Les falles començaran a eixir el dijous de Fira València per a la ‘plantà’

 

Els artistes fallers esperen començar la retirada de les peces dels monuments emmagatzemats en Fira València a partir d’aquest dijous 19 i realitzar la ‘plantà’ fins al 31 d’agost durant el dia per a complir amb el toc de queda, alguna cosa que també preveuen ajustar per a la ‘cremà’.

 

«Assumim que hi ha toc de queda; els treballs es plantejaran perquè done temps, amb antelació suficient fins a la una del matí», garanteix el mestre major del gremi, Paco Pellicer.

 

Aquestes Falles atípiques estan programades de l’1 al 5 de setembre, any i mig després que foren les primeres festes d’Espanya cancel·lades pel coronavirus. El calendari definitiu es començarà a tancar aquest dimarts, 17 d’agost, en una reunió entre la Conselleria de Sanitat i les comissions.

 

A l’espera de saber els actes i de l’evolució de la situació epidemiològica, els artistes fallers preveuen traure les peces guardades en Fira València a partir d’aquest dijous 19 des de les nou del matí. Aquestes peces descansen en el recinte firal des del 13 de març de 2020, després que hagueren de ser desmuntades dels carrers de la ciutat de València.

 

Un calendari d’últim dia

Per part seua, els artistes que tenien guardats els monuments en espais propis els retiraran previsiblement el dilluns 23 i les falles de Secció Especial preveuen fer-ho des d’aquest divendres per a iniciar el muntatge amb grua aqueix mateix dilluns, alguna cosa que no creuen que es complique per les altes temperatures. «Tampoc anem molt més avançats que al març», remarca el president de la Federació de Secció Especial, Rafa Mengó.

 

Es tracta d’un calendari «d’últim dia» programat amb antelació suficient per a acabar abans de la una de la matinada, tenint en compte que molts treballadors de transport estan de vacances. «És una qüestió de temps, imagine que s’anirà ajustant», apunta el mestre major.

 

També s’ha previst que alguns dels punts de la zona de ‘plantà’ de les falles es troben en obres, per la qual cosa s’ha reorganitzat l’entrada a algunes places com la de Doctor Collado, i les comissions ja disposen dels permisos pertinents, expliquen fonts de la Regidoria de Cultura Festiva i de Interagrupació de Falles.

 

Ja de cara a la setmana fallera, els artistes no temen que es produïsquen aglomeracions com les d’anys sense pandèmia per a contemplar els monuments i confien en el protocol de seguretat que consensuen la Conselleria de Sanitat i les comissions.

 

Finalment, la vetlada de la ‘cremà’ s’ajustarà al toc de queda vigent a València fins al 6 de setembre, alguna cosa que des del gremi no veuen complicat perquè bastaria amb avançar-la. «Potser el problema és la retirada», reconeix Pellicer.

 

La meditadora torna a la plaça de l’Ajuntament

El ja icònic cap de la meditadora, la falla municipal de l’Ajuntament de València de la qual només es va cremar el cos a porta tancada en 2020, eixirà del taller el dimarts 25 i se situarà en una part de la plaça que s’acordarà aquest dijous en una reunió amb el consistori, previsiblement uns metres més endavant d’on va estar l’any passat.

 

Es cremarà tot el cap, de muscles cap amunt inclosa la coleta, per al que els artistes fallers Manolo Martín i José Ramón Espuig –responsables de la peça al costat del dissenyador Escif– col·locaran un cavallet de tres metres d’altura.

 

Aquesta falla, amb el nom ‘Açò també passarà‘, incloïa diversos elements que estaven repartits per la plaça de l’Ajuntament i que finalment es col·locaran al voltant del cap.

 

La incògnita és si la ‘cremà’ de la meditadora serà de nou a porta tancada, alguna cosa que Espuig rebutja perquè creu que hauria de congregar a públic en la plaça, sempre que ho permeta Sanitat. «Que no siga com quan cremem el cos, que va ser bastant patètic, no vull que es repetisca aqueixa imatge», assevera.

Últimes notícies

València activa el protocol per contaminació per pols sahariana i fum dels incendis

L'Ajuntament de València ha activat el protocol de contaminació tipus 1 per l'entrada de pols sahariana i fum dels incendis pròxims, i recomana limitar l'activitat física a l'aire lliure als col·lectius més vulnerables.

Morant reclama un pact d’Estat per frenar els grans incendis forestals

La ministra Diana Morant defensa a València un pacte d’Estat contra l’emergència climàtica arran dels grans incendis, entre ells el de la Vall d’Uixó, amb 6.500 hectàrees cremades i 16.000 persones evacuades.

L’incendi de la Vall d’Uixó arrasa 6.500 hectàrees però ja dona opcions d’estabilització

L’incendi declarat dissabte a la Vall d’Uixó ha cremat més de 6.500 hectàrees i té un perímetre de 48 quilòmetres, però la direcció de l’extinció veu factible estabilitzar-lo prompte. Les 16.000 persones desallotjades continuaran fora de casa, almenys, fins a la mitjanit de dilluns, i es manté el confinament de la Vall d’Uixó, Betxí i Onda.

Confinen Onda pel fum de l’incendi de la Vall d’Uixó

El Centre de Coordinació d’Emergències ha ordenat confinar Onda per l’afectació del fum de l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que crema sense control i ja ha obligat a desallotjar més de 16.000 persones.

Pedro Sánchez visitarà dilluns la zona cremada per l’incendi de la Vall d’Uixó

Pedro Sánchez ha anunciat que viatjarà este dilluns a la Vall d’Uixó per vore sobre el terreny els danys de l’incendi, que ha cremat més de 4.300 hectàrees i ha forçat el desallotjament de més de 16.000 persones.

Evacuen Azuébar i Almedíjar per l’incendi descontrolat de la Vall d’Uixó

Emergències ha ordenat desallotjar Azuébar i Almedíjar, amb uns 600 habitants, per l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que continua sense control i ja ha obligat a evacuar més de 16.000 persones.

El València viatja a Regne Unit per a la segona concentració de pretemporada

El València CF viatjarà dilluns a Regne Unit per completar una segona concentració de pretemporada a St. George's Park, amb dos amistosos programats davant Derby County i Stoke City.

La pujada d’humitat dona una treva a l’incendi de la Vall d’Uixó però l’oratge empitjora

L’augment d’humitat ha millorat lleugerament les tasques d’extinció de l’incendi de la Vall d’Uixó, encara fora de control, però les previsions de vent de llevant i l’orografia compliquen el treball dels Bombers de Castelló.