Els alcaldes dels municipis afectats per la dana lamenten davant de Sánchez la ‘tardança’ de les ajudes

Els edils del PP creuen que la reunió amb Sánchez és «màrqueting polític» i els de PSOE destaquen que ha sigut «molt productiva»

VALÈNCIA, 23 (EUROPA PRESS)

Els alcaldes dels municipis afectats per la dana han coincidit a traslladar al president del Govern, Pedro Sánchez, la «tardança» amb la qual la ciutadania està rebent les ajudes i les compensacions per a fer front als danys de les inundacions, en les quals han demanat que tinguen prioritat els veïns que han perdut els seus habitatges.

En la trobada, celebrada a la Delegació del Govern, han pres la paraula dos alcaldes del PP (d’Algemesí i Torrent), dos alcaldes de PSPV-PSOE (de Riba-roja de Turia i Catarroja) i un de Compromís (Beniparrell).

En declaracions als mitjans després de la reunió, l’alcalde de Riba-roja de Túria, Robert Raga (PSPV-PSOE), ha reconegut que «tots» els ajuntaments s’han «queixat de la tardança de les ajudes», encara que ha assenyalat que hi ha pràcticament 1.800 milions d’euros que «ja han arribat a les butxaques o bé dels empresaris, dels autònoms o dels propis veïns». Segons l’alcalde, Sánchez s’ha compromès al fet que es «van a agilitar al màxim».

Raga ha destacat que Sánchez s’haja «compromès a repetir esta reunió ampliant a més alcaldes, per tant vol donar explicacions a tots els municipis implicats en la dana».

A més, ha destacat que es talle el 100% de les infraestructures municipals, una ajuda que els ajuntaments han quantificat en 1.700 milions d’euros. «Amb este compromís jo crec que avancem moltíssim, a més de no només reconstrucció sinó d’aprendre d’este terrible impacte que ha sigut com a conseqüència del canvi climàtic», ha apuntat.

El primer edil de Riba-roja ha ressaltat també que el Govern s’haja compromès a invertir, «a través de les confederacions i els ministeris, de l’enginyeria, de les obres, de la renaturalització de les lleres, per a tenir unes vingudes d’aigua amb menys impacte i millor retingudes». Igualment, ha explicat que l’Executiu central s’ha compromès a «coordinar-se millor» amb la Generalitat, la Diputació i les administracions locals.

«ELS VEÏNS NO ENS DEMANEN QUE VINGA EL PRESIDENT»

Preguntat per si troba a faltar que Sánchez visite el seu municipi, ha assenyalat: «Els nostres veïns no ens demanen que vinga cap president. Ens demanen les ajudes, que siguen ràpides, que les finance l’Estat i la Generalitat valenciana, i això és en el que estem nosaltres, a solucionar els problemes reals. Si ve el president serà benvingut, com si ve el senyor Mazón, com si ve el president de la Diputació, però els veïns no ens demanen això, s’ho puc assegurar».

Des del municipi de Catarroja, la seua alcaldessa Lorena Silvent ha qualificat la reunió de «molt productiva». Ha confirmat que l’agilitat en les ajudes «ha sigut una de les peticions que hem realitzat al Govern d’Espanya».

«Volem que s’avance al màxim possible les bestretes tant a les comunitats de propietaris com als habitatges i que es prioritze, abans de pagar vehicles o trasters que també fa falta, a aquelles persones que han perdut la seua casa, que no poden viure en la seua casa per a poder fer esta reconstrucció», ha agregat.

Silvent ha destacat també que els municipis vagen a «formar part d’esta taula de la reconstrucció» i puguen reconstruir les seues ciutats «amb este finançament del 100%» i, sobretot, fer-les «més resilientes».

Sobre si troba a faltar que Sánchez visite les localitats damnificades, l’alcaldessa de Catarroja ha expressat que el seu municipi tampoc ha rebut la visita del president de la Generalitat, Carlos Mazón. «No hem tingut cap reunió en un despatx i en el Palau de la Generalitat, per tant crec que l’important així és estar tots units perquè això és un repte de tots i totes», ha considerat.

«UNA POSADA EN ESCENA»

Per la seua banda, els alcaldes del PP han retret que en la trobada només s’haja permès prendre la paraula a dos edils del PP, dos de PSPV-PSOE i un de Compromís. Per a l’alcalde d’Algemesí, José Javier Sanchis, «ha sigut una confrontació PP-PSOE» quan «això no va d’ideologies, això va de problemes i de solucions».

José Javier Sanchis ha asseverat que la trobada amb Sánchez «no ha sigut una reunió» sinó «una posada en escena per part del Govern d’Espanya» i «una estratègia de màrqueting polític i de llavat de cara», en arribar «tres mesos després» de la catàstrofe.

«Nosaltres no estem ací per a llavar la cara del Govern d’Espanya. Estem ací perquè li llaven la cara als nostres pobles i ciutats, que és el que ens fa falta en este moment», ha agregat.

Últimes notícies

Pont del 9 d’Octubre amb vent molt fort a Castelló i descens de temperatures

La Comunitat Valenciana inicia el pont del 9 d’Octubre amb oratge estable però més fresc i amb ratxes de vent del nord-oest molt fortes al nord de Castelló, especialment entre hui dijous i demà divendres.

Diana Morant renuncia a les generals per dedicar-se a les autonòmiques valencianes

La líder del PSPV i ministra de Ciència, Diana Morant, ha anunciat que no anirà en les llistes del 29-N per dedicar-se en exclusiva a preparar les eleccions autonòmiques a la Comunitat Valenciana.

Enrique Arce, nomenat Ambaixador de la Comunitat Valenciana pel seu arrelament a València

L’actor valencià Enrique Arce ha sigut distingit com a Ambaixador de la Comunitat Valenciana per la Generalitat, un reconeixement que rep amb honor i humilitat després de dècades projectant València arreu del món.

Suspenen un desnonament a Alacant aplicant el nou decret d’habitatge

Un jutjat d’Alacant ha suspés fins al 2030 el desnonament d’una dona i els seus tres fills menors en aplicar el nou Reial decret 29/2026. Els serveis socials havien acreditat la situació de vulnerabilitat i la falta d’alternativa residencial.

Així són les exposicions pels 125 anys de l’Autoritat Portuària d’Alacant

L’Autoritat Portuària d’Alacant ha obert dues exposicions pel seu 125 aniversari, amb obres, documents i peces històriques sobre la trajectòria del port i la seua relació amb la ciutat i la província.

Sergio García es planteja tornar al PGA Tour i lluitar per la Ryder Cup

Sergio García estudia trencar definitivament amb LIV, no tanca la porta a tornar al PGA Tour i es marca com a objectiu jugar la pròxima Ryder Cup, almenys com a vicecapità.

Francis Mojica rep el Premi al Mèrit Científic d’Alimentaria FoodTech 2026

El microbiòleg de la Universitat d’Alacant Francis Mojica ha sigut distingit amb el Premi al Mèrit Científic d’Alimentaria FoodTech 2026, en la categoria de projecte científic, pel seu paper clau en el desenvolupament de la tecnologia CRISPR.

El PSPV proposa una declaració institucional per a reforçar l’autogovern i la diversitat el 9 d’Octubre

El PSPV-PSOE ha plantejat a tots els grups de Les Corts aprovar una declaració institucional pel 9 d’Octubre en defensa de l’autogovern valencià, la convivència i la diversitat, que exigix el suport unànime del Parlament.