14.1 C
València
Dimarts, 24 febrer, 2026

Estafaven fent-se passar per una clínica de reproducció assistida

La Guàrdia Civil d’Alacant, en el marc de l’operació Herkul, ha aconseguit desmantellar un grup criminal dedicat a estafar, mitjançant el mètode conegut com “man in the middle’” o “BEC”, a pacients d’una clínica de reproducció assistida situada a la província d’Alacant. S’han detingut o investigat a tots els membres de banda, quatre homes i una dona, posseint tots antecedents policials per fets similars.

El mes d’agost del passat any, agents de l’Àrea d’Investigació del Lloc Principal de Sant Joan d’Alacant, a través d’una denúncia interposada pel gerent d’una clínica de reproducció assistida de la província d’Alacant, van tindre coneixement que tres dels seus pacients havien sigut estafades per mitjà de tècniques d’enginyeria social. Els agents, amb la finalitat d’esclarir aquests fets i donar amb els supòsits responsables, van donar inici a l’operació Herkul.

Modus operandi de “man in the middle” o “BEC”

Segons l’estudi de tota la documentació aportada pels denunciants, es va esbrinar que la banda utilitzava el mètode delictiu conegut com “man in the middle” o “BEC”. En un primer lloc, mitjançant la utilització de “malware” o programari intrusiu, atacaven el compte de correu electrònic de la clínica afectada per a així, de manera il·lícita, accedir al seu sistema informàtic. Una vegada dins del sistema, obtenien les dades dels pacients i per mitjà del correu electrònic de la mateixa clínica, la suplantaven.

Des del propi correu electrònic, modificaven el seu contingut, concretament canviant el número de compte dels beneficiaris de les transaccions, per a així induir a error als pacients. Una vegada que les víctimes queien en l’engany, realitzaven els ingressos bancaris en els comptes bancaris dels delinqüents.

Abans que les víctimes s’adonaren de l’engany, la banda enviava les quantitats econòmiques obtingudes de manera il·lícita a altres comptes d’Holanda. Una empresa holandesa era utilitzada pels delinqüents per a ocultar l’origen il·legal d’aqueixos diners, la qual cosa va portar als investigadors a sol·licitar la col·laboració de la Policia d’Amsterdam.

En una primera fase de l’operació, el mes de febrer del present any, els agents, amb la col·laboració dels Equips @ de les Comandàncies de la Guàrdia Civil d’Almeria i Màlaga, van realitzar una primera anàlisi de tota la informació recaptada fins al moment, aconseguint identificar i investigar a tres mules econòmiques utilitzades per la banda. Es tractaven de dos homes de 43 anys i de nacionalitat maliana, els qui van ser investigats a Roquetas de Mar (Almeria), i una dona de 39 anys i de nacionalitat ivoriana, sent en aquest cas investigada a Màlaga.

El mes de juny passat, una vegada obtinguda nova informació i realitzat la seua anàlisi, els investigadors van iniciar la segona fase. Es va identificar al líder del grup criminal, un home de 41 anys de nacionalitat romanesa, amb elevats coneixements informàtics i resident a Roquetas de Mar, procedint a la seua detenció en la seua localitat el dia 8 de juny. A més, en aquest mateix municipi i el mateix dia, es va detindre a una quarta mula econòmica, un home de 41 anys i de nacionalitat nigeriana.

Els dos detinguts han sigut posats a la disposició del Jutjat de Guàrdia i Instrucció de Roquetas de Mar, el qual ha decretat la posada en llibertat de tots dos amb la imposició de mesures cautelars. El Jutjat d’Instrucció d’Alacant és l’òrgan competent que entendrà de les diligències instruïdes, serà el que, una vegada que reba totes les actuacions, determine el grau de participació atribuïble a cadascun dels presumptes autors.

Als detinguts i investigats se’ls han imputat els delictes de pertinença a organització criminal, descobriment i revelació de secrets, estafa continuada, blanqueig de capitals i usurpació d’identitat.

Davant la complexitat dels fets investigats, els agents van comptar des de l’inici de l’operació amb la col·laboració de la Fiscalia de Criminalitat Informàtica d’Alacant.

Fins hui, la Guàrdia Civil ha localitzat a tres víctimes d’aquesta banda, es tracten de tres dones de nacionalitat alemanya, irlandesa i holandesa, però no dona per finalitzada la investigació, per la qual cosa no es descarta que s’amplie el nombre de víctimes.

Consells de la Guàrdia Civil

Confirme telefònicament abans de realitzar qualsevol transferència bancària el correu electrònic, número de compte i altres dades que crega oportuns.
Utilitze antivirus i actualitze-ho.
– No òbriga enllaços de correu de fonts desconegudes.
Protegisca la pàgina web corporativa mitjançant un certificat SSL.
– Si ha sigut víctima d’una estafa, no dubte a denunciar-ho.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Els bombers de València superen 1.100 servicis per vent en menys de dos mesos

El Consorci ha atés 1.110 actuacions per ratxes i objectes desplaçats en un període molt curt, quasi el triple de la mitjana anual. La cadena de huit borrasques ha forçat reforços operatius.

Rescatats quinze migrants d’una pastera a cinc quilòmetres de la costa alacantina

Salvament Marítim ha rescatat a quinze hòmens que viatjaven en una pastera a uns cinc quilòmetres d'Arenals del Sol. Van arribar al port d'Alacant i van ser atesos per Creu Roja.

Una bandera ucraïnesa de 100 metres recorre Alacant en el quart aniversari de la guerra

Una bandera d'Ucraïna de 100 metres ha encapçalat una marxa pacífica a Alacant, amb lectura de manifest i lemes contra l'oblit. La província concentra el 17% de la diàspora a Espanya.

La Generalitat amplia al 20% l’aval de vivenda i eleva a 30 milions el programa de l’IVF

El Consell reforça el programa de l'IVF fins a 30 milions i eleva l'aval al 20% perquè jóvens de 18 a 45 anys accedisquen a finançament del 100% en la seua primera vivenda. La nova convocatòria amplia el preu màxim a 311.000 € i flexibilitza l'edat en municipis afectats per la dana.

La jutgessa de la DANA centra en les víctimes 60 de les 109 pàgines del seu escrit contra Mazón

La instructora remet al TSJCV una exposició raonada sobre la gestió de la DANA i dedica 60 de 109 pàgines a relatar pel seu nom a 230 víctimes. Enlletgix les 'informacions falses' que van sumar morts inexistents i assenyala que un altre cas en estudi podria elevar el balanç a 231.

Pérez Llorca considera que PPCV i Mazón ja van assumir responsabilitats per la DANA

El president ha expressat un profund respecte per les víctimes i ha defés que el PPCV i Carlos Mazón ja van assumir la seua responsabilitat política. També ha evitat valorar les investigacions judicials i ha recordat les mesures adoptades després del temporal.

El PP evita pronunciar-se sobre la petició al TSJCV per a investigar a Carlos Mazón

El síndic popular Fernando Pastor ha reiterat que el partit no comenta decisions judicials. Ha evitat parlar de demanar l'acta a Carlos Mazón fins que es pronuncie el TSJCV.

Dimarts amb sol i lleuger ascens tèrmic en la Comunitat Valenciana

Dimarts amb cels poc nuvolosos o buidats i temperatures en lleuger ascens o sense canvis en la Comunitat Valenciana. Hi haurà boires i bancs de boira en el litoral.