Les falles començaran a eixir el dijous de Fira València per a la ‘plantà’

 

Els artistes fallers esperen començar la retirada de les peces dels monuments emmagatzemats en Fira València a partir d’aquest dijous 19 i realitzar la ‘plantà’ fins al 31 d’agost durant el dia per a complir amb el toc de queda, alguna cosa que també preveuen ajustar per a la ‘cremà’.

 

«Assumim que hi ha toc de queda; els treballs es plantejaran perquè done temps, amb antelació suficient fins a la una del matí», garanteix el mestre major del gremi, Paco Pellicer.

 

Aquestes Falles atípiques estan programades de l’1 al 5 de setembre, any i mig després que foren les primeres festes d’Espanya cancel·lades pel coronavirus. El calendari definitiu es començarà a tancar aquest dimarts, 17 d’agost, en una reunió entre la Conselleria de Sanitat i les comissions.

 

A l’espera de saber els actes i de l’evolució de la situació epidemiològica, els artistes fallers preveuen traure les peces guardades en Fira València a partir d’aquest dijous 19 des de les nou del matí. Aquestes peces descansen en el recinte firal des del 13 de març de 2020, després que hagueren de ser desmuntades dels carrers de la ciutat de València.

 

Un calendari d’últim dia

Per part seua, els artistes que tenien guardats els monuments en espais propis els retiraran previsiblement el dilluns 23 i les falles de Secció Especial preveuen fer-ho des d’aquest divendres per a iniciar el muntatge amb grua aqueix mateix dilluns, alguna cosa que no creuen que es complique per les altes temperatures. «Tampoc anem molt més avançats que al març», remarca el president de la Federació de Secció Especial, Rafa Mengó.

 

Es tracta d’un calendari «d’últim dia» programat amb antelació suficient per a acabar abans de la una de la matinada, tenint en compte que molts treballadors de transport estan de vacances. «És una qüestió de temps, imagine que s’anirà ajustant», apunta el mestre major.

 

També s’ha previst que alguns dels punts de la zona de ‘plantà’ de les falles es troben en obres, per la qual cosa s’ha reorganitzat l’entrada a algunes places com la de Doctor Collado, i les comissions ja disposen dels permisos pertinents, expliquen fonts de la Regidoria de Cultura Festiva i de Interagrupació de Falles.

 

Ja de cara a la setmana fallera, els artistes no temen que es produïsquen aglomeracions com les d’anys sense pandèmia per a contemplar els monuments i confien en el protocol de seguretat que consensuen la Conselleria de Sanitat i les comissions.

 

Finalment, la vetlada de la ‘cremà’ s’ajustarà al toc de queda vigent a València fins al 6 de setembre, alguna cosa que des del gremi no veuen complicat perquè bastaria amb avançar-la. «Potser el problema és la retirada», reconeix Pellicer.

 

La meditadora torna a la plaça de l’Ajuntament

El ja icònic cap de la meditadora, la falla municipal de l’Ajuntament de València de la qual només es va cremar el cos a porta tancada en 2020, eixirà del taller el dimarts 25 i se situarà en una part de la plaça que s’acordarà aquest dijous en una reunió amb el consistori, previsiblement uns metres més endavant d’on va estar l’any passat.

 

Es cremarà tot el cap, de muscles cap amunt inclosa la coleta, per al que els artistes fallers Manolo Martín i José Ramón Espuig –responsables de la peça al costat del dissenyador Escif– col·locaran un cavallet de tres metres d’altura.

 

Aquesta falla, amb el nom ‘Açò també passarà‘, incloïa diversos elements que estaven repartits per la plaça de l’Ajuntament i que finalment es col·locaran al voltant del cap.

 

La incògnita és si la ‘cremà’ de la meditadora serà de nou a porta tancada, alguna cosa que Espuig rebutja perquè creu que hauria de congregar a públic en la plaça, sempre que ho permeta Sanitat. «Que no siga com quan cremem el cos, que va ser bastant patètic, no vull que es repetisca aqueixa imatge», assevera.

Últimes notícies

Els sindicats veuen insuficient la nova redistribució de places d’inclusió educativa fins a 2030

Educació ha plantejat una nova redistribució de 1.249 places per a inclusió educativa fins al curs 2030/31, però els sindicats la consideren insuficient i reclamen negociar també plantilles i ràtios amb un calendari clar.

Fort incendi en una nau de banys a Xàtiva obliga a confinar veïns per la fumera tòxica

Un incendi molt evolucionat en una nau de la firma Hidronatur a Xàtiva ha generat una gran fumera. Les autoritats han demanat als veïns que tanquen finestres i reduïsquen l’activitat física per precaució.

Esclat pirotècnic a Alacant amb 6.000 trons en la primera mascletà de Fogueres 2026

La plaça dels Luceros d’Alacant ha acollit la primera mascletà de les Fogueres de 2026, disparada per Pirotecnia Mediterráneo, amb més de 6.000 trons aeris, 75 quilos de pólvora i un pic de 121,8 decibels.

Iryo preveu poder unir Barcelona i València en Alta Velocitat a partir de 2027

Iryo treballa per tindre en 2027 la homologació tècnica que li permeta operar la ruta d’Alta Velocitat Barcelona-València, una connexió clau del corredor mediterrani. El sector marítim reclama també més atenció pública per reforçar la mobilitat al Mediterrani.

Els assistents al Reggaeton Beach Festival es queden sense gira del 2026 i sense festival

Reggaeton Beach Festival ha anunciat la cancel·lació de tota la gira prevista per a l’estiu del 2026 i el cessament de la seua activitat. Facua recorda als afectats que poden reclamar l’import de les entrades i els possibles danys i perjuís.

Nou sistema acústic a la Nucia per avisar dels riscos d’inundació pel pantà de Guadalest

La Confederación Hidrográfica del Júcar ha instal·lat a la Nucia un sistema acústic d’avís per inundacions a la partida de Pesauro, zona inundable en cas d’accident o trencament de la presa de Guadalest.

València encapçala l’alça del lloguer entre les grans ciutats d’Espanya

Els nous contractes de lloguer a València han pujat un 4,5 % anual des de 2019, el ritme més alt entre les sis grans ciutats espanyoles, segons l’Informe Anual 2025 del Banco de España. Fins a quatre de cada deu famílies llogateres destinen més del 30 % de la seua renda al pagament del lloguer.

Més trens de Rodalia a Alacant per a les Fogueres amb 23.300 places extra

Renfe ha reforçat la Rodalia dAlacant amb 23.300 places addicionals i 40 trens especials, diürns i nocturns, entre el 20 i la matinada del 25 de juny per a facilitar els desplaçaments durant les Fogueres.