9.3 C
València
Dimecres, 21 gener, 2026

El TSJCV desestima recurs del fill de l’alferes que va participar en el juí que va condemnar a mort a Miguel Hernández

El fill de Baena Tocón va recórrer sentència que permetia publicació d’un article que provava la participació del seu pare en el procés

ALACANT, 14 (EUROPA PRESS)

La secció quarta de la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana ha desestimat el recurs presentat per un dels fills de l’alferes Antonio Luis Baena Tocón contra una sentència que permetia la publicació d’un article d’investigació en el qual s’al·ludia a la participació de l’alferes en qualitat de secretari judicial en la instrucció del procés judicial que va sentenciar a mort al poeta Miguel Hernández.

En concret, el fill de Baena Tocón va recórrer la sentència dictada el 2 de setembre del 2021 pel Jutjat n.º 3 del contenciós-administratiu d’Alacant, que permetia la publicació de l’article titulat ‘El cas Diego San José i el Jutge Humorista’, obra del catedràtic de Literatura de la Universitat d’Alacant (UA) Juan Antonio Ríos Carratalá, segons ha indicat la institució acadèmica en un comunicat.

Després de la resolució del TSJCV, que apareix publicat amb data 31 de maig del 2024, l’article continuarà accessible a través del repositori de la Universitat d’Alacant

Ríos s’ha mostrat “alleujat” després de conèixer la desestimació del recurs. “Només espere que prompte puga treballar en pau sense necessitat d’estar pendent de les instàncies jurídiques”, ha expressat.

Els familiars de Baena Tocón exigien la retirada de l’article emparant-se en la llei de protecció de dades i al denominat dret a l’oblit digital per a esborrar les referències al seu pare. No obstant això, tal com arreplegava la sentència del 2021, no podien “demanar a una universitat pública que exercisca una sort de censura prèvia sobre la producció científica del seu professorat, perquè això suposaria la reviviscencia de les formes de censura anteriors a la probación de la pròpia Constitució”.

Des de la Universitat d’Alacant, la sentència ha sigut “molt bé rebuda” i s’han congratulat de “la reafirmació del dret a la llibertat d’informació, expressió i investigació històrica”. A més, han reivindicat el “paper essencial” de la investigació històrica i de les fonts documentals que, d’altra banda, són de consulta pública.

Així, han remarcat el que la sala quarta del contenciós administratiu del TSJCV arreplega en la seua sentència, que “la ponderació porta a donar prevalença al treball de recerca històrica, d’interès o rellevància pública, ja que les incorreccions benvolgudes constituïxen errors circumstancials que no afecten a l’essència de l’informat (…)”.

Mentrestant, a l’Audiència Provincial de Cadis continua oberta una causa contra més d’un centenar de demandats, entre els quals es troben Juan Antonio Ríos, la pròpia Universitat d’Alacant i tots els periodistes, responsables de mitjans de comunicació, entitats o persones que es van fer ressò del cas de Baena Tocón el 2019.

El demandant, novament el fill de l’alferes, resident a Jerez de la Frontera, demanava al voltant d’11,5 milions d’euros per la intromissió il·legítima en l’honor ” i en la “intimitat personal i familiar”.

Últimes notícies

98-84: la defensa del València Basket sotmet al París i decidix el dol d’anotadors

La muralla taronja es va imposar a un dels atacs més productius del torneig i va tancar el triomf per 98-84. Taylor va sumar 28 punts i Pedro Martínez va firmar un rècord.

Arnau Tenas recupera la titularitat en un Vila-real amb rotacions davant l’Ajax

Arnau Tenas recupera la porteria este dimarts en la Champions davant l'Ajax; només repetixen Renato Veiga, Comesaña i Moleiro. Marcelino ha apostat per un onze amb canvis en totes les línies.

L’accident ferroviari d’Adamuz eleva a 42 les víctimes mortals després de recuperar els últims cossos

Els forenses han completat les autòpsies de 38 víctimes i 37 persones continuen hospitalitzades, nou d’elles a l’UCI

Aemet advertix que la vesprada i nit concentren el pitjor del temporal marítim en la Comunitat Valenciana

Aemet ha assenyalat que el tram més advers del temporal marítim arribarà esta vesprada i es prolongarà fins al final del dimarts, amb ones de fins a 4 metres. El dimecres s'espera que amaine, encara que seguiran els avisos i persistiran afectacions en trams exposats del litoral.

El temporal esfondra una terrassa a la platja de Tavernes i obliga a desallotjar un edifici

El fort onatge ha arrossegat sediments en els fonaments de l'edifici Neptú i ha provocat el col·lapse de la terrassa d'un primer pis. La Policia Local ha desallotjat als ocupants i ha acordonat la zona mentres tècnics revisen l'estructura i els immobles confrontants.

LaLiga denuncia càntics ofensius: ‘Ayoze és una rata’ i insults a Hugo Duro

LaLiga va incloure en la seua denúncia de la jornada 20 diversos càntics i insults en Betis-Vila-real, Getafe-València i Espanyol-Girona. També va arreplegar llançaments d'objectes.

Aemet advertix: la vesprada i la nit seran el tram més advers del temporal marítim

Aemet ha assenyalat ones significatives de 4 metres i que el pitjor tram de l'episodi es concentra entre la vesprada i la nit. El dimecres s'espera un descens progressiu amb avisos encara actius.

La grip cau un 27% en la Comunitat Valenciana i els casos greus disminuïxen

La incidència de la grip baixa a 88,3 per 100.000 en la Comunitat Valenciana, un 27% menys que la setmana prèvia. Les IRA totals es mantenen quasi estables; covid puja a 6 sense casos greus i el VRS cedix lleument.