Espanya i altres quatre països demanen coordinació urgent amb resta socis UE per a evacuar pacients de Gaza

BRUSSEL·LES, 21 (EUROPA PRESS)

Espanya i altres quatre països demanaran hui divendres a la resta de socis a la Unió Europea respondre de manera coordinada i urgent a la petició de la Comissió Europea per a traslladar a hospitals europeus a pacients menors d’edat des de Gaza que no poden rebre el tractament que necessiten allí per la guerra.

«Considerem que existix una necessitat urgent de recolzar al Centre de Coordinació de Resposta d’Emergències com a centre de coordinació per a permetre el trasllat de pacients que necessiten atenció mèdica urgent a estos Estats membres que estan oferint els seus propis centres i recursos sanitaris», indica la proposta a la qual ha tingut accés Europa Press i que discutiran este migdia a Luxemburg els ministres de Sanitat dels 27.

El text, presentat com a punt d’informació per Espanya, està recolzat també per les delegacions d’Irlanda, Luxemburg, Malta i Eslovènia, i s’ha circulat a la resta de països per a tractar la qüestió en la reunió, si ben no s’espera cap decisió en aquesta ocasió. Fonts diplomàtiques consultades per Europa Press apunten que almenys Romania i Portugal donaran també el seu suport.

La posició que defensarà la ministra de Sanitat, Mónica García, demana als Estats membre ser «proactius» a l’hora de respondre a la crida que tant la Comissió Europea com l’Organització Mundial de la Salut (OMS) van llançar per a assegurar una «capacitat de resposta ràpida i eficaç» a les necessitats «actuals i futures» dels pacients. Segons el llistat que l’OMS ha traslladat al bloc comunitari són 169 els pacients registrats amb necessitat urgent de ser transferits.

El procés d’evacuació que es coordine des de la Unió Europea, afig el document, ha de ser «respectuós amb els principis internacionals i de la UE en matèria de protecció del menor, inclòs elements com l’acompanyament dels xiquets evacuats».

A la seua arribada a la reunió a Luxemburg, García ha recordat que Espanya ja ha engegat un mecanisme que ha permès el trasllat dels primers pacients malalts de càncer i ferits per la guerra a Gaza; al mateix temps que ha destacat que ja hi ha «alguns Estats membre que han dit que se sumaran» i ha confiat que «a poc a poc es vagen unint més Estats».

«Des d’Europa podem ajudar a tots els xiquets i xiquetes que tenen malalties, situacions mèdiques que no estan podent ser resoltes a Gaza», ha raonat la ministra, que ha insistit en la necessitat que els països de la UE coordinen la seua resposta per a donar-los la protecció sanitària que requerixen i oferir-los «tots els mecanismes per a poder tractar-los».

El maig passat, els comissaris de Salut, Stella Kyriakides, i de Gestió de Crisi, Janez Lenarcic, es van dirigir per carta als Vint-i-set per a instar-los a expressar amb urgència la seua disposició per a rebre a pacients greus que necessiten ser evacuats de la Franja de Gaza.

En el document que Espanya i les altres quatre delegacions presenten el divendres es recorda la petició encara que s’avisa que «malgrat els esforços de la UE i de diversos Estats membre, el mecanisme d’evacuació no està encara funcionant a ple potencial ja que sembla que no hi ha llum verda de part de les autoritats d’Israel per a fer efectius els trasllats».

Últimes notícies

El professorat valencià es decanta per suspendre la vaga indefinida i mantindre la pressió

STEPV, CCOO PV i UGT-PV aposten per suspendre la vaga indefinida del professorat valencià i continuar la negociació amb Educació, mentre la base sindical vota en consulta fins a les 20 hores.

L’empresa familiar valenciana reclama un ‘xec relleu’ i més suport al reemprenedor

La reforma fiscal de la Generalitat ha ampliat les bonificacions en successions i donacions per a facilitar el relleu de l’empresa familiar, que demana ara un ‘xec relleu’ i més suport al reemprenedor.

Més ajudes i menys burocràcia per al camp valencià en els Premis Agrovalor

La Generalitat ha reforçat el suport al sector agroalimentari valencià amb més de 100 milions en ajudes, destacats durant la segona edició dels Premis Agrovalor, que reconeixen la feina de professionals i entitats del camp, la mar i l’aigua.

Benidorm reforça la seguretat pel Mundial davant l’augment de vols des del Regne Unit

Benidorm ha posat en marxa un dispositiu especial de seguretat pel Mundial després de detectar un augment del 18 % dels vols des del Regne Unit cap a l’Aeroport d’Alacant-Elx Miguel Hernández en les dates del campionat.

Barrachina carrega contra el Govern per l’etiquetatge de l’arròs i reclama que exigisca el seu origen a la UE

El conseller d’Agricultura Miguel Barrachina sosté que és el Govern espanyol qui ha de reclamar a la Unió Europea que obligue a indicar l’origen de l’arròs en les etiquetes, després de les crítiques del ministre Pablo Bustinduy des de Sueca.

Sanitat manté l’estatut marc malgrat el xoc amb autonomies i metges

El Ministeri de Sanitat ha defensat que no renunciarà a la reforma de l’estatut marc del personal del SNS, malgrat l’oposició de la majoria de comunitats autònomes i el malestar dels sindicats mèdics.

Bustinduy celebra la trobada entre Oltra i Rufián i augura una conversa ‘interessantíssima’ a València

El ministre de Drets Socials, Pablo Bustinduy, ha destacat que la conversa entre Mónica Oltra i Gabriel Rufián a València serà ‘interessantíssima’ i li agradaria assistir-hi. Compromís veu l’acte com un pas perquè Oltra recupere l’alcaldia.

Bernabé acusa el Consell de desatenció generalitzada durant la dana que va colpejar la Comunitat

La delegada del Govern, Pilar Bernabé, assegura que hi hagué una desatenció generalitzada al Consell durant la dana i acusa el PP i la Generalitat de mantindre el màxim responsable polític de la catàstrofe del 29 d’octubre.