El PP busca forçar al Govern des del Senat a negociar el finançament autonòmic en la Conferència de Presidents

Compromís critica als ‘populars’ que no demanen el fons d’anivellació que exigix Mazón

MADRID/VALÈNCIA, 8 (EUROPA PRESS)

El PP ha tret avant este dimarts amb la seua majoria absoluta en el Senat una iniciativa amb la qual busca forçar al Govern a iniciar en la Conferència de Presidents la negociació «multilateral» de la reforma del sistema de finançament autonòmic i posteriorment portar-ho al Consell de Política Fiscal i Financera (CPFF).

Durant el Ple, els ‘populars’ han tret avant la seua moció –iniciativa no legislativa– posant l’accent que la negociació multilateral és la que reclamen «la majoria dels presidents autonòmics». El PSOE i els seus socis parlamentaris han avançat el seu rebuig a esta proposta del PP.

El PP requerix que el cap de l’Executiu, Pedro Sánchez, i els presidents autonòmics acorden junts el procediment a seguir per a la negociació i després es convoque el Consell de Política Fiscal i Financera per a «debatre de manera conjunta (multilateralitat) i transparent el nou sistema de finançament».

El text que finalment ha tirat endavant, arreplegat per Europa Press, demanda al Govern que presente una proposta «clara i consensuada» sobre la reforma del sistema de finançament autonòmic «en el termini més breu possible».

Per als ‘populars’, la reforma ha d’abordar els «problemes estructurals del sistema actual» i garantir una distribució «equitativa, suficient i transparent dels recursos públics».

Deu també respectar l’autonomia fiscal de les comunitats i fomentar una major corresponsabilitat fiscal, per a «assegurar la sostenibilitat financera del model autonòmic i enfortir la cohesió territorial i social de l’Estat».

MÉS CAPACITAT DE DECISIÓ EN EL CPFF

Altre dels punts que han sigut aprovats també insta al Govern modificar el reglament del Consell de Política Fiscal i Financera (CPFF) per a dotar a les comunitats de major capacitat de decisió en la presa de decisions.

Segons el reglament vigent, el Govern necessita el vot d’una sola comunitat autònoma per a validar en el CPFF l’acord al que arribe bilateralment amb Catalunya en matèria de finançament autonòmic, ja que el Ministeri d’Hisenda compta amb la meitat de vots en este fòrum.

Esta reivindicació va ser compartida pel president de Castella-la Manxa, el socialista Emiliano García-Page, en la reunió que va mantenir divendres passat amb Sánchez a La Moncloa, alertant que el Consell de Política Fiscal no pot ser l’únic òrgan en el qual debatre este assumpte.

FIXAR-SE EN VARIABLES COM LA DESPOBLACIÓ

Així mateix, el PP advoca per quantificar i aclarir, amb base en pronunciaments previs de la ministra d’Hisenda, la fórmula d’increment dels fons a destinar a les comunitats, per a coneixement previ i «garantir que ningú perd i tots guanyen».

També demana tenir en compte variables com la dispersió, la despoblació, l’envelliment, el repte demogràfic, el cost de la prestació dels servicis, variables que permeten la suficiència financera de cada autonomia, perquè els servicis es presten «en condicions d’igualtat en tot el territori nacional».

Finalment, exigix respectar les competències normatives de les comunitats, evitant «intromissions», així com que s’acorde un «Compromís d’Estat» amb el qual s’assegura que qualsevol increment de costos extraordinaris per decisions unilaterals del Govern que repercutisca en les autonomies «portarà automàticament adherida el finançament necessari per al seu compliment».

REBUIG Al FONS D’ANIVELLACIÓ

Per la seua banda, Compromís critica la negativa del PP a la seua esmena per a crear un fons d’anivellació transitori en suport a comunitats infrafinanciadas com la Comunitat Valenciana. Una esmena, assegura, «copiada literalment de la proposta que el president de la Generalitat, Carlos Mazón, va presentar recentment com a reivindicació al president Pedro Sánchez».

«És sorprenent que el Partit Popular haja decidit no recolzar una proposta que el seu propi president a la Comunitat Valenciana va presentar com a urgent i necessària. No és només una qüestió de lleialtat cap a la Comunitat Valenciana, sinó de coherència política», manifesta el senador Enric Morera, qui retrau al PP que haja «decidit donar l’esquena a una reivindicació legítima i consensuada a la Comunitat Valenciana, desoint fins i tot al seu propi líder autonòmic».

Amb la seua esmena, Compromís també intentava assegurar que si es condona deute a alguna autonomia, la Comunitat reba «un tractament equitatiu i just, sense condicions i amb transparència».

Últimes notícies

Golejada del Barcelona per a iniciar la Lliga amb un 0-5 a Elx

El Barcelona ha iniciat la defensa del títol amb una contundent victòria per 0-5 al camp de l’Elx, en un partit on ha destacat el potencial ofensiu malgrat no tindre un davanter centre pur. Raphinha, amb un doblet, Adeyemi, Fermín i Gordon, en un debut brillant, han firmat els gols.

Gerard lamenta el gol final encaixat pel Villarreal al Metropolitano

Gerard Moreno, autor del 1-1 de penalti davant l Atlético de Madrid, ha lamentat que el Villarreal encaixara un segon gol que considera molt evitable i ha destacat el marge de millora amb el nou entrenador, Íñigo Pérez.

El Villarreal d’Íñigo Pérez ix del Metropolitano frustrat després de deixar escapar la victòria

Íñigo Pérez admet que el Villarreal se’n va del Metropolitano amb frustració després d’un 2-2 en què guanyava 1-2 i jugava amb superioritat numèrica. El tècnic defensa que el seu equip ha interpretat el partit quasi a la perfecció, però lamenta haver deixat escapar més punts en este inici de LALIGA.

Tete Morente entra en l’onze inicial de l’Elx contra un Barça amb Espart i Adeyemi

Tete Morente és l’únic canvi en l’alineació de l’Elx respecte a la primera jornada, en un duel contra el Barcelona on destaquen el canterà Xavi Espart i el debut de Karim Adeyemi en LaLiga.

Giuliano salva un punt per a l’Atlético davant el Villarreal amb deu

L’Atlético de Madrid ha empatat 2-2 contra el Villarreal gràcies a un gol final de Giuliano Simeone, en inferioritat numèrica després de l’expulsió de Le Normand i amb dos penals a favor del conjunt groguet.

Troben el cadàver d’un home a Gátova sense relació amb l’incendi ni el desallotjament

S’ha localitzat el cos sense vida d’un home a Gátova, on este diumenge tornen prop d’un miler de veïns desallotjats per l’incendi de Segorbe. La Policia descarta que la mort tinga cap vincle amb el foc o amb l’operatiu de desallotjament.

Osasuna debuta en Lliga davant un Llevant que vol canviar la dinàmica

Osasuna inaugura la seua temporada en Lliga este dilluns a El Sadar davant un Llevant que necessita millorar la imatge oferida en el debut davant l’Espanyol.

Aemet activa més avisos per fortes pluges i tronades a Castelló i València

Aemet ha ampliat per a este diumenge l’avís groc per fortes pluges i tronades al sud de Castelló i al litoral de València, que se sumen a l’interior nord valencià.