La cremà posa el punt final a les falles més maleïdes de la història

Han estat unes falles que han passat examen als fallers i les han aprovat amb nota.

Unes celebracions marcades per la suspensió de les festes el 14 de març de 2020 quan Ximo Puig anunciava la suspensió de les celebracions després de la declaració de l’Estat d’Alarma. En este moment es detenia la maquinària fallera i el col·lectiu fester contenia l’alé en un moment que no es repetia des de la guerra civil espanyola.

Malgrat els intents de celebrar les falles, una versió molt light es va poder fer en març de 2021, Una agenda carregada d’actes virtuals en un moment de la pandèmia marcat per la quarta onada de coronavirus i en una situació en què l’hostaleria de forma tímida podia tornar a pujar la persiana.

Les falles finalment tenien data, de l’1 al 5 de setembre. No obstant això les adversitats meteorològiques van marcar la setmana fallera posant a prova el pols dels artistes fallers. Després de la retirada de monuments de Fira València com un símbol que “el pitjor havia acabat” el temps tenia molt a dir: primer una tempesta d’estiu i posteriorment una despietada DANA van marcar la plantà. Centenars de monuments van patir danys per l’aigua, el vent i la calamarsa.

A sobre de mals els fallers van haver de passar l’examen del jurat gairebé sense temps en molts casos per reparar danys, però els membres de Junta Central Fallera van ser “benevolents” amb els afectats.

No sense incidents com el vandalisme les falles han estat en el punt de mira pels protocols covid, es tracta de les primeres grans festes d’Espanya que es realitzen després de la pandèmia i suposa la prova de si es poden o no celebrar festejos d’esta magnitud en altres ciutats d’Espanya.

Les circumstàncies de la pandèmia obliguen a ser rigorosament estrictes, ja que l’experiència ha demostrat que qualsevol relliscada fa disparar els contagis.

L’Ofrena, amb extremes mesures i un sol radiant també va posar a prova als fallers, acostumats a una indumentària regional pròpia de la finalitat de l’hivern van lluir en ple estiu seus vestits de gala per passar davant la Mare de Déu sense incidents malgrat el poc lluït de l’acte per les circumstàncies.

La cremà, no exempta d’incidents puntuals en algunes comissions, ha posat el punt final a unes falles que en molts aspectes era necessàries: com un èxit moral “açò també passarà” fa veure que en la pandèmia també es pot albirar la llum al final de túnel amb la vacunació.

No obstant això és aviat per cantar victòria, caldran dos setmanes per a veure si la setmana fallera dispara o no una altra vegada la taxa de contagis i es pot parlar d’unes festes segures. Dels resultats que done Sanitat també dependrà la relaxació de mesures o el seu manteniment.

Per als fallers hi ha ara una altra pregunta, si en circumstàncies normals tenen tot un any per tornar a alçar els nous monuments, ara només compten amb mig any per posar-se a treballar sempre que les circumstàncies de 2022 permeten una setmana fallera en ple març.

Si alguna cosa ha ensenyat la pandèmia, és que els plans a llarg termini són complicats de fer.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

PSPV i Compromís acusen a Mazón de dificultar la investigació judicial de la dana

PSPV i Compromís critiquen que Carlos Mazón recórrega la seua no personació en la causa sobre la gestió de la dana i l'acusen d'entorpir la instrucció, mentres PP i Vox apel·len al respecte a la justícia.

El PSPV recorrerà a la justícia per la falta de dades sobre derivacions sanitàries a la privada

El PSPV-PSOE presentarà un recurs per vulneració de drets fonamentals contra la Generalitat al no rebre les dades completes sobre derivacions de pacients a concessions sanitàries privatitzades.

Baldoví recolza l’acte de Mónica Oltra sobre lawfare al costat de Sira Rego i Irene Montero

El síndic de Compromís, Joan Baldoví, afirma que l'acte de Mónica Oltra amb Sira Rego, Irene Montero i la primera dama del Brasil se centrarà en el lawfare i compta amb el suport de la seua formació.

La Generalitat concedirà 2,5 milions d’euros en 2026 als mitjans de comunicació privats i a les agències de notícies per al foment del valencià

La Direcció General de Política Lingüística augmenta en 750.000 euros, un 42 %, la quantia inicialment prevista en la convocatòria

Les Corts amplien fins a 2026 l’ajuda fiscal als afectats per l’incendi de Campanar

Les Corts Valencianes aprovaran estendre fins a 2026 els avantatges fiscals perquè els afectats per l'incendi de Campanar puguen adquirir vivenda, dins d'un decret que també introduïx una bonificació del 100% en transmissions d'explotacions de ramaderia extensiva.

El PP s’alinea amb Vox per a mantindre escuts i plaques vinculats al franquisme en la Comunitat Valenciana

El PP recolza en Les Corts la iniciativa de Vox per a evitar la retirada de construccions, escuts i plaques vinculats al franquisme en aplicació de la Llei de Concòrdia valenciana. L'oposició acusa els dos partits de voler preservar monuments que considera associats al feixisme.

El juí a Rafa Mir per presumpta agressió sexual es fixa per al 28 de maig

L'Audiència Provincial de València ha assenyalat el 28 de maig per al juí a Rafa Mir i Pablo Jara per presumptes delictes d'agressió sexual i lesions, amb una forta petició de pena per part de la Fiscalia i la defensa reclamant la lliure absolució.

Elx busca la salvació recolzat en els dols directes i un calendari favorable

L'Elx s'aferra als enfrontaments directes i a un calendari amb rivals sense pressió per a sumar almenys 10 punts en les set jornades restants i assegurar la permanència.