Les falles començaran a eixir el dijous de Fira València per a la ‘plantà’

 

Els artistes fallers esperen començar la retirada de les peces dels monuments emmagatzemats en Fira València a partir d’aquest dijous 19 i realitzar la ‘plantà’ fins al 31 d’agost durant el dia per a complir amb el toc de queda, alguna cosa que també preveuen ajustar per a la ‘cremà’.

 

«Assumim que hi ha toc de queda; els treballs es plantejaran perquè done temps, amb antelació suficient fins a la una del matí», garanteix el mestre major del gremi, Paco Pellicer.

 

Aquestes Falles atípiques estan programades de l’1 al 5 de setembre, any i mig després que foren les primeres festes d’Espanya cancel·lades pel coronavirus. El calendari definitiu es començarà a tancar aquest dimarts, 17 d’agost, en una reunió entre la Conselleria de Sanitat i les comissions.

 

A l’espera de saber els actes i de l’evolució de la situació epidemiològica, els artistes fallers preveuen traure les peces guardades en Fira València a partir d’aquest dijous 19 des de les nou del matí. Aquestes peces descansen en el recinte firal des del 13 de març de 2020, després que hagueren de ser desmuntades dels carrers de la ciutat de València.

 

Un calendari d’últim dia

Per part seua, els artistes que tenien guardats els monuments en espais propis els retiraran previsiblement el dilluns 23 i les falles de Secció Especial preveuen fer-ho des d’aquest divendres per a iniciar el muntatge amb grua aqueix mateix dilluns, alguna cosa que no creuen que es complique per les altes temperatures. «Tampoc anem molt més avançats que al març», remarca el president de la Federació de Secció Especial, Rafa Mengó.

 

Es tracta d’un calendari «d’últim dia» programat amb antelació suficient per a acabar abans de la una de la matinada, tenint en compte que molts treballadors de transport estan de vacances. «És una qüestió de temps, imagine que s’anirà ajustant», apunta el mestre major.

 

També s’ha previst que alguns dels punts de la zona de ‘plantà’ de les falles es troben en obres, per la qual cosa s’ha reorganitzat l’entrada a algunes places com la de Doctor Collado, i les comissions ja disposen dels permisos pertinents, expliquen fonts de la Regidoria de Cultura Festiva i de Interagrupació de Falles.

 

Ja de cara a la setmana fallera, els artistes no temen que es produïsquen aglomeracions com les d’anys sense pandèmia per a contemplar els monuments i confien en el protocol de seguretat que consensuen la Conselleria de Sanitat i les comissions.

 

Finalment, la vetlada de la ‘cremà’ s’ajustarà al toc de queda vigent a València fins al 6 de setembre, alguna cosa que des del gremi no veuen complicat perquè bastaria amb avançar-la. «Potser el problema és la retirada», reconeix Pellicer.

 

La meditadora torna a la plaça de l’Ajuntament

El ja icònic cap de la meditadora, la falla municipal de l’Ajuntament de València de la qual només es va cremar el cos a porta tancada en 2020, eixirà del taller el dimarts 25 i se situarà en una part de la plaça que s’acordarà aquest dijous en una reunió amb el consistori, previsiblement uns metres més endavant d’on va estar l’any passat.

 

Es cremarà tot el cap, de muscles cap amunt inclosa la coleta, per al que els artistes fallers Manolo Martín i José Ramón Espuig –responsables de la peça al costat del dissenyador Escif– col·locaran un cavallet de tres metres d’altura.

 

Aquesta falla, amb el nom ‘Açò també passarà‘, incloïa diversos elements que estaven repartits per la plaça de l’Ajuntament i que finalment es col·locaran al voltant del cap.

 

La incògnita és si la ‘cremà’ de la meditadora serà de nou a porta tancada, alguna cosa que Espuig rebutja perquè creu que hauria de congregar a públic en la plaça, sempre que ho permeta Sanitat. «Que no siga com quan cremem el cos, que va ser bastant patètic, no vull que es repetisca aqueixa imatge», assevera.

Últimes notícies

Trobeu la documentació de la jove desapareguda a Sueca prop del cadàver localitzat a Llaurí

La Guàrdia Civil ha localitzat la documentació de la jove de 25 anys desapareguda a Sueca a escassa distància del cadàver trobat a Llaurí, encara pendent d’identificació oficial.

El calcer espanyol cau al 23é lloc mundial amb un 14,2 % menys de producció

El sector del calcer espanyol ha produït uns 60 milions de parells en 2025, un 14,2 % menys que en 2024, i baixa del 19é al 23é lloc del rànquing mundial, amb només el 0,24 % de la producció global.

Les compres de vivenda per estrangers es disparen un 31 % a la Comunitat Valenciana

La compravenda de vivendes per estrangers ha crescut un 31 % a la Comunitat Valenciana entre abril i juny, en un context de caiguda general del mercat i preus en màxims històrics a Espanya.

Mor ofegat un jove de 29 anys al riu Túria a Manises

Agents del GEO de la Policia Nacional han localitzat este matí el cos sense vida d’un home de 29 anys al riu Túria, al terme de Manises, després de desaparèixer ahir de vesprada quan es banyava en esta zona.

Ajudes de fins a 15.000 euros per a agricultors i ramaders afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

Els afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó rebran entre 4.000 i 6.000 euros per hectàrea agrícola, fins a 15.000 per explotació ramadera i compensacions per pèrdua d’animals i danys en equipament.

Porcelanosa redueix el benefici a 13 milions en 2025 per l’alça de l’Impost de Societats

Porcelanosa ha guanyat 13 milions d’euros en 2025, un 55 % menys que en 2024, per l’increment del tipus efectiu de l’Impost de Societats fins al 54 %. Tot i això, el grup ha mantingut la facturació entorn dels 863 milions i ha reforçat la seua expansió internacional.

André Almeida continua al marge mentre el València espera la seua decisió

André Almeida s ha tornat a entrenar dos dies seguits al marge del grup a Paterna mentre València CF i Swansea ja tenen un acord pel seu traspàs i esperen la decisió final del migcampista portugués.

CSIF exigix començar el curs amb totes les plantilles cobertes i aules condicionades

El sindicat CSIF insta Educació a garantir que l’1 de setembre tots els llocs docents estiguen coberts i que els centres educatius tinguen infraestructures i climatització en condicions adequades.
FILMOTECA D'ESTIU