El TSJCV desestima recurs del fill de l’alferes que va participar en el juí que va condemnar a mort a Miguel Hernández

El fill de Baena Tocón va recórrer sentència que permetia publicació d’un article que provava la participació del seu pare en el procés

ALACANT, 14 (EUROPA PRESS)

La secció quarta de la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana ha desestimat el recurs presentat per un dels fills de l’alferes Antonio Luis Baena Tocón contra una sentència que permetia la publicació d’un article d’investigació en el qual s’al·ludia a la participació de l’alferes en qualitat de secretari judicial en la instrucció del procés judicial que va sentenciar a mort al poeta Miguel Hernández.

En concret, el fill de Baena Tocón va recórrer la sentència dictada el 2 de setembre del 2021 pel Jutjat n.º 3 del contenciós-administratiu d’Alacant, que permetia la publicació de l’article titulat ‘El cas Diego San José i el Jutge Humorista’, obra del catedràtic de Literatura de la Universitat d’Alacant (UA) Juan Antonio Ríos Carratalá, segons ha indicat la institució acadèmica en un comunicat.

Després de la resolució del TSJCV, que apareix publicat amb data 31 de maig del 2024, l’article continuarà accessible a través del repositori de la Universitat d’Alacant

Ríos s’ha mostrat «alleujat» després de conèixer la desestimació del recurs. «Només espere que prompte puga treballar en pau sense necessitat d’estar pendent de les instàncies jurídiques», ha expressat.

Els familiars de Baena Tocón exigien la retirada de l’article emparant-se en la llei de protecció de dades i al denominat dret a l’oblit digital per a esborrar les referències al seu pare. No obstant això, tal com arreplegava la sentència del 2021, no podien «demanar a una universitat pública que exercisca una sort de censura prèvia sobre la producció científica del seu professorat, perquè això suposaria la reviviscencia de les formes de censura anteriors a la probación de la pròpia Constitució».

Des de la Universitat d’Alacant, la sentència ha sigut «molt bé rebuda» i s’han congratulat de «la reafirmació del dret a la llibertat d’informació, expressió i investigació històrica». A més, han reivindicat el «paper essencial» de la investigació històrica i de les fonts documentals que, d’altra banda, són de consulta pública.

Així, han remarcat el que la sala quarta del contenciós administratiu del TSJCV arreplega en la seua sentència, que «la ponderació porta a donar prevalença al treball de recerca històrica, d’interès o rellevància pública, ja que les incorreccions benvolgudes constituïxen errors circumstancials que no afecten a l’essència de l’informat (…)».

Mentrestant, a l’Audiència Provincial de Cadis continua oberta una causa contra més d’un centenar de demandats, entre els quals es troben Juan Antonio Ríos, la pròpia Universitat d’Alacant i tots els periodistes, responsables de mitjans de comunicació, entitats o persones que es van fer ressò del cas de Baena Tocón el 2019.

El demandant, novament el fill de l’alferes, resident a Jerez de la Frontera, demanava al voltant d’11,5 milions d’euros per la intromissió il·legítima en l’honor » i en la «intimitat personal i familiar».

Últimes notícies

Crida per a trobar familiars de represaliats soterrats a Bétera i Sant Pere de Ribes

La Diputació de València demana col·laboració ciutadana per localitzar familiars d’onze víctimes de la Guerra Civil soterrades a Bétera i Sant Pere de Ribes i poder així identificar-ne els restes.

Els rodatges deixen més de 4.000 pernoctacions en hotels d’Alacant en mig any

Els rodatges de pel·lícules, sèries, documentals i anuncis han generat 4.107 pernoctacions en hotels de quatre i cinc estrelles d’Alacant entre gener i juny de 2026, impulsats per grans produccions internacionals com ‘Enredados’ i ‘People of the book’. Alicante Film Office veu perspectives “prometedores” per al que resta d’any i destaca també l’impacte en promoció turística i formació de talent local.

L’aigua de Gàtova torna a ser apta per a beure després de l’incendi de Sogorb

El Centre de Salut Pública de València ha confirmat que l’aigua de l’aixeta de Gàtova torna a ser apta per al consum, després de diversos dies de restriccions arran de l’incendi forestal de Sogorb.

Quatre mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Pina de Montalgrao

Quatre mitjans aeris i diversos efectius terrestres treballen este dimecres en l’extinció d’un incendi forestal declarat a Pina de Montalgrao, a la província de Castelló, segons el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat.

L’altra volta a les aules a València, o per què hi ha professionals que comencen setembre amb un MBA

Descobreix com els MBA estan transformant professionals experimentats a València en aquest inici de curs escolar.

Detinguts tres jóvens de 20 anys per una agressió sexual a una xica en una vivenda de Gandia

La Policia Nacional ha detingut tres jóvens de 20 anys després d’una agressió sexual a una xica, presumptament menor, en una vivenda de Gandia. Un d’ells està investigat com a autor material i els altres dos per omissió del deure de socors.

El ponent tornarà este dijous al litoral de València amb fins a 36 graus

Aemet ha activat per a este dijous l’avís groc per calor a tot el litoral de la província de València, on es poden assolir fins a 36 graus per l’entrada de vent de ponent. L’avís estarà vigent entre les 12 i les 20 hores amb una probabilitat estimada entre el 40 % i el 70 %.

Les Urgències del Doctor Peset guanyen un 21 % d’espai amb una inversió de 5,2 milions

El projecte de modernització de les Urgències de l’Hospital Universitari Doctor Peset de València reforma l’espai i l’amplia un 21 %, amb una inversió de 5,2 milions i quatre fases d’obres previstes fins al primer trimestre de l’any que ve. La primera fase ja està acabada i inclou una sala d’espera més gran, més espai per a pacients crítics i noves consultes d’especialitats.