Desmantellada a València una banda que va estafar quasi 3 milions amb l’estafa del fill en apurs

La Policia Nacional ha desarticulat una organització criminal assentada a la província de València que presumptament ha estafat quasi 3 milions d’euros a unes 500 víctimes de tot Espanya amb l’estafa coneguda com del fill en apurs, basada en missatges de mòbil que simulaven ser d’un familiar que necessitava diners amb urgència.

Segons ha informat el cos policial, la denominada operació Brete ha acabat amb deu persones detingudes a Ibiza i en diversos municipis valencians, entre ells Bétera, de les quals sis han ingressat ja a la presó com a presumptes autores de delictes d’organització criminal, estafa i blanqueig de capitals.

La investigació s’ha iniciat en maig de l’any passat gràcies a la informació arreplegada a través del canal de contacte en línia de la Policia Nacional, on diferents víctimes han presentat denúncies des de diversos punts d’Espanya alertant d’este mateix modus operandi.

En tots els casos, les víctimes havien rebut missatges massius en els seus telèfons mòbils. En eixos textos, els presumptes estafadors es feien passar per familiars directes, com ara fills o filles, que afirmaven haver canviat de número i deien necessitar ajuda econòmica urgent.

Estructura criminal assentada a la província de València

Les primeres diligències han permés detectar una organització criminal molt especialitzada, amb base a la província de València però amb capacitat d’actuació en tot el territori estatal. Segons la Policia, la xarxa actuava de manera contínua i coordinada i aconseguia arribar cada dia a nombroses possibles víctimes.

Els investigadors han recopilat més de 500 atestats policials relacionats amb esta modalitat d’estafa i han analitzat més de 500.000 dades de missatges i transferències bancàries. Estes anàlisis han confirmat que el grup utilitzava un gran volum de línies telefòniques i comptes bancaris per a dificultar la traçabilitat dels diners i entorpir qualsevol investigació policial.

En el capdamunt de la trama se situava el líder, al costat d’altres tres hòmens. Segons la investigació, ells marcaven les directrius i controlaven la planificació i coordinació de l’activitat criminal des de la vivenda d’un d’ells, ubicada al municipi valencià de Bétera, que funcionava com a centre d’operacions.

Des d’eixa vivenda impulsaven diàriament l’enviament de missatges i contractaven el següent esglaó de la cadena: tres persones més que participaven de forma directa en l’execució de les estafes, contactant amb les víctimes i gestionant les transferències.

En la base de l’organització es trobaven altres tres individus encarregats del blanqueig dels fons obtinguts. Aquests presumptes col·laboradors buscaven donar aparença de legalitat als diners robats, distribuïnt-los entre diferents comptes i negocis.

Els agents han comprovat que moltes investigacions prèvies sobre este tipus d’estafa només havien arribat a identificar les anomenades mules. Són persones utilitzades per a rebre transferències o retirar diners en efectiu en caixers, mentre els màxims responsables es mantenien ocults darrere d’una estructura criminal complexa.

Per este motiu, la Policia ha orientat la investigació a descobrir no sols els executors finals, sinó sobretot els encarregats de la planificació, coordinació i direcció del frau massiu.

Blanqueig de fins a 100.000 euros en una sola matinada

Quan la investigació ja estava avançada, els agents han detectat que una part important dels beneficis, en alguns casos fins a 100.000 euros en una sola matinada, presumptament es blanquejava a través d’activitats empresarials relacionades amb l’arrendament de vehicles d’alta gamma.

Segons les perquisicions, estes activitats es desenvolupaven principalment durant l’època estival a l’illa d’Ibiza, aprofitant el fort moviment turístic i la demanda de cotxes de luxe per a ocultar l’origen il·lícit dels fons.

Una vegada identificats els principals líders i els diferents nivells de la trama, la Policia Nacional ha coordinat un dispositiu simultani que ha inclòs un total de 13 entrades i registres.

Nou d’estos registres s’han practicat en municipis de la província de València, entre ells la localitat de Bétera, i quatre més a les Illes Balears, centrats en punts vinculats a activitats de lloguer de vehicles de gamma alta.

En el conjunt de l’operació s’han intervingut 20 vehicles d’alta gamma, 22 terminals telefònics, més de 73.000 euros en efectiu, nombrosos suports informàtics i diverses comptes bancàries relacionades amb el presumpte entramat financer.

A més, els agents han confiscat 52 peces de joieria, entre polseres, collars, anells i rellotges de luxe, així com diferents tipus de drogues localitzades durant els registres, que ara s’analitzen dins de la mateixa investigació.

Amb este operatiu, la Policia Nacional considera que ha colpejat de forma important una de les xarxes més actives dedicades a l’estafa del fill en apurs des de la Comunitat Valenciana, encara que la investigació continua oberta per a identificar possibles nous afectats i altres col·laboradors de l’organització.

Últimes notícies

Luis Rioja dona tres punts d’or al València i confia que siga l’inici d’una gran temporada

Luis Rioja, autor del gol del triomf del València a Mendizorrotza, destaca el valor dels tres punts i confia que siguen el punt d’inflexió d’una temporada fins ara molt irregular, malgrat arrossegar una lesió complicada al peu.

Thiago i Requena podran jugar contra el Vila-real malgrat estar cedits

Thiago Fernández i Dani Requena, cedits pel Vila-real al Llevant este estiu, podran jugar diumenge en La Ceràmica en no existir cap clàusula que ho impedisca.

El Villarreal es juga una nova oportunitat a Màlaga per reaccionar

Íñigo Pérez admet el mal inici del Villarreal en LALIGA i la Champions i assenyala el duel de dijous a La Rosaleda com una oportunitat clau per començar a revertir la situació, sobretot en l’aspecte mental.

Màlaga i Vila-real busquen la primera victòria en un duel marcat per les urgències

Màlaga i Vila-real arriben al duel de La Rosaleda sense conéixer encara la victòria en LALIGA EA Sports i amb problemes defensius evidents als dos equips.

València tanca parcs i suspén activitats per l’alerta taronja per pluges

L’Ajuntament de València ha activat des de les 14.00 hores un dispositiu especial per l’alerta taronja per pluges, amb el tancament de parcs, jardins i cementeris i la suspensió d’activitats a l’aire lliure i en centres educatius.

La Comunitat Valenciana reclama mesures urgents per a frenar l’arròs importat de Myanmar

El conseller Miguel Barrachina ha anunciat que exigirà a Luis Planas l’activació de clàusules de salvaguarda davant les importacions massives d’arròs de Myanmar, que assegura que deixen els arrossars valencians sense collita i venen a la meitat de preu.

La Comissió de la dana al Senat citarà Hugo Morán i nous testimonis clau

La Comissió de la dana de València al Senat ha acordat noves compareixences per als dies 21 i 28, amb la citació d’Hugo Morán, responsables hidrològics i càrrecs vinculats a la gestió de la tragèdia del 29 d’octubre de 2024.

Una dona de 47 anys, en presó per apunyalar mortalment un home a Requena

La Guàrdia Civil ha detingut una dona de 47 anys per la mort a ganivetades d’un home de 51 anys a Requena. El jutjat ha acordat el seu ingrés en presó preventiva mentre continua la investigació.