El TSJCV desestima recurs del fill de l’alferes que va participar en el juí que va condemnar a mort a Miguel Hernández

El fill de Baena Tocón va recórrer sentència que permetia publicació d’un article que provava la participació del seu pare en el procés

ALACANT, 14 (EUROPA PRESS)

La secció quarta de la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana ha desestimat el recurs presentat per un dels fills de l’alferes Antonio Luis Baena Tocón contra una sentència que permetia la publicació d’un article d’investigació en el qual s’al·ludia a la participació de l’alferes en qualitat de secretari judicial en la instrucció del procés judicial que va sentenciar a mort al poeta Miguel Hernández.

En concret, el fill de Baena Tocón va recórrer la sentència dictada el 2 de setembre del 2021 pel Jutjat n.º 3 del contenciós-administratiu d’Alacant, que permetia la publicació de l’article titulat ‘El cas Diego San José i el Jutge Humorista’, obra del catedràtic de Literatura de la Universitat d’Alacant (UA) Juan Antonio Ríos Carratalá, segons ha indicat la institució acadèmica en un comunicat.

Després de la resolució del TSJCV, que apareix publicat amb data 31 de maig del 2024, l’article continuarà accessible a través del repositori de la Universitat d’Alacant

Ríos s’ha mostrat “alleujat” després de conèixer la desestimació del recurs. “Només espere que prompte puga treballar en pau sense necessitat d’estar pendent de les instàncies jurídiques”, ha expressat.

Els familiars de Baena Tocón exigien la retirada de l’article emparant-se en la llei de protecció de dades i al denominat dret a l’oblit digital per a esborrar les referències al seu pare. No obstant això, tal com arreplegava la sentència del 2021, no podien “demanar a una universitat pública que exercisca una sort de censura prèvia sobre la producció científica del seu professorat, perquè això suposaria la reviviscencia de les formes de censura anteriors a la probación de la pròpia Constitució”.

Des de la Universitat d’Alacant, la sentència ha sigut “molt bé rebuda” i s’han congratulat de “la reafirmació del dret a la llibertat d’informació, expressió i investigació històrica”. A més, han reivindicat el “paper essencial” de la investigació històrica i de les fonts documentals que, d’altra banda, són de consulta pública.

Així, han remarcat el que la sala quarta del contenciós administratiu del TSJCV arreplega en la seua sentència, que “la ponderació porta a donar prevalença al treball de recerca històrica, d’interès o rellevància pública, ja que les incorreccions benvolgudes constituïxen errors circumstancials que no afecten a l’essència de l’informat (…)”.

Mentrestant, a l’Audiència Provincial de Cadis continua oberta una causa contra més d’un centenar de demandats, entre els quals es troben Juan Antonio Ríos, la pròpia Universitat d’Alacant i tots els periodistes, responsables de mitjans de comunicació, entitats o persones que es van fer ressò del cas de Baena Tocón el 2019.

El demandant, novament el fill de l’alferes, resident a Jerez de la Frontera, demanava al voltant d’11,5 milions d’euros per la intromissió il·legítima en l’honor ” i en la “intimitat personal i familiar”.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Detingut un home per robar 300.000 euros en cosmètica de luxe en naus industrials

La Guàrdia Civil ha detingut a un home de 29 anys a què atribuïx sis robatoris amb força en tres naus industrials de la província de València, on hauria sostret cosmètica de luxe valorada en uns 300.000 euros. Els investigadors analitzen ara si estaria darrere de més assalts similars.

Detingudes quatre persones a Elda per una plantació interior amb 1.481 plantes de marihuana

La Policia Nacional arresta a Elda a un home i tres dones per cultivar 1.481 plantes de marihuana en dos vivendes equipades amb un cultiu interior avançat.

CACSA ordena a L’Umbracle acatar la sentència sobre soroll i respecte als veïns

La Ciutat de les Arts i les Ciències exigix a la concessionària de L’Umbracle que suspenga tota activitat musical que vulnere l'ordenança acústica i els drets fonamentals dels veïns, en compliment d'una sentència recent.

Mbappé i Lamine Yamal blinden els seus gestos i noms com a marques esportives

Kylian Mbappé i Lamine Yamal se situen entre els esportistes més actius en el registre i protecció dels seus gestos i noms com a marques, en plena ofensiva contra la pirateria i la falsificació en el sector esportiu.

Concentració a València contra els acomiadaments anunciats per Glovo

Repartidors de Glovo es concentren a València durant les jornades de vaga per a rebutjar el ERE, els acomiadaments previstos i denunciar la deterioració de les seues condicions laborals.

Centenars reclamen a València la fi de l’escalada bèl·lica a Orient Pròxim

La plataforma Parar la Guerra reunix manifestants en la Plaça de la Verge de València per a exigir la fi de la guerra a Orient Pròxim i mantindre viu el focus sobre Gaza.

Lesió muscular en el aductor esquerre de Tunde preocupa el Llevant

Karrem Tunde, extrem del Llevant, patix una lesió muscular en el aductor llarg esquerre després de ser substituït en l'últim partit de LaLiga davant el Sevilla.

L’Institut de les Dones reclama retirar a Torrent una campanya municipal contra l’avortament

L'Institut de les Dones ha demanat a l'alcaldessa de Torrent que retire una campanya municipal contra l'avortament per considerar que vulnera drets reconeguts i difon un missatge contrari a la llei.