La cremà posa el punt final a les falles més maleïdes de la història

Han estat unes falles que han passat examen als fallers i les han aprovat amb nota.

Unes celebracions marcades per la suspensió de les festes el 14 de març de 2020 quan Ximo Puig anunciava la suspensió de les celebracions després de la declaració de l’Estat d’Alarma. En este moment es detenia la maquinària fallera i el col·lectiu fester contenia l’alé en un moment que no es repetia des de la guerra civil espanyola.

Malgrat els intents de celebrar les falles, una versió molt light es va poder fer en març de 2021, Una agenda carregada d’actes virtuals en un moment de la pandèmia marcat per la quarta onada de coronavirus i en una situació en què l’hostaleria de forma tímida podia tornar a pujar la persiana.

Les falles finalment tenien data, de l’1 al 5 de setembre. No obstant això les adversitats meteorològiques van marcar la setmana fallera posant a prova el pols dels artistes fallers. Després de la retirada de monuments de Fira València com un símbol que “el pitjor havia acabat” el temps tenia molt a dir: primer una tempesta d’estiu i posteriorment una despietada DANA van marcar la plantà. Centenars de monuments van patir danys per l’aigua, el vent i la calamarsa.

A sobre de mals els fallers van haver de passar l’examen del jurat gairebé sense temps en molts casos per reparar danys, però els membres de Junta Central Fallera van ser “benevolents” amb els afectats.

No sense incidents com el vandalisme les falles han estat en el punt de mira pels protocols covid, es tracta de les primeres grans festes d’Espanya que es realitzen després de la pandèmia i suposa la prova de si es poden o no celebrar festejos d’esta magnitud en altres ciutats d’Espanya.

Les circumstàncies de la pandèmia obliguen a ser rigorosament estrictes, ja que l’experiència ha demostrat que qualsevol relliscada fa disparar els contagis.

L’Ofrena, amb extremes mesures i un sol radiant també va posar a prova als fallers, acostumats a una indumentària regional pròpia de la finalitat de l’hivern van lluir en ple estiu seus vestits de gala per passar davant la Mare de Déu sense incidents malgrat el poc lluït de l’acte per les circumstàncies.

La cremà, no exempta d’incidents puntuals en algunes comissions, ha posat el punt final a unes falles que en molts aspectes era necessàries: com un èxit moral “açò també passarà” fa veure que en la pandèmia també es pot albirar la llum al final de túnel amb la vacunació.

No obstant això és aviat per cantar victòria, caldran dos setmanes per a veure si la setmana fallera dispara o no una altra vegada la taxa de contagis i es pot parlar d’unes festes segures. Dels resultats que done Sanitat també dependrà la relaxació de mesures o el seu manteniment.

Per als fallers hi ha ara una altra pregunta, si en circumstàncies normals tenen tot un any per tornar a alçar els nous monuments, ara només compten amb mig any per posar-se a treballar sempre que les circumstàncies de 2022 permeten una setmana fallera en ple març.

Si alguna cosa ha ensenyat la pandèmia, és que els plans a llarg termini són complicats de fer.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Morant ha reclamat més feminisme i defensa dels drets de les dones enfront del feixisme

La líder del PSPV ha lligat el 8M amb una crida a frenar el masclisme institucional i la violència digital, i ha reivindicat al PSOE com a alternativa. També ha citat avanços com l'SMI i els permisos per a defendre que el feminisme es traduïx en drets

Pastor (PP) ha acusat a Morant de guerres internes i ha posat el focus a Almussafes

El síndic del PP en Les Corts ha arremés contra la líder del PSPV pel conflicte a Almussafes i per la seua gestió. També ha citat el CNIO i ha carregat contra el Govern de Sánchez.

Morant defén l’expulsió de l’alcalde d’Almussafes i afirma que en el PSOE no caben señoros ni puters

La líder del PSPV-PSOE ha recolzat l'expulsió de Toni González i ha recalcat que el partit se situa del costat de les víctimes. També ha assenyalat conductes que considera assetjament i ha marcat límits interns.

Pérez Llorca anuncia ajudes de 6.000 €/hectàrea per a replantar cultius permanents

La Generalitat llança una línia de 26,7 milions, a 6.000 euros per hectàrea, per a agricultors amb pèrdues per la DANA de 2024. Exigirà densitat mínima per cultiu i se suma a inversions en camins, canalitzacions i regadiu.

Activistes porten làpides en la plaça de bous de València per a denunciar el suport del Consell a la tauromàquia

Un centenar d'activistes de AnimaNaturalis i CAS ha protestat enfront de la plaça de bous de València amb làpides amb noms de bous morts. Han demanat la fi de les ajudes públiques i de les corregudes.

Corberán demana un València protagonista i avisa de l’empremta de Quique davant l’Alabés

Corberán va afrontar la visita de l'Alabés amb Quique en la banqueta subratllant la identitat del València. Busquen encadenar dos victòries; Beltrán és baixa i Saravia entra.

El València vol afermar la seua escalada davant un Alabés amb l’estrena de Quique a Mestalla

El València busca enllaçar la seua segona victòria per a prendre aire respecte al descens davant un Alabés que inicia etapa amb Quique Sánchez Flores. Les baixes i les possibles estrenes marquen un dol directe a Mestalla

Emotiva sexta mascletà ‘in memoriam’ a Javi Nadal sota la pluja a València

La sexta mascletà de les Falles 2026 ha retut homenatge 'in memoriam' a Javi Nadal amb 194 quilos de pólvora, traca i 21 salves i un final aeri. Malgrat la pluja, el públic s'ha acollit sota paraigua i les autoritats han seguit el tret des del balcó.