Espanya i altres quatre països demanen coordinació urgent amb resta socis UE per a evacuar pacients de Gaza

BRUSSEL·LES, 21 (EUROPA PRESS)

Espanya i altres quatre països demanaran hui divendres a la resta de socis a la Unió Europea respondre de manera coordinada i urgent a la petició de la Comissió Europea per a traslladar a hospitals europeus a pacients menors d’edat des de Gaza que no poden rebre el tractament que necessiten allí per la guerra.

«Considerem que existix una necessitat urgent de recolzar al Centre de Coordinació de Resposta d’Emergències com a centre de coordinació per a permetre el trasllat de pacients que necessiten atenció mèdica urgent a estos Estats membres que estan oferint els seus propis centres i recursos sanitaris», indica la proposta a la qual ha tingut accés Europa Press i que discutiran este migdia a Luxemburg els ministres de Sanitat dels 27.

El text, presentat com a punt d’informació per Espanya, està recolzat també per les delegacions d’Irlanda, Luxemburg, Malta i Eslovènia, i s’ha circulat a la resta de països per a tractar la qüestió en la reunió, si ben no s’espera cap decisió en aquesta ocasió. Fonts diplomàtiques consultades per Europa Press apunten que almenys Romania i Portugal donaran també el seu suport.

La posició que defensarà la ministra de Sanitat, Mónica García, demana als Estats membre ser «proactius» a l’hora de respondre a la crida que tant la Comissió Europea com l’Organització Mundial de la Salut (OMS) van llançar per a assegurar una «capacitat de resposta ràpida i eficaç» a les necessitats «actuals i futures» dels pacients. Segons el llistat que l’OMS ha traslladat al bloc comunitari són 169 els pacients registrats amb necessitat urgent de ser transferits.

El procés d’evacuació que es coordine des de la Unió Europea, afig el document, ha de ser «respectuós amb els principis internacionals i de la UE en matèria de protecció del menor, inclòs elements com l’acompanyament dels xiquets evacuats».

A la seua arribada a la reunió a Luxemburg, García ha recordat que Espanya ja ha engegat un mecanisme que ha permès el trasllat dels primers pacients malalts de càncer i ferits per la guerra a Gaza; al mateix temps que ha destacat que ja hi ha «alguns Estats membre que han dit que se sumaran» i ha confiat que «a poc a poc es vagen unint més Estats».

«Des d’Europa podem ajudar a tots els xiquets i xiquetes que tenen malalties, situacions mèdiques que no estan podent ser resoltes a Gaza», ha raonat la ministra, que ha insistit en la necessitat que els països de la UE coordinen la seua resposta per a donar-los la protecció sanitària que requerixen i oferir-los «tots els mecanismes per a poder tractar-los».

El maig passat, els comissaris de Salut, Stella Kyriakides, i de Gestió de Crisi, Janez Lenarcic, es van dirigir per carta als Vint-i-set per a instar-los a expressar amb urgència la seua disposició per a rebre a pacients greus que necessiten ser evacuats de la Franja de Gaza.

En el document que Espanya i les altres quatre delegacions presenten el divendres es recorda la petició encara que s’avisa que «malgrat els esforços de la UE i de diversos Estats membre, el mecanisme d’evacuació no està encara funcionant a ple potencial ja que sembla que no hi ha llum verda de part de les autoritats d’Israel per a fer efectius els trasllats».

Últimes notícies

Els sindicats veuen insuficient la nova redistribució de places d’inclusió educativa fins a 2030

Educació ha plantejat una nova redistribució de 1.249 places per a inclusió educativa fins al curs 2030/31, però els sindicats la consideren insuficient i reclamen negociar també plantilles i ràtios amb un calendari clar.

Fort incendi en una nau de banys a Xàtiva obliga a confinar veïns per la fumera tòxica

Un incendi molt evolucionat en una nau de la firma Hidronatur a Xàtiva ha generat una gran fumera. Les autoritats han demanat als veïns que tanquen finestres i reduïsquen l’activitat física per precaució.

Esclat pirotècnic a Alacant amb 6.000 trons en la primera mascletà de Fogueres 2026

La plaça dels Luceros d’Alacant ha acollit la primera mascletà de les Fogueres de 2026, disparada per Pirotecnia Mediterráneo, amb més de 6.000 trons aeris, 75 quilos de pólvora i un pic de 121,8 decibels.

Iryo preveu poder unir Barcelona i València en Alta Velocitat a partir de 2027

Iryo treballa per tindre en 2027 la homologació tècnica que li permeta operar la ruta d’Alta Velocitat Barcelona-València, una connexió clau del corredor mediterrani. El sector marítim reclama també més atenció pública per reforçar la mobilitat al Mediterrani.

Els assistents al Reggaeton Beach Festival es queden sense gira del 2026 i sense festival

Reggaeton Beach Festival ha anunciat la cancel·lació de tota la gira prevista per a l’estiu del 2026 i el cessament de la seua activitat. Facua recorda als afectats que poden reclamar l’import de les entrades i els possibles danys i perjuís.

Nou sistema acústic a la Nucia per avisar dels riscos d’inundació pel pantà de Guadalest

La Confederación Hidrográfica del Júcar ha instal·lat a la Nucia un sistema acústic d’avís per inundacions a la partida de Pesauro, zona inundable en cas d’accident o trencament de la presa de Guadalest.

València encapçala l’alça del lloguer entre les grans ciutats d’Espanya

Els nous contractes de lloguer a València han pujat un 4,5 % anual des de 2019, el ritme més alt entre les sis grans ciutats espanyoles, segons l’Informe Anual 2025 del Banco de España. Fins a quatre de cada deu famílies llogateres destinen més del 30 % de la seua renda al pagament del lloguer.

Més trens de Rodalia a Alacant per a les Fogueres amb 23.300 places extra

Renfe ha reforçat la Rodalia dAlacant amb 23.300 places addicionals i 40 trens especials, diürns i nocturns, entre el 20 i la matinada del 25 de juny per a facilitar els desplaçaments durant les Fogueres.