Espanya i altres quatre països demanen coordinació urgent amb resta socis UE per a evacuar pacients de Gaza

BRUSSEL·LES, 21 (EUROPA PRESS)

Espanya i altres quatre països demanaran hui divendres a la resta de socis a la Unió Europea respondre de manera coordinada i urgent a la petició de la Comissió Europea per a traslladar a hospitals europeus a pacients menors d’edat des de Gaza que no poden rebre el tractament que necessiten allí per la guerra.

«Considerem que existix una necessitat urgent de recolzar al Centre de Coordinació de Resposta d’Emergències com a centre de coordinació per a permetre el trasllat de pacients que necessiten atenció mèdica urgent a estos Estats membres que estan oferint els seus propis centres i recursos sanitaris», indica la proposta a la qual ha tingut accés Europa Press i que discutiran este migdia a Luxemburg els ministres de Sanitat dels 27.

El text, presentat com a punt d’informació per Espanya, està recolzat també per les delegacions d’Irlanda, Luxemburg, Malta i Eslovènia, i s’ha circulat a la resta de països per a tractar la qüestió en la reunió, si ben no s’espera cap decisió en aquesta ocasió. Fonts diplomàtiques consultades per Europa Press apunten que almenys Romania i Portugal donaran també el seu suport.

La posició que defensarà la ministra de Sanitat, Mónica García, demana als Estats membre ser «proactius» a l’hora de respondre a la crida que tant la Comissió Europea com l’Organització Mundial de la Salut (OMS) van llançar per a assegurar una «capacitat de resposta ràpida i eficaç» a les necessitats «actuals i futures» dels pacients. Segons el llistat que l’OMS ha traslladat al bloc comunitari són 169 els pacients registrats amb necessitat urgent de ser transferits.

El procés d’evacuació que es coordine des de la Unió Europea, afig el document, ha de ser «respectuós amb els principis internacionals i de la UE en matèria de protecció del menor, inclòs elements com l’acompanyament dels xiquets evacuats».

A la seua arribada a la reunió a Luxemburg, García ha recordat que Espanya ja ha engegat un mecanisme que ha permès el trasllat dels primers pacients malalts de càncer i ferits per la guerra a Gaza; al mateix temps que ha destacat que ja hi ha «alguns Estats membre que han dit que se sumaran» i ha confiat que «a poc a poc es vagen unint més Estats».

«Des d’Europa podem ajudar a tots els xiquets i xiquetes que tenen malalties, situacions mèdiques que no estan podent ser resoltes a Gaza», ha raonat la ministra, que ha insistit en la necessitat que els països de la UE coordinen la seua resposta per a donar-los la protecció sanitària que requerixen i oferir-los «tots els mecanismes per a poder tractar-los».

El maig passat, els comissaris de Salut, Stella Kyriakides, i de Gestió de Crisi, Janez Lenarcic, es van dirigir per carta als Vint-i-set per a instar-los a expressar amb urgència la seua disposició per a rebre a pacients greus que necessiten ser evacuats de la Franja de Gaza.

En el document que Espanya i les altres quatre delegacions presenten el divendres es recorda la petició encara que s’avisa que «malgrat els esforços de la UE i de diversos Estats membre, el mecanisme d’evacuació no està encara funcionant a ple potencial ja que sembla que no hi ha llum verda de part de les autoritats d’Israel per a fer efectius els trasllats».

Últimes notícies

El PSOE reclama al Suprem que agilite el recurs contra l’absolució de Camps

El PSOE ha demanat al Tribunal Suprem que done un impuls processal al recurs presentat contra la sentència que va absoldre Francisco Camps en l’últim serrell del cas Gürtel, després de més de díhuit mesos sense resolució sobre l’admissió.

El macrojudici per Grand Coral arranca amb acords de conformitat de diversos acusats

El judici per l’operació Grand Coral a Mèxic, que hauria causat un perjuí de 750 milions, ha arrancat amb acords de conformitat de diversos acusats, entre ells l’exconseller delegat de Banco de Valencia i els principals promotors del projecte.

CSIF reclama protocols contra el suïcidi en les policies locals valencianes

El sindicat CSIF ha traslladat als ajuntaments de la Comunitat Valenciana una proposta de protocol per a previndre conductes suïcides en les policies locals i protegir la salut mental dels agents.

Així lidera Alacant el lloguer per a estrangers junt amb Balears

Alacant i Balears concentren el 26 % de les cerques d’estrangers que volen llogar vivenda a Espanya, segons Idealista. València destaca tant a nivell provincial com com a capital entre els principals mercats internacionals.

Pérez Llorca defensa que ja havia pujat les hores de matemàtiques abans del Pisa

Juanfran Pérez Llorca assegura a Crevillent que el seu Consell ja havia incrementat les hores de matemàtiques i limitat l’ús de mòbils abans de conéixer els resultats de l’informe Pisa, i anuncia 3 milions per a acabar el teatre Chapí. El president defensa també un pla per a millorar les condicions del professorat i reforçar l’educació especial, la FP i la climatització dels centres.

Noves ajudes de fins a 20.000 euros per a negocis en municipis afectats per la dana

La Generalitat ha obert la segona convocatòria EMDANA, amb 3,26 milions en ajudes de fins a 20.000 euros per a autònoms i pimes que inicien negocis en municipis afectats per la dana.

Braulio Vázquez deixa Osasuna i assumix el repte de fitxar pel València

Braulio Vázquez s’ha acomiadat d’Osasuna després de set anys al càrrec de director esportiu per a incorporar-se al València, club que definix com ‘alguna cosa diferent’. José Antonio Prieto ‘Cata’ assumirà ara la direcció esportiva del club navarrés.

685.000 euros per a recuperar la zona cremada de la Serra Calderona

La Generalitat ha iniciat la primera fase de recuperació de les àrees afectades per lincendi de la Serra Calderona, amb una inversió de 684.594 euros i un termini dexecució de sis mesos, centrada en la vegetació cremada i els camins forestals.