12.6 C
València
Dijous, 22 gener, 2026

Les Falles 2019 calfen motors: aquests són els espectacles pirotècnics fins a la Cremà

 

Les Falles de València han revelat el calendari pirotècnic de 2019 a mes i mig de l’inici dels dies grans, amb els trets des de la inauguració de la Exposició del Ninot d’aquest divendres fins a l’últim, el de la Cremà de la nit del 19 de març.

La Junta Central Fallera (JCF) ha donat a conéixer el programa aquest dijous a la vesprada durant la celebració de la Gala de la Pirotècnia en el Palau de l’Exposició de València.

 

El calendari va arrancar el passat cap de setmana amb els actes d’exaltació de les Falleres Majors 2019, Marina Civera i Sara Larrazàbal, en el Palau de la Música, a càrrec de les pirotècnies Martí i Nadal-Martí, respectivament.

 

Aquest divendres, 1 de febrer, arriba el torn de la inauguració de la Exposició del Ninot en el Museu dels Ciències de la Ciutat de les Arts i les Ciències de València, a les 21.15 hores amb la pirotècnia Zarzoso.

 

La següent cita està marcada en l’agenda el dissabte 23 de febrer, amb un espectacle pirotècnic de Amstel en La Marina de València a càrrec de Ricasa. La històrica signatura oferirà en aquesta vetlada “la ‘mascletà’ vertical més alta de la història” enfront del Veges-los e Vents.

 

Un dia després, el diumenge 24, a les set del matí arriba la tradicional ‘despertà’ als carrers Pau i Sant Vicent per part de la pirotècnia Zarzoso. L'”apoteosi” final arribarà a les 8 hores en la plaça de l’Ajuntament, amb els trets de Pirotècnia Valenciana. Aqueix mateix diumenge València viurà la seua primera ‘mascletà’ en la plaça de l’Ajuntament, a les dues de la vesprada com a marca la tradició, també amb un espectacle oferit per la mateixa signatura pirotècnica.

 

La crida

 

El calendari faller entrarà definitivament amb la Crida des de les Torres de Serrano, l’últim diumenge de febrer des de les 20.30 hores, amb un espectacle pirotècnic de Peñarroja per a donar la benvinguda a les festes josefinas de 2019.

 

Ja al març, el divendres 1, la primera ‘mascletà’ diària també vindrà de la mà de Peñarroja, a la qual prendrà el testimoni el dissabte 2 la pirotècnia Mediterrani també amb una ‘mascletà’ de colors a mitjanit des de la plaça de l’Ajuntament.

 

Els següents dies oferiran els trets de les dues de la vesprada els pirotècnics de Alpujarreña (diumenge 3), Saragossana (dilluns 4), Nadal-Martí (dimarts 5), Pibierzo (dimecres 6), Gironina (dijous 7) i Martí (divendres 8).

 

9 de març, Mascletà nocturna de colors

 

A una semana de las Fallas, el sábado 9 de marzo llegará el turno de la pirotecnia Aitana con la ‘mascletà’ de la tarde y otra especial de colores a medianoche, con ‘Els focs de la plantà’. L’endemà, diumenge 10, la tradicional ‘mascletà’ de les 14 hores portarà el segell de Germans Caballer. El calendari segueix amb les pirotècnies Tomás (dilluns 11), Germans Ferrández (dimarts 12), Crespo (dimecres 13), Torís (dijous 14) i Zarzoso (divendres 15). Eixe divendres arribarà l’esperada ‘plantà’ dels monuments fallers amb l’espectacle ‘L’Alba dels Falles’, a mitjanit en la plaça de l’Ajuntament per part de la pirotècnia Peñarroja.

 

Ja en els dies centrals de les festes, el dissabte 16 dispararà la ‘mascletà’ de la vesprada FX Caballer, mentre que el primer castell des de la Albereda portarà els colors de Vulcà. El diumenge 17, Vulcano repeteix en la ‘mascletà’ de la vesprada i deixa el tret del castell a FX Caballer. Pirotècnia Valenciana i Ricasa seran els protagonistes dels trets del dilluns 18 de març, en la ‘mascletà’ i el castell de la 1.30 del matí, respectivament, amb l’apoteosi de la Nit del Foc. Com a colofó, Ricasa s’encarregarà de l’última ‘mascletà’ del festiu del dilluns 19 de març i de l’espectacle per a la Cremà de la falla gran de València, a partir de la una del matí en la plaça de l’Ajuntament.

Últimes notícies

Els sindicats mèdics convoquen una setmana de vaga al mes des del 16 de febrer

El Comité de Vaga anuncia un atur indefinit articulat en setmanes mensuals des del 16 de febrer. Protesten per l'estatut marc i exigixen una regulació específica.

CGT convoca tres dies de vaga ferroviària i reclama un canvi immediat

CGT convoca una vaga del 9 a l'11 de febrer i se suma a l'atur dels maquinistes de Semaf per a prioritzar la seguretat després dels accidents. Transports considera que l'atur no és necessari i obri la via del diàleg.

Presó per a dos detinguts per la mort d’un home a Benifaió

El Jutjat d'Instrucció 2 de Carlet ordena presó provisional per a dos implicats en la mort d'un veí de Benifaió i l'incendi de la seua vivenda. La investigació apunta a l'entorn pròxim i manté a altres dos investigats amb mesures cautelars.

Ingrid deixarà un temporal atlàntic amb vent molt fort, pluges i nevades

Els fronts de la borrasca Ingrid deixaran este dijous un temporal atlàntic amb pluges generalitzades, ratxes molt fortes i neu en cotes mitjanes. Galícia mantindrà l'avís roig per fenòmens costaners i hi haurà avís taronja a Astúries, Cantàbria, País Basc i Andalusia.

Tres detinguts per la mort d’un home a Benifaió i l’incendi simulat de la seua vivenda

Tres jóvens han sigut detinguts per l'homicidi d'un veí de Benifaió i per l'incendi posterior en la vivenda. La investigació atribuïx el foc al fill de la víctima i el crim a dos afins.

Paterna ensenya als seus veïns a reconéixer les sirenes d’emergència i reaccionar a temps

L'Ajuntament ha iniciat formacions amb sons reals, pautes de confinament i evacuació i material pràctic per a actuar davant diferents riscos.

Castro apel·la a la marató i demana màxim lliurament abans del Llevant-Elx

El tècnic del Llevant va insistir que la Lliga és una marató i que cada jornada s'afrontarà com una final. Abans de rebre a l'Elx, va reclamar suport i paciència amb els reforços.

Detinguts huit menors per l’agressió a un jove a l’eixida d’una discoteca a Alacant

Huit menors, de 14 a 16 anys, han sigut detinguts per la seua presumpta implicació en l'agressió a un jove de 16 anys fora d'una discoteca de la Platja de Sant Joan. El cas ha sigut remés a la Fiscalia de Menors per a decidir les mesures a adoptar.