per la seua banda, Compromís critica la negativa del PP a la seua esmena per a crear un fons d’anivellació transitori en suport a comunitats infrafinanciadas com la Comunitat Valenciana. Una esmena, assegura, «copiada literalment de la proposta que el president de la Generalitat, Carlos Mazón, va presentar recentment com a reivindicació al president Pedro Sánchez».

«És sorprenent que el Partit Popular haja decidit no recolzar una proposta que el seu propi president a la Comunitat Valenciana va presentar com a urgent i necessària. No és només una qüestió de lleialtat cap a la Comunitat Valenciana, sinó de coherència política», manifesta el senador Enric Morera, qui retrau al PP que haja «decidit donar l’esquena a una reivindicació legítima i consensuada a la Comunitat Valenciana, desoint fins i tot al seu propi líder autonòmic».

Amb la seua esmena, Compromís també intentava assegurar que si es condona deute a alguna autonomia, la Comunitat reba «un tractament equitatiu i just, sense condicions i amb transparència».

Últimes notícies

El foc de la Vall d’Uixó es conté i s’exigix exemplaritat en la recuperació

L'incendi forestal a la Vall d'Uixó continua sent molt complicat però el front es reduïx. Les autoritats reclamen ara la mateixa exemplaritat en la fase de recuperació.

L’Elx accelera la posada a punt davant l’Al Ain a tres setmanes de LaLiga

L’Elx juga este dimarts el seu tercer amistós de pretemporada davant l’Al Ain als camps de Pinatar Arena, amb molts minuts per al planter i tres setmanes per a l’estrena en LaLiga.

Els treballadors afectats pels incendis tindran una nova prestació amb tots els salaris coberts

Treball ha dissenyat una prestació extraordinària perquè els treballadors afectats pels incendis puguen faltar a la faena amb el sou i les cotitzacions cobertes per l’Estat, inclosos desplaçats i persones evacuades.

Pepelu i Sadiq es queden al marge per molèsties abans del viatge del València CF al Regne Unit

Pepelu i Sadiq Umar no s’han entrenat amb el grup en la sessió de Paterna per molèsties arran de l’amistós contra el Castellón, just abans del viatge del València CF a Birmingham.

La nova terminal nord del port de València, clau en el pla estatal de ports per a 2027

La nova terminal nord del port de València s’inclou entre els principals projectes d’inversió de Puertos del Estado per a 2027, junt amb les obres per a eòlica marina al port de Castelló, dins d’un pla global de 1.567 milions d’euros.

Quarta onada de calor des de dimecres amb risc extrem d’incendis a Espanya

Espanya encadena des de dimecres i fins diumenge una nova onada de calor, amb temperatures per damunt dels 40 graus i un perill d’incendis molt alt o extrem en quasi tot el país.

Sánchez demana extremar la precaució pels incendis per les hores difícils que venen

Pedro Sánchez ha reclamat als ciutadans que extremen la precaució davant els incendis forestals, sobretot a Castelló, perquè encara s’esperen hores difícils per l’augment de temperatures.

Els supermercats envien productes bàsics als afectats pels incendis

La patronal Asedas ha activat un pla de donacions de productes de primera necessitat per a les més de 100.000 persones confinades o evacuades pels incendis de Madrid, Àvila i Toledo.