15.3 C
València
Dimecres, 29 octubre, 2025

Estafaven fent-se passar per una clínica de reproducció assistida

La Guàrdia Civil d’Alacant, en el marc de l’operació Herkul, ha aconseguit desmantellar un grup criminal dedicat a estafar, mitjançant el mètode conegut com “man in the middle’” o “BEC”, a pacients d’una clínica de reproducció assistida situada a la província d’Alacant. S’han detingut o investigat a tots els membres de banda, quatre homes i una dona, posseint tots antecedents policials per fets similars.

El mes d’agost del passat any, agents de l’Àrea d’Investigació del Lloc Principal de Sant Joan d’Alacant, a través d’una denúncia interposada pel gerent d’una clínica de reproducció assistida de la província d’Alacant, van tindre coneixement que tres dels seus pacients havien sigut estafades per mitjà de tècniques d’enginyeria social. Els agents, amb la finalitat d’esclarir aquests fets i donar amb els supòsits responsables, van donar inici a l’operació Herkul.

Modus operandi de “man in the middle” o “BEC”

Segons l’estudi de tota la documentació aportada pels denunciants, es va esbrinar que la banda utilitzava el mètode delictiu conegut com “man in the middle” o “BEC”. En un primer lloc, mitjançant la utilització de “malware” o programari intrusiu, atacaven el compte de correu electrònic de la clínica afectada per a així, de manera il·lícita, accedir al seu sistema informàtic. Una vegada dins del sistema, obtenien les dades dels pacients i per mitjà del correu electrònic de la mateixa clínica, la suplantaven.

Des del propi correu electrònic, modificaven el seu contingut, concretament canviant el número de compte dels beneficiaris de les transaccions, per a així induir a error als pacients. Una vegada que les víctimes queien en l’engany, realitzaven els ingressos bancaris en els comptes bancaris dels delinqüents.

Abans que les víctimes s’adonaren de l’engany, la banda enviava les quantitats econòmiques obtingudes de manera il·lícita a altres comptes d’Holanda. Una empresa holandesa era utilitzada pels delinqüents per a ocultar l’origen il·legal d’aqueixos diners, la qual cosa va portar als investigadors a sol·licitar la col·laboració de la Policia d’Amsterdam.

En una primera fase de l’operació, el mes de febrer del present any, els agents, amb la col·laboració dels Equips @ de les Comandàncies de la Guàrdia Civil d’Almeria i Màlaga, van realitzar una primera anàlisi de tota la informació recaptada fins al moment, aconseguint identificar i investigar a tres mules econòmiques utilitzades per la banda. Es tractaven de dos homes de 43 anys i de nacionalitat maliana, els qui van ser investigats a Roquetas de Mar (Almeria), i una dona de 39 anys i de nacionalitat ivoriana, sent en aquest cas investigada a Màlaga.

El mes de juny passat, una vegada obtinguda nova informació i realitzat la seua anàlisi, els investigadors van iniciar la segona fase. Es va identificar al líder del grup criminal, un home de 41 anys de nacionalitat romanesa, amb elevats coneixements informàtics i resident a Roquetas de Mar, procedint a la seua detenció en la seua localitat el dia 8 de juny. A més, en aquest mateix municipi i el mateix dia, es va detindre a una quarta mula econòmica, un home de 41 anys i de nacionalitat nigeriana.

Els dos detinguts han sigut posats a la disposició del Jutjat de Guàrdia i Instrucció de Roquetas de Mar, el qual ha decretat la posada en llibertat de tots dos amb la imposició de mesures cautelars. El Jutjat d’Instrucció d’Alacant és l’òrgan competent que entendrà de les diligències instruïdes, serà el que, una vegada que reba totes les actuacions, determine el grau de participació atribuïble a cadascun dels presumptes autors.

Als detinguts i investigats se’ls han imputat els delictes de pertinença a organització criminal, descobriment i revelació de secrets, estafa continuada, blanqueig de capitals i usurpació d’identitat.

Davant la complexitat dels fets investigats, els agents van comptar des de l’inici de l’operació amb la col·laboració de la Fiscalia de Criminalitat Informàtica d’Alacant.

Fins hui, la Guàrdia Civil ha localitzat a tres víctimes d’aquesta banda, es tracten de tres dones de nacionalitat alemanya, irlandesa i holandesa, però no dona per finalitzada la investigació, per la qual cosa no es descarta que s’amplie el nombre de víctimes.

Consells de la Guàrdia Civil

Confirme telefònicament abans de realitzar qualsevol transferència bancària el correu electrònic, número de compte i altres dades que crega oportuns.
Utilitze antivirus i actualitze-ho.
– No òbriga enllaços de correu de fonts desconegudes.
Protegisca la pàgina web corporativa mitjançant un certificat SSL.
– Si ha sigut víctima d’una estafa, no dubte a denunciar-ho.

Últimes notícies

El València seca al campió Fenerbahce amb una defensa de manual (92-79)

València Basket va derrotar 92-79 al vigent campió amb un pla defensiu que va desactivar el seu atac i el domini del rebot. Montero, Taylor i Badio van marcar el ritme.

València accelera després del descans i goleja 0-5 al Maracena en la Copa del Rei

L'equip de Carlos Corberán es va classificar per a la segona ronda amb una golejada construïda en 25 minuts després d'un primer temps igualat. El Maracena va resistir fins al 55 i es va desfonar al final.

Xantatge i llagoteria; submissió i rebel·lia

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla sobre com Donald Trump utilitza el seu poder per a portar a la submissió i qui es proposa

Vox s’alia amb l’oposició i el ple de València tomba l’ordenança de la ZBE

El ple ha rebutjat l'ordenança de la Zona de Baixes Emissions amb els vots de l'oposició i de Vox, soci del PP. La decisió frena el calendari previst i obri un risc sobre 115 milions i ajudes vinculades, segons l'oposició

El MICOF ha creat un Pla d’Emergències en Farmàcies per a respondre a futures danes

El Col·legi de Farmacèutics de València ha posat en marxa un pla específic per a mantindre l'atenció en farmàcies davant episodis de pluges extremes. La iniciativa naix després de la DANA que va deixar mig centenar d'oficines en sinistre total.

Xúquer i Segura pugen les seues reserves mentres la mitjana espanyola cau

Les conques del Xúquer i del Segura han sumat 6 hm³ cada una en l'última setmana, enfront del descens del 0,5% en el conjunt del país, segons el Miteco.

Aprovat un transvasament de 81 hm³ del Tajo al Segura per a l’últim trimestre de 2025

La comissió d'explotació ha aprovat transferir 81 hm³ del Tajo al Segura a l'octubre, novembre i desembre de 2025, a raó de 27 hm³ per mes. Els embassaments estan en nivell 2 i no s'han anunciat noves regles malgrat les sentències sobre cabals ecològics.

Solidaritat sobre Rodes entrega 27 vehicles a Cheste i aconseguix la fita de 550 donats

La fundació ha entregat 27 vehicles solidaris en el Circuit Ricardo Tormo i ha aconseguit 550 donacions des de l'inici de la iniciativa. L'acte ha coincidit amb el primer aniversari de la DANA.