Filosofia i Lletres (UA) s’unix a la petició de reparació i reconeixement com a víctima a Miguel Hernández

El poeta reunix les condicions «per a ser considerat víctima de la dictadura franquista», ressalta el catedràtic Juan Antonio Ríos

ALACANT, 2 (EUROPA PRESS)

La junta de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat d’Alacant (UA) ha aprovat per unanimitat, en la seua reunió ordinària, l’adhesió a la petició de declaració de reparació i reconeixement que ha formulat la família de Miguel Hernández com a víctima de la Guerra Civil i del franquisme per al poeta.

A esta petició de la família del poeta també s’han unit diferents personalitats, entitats i institucions, com la Generalitat o l’Ajuntament d’Elx, recorda la institució acadèmica en un comunicat.

La declaració pública de reparació i reconeixement a Miguel Hernández, junt amb altres persones de reconeguda lluita per la democràcia i la llibertat, tindrà lloc el 31 d’octubre a Madrid, en un acte organitzat pel Govern d’Espanya, a través del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica.

En concret, segons el punt que es va tractar en la junta, la Facultat de Filosofia i Lletres de la UA manifesta el seu «suport» als descendents d’Hernández i a «diferents personalitats de l’àmbit hernandiano en la seua petició», basada en l’article 6 de la Llei de Memòria Democràtica, perquè la sentència a mort que va recaure en el poeta oriolà «siga explícitament anul·lada i es faça realitat la corresponent declaració de reconeixement i reparació personal de Miguel Hernández com a víctima».

El mateix escrit indica que «la petició s’ajusta a la legalitat vigent i la previsible resposta favorable seria una mostra de superació d’un passat on la llibertat d’expressió va ser durament reprimida en un marc històric d’absència de llibertats».

«REPARACIÓ I RECONEIXEMENT PERSONAL»

Segons explica Juan Antonio Ríos, catedràtic de Literatura Espanyola de la Universitat d’Alacant i expert en els processos judicials de Miguel Hernández, «ara no es demana la nul·litat d’una condemna ja anul·lada de manera genèrica per la llei», com establix l’article 6 de la Llei de Memòria Democràtica, «sinó una declaració de reparació i reconeixement personal per part de l’organisme competent per a l’acte administratiu, atès que Miguel Hernández reuneix les circumstàncies establides per a ser considerat com una víctima de la dictadura franquista».

En esta línia, el catedràtic puntualitza que «este declaració també suposa reconèixer de manera més o menys indirecta la nul·litat de la condemna, atès que l’article 6 està lligat als anteriors de la mateixa llei», on es declaren «il·legals o il·legítims els tribunals, jurats i altres òrgans penals i administratius que, a partir del Colp d’estat del 1936, s’hagueren constituït per a imposar, per motius polítics, ideològics, de consciència o creença religiosa, condemnes o sancions de caràcter personal, així com la il·legitimitat i nul·litat de les seues resolucions», segons el text legal.

Últimes notícies

Empat sense gols entre Màlaga i Llevant amb penal errat

Màlaga i Llevant han empatat a zero en un partit amb poques idees en atac, en què els locals han fallat un penal. La primera part ha sigut malaguenya i la segona més igualada, però amb les millors ocasions per al Llevant.

Mor un home de 79 anys i una dona resulta ferida greu en un accident a Benidorm

Un home de 79 anys ha mort i una dona de 80 ha resultat ferida greu en un accident de trànsit a la N-332, a l’eixida cap a Terra Mítica, al terme municipal de Benidorm.

Quasi 2.000 valencianistes esclaten a Mestalla contra la gestió i els mals resultats

Quasi 2.000 aficionats del Valencia CF s’han concentrat fora de Mestalla després del 0-5 contra el Barcelona per a protestar per la gestió del club i la situació esportiva de l’equip, colista de LaLiga amb un punt en quatre jornades.

Corberán admet que el València està per davall del seu nivell després del 0-5 contra el Barça

Carlos Corberán admet que el València està rendint per davall del que pot oferir després del 0-5 del Barcelona a Mestalla, que deixa l’equip colista amb un punt en quatre jornades. L’entrenador assumix la responsabilitat, demana autocrítica i assegura que el vestidor buscarà solucions unit per remuntar.

Arnau admet la superioritat del Barça a Mestalla: ‘Ens han passat per damunt’

Arnau Martínez admet que el Barcelona ha sigut molt superior al Valencia a Mestalla i demana paciència a l’afició, convençut que l’equip remuntarà la situació.

Una eixida nefasta deixa Los Gallos sense final del SailGP de València

Los Gallos, líders del seu grup abans de l’última jornada del SailGP de València, han perdut el pas a la final per una mala eixida i el triomf de l’US SailGP Team en l’última mànega classificatòria.

Golejada del Barcelona a Mestalla i lideratge en solitari

El Barcelona ha passat per damunt del València a Mestalla amb un 0-5, amb doblet de Lamine Yamal, i se situa líder en solitari després del punxó del Real Madrid.

L’Elx busca la primera victòria davant una Reial que encara no puntua fora

L’Elx rep hui al Martínez Valero la Reial Societat necessitat de guanyar per estrenar el seu caseller, davant un rival que encara no ha puntuat com a visitant.