La cremà posa el punt final a les falles més maleïdes de la història

Han estat unes falles que han passat examen als fallers i les han aprovat amb nota.

Unes celebracions marcades per la suspensió de les festes el 14 de març de 2020 quan Ximo Puig anunciava la suspensió de les celebracions després de la declaració de l’Estat d’Alarma. En este moment es detenia la maquinària fallera i el col·lectiu fester contenia l’alé en un moment que no es repetia des de la guerra civil espanyola.

Malgrat els intents de celebrar les falles, una versió molt light es va poder fer en març de 2021, Una agenda carregada d’actes virtuals en un moment de la pandèmia marcat per la quarta onada de coronavirus i en una situació en què l’hostaleria de forma tímida podia tornar a pujar la persiana.

Les falles finalment tenien data, de l’1 al 5 de setembre. No obstant això les adversitats meteorològiques van marcar la setmana fallera posant a prova el pols dels artistes fallers. Després de la retirada de monuments de Fira València com un símbol que «el pitjor havia acabat» el temps tenia molt a dir: primer una tempesta d’estiu i posteriorment una despietada DANA van marcar la plantà. Centenars de monuments van patir danys per l’aigua, el vent i la calamarsa.

A sobre de mals els fallers van haver de passar l’examen del jurat gairebé sense temps en molts casos per reparar danys, però els membres de Junta Central Fallera van ser «benevolents» amb els afectats.

No sense incidents com el vandalisme les falles han estat en el punt de mira pels protocols covid, es tracta de les primeres grans festes d’Espanya que es realitzen després de la pandèmia i suposa la prova de si es poden o no celebrar festejos d’esta magnitud en altres ciutats d’Espanya.

Les circumstàncies de la pandèmia obliguen a ser rigorosament estrictes, ja que l’experiència ha demostrat que qualsevol relliscada fa disparar els contagis.

L’Ofrena, amb extremes mesures i un sol radiant també va posar a prova als fallers, acostumats a una indumentària regional pròpia de la finalitat de l’hivern van lluir en ple estiu seus vestits de gala per passar davant la Mare de Déu sense incidents malgrat el poc lluït de l’acte per les circumstàncies.

La cremà, no exempta d’incidents puntuals en algunes comissions, ha posat el punt final a unes falles que en molts aspectes era necessàries: com un èxit moral «açò també passarà» fa veure que en la pandèmia també es pot albirar la llum al final de túnel amb la vacunació.

No obstant això és aviat per cantar victòria, caldran dos setmanes per a veure si la setmana fallera dispara o no una altra vegada la taxa de contagis i es pot parlar d’unes festes segures. Dels resultats que done Sanitat també dependrà la relaxació de mesures o el seu manteniment.

Per als fallers hi ha ara una altra pregunta, si en circumstàncies normals tenen tot un any per tornar a alçar els nous monuments, ara només compten amb mig any per posar-se a treballar sempre que les circumstàncies de 2022 permeten una setmana fallera en ple març.

Si alguna cosa ha ensenyat la pandèmia, és que els plans a llarg termini són complicats de fer.

Últimes notícies

Pérez Llorca exige que els alts càrrecs de l’Estat facen públics els seus missatges sobre la dana

El president Juanfran Pérez Llorca ha instat el PSPV a demanar als responsables de CHJ i Aemet que facen públics els missatges que van intercanviar el 29 d’octubre de 2024 durant la dana que va causar 230 morts a la província de València. L’oposició li ha reclamat dimissions, eleccions anticipades i ha acusat el Consell de gestió nefasta de l’emergència.

Reforcen la seguretat de Susana Camarero per un home que acudix a tots els seus actes

La Policia Autonòmica ha reforçat la contravigilància al voltant de la vicepresidenta primera del Consell, Susana Camarero, per la presència reiterada d’un home amb nombrosos antecedents que acudix a tots els seus actes públics i s’espera davant la Conselleria.

Vox exigirà prioritat nacional i més retalls a agents socials en els pressupostos del 2026

Vox ha anunciat que presentarà esmenes als pressupostos de la Generalitat del 2026 per a introduir la prioritat nacional en ajudes públiques i vivenda i per a rebaixar un 20 % addicional les subvencions a patronal i sindicats, fins al 50 % en dos anys. El partit vincula l’aprovació dels comptes a l’aplicació d’estes mesures i reivindica que el pacte amb el PP inclou també la defensa del producte nacional.

El Vila-real CF demana començar la Lliga jugant fora per les obres a l’estadi de la Ceràmica

El Vila-real CF ha sol·licitat a LaLiga disputar com a visitant les tres primeres jornades del pròxim campionat per poder completar les obres de remodelació de l’estadi de la Ceràmica.

El desig d’un refugiat palestí a Alacant: reagrupar la seua família per a viure en pau

El refugiat palestí Karam Alzweidi, establit a Alacant, vol portar la seua família des de Gaza, especialment la mare, perquè puguen viure a Espanya amb dignitat, llibertat i pau, malgrat els obstacles burocràtics i la destrucció del consolat espanyol.

Així seran els dies grans de les Fogueres d’Alacant: mascletades, ‘plantà’ i ‘cremà’

Alacant enceta els dies grans de les Fogueres de Sant Joan amb la primera mascletà en Luceros, la ‘plantà’ de més de 180 monuments i la ‘cremà’ final en la nit del 24 al 25 de juny.

Carrasco assegura que PP i Vox ja han complit quasi tot el pacte de govern a Castelló

L’alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, afirma que el govern PP-Vox ja ha executat o té en marxa el 87% del seu acord de govern i destaca avanços en vivenda, empleu i rebaixa fiscal quan es complixen tres anys del mandat.

Catalá posa el focus en les urnes davant un possible congrés del PP valencià

L'alcaldessa de València, María José Catalá, rebutja entrar en el debat sobre un congrés regional del PP i insistix que la prioritat és preparar-se per a les pròximes eleccions, descartant alhora una candidatura seua a la Generalitat.