El TSJCV desestima recurs del fill de l’alferes que va participar en el juí que va condemnar a mort a Miguel Hernández

El fill de Baena Tocón va recórrer sentència que permetia publicació d’un article que provava la participació del seu pare en el procés

ALACANT, 14 (EUROPA PRESS)

La secció quarta de la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana ha desestimat el recurs presentat per un dels fills de l’alferes Antonio Luis Baena Tocón contra una sentència que permetia la publicació d’un article d’investigació en el qual s’al·ludia a la participació de l’alferes en qualitat de secretari judicial en la instrucció del procés judicial que va sentenciar a mort al poeta Miguel Hernández.

En concret, el fill de Baena Tocón va recórrer la sentència dictada el 2 de setembre del 2021 pel Jutjat n.º 3 del contenciós-administratiu d’Alacant, que permetia la publicació de l’article titulat ‘El cas Diego San José i el Jutge Humorista’, obra del catedràtic de Literatura de la Universitat d’Alacant (UA) Juan Antonio Ríos Carratalá, segons ha indicat la institució acadèmica en un comunicat.

Després de la resolució del TSJCV, que apareix publicat amb data 31 de maig del 2024, l’article continuarà accessible a través del repositori de la Universitat d’Alacant

Ríos s’ha mostrat «alleujat» després de conèixer la desestimació del recurs. «Només espere que prompte puga treballar en pau sense necessitat d’estar pendent de les instàncies jurídiques», ha expressat.

Els familiars de Baena Tocón exigien la retirada de l’article emparant-se en la llei de protecció de dades i al denominat dret a l’oblit digital per a esborrar les referències al seu pare. No obstant això, tal com arreplegava la sentència del 2021, no podien «demanar a una universitat pública que exercisca una sort de censura prèvia sobre la producció científica del seu professorat, perquè això suposaria la reviviscencia de les formes de censura anteriors a la probación de la pròpia Constitució».

Des de la Universitat d’Alacant, la sentència ha sigut «molt bé rebuda» i s’han congratulat de «la reafirmació del dret a la llibertat d’informació, expressió i investigació històrica». A més, han reivindicat el «paper essencial» de la investigació històrica i de les fonts documentals que, d’altra banda, són de consulta pública.

Així, han remarcat el que la sala quarta del contenciós administratiu del TSJCV arreplega en la seua sentència, que «la ponderació porta a donar prevalença al treball de recerca històrica, d’interès o rellevància pública, ja que les incorreccions benvolgudes constituïxen errors circumstancials que no afecten a l’essència de l’informat (…)».

Mentrestant, a l’Audiència Provincial de Cadis continua oberta una causa contra més d’un centenar de demandats, entre els quals es troben Juan Antonio Ríos, la pròpia Universitat d’Alacant i tots els periodistes, responsables de mitjans de comunicació, entitats o persones que es van fer ressò del cas de Baena Tocón el 2019.

El demandant, novament el fill de l’alferes, resident a Jerez de la Frontera, demanava al voltant d’11,5 milions d’euros per la intromissió il·legítima en l’honor » i en la «intimitat personal i familiar».

Últimes notícies

Aemet activa avís groc per pluges a Castelló i per calor extrema a l’interior de València

Aemet ha activat per a este dijous l’avís groc per pluges i tempestes a l’interior de Castelló i per temperatures de fins a 38 graus a l’interior sud de València. Divendres s’estendran les alertes per tempestes a l’interior de la província de València.

Ruixats, tronades i calor intensa a l’interior de la Comunitat este dijous

La jornada d’este dijous arriba amb cel poc nuvolós, però amb ruixats i tronades probables a l’interior i temperatures màximes en ascens, especialment en zones interiors i prelitorals. Divendres es mantindrà l’ambient calorós i la inestabilitat a l’interior de València i Alacant.

La Malva-rosa s’atura per a viure l’eclipsi total de sol

Milers de persones han convertit la platja de la Malva-rosa en un amfiteatre a cel obert per a seguir l’eclipsi solar total, en un ambient de silenci, emoció i festa que s’ha estés fins a Alboraia i Port Saplaya.

El Valencia Basket incorpora l’alero finés Elias Valtonen amb un contracte no garantit

El Valencia Basket ha tancat l’arribada de l’alero finés Elias Valtonen amb un contracte no garantit per una campanya, ampliable fins a la temporada 2026-27 si es ratifica.

Una errada de Rivero castiga la unitat B del València contra el Terol

El València CF ha caigut 0-1 davant el CD Teruel en un amistós a Paterna, amb un equip ple de canterans, per una eixida en fals de Cristian Rivero.

Un incendi arrasa 34 vehicles a Peníscola i deixa diversos ferits

Un incendi iniciat en un cotxe a Peníscola ha acabat calcinant 34 vehicles i ha provocat diversos ferits, mentres els bombers han evitat que el foc afectara vivendes pròximes.

Un incendi originat en un cotxe mobilitza tres aeronaus a Peníscola

Tres mitjans aeris i diversos efectius terrestres combaten un incendi declarat en una zona d’interfície urbana-forestal de Peníscola, originat en un vehicle i que ha afectat altres cotxes i vegetació pròxima. El municipi és un dels nou punts oficials d’observació de l’eclipsi solar programat per a esta vesprada a la Comunitat Valenciana.

Mario Kempes tornarà a Mestalla al setembre per a celebrar 50 anys de la seua arribada

Mario Alberto Kempes ha anunciat que viatjarà a València els dies 25 i 26 de setembre per a celebrar els 50 anys de la seua arribada a Mestalla i ha agraït de nou l’afecte de l’afició, de la qual assegura que continua sent ‘hincha’.