Les falles començaran a eixir el dijous de Fira València per a la ‘plantà’

 

Els artistes fallers esperen començar la retirada de les peces dels monuments emmagatzemats en Fira València a partir d’aquest dijous 19 i realitzar la ‘plantà’ fins al 31 d’agost durant el dia per a complir amb el toc de queda, alguna cosa que també preveuen ajustar per a la ‘cremà’.

 

«Assumim que hi ha toc de queda; els treballs es plantejaran perquè done temps, amb antelació suficient fins a la una del matí», garanteix el mestre major del gremi, Paco Pellicer.

 

Aquestes Falles atípiques estan programades de l’1 al 5 de setembre, any i mig després que foren les primeres festes d’Espanya cancel·lades pel coronavirus. El calendari definitiu es començarà a tancar aquest dimarts, 17 d’agost, en una reunió entre la Conselleria de Sanitat i les comissions.

 

A l’espera de saber els actes i de l’evolució de la situació epidemiològica, els artistes fallers preveuen traure les peces guardades en Fira València a partir d’aquest dijous 19 des de les nou del matí. Aquestes peces descansen en el recinte firal des del 13 de març de 2020, després que hagueren de ser desmuntades dels carrers de la ciutat de València.

 

Un calendari d’últim dia

Per part seua, els artistes que tenien guardats els monuments en espais propis els retiraran previsiblement el dilluns 23 i les falles de Secció Especial preveuen fer-ho des d’aquest divendres per a iniciar el muntatge amb grua aqueix mateix dilluns, alguna cosa que no creuen que es complique per les altes temperatures. «Tampoc anem molt més avançats que al març», remarca el president de la Federació de Secció Especial, Rafa Mengó.

 

Es tracta d’un calendari «d’últim dia» programat amb antelació suficient per a acabar abans de la una de la matinada, tenint en compte que molts treballadors de transport estan de vacances. «És una qüestió de temps, imagine que s’anirà ajustant», apunta el mestre major.

 

També s’ha previst que alguns dels punts de la zona de ‘plantà’ de les falles es troben en obres, per la qual cosa s’ha reorganitzat l’entrada a algunes places com la de Doctor Collado, i les comissions ja disposen dels permisos pertinents, expliquen fonts de la Regidoria de Cultura Festiva i de Interagrupació de Falles.

 

Ja de cara a la setmana fallera, els artistes no temen que es produïsquen aglomeracions com les d’anys sense pandèmia per a contemplar els monuments i confien en el protocol de seguretat que consensuen la Conselleria de Sanitat i les comissions.

 

Finalment, la vetlada de la ‘cremà’ s’ajustarà al toc de queda vigent a València fins al 6 de setembre, alguna cosa que des del gremi no veuen complicat perquè bastaria amb avançar-la. «Potser el problema és la retirada», reconeix Pellicer.

 

La meditadora torna a la plaça de l’Ajuntament

El ja icònic cap de la meditadora, la falla municipal de l’Ajuntament de València de la qual només es va cremar el cos a porta tancada en 2020, eixirà del taller el dimarts 25 i se situarà en una part de la plaça que s’acordarà aquest dijous en una reunió amb el consistori, previsiblement uns metres més endavant d’on va estar l’any passat.

 

Es cremarà tot el cap, de muscles cap amunt inclosa la coleta, per al que els artistes fallers Manolo Martín i José Ramón Espuig –responsables de la peça al costat del dissenyador Escif– col·locaran un cavallet de tres metres d’altura.

 

Aquesta falla, amb el nom ‘Açò també passarà‘, incloïa diversos elements que estaven repartits per la plaça de l’Ajuntament i que finalment es col·locaran al voltant del cap.

 

La incògnita és si la ‘cremà’ de la meditadora serà de nou a porta tancada, alguna cosa que Espuig rebutja perquè creu que hauria de congregar a públic en la plaça, sempre que ho permeta Sanitat. «Que no siga com quan cremem el cos, que va ser bastant patètic, no vull que es repetisca aqueixa imatge», assevera.

Últimes notícies

Accident múltiple a la V-21 en Foios: una dona morta i dos homes ferits

Una dona ha mort i dos hòmens han resultat ferits en un accident múltiple amb set vehicles implicats este dissabte a la V-21, a l’altura de Foios, que ha generat quasi tres quilòmetres de retencions.

Fortes tempestes a Toràs amb 141,6 l/m2 i ratxes de 100 km/h

Les fortes tempestes d’este dissabte han deixat fins a 141,6 l/m2 i ratxes de vent de 100 km/h a Toràs, mentre el calor extrem continua en altres punts de la Comunitat Valenciana amb sensacions tèrmiques de fins a 45 graus.

Avís taronja per fortes pluges a l’interior nord de Castelló este diumenge

Aemet ha activat per a este diumenge l’avís taronja a l’interior nord de Castelló per pluges de fins a 40 l/m² en una hora, amb tronades, possible granís i ratxes molt fortes de vent. El litoral nord i l’interior sud de la província estaran en avís groc.

Mor una dona després d’un incendi en una vivenda de Riba-roja de Túria

La Guàrdia Civil investiga la mort d’una dona que havia sigut rescatada amb vida després d’un incendi en una vivenda de Riba-roja de Túria. El foc es va declarar dimecres a la vesprada en un quart pis del carrer Magallanes.

Racing i Villarreal obrin LALIGA amb l’estrena del projecte d’Iñigo Pérez

Racing de Santander i Villarreal es mesuren en la primera jornada de LALIGA, amb el retorn dels càntabres a Primera i l’estrena del projecte d’Iñigo Pérez a la banqueta grogueta.

L’Elx refà el trio ofensiu amb el retorn d’Ezequiel Ponce

L’Elx ha tancat la renovació del seu trident d’atac per a la temporada 2026-27 amb el retorn d’Ezequiel Ponce, que s’unix als fitxatges de Fer Niño i Abiel Osorio en una davantera amb menys experiència en Primera que l’anterior.

El PPCV acusa l’Estat de retardar la justícia per a les víctimes del tren de Bejís

El PPCV denuncia que, quatre anys després de l'accident del tren de Bejís durant l'incendi forestal, les víctimes continuen sense resolució judicial ni indemnitzacions i critica la gestió del Govern central i de l'antic Consell.

El PSPV destaca que el Govern ha avançat 1.620 milions al Consell fins maig

El PSPV-PSOE assenyala que el Govern d’Espanya ha transferit fins maig 1.620 milions al Consell, l’avançament més alt registrat, i defensa el paper de Diana Morant i Arcadi España en la defensa dels interessos valencians.