La Diputació se suma a estudiar la viabilitat de les propostes de ‘bous al carrer’ que plantegen asseguradores i aficionats

La Diputació de València proposa treballar conjuntament amb la Secretaria de Seguretat i Emergències de la Generalitat per a coordinar i considerar la viabilitat de les propostes plantejades per ajuntaments, penyes i asseguradores sobre l’organització de festejos taurins en els municipis valencians.

Així ho han acordat tots els grups amb representació en la cambra provincial, excepte Compromís (en contra) i La Vall ens Uneix (abstenció), després de recolzar en el ple d’octubre una moció que busca dotar de major seguretat l’organització d’aquests festejos.

L’objectiu de la moció acordada entre populars i socialistes, amb el suport de Ciutadans i Vox, és “avançar en solucions reals” al costat del Consell i la resta d’actors implicats per a aconseguir el màxim nivell de seguretat possible en cada festeig taurí que s’organitze en municipis de la província, més de 8.500 cada any i amb un impacte econòmic de desenes de milions d’euros a nivell autonòmic, segons la memòria de ‘bous al carrer’ de 2019 elaborada per la Generalitat.

Els acords aprovats en la sessió plenària d’aquest dimarts, que seran traslladats als ajuntaments que organitzen aquest tipus de festejos, la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP), Les Corts i Presidència de la Generalitat, contemplen en primer lloc la consideració de les diferents propostes exposades en les reunions entre Emergències, la FVMP, els consistoris i representants de penyes i asseguradores. En aquest punt, la Diputació demana formar part de futures trobades per a conéixer de primera mà les necessitats dels organitzadors i poder contribuir a la viabilitat dels festejos taurins.

Al mateix temps, els responsables provincials traslladaran al Consell la preocupació mostrada per ajuntaments i penyes davant la impossibilitat d’assegurar el cent per cent de l’import dels accidents durant cada festeig, i que siga la sanitat pública la que oferisca cobertura allí on no arribe l’assegurança.

La Diputació demana estar en les reunions

En el debat de la moció sobre els festejos taurins, tant socialistes com populars han coincidit en la necessitat d’ajudar als organitzadors perquè disposen de seguretat jurídica en els festejos, “una tradició històrica valenciana de la qual tenim constància des de 1373 i que continua celebrant-se en la meitat dels municipis”, segons ha exposat el diputat del PP, Modest Martínez, qui ha advocat per “evitar la confrontació política i defensar la figura dels alcaldes i alcaldesses que treballen per a continuar organitzant aquests festejos amb la màxima responsabilitat”.

En la mateixa línia s’ha expressat la portaveu del PSPV, Pilar Sarrión, qui s’ha mostrat favorable a “defensar les tradicions protegint la responsabilitat d’aquests alcaldes i alcaldesses com a prenedors de les assegurances”. 

Sarrión ha valorat “la creixent conscienciació dels organitzadors amb el respecte pel benestar animal i la seguretat a tots els nivells”, la qual cosa sumat al nombre de participants, una mitjana de més de 2.000 persones en cada festeig, “ens obliga a fer un treball de col·laboració institucional que analitze tots els detalls i oferisca les majors garanties possibles, principalment de seguretat, en l’organització de cada esdeveniment”.

L’únic vot en contra que ha rebut la moció acordada entre el grup popular i el socialista ha sigut el de Compromís. El seu portaveu, Xavier Rius, ha argumentat la seua postura emparant-se en uns valors que “no toleren el maltractament animal i posar en risc la vida de les persones”.

Rius ha admés que el paper de la ramaderia en la prevenció d’incendis és l’únic element de l’exposició de motius en el que podria estar d’acord, si bé ha qüestionat l’impacte econòmic del qual parla la moció i la “dubtosa legalitat de la proposta de mutualitat que podria portar a la Diputació a assegurar a tercers, alguna cosa que no fa amb altres col·lectius com a pirotècnics, fallers o organitzadors d’esdeveniments esportius”.

En aquest sentit, la portaveu socialista, Pilar Sarrión, ha matisat que la moció aprovada no estableix cap mena de mutualitat per part de la Diputació i que “l’única cosa que demanem és tindre veu en les reunions que s’estan produint sobre la seguretat dels festejos taurins i col·laborar en la cerca de solucions conjuntes per a millorar la celebració d’aquests; un treball que no s’ha traduït encara en mesures concretes que aniran arribant amb el temps”.

Últimes notícies

Compromís acusa Catalá de mentir sobre la gestió de l’incendi d’El Saler

Compromís assegura que María José Catalá ha construït un relat interessat sobre l’incendi d’El Saler i li retreu manca d’inversions i contradiccions en poda, canons d’aigua i retardant antiincendis.

Compromís acusa Catalá d’un relat interessat sobre l’incendi de la Devesa de El Saler

Compromís ha acusat l’alcaldessa de València, María José Catalá, de mentir sobre la gestió prèvia a l’incendi de la Devesa de El Saler i d’usar els bombers en la batalla política. La coalició sosté que els projectes i contractes que exhibix l’equip de govern ja estaven en marxa amb l’anterior executiu.

Gandia es concentra per Ceuta i l’alcalde reclama unitat per damunt de les sigles

L’alcalde de Gandia, José Manuel Prieto, ha encapçalat una concentració institucional de suport a Ceuta i ha demanat unitat política per damunt de les sigles i els partidismes, amb serenitat i en defensa de la convivència.

El PP acusa el PSPV d’intentar espantar els valencians perquè no isquen a concentrar-se per Ceuta

El síndic del PP en Les Corts, Nando Pastor, ha acusat el PSPV-PSOE d’intentar desmotivar i espantar els valencians perquè no acudisquen a les concentracions convocades per la FEMP en suport a Ceuta, i ha qualificat aquestes actuacions de pràctiques mafioses. Pastor també ha criticat la doble condició de Diana Morant com a ministra i candidata a la Generalitat.

El PP rebutja valorar l’escrit de Mazón sobre la DANA perquè són “escrits de part”

El síndic del PP en Les Corts, Nando Pastor, ha rebutjat pronunciar-se sobre l’escrit que Carlos Mazón ha enviat al jutjat pel cas de la gestió de la DANA, amb l’argument que el partit no comenta “escrits de part” ni tan sols decisions judicials.

Pérez Llorca defensa que el curs escolar ha de començar amb normalitat malgrat les protestes

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha assegurat a Agost que no veu cap motiu perquè el curs 2026-27 no comence amb normalitat, malgrat les manifestacions convocades per sindicats educatius com STEPV el 12 de setembre.

Pérez Llorca responsabilitza l’Ajuntament de Villena de la retallada en seguretat del MUVI

El president Juanfran Pérez Llorca ha assegurat que la reducció del 70 % del pressupost de seguretat del Museu de Villena és decisió municipal i ha traslladat la solidaritat de la Generalitat al poble per la pèrdua del seu llegat.

Harvey Elliott aposta per tornar el València CF a Europa amb gana i motivació

Harvey Elliott, nou migpunt del València CF cedit pel Liverpool, s'ha marcat el repte d'ajudar l'equip a tornar a Europa i ha fixat entre deu i vint gols o assistències com a exigència personal per a esta temporada.