Estafaven fent-se passar per una clínica de reproducció assistida

La Guàrdia Civil d’Alacant, en el marc de l’operació Herkul, ha aconseguit desmantellar un grup criminal dedicat a estafar, mitjançant el mètode conegut com “man in the middle’” o “BEC”, a pacients d’una clínica de reproducció assistida situada a la província d’Alacant. S’han detingut o investigat a tots els membres de banda, quatre homes i una dona, posseint tots antecedents policials per fets similars.

El mes d’agost del passat any, agents de l’Àrea d’Investigació del Lloc Principal de Sant Joan d’Alacant, a través d’una denúncia interposada pel gerent d’una clínica de reproducció assistida de la província d’Alacant, van tindre coneixement que tres dels seus pacients havien sigut estafades per mitjà de tècniques d’enginyeria social. Els agents, amb la finalitat d’esclarir aquests fets i donar amb els supòsits responsables, van donar inici a l’operació Herkul.

Modus operandi de “man in the middle” o “BEC”

Segons l’estudi de tota la documentació aportada pels denunciants, es va esbrinar que la banda utilitzava el mètode delictiu conegut com “man in the middle” o “BEC”. En un primer lloc, mitjançant la utilització de “malware” o programari intrusiu, atacaven el compte de correu electrònic de la clínica afectada per a així, de manera il·lícita, accedir al seu sistema informàtic. Una vegada dins del sistema, obtenien les dades dels pacients i per mitjà del correu electrònic de la mateixa clínica, la suplantaven.

Des del propi correu electrònic, modificaven el seu contingut, concretament canviant el número de compte dels beneficiaris de les transaccions, per a així induir a error als pacients. Una vegada que les víctimes queien en l’engany, realitzaven els ingressos bancaris en els comptes bancaris dels delinqüents.

Abans que les víctimes s’adonaren de l’engany, la banda enviava les quantitats econòmiques obtingudes de manera il·lícita a altres comptes d’Holanda. Una empresa holandesa era utilitzada pels delinqüents per a ocultar l’origen il·legal d’aqueixos diners, la qual cosa va portar als investigadors a sol·licitar la col·laboració de la Policia d’Amsterdam.

En una primera fase de l’operació, el mes de febrer del present any, els agents, amb la col·laboració dels Equips @ de les Comandàncies de la Guàrdia Civil d’Almeria i Màlaga, van realitzar una primera anàlisi de tota la informació recaptada fins al moment, aconseguint identificar i investigar a tres mules econòmiques utilitzades per la banda. Es tractaven de dos homes de 43 anys i de nacionalitat maliana, els qui van ser investigats a Roquetas de Mar (Almeria), i una dona de 39 anys i de nacionalitat ivoriana, sent en aquest cas investigada a Màlaga.

El mes de juny passat, una vegada obtinguda nova informació i realitzat la seua anàlisi, els investigadors van iniciar la segona fase. Es va identificar al líder del grup criminal, un home de 41 anys de nacionalitat romanesa, amb elevats coneixements informàtics i resident a Roquetas de Mar, procedint a la seua detenció en la seua localitat el dia 8 de juny. A més, en aquest mateix municipi i el mateix dia, es va detindre a una quarta mula econòmica, un home de 41 anys i de nacionalitat nigeriana.

Els dos detinguts han sigut posats a la disposició del Jutjat de Guàrdia i Instrucció de Roquetas de Mar, el qual ha decretat la posada en llibertat de tots dos amb la imposició de mesures cautelars. El Jutjat d’Instrucció d’Alacant és l’òrgan competent que entendrà de les diligències instruïdes, serà el que, una vegada que reba totes les actuacions, determine el grau de participació atribuïble a cadascun dels presumptes autors.

Als detinguts i investigats se’ls han imputat els delictes de pertinença a organització criminal, descobriment i revelació de secrets, estafa continuada, blanqueig de capitals i usurpació d’identitat.

Davant la complexitat dels fets investigats, els agents van comptar des de l’inici de l’operació amb la col·laboració de la Fiscalia de Criminalitat Informàtica d’Alacant.

Fins hui, la Guàrdia Civil ha localitzat a tres víctimes d’aquesta banda, es tracten de tres dones de nacionalitat alemanya, irlandesa i holandesa, però no dona per finalitzada la investigació, per la qual cosa no es descarta que s’amplie el nombre de víctimes.

Consells de la Guàrdia Civil

Confirme telefònicament abans de realitzar qualsevol transferència bancària el correu electrònic, número de compte i altres dades que crega oportuns.
Utilitze antivirus i actualitze-ho.
– No òbriga enllaços de correu de fonts desconegudes.
Protegisca la pàgina web corporativa mitjançant un certificat SSL.
– Si ha sigut víctima d’una estafa, no dubte a denunciar-ho.

Últimes notícies

Confiscat un tonyina roig de 250 quilos de pesca furtiva davant la costa de la Vila Joiosa

La Guàrdia Civil ha intervingut un tonyina roig d’uns 250 quilos capturat presumptament de manera furtiva davant de la Vila Joiosa, el primer dia de la temporada, i ha tramitat cinc denúncies contra el patró.

El nou monoplaça híbrid de la UPV es prepara per a dominar la Formula Student europea

L’equip Formula Student de la Universitat Politècnica de València ha presentat el FSUPV-14, el seu primer monoplaça híbrid, amb tracció elèctrica davantera i nou paquet aerodinàmic, per a aspirar al número u mundial.

Isaac Noguera s’acomiada del València Basket agraït després d’un any dur a nivell personal

L’escorta català Isaac Noguera ha anunciat la seua eixida del València Basket amb un missatge en xarxes on es mostra feliç i agraït per una temporada històrica del club, però alhora difícil en l’àmbit personal.

Intervenen 80 quilos de cocaïna i armes a València en una macrooperació antidroga

La Policia Nacional ha intervingut a València 80 quilos de cocaïna, dos armes de foc i abundant munició en l’última fase d’una macrooperació estatal contra el tràfic de drogues a gran escala iniciada el 2024.

Detingut a Elx per agredir una sanitària mentre l’atenien en Urgències

La Policia Nacional ha detingut a Elx un home de 43 anys per agredir presumptament una treballadora sanitària en un hospital públic mentres era atés en el servici d’urgències. El cas s’investiga com un delicte d’atemptat contra agent de l’autoritat en ser empleada pública.

Les víctimes de l’accident de metro de 2006 passen el relleu a les de la DANA de València

Vint anys després de l’accident de metro de València, les expresidentes de l’AVM3J reivindiquen que cal continuar lluitant i anuncien que passen el testimoni a les víctimes de la DANA de 2024, amb qui compartiran l’acte d’homenatge del 3 de juliol.

Oratge estable i més calor lleugera en cap de setmana quasi ras en la Comunitat Valenciana

El cap de setmana arribarà a la Comunitat Valenciana amb cel poc nuvolós o ras, temperatures sense canvis o en lleu ascens i vent fluix de component este, amb alguns ruixats amb tronada en l'interior diumenge.

Tres generacions fan vacances al Rototom: de l’Alma, de 5 anys, a la iaia Piedad, de 73

El Rototom Sunsplash, que celebra la 31a edició a Benicàssim en agost, s’ha consolidat com un festival familiar on conviuen xiquets, jóvens, pares i avis, com la família Abril, que viatja en autocaravana per gaudir d’una setmana completa d’activitats.