Filosofia i Lletres (UA) s’unix a la petició de reparació i reconeixement com a víctima a Miguel Hernández

El poeta reunix les condicions «per a ser considerat víctima de la dictadura franquista», ressalta el catedràtic Juan Antonio Ríos

ALACANT, 2 (EUROPA PRESS)

La junta de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat d’Alacant (UA) ha aprovat per unanimitat, en la seua reunió ordinària, l’adhesió a la petició de declaració de reparació i reconeixement que ha formulat la família de Miguel Hernández com a víctima de la Guerra Civil i del franquisme per al poeta.

A esta petició de la família del poeta també s’han unit diferents personalitats, entitats i institucions, com la Generalitat o l’Ajuntament d’Elx, recorda la institució acadèmica en un comunicat.

La declaració pública de reparació i reconeixement a Miguel Hernández, junt amb altres persones de reconeguda lluita per la democràcia i la llibertat, tindrà lloc el 31 d’octubre a Madrid, en un acte organitzat pel Govern d’Espanya, a través del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica.

En concret, segons el punt que es va tractar en la junta, la Facultat de Filosofia i Lletres de la UA manifesta el seu «suport» als descendents d’Hernández i a «diferents personalitats de l’àmbit hernandiano en la seua petició», basada en l’article 6 de la Llei de Memòria Democràtica, perquè la sentència a mort que va recaure en el poeta oriolà «siga explícitament anul·lada i es faça realitat la corresponent declaració de reconeixement i reparació personal de Miguel Hernández com a víctima».

El mateix escrit indica que «la petició s’ajusta a la legalitat vigent i la previsible resposta favorable seria una mostra de superació d’un passat on la llibertat d’expressió va ser durament reprimida en un marc històric d’absència de llibertats».

«REPARACIÓ I RECONEIXEMENT PERSONAL»

Segons explica Juan Antonio Ríos, catedràtic de Literatura Espanyola de la Universitat d’Alacant i expert en els processos judicials de Miguel Hernández, «ara no es demana la nul·litat d’una condemna ja anul·lada de manera genèrica per la llei», com establix l’article 6 de la Llei de Memòria Democràtica, «sinó una declaració de reparació i reconeixement personal per part de l’organisme competent per a l’acte administratiu, atès que Miguel Hernández reuneix les circumstàncies establides per a ser considerat com una víctima de la dictadura franquista».

En esta línia, el catedràtic puntualitza que «este declaració també suposa reconèixer de manera més o menys indirecta la nul·litat de la condemna, atès que l’article 6 està lligat als anteriors de la mateixa llei», on es declaren «il·legals o il·legítims els tribunals, jurats i altres òrgans penals i administratius que, a partir del Colp d’estat del 1936, s’hagueren constituït per a imposar, per motius polítics, ideològics, de consciència o creença religiosa, condemnes o sancions de caràcter personal, així com la il·legitimitat i nul·litat de les seues resolucions», segons el text legal.

Últimes notícies

Les màximes baixen a la Comunitat Valenciana i es queden en 31,5 graus a Benidorm

Les temperatures màximes han descendit este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb un valor màxim de 31,5 graus a Benidorm i caigudes de fins a 5 graus en punts de l’interior com Ademuz.

Morant acusa el Consell de negar la realitat sobre l’Es-Alert i el retard en la DANA

Diana Morant critica que, quasi dos anys després de la DANA del 29 d’octubre de 2024, el Consell continue negant un retard en l’avís Es-Alert i, segons ella, sense assumir responsabilitats per les 231 víctimes mortals.

Mazón nega que el retard de l’Es-Alert estiga relacionat amb les víctimes de la DANA

La defensa de Carlos Mazón ha remés un escrit al jutjat en què rebutja que el retard en l’enviament de l’avís Es-Alert per la DANA de 2024 tinga relació causal amb les 231 víctimes mortals i demana a la jutgessa que concrete quins fets o indicis se li atribuïxen.

La Policia de Montanejos evita un possible incendi en trobar un bidó de gasolina al bosc

La Policia Local de Montanejos ha localitzat i retirat un bidó de gasolina ple en una zona forestal del terme, especialment sensible després del gran incendi de 2023. L’Ajuntament demana col·laboració ciutadana per a previndre nous focs i avisar davant qualsevol risc.

Muñoz acusa el PP d’usar les institucions per alimentar el racisme a Ceuta

El síndic del PSPV en Les Corts, José Muñoz, acusa el PP d’emprar la FEMP i altres institucions per calfar l’ambient i fomentar el racisme i l’odi a Ceuta, amb l’objectiu d’aconseguir el Govern d’Espanya.

El PP acusa el PSPV d’usar els incendis com a cortina de fum per la crisi de Ceuta

La portaveu adjunta del PP en Les Corts, Nieves Martínez, ha acusat el PSPV d’aprofitar els incendis forestals d’este estiu en la Comunitat Valenciana com a cortina de fum per a ocultar el que definix com un problema molt greu a Ceuta, i ha defensat la gestió i la coordinació institucional durant els focs.

El PSPV acusa el Consell d’insuficient davant els incendis i reclama més recursos reals

El PSPV-PSOE critica que les mesures anunciades per la Generalitat després dels incendis forestals són insuficients i reclama més finançament, transparència i compromís amb la reconstrucció real dels municipis afectats.

Vox vol que es trenquen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola de Ceuta i Melilla

Vox ha registrat en Les Corts una iniciativa per exigir al Govern espanyol i a la UE que revisen o suspenguen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola sobre Ceuta i Melilla, i reclama també mesures més dures en matèria migratòria.