La cremà posa el punt final a les falles més maleïdes de la història

Han estat unes falles que han passat examen als fallers i les han aprovat amb nota.

Unes celebracions marcades per la suspensió de les festes el 14 de març de 2020 quan Ximo Puig anunciava la suspensió de les celebracions després de la declaració de l’Estat d’Alarma. En este moment es detenia la maquinària fallera i el col·lectiu fester contenia l’alé en un moment que no es repetia des de la guerra civil espanyola.

Malgrat els intents de celebrar les falles, una versió molt light es va poder fer en març de 2021, Una agenda carregada d’actes virtuals en un moment de la pandèmia marcat per la quarta onada de coronavirus i en una situació en què l’hostaleria de forma tímida podia tornar a pujar la persiana.

Les falles finalment tenien data, de l’1 al 5 de setembre. No obstant això les adversitats meteorològiques van marcar la setmana fallera posant a prova el pols dels artistes fallers. Després de la retirada de monuments de Fira València com un símbol que “el pitjor havia acabat” el temps tenia molt a dir: primer una tempesta d’estiu i posteriorment una despietada DANA van marcar la plantà. Centenars de monuments van patir danys per l’aigua, el vent i la calamarsa.

A sobre de mals els fallers van haver de passar l’examen del jurat gairebé sense temps en molts casos per reparar danys, però els membres de Junta Central Fallera van ser “benevolents” amb els afectats.

No sense incidents com el vandalisme les falles han estat en el punt de mira pels protocols covid, es tracta de les primeres grans festes d’Espanya que es realitzen després de la pandèmia i suposa la prova de si es poden o no celebrar festejos d’esta magnitud en altres ciutats d’Espanya.

Les circumstàncies de la pandèmia obliguen a ser rigorosament estrictes, ja que l’experiència ha demostrat que qualsevol relliscada fa disparar els contagis.

L’Ofrena, amb extremes mesures i un sol radiant també va posar a prova als fallers, acostumats a una indumentària regional pròpia de la finalitat de l’hivern van lluir en ple estiu seus vestits de gala per passar davant la Mare de Déu sense incidents malgrat el poc lluït de l’acte per les circumstàncies.

La cremà, no exempta d’incidents puntuals en algunes comissions, ha posat el punt final a unes falles que en molts aspectes era necessàries: com un èxit moral “açò també passarà” fa veure que en la pandèmia també es pot albirar la llum al final de túnel amb la vacunació.

No obstant això és aviat per cantar victòria, caldran dos setmanes per a veure si la setmana fallera dispara o no una altra vegada la taxa de contagis i es pot parlar d’unes festes segures. Dels resultats que done Sanitat també dependrà la relaxació de mesures o el seu manteniment.

Per als fallers hi ha ara una altra pregunta, si en circumstàncies normals tenen tot un any per tornar a alçar els nous monuments, ara només compten amb mig any per posar-se a treballar sempre que les circumstàncies de 2022 permeten una setmana fallera en ple març.

Si alguna cosa ha ensenyat la pandèmia, és que els plans a llarg termini són complicats de fer.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Castro i Coudet mantenen la base en el Llevant-Alabés

Els dos entrenadors a penes toquen els seus onces per al dol del divendres en el Ciutat de València: tornen Raghouber i Moreno; entren Pacheco i Aleñá.

Fàtima Diame conquesta el seu octau títol de longitud amb un últim salt de 6,62

La valenciana es va imposar a Irati Mitxelena amb un últim intent de 6,62 m en els Nacionals sota sostre de València. Va firmar la seua millor marca de l'any i va quedar a 3 cm de la mínima per a Torun.

Fàtima Diame es corona amb el seu octau títol de longitud després d’un últim salt de 6,62 m

Fàtima Diame es va proclamar campiona d'Espanya indoor per octava vegada amb un últim salt de 6,62 m que va desbancar a Irati Mitxelena. Es va quedar a 3 cm de la mínima per a Torun.

Educació autoritza que el 16 de març siga no lectiu a Alboraia, Sagunt, Almàssera i Benifaió

La Conselleria d'Educació ha autoritzat que el dilluns 16 de març no siga lectiu a Alboraia, Sagunt, Almàssera i Benifaió per les Falles. La decisió s'emmarca en les excepcions del calendari escolar.

Fàtima Diame conquesta el seu octau or en longitud amb un últim salt de 6,62 m

La valenciana es va imposar en els Nacionals de pista coberta amb 6,62 m en la seua última temptativa després del 6,54 de Irati Mitxelena. Va firmar la seua millor marca de l'any i va quedar a 3 cm de la mínima per al Mundial de Torun.

L’alcalde de Manises rep l’alta una setmana després de l’infart

Javier Mansilla ha rebut l'alta després d'una evolució mèdica favorable i continuarà la recuperació a casa. El primer tinent d'alcalde assumix les funcions.

El Consell ha aprovat a València el primer Enclavament Tecnològic Urbà de la Comunitat

El Consell ha aprovat la classificació definitiva del '46 València Mediterranean Tech Hub', una àrea de 74.000 m² en la Marina, amb avantatges fiscals i tràmits àgils. L'enclavament busca concentrar empreses i talent per a atraure inversió i reforçar la innovació i la sostenibilitat.

Mor un ciclista de 65 anys després d’una caiguda a Benissa

Un home de 65 anys ha mort este divendres després de caure mentres circulava pel Camí Vella de Xaló, en una partida de Benissa. El SAMU ha intentat reanimar-lo sense èxit.