15.6 C
València
Dilluns, 26 gener, 2026

Filosofia i Lletres (UA) s’unix a la petició de reparació i reconeixement com a víctima a Miguel Hernández

El poeta reunix les condicions “per a ser considerat víctima de la dictadura franquista”, ressalta el catedràtic Juan Antonio Ríos

ALACANT, 2 (EUROPA PRESS)

La junta de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat d’Alacant (UA) ha aprovat per unanimitat, en la seua reunió ordinària, l’adhesió a la petició de declaració de reparació i reconeixement que ha formulat la família de Miguel Hernández com a víctima de la Guerra Civil i del franquisme per al poeta.

A esta petició de la família del poeta també s’han unit diferents personalitats, entitats i institucions, com la Generalitat o l’Ajuntament d’Elx, recorda la institució acadèmica en un comunicat.

La declaració pública de reparació i reconeixement a Miguel Hernández, junt amb altres persones de reconeguda lluita per la democràcia i la llibertat, tindrà lloc el 31 d’octubre a Madrid, en un acte organitzat pel Govern d’Espanya, a través del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica.

En concret, segons el punt que es va tractar en la junta, la Facultat de Filosofia i Lletres de la UA manifesta el seu “suport” als descendents d’Hernández i a “diferents personalitats de l’àmbit hernandiano en la seua petició”, basada en l’article 6 de la Llei de Memòria Democràtica, perquè la sentència a mort que va recaure en el poeta oriolà “siga explícitament anul·lada i es faça realitat la corresponent declaració de reconeixement i reparació personal de Miguel Hernández com a víctima”.

El mateix escrit indica que “la petició s’ajusta a la legalitat vigent i la previsible resposta favorable seria una mostra de superació d’un passat on la llibertat d’expressió va ser durament reprimida en un marc històric d’absència de llibertats”.

“REPARACIÓ I RECONEIXEMENT PERSONAL”

Segons explica Juan Antonio Ríos, catedràtic de Literatura Espanyola de la Universitat d’Alacant i expert en els processos judicials de Miguel Hernández, “ara no es demana la nul·litat d’una condemna ja anul·lada de manera genèrica per la llei”, com establix l’article 6 de la Llei de Memòria Democràtica, “sinó una declaració de reparació i reconeixement personal per part de l’organisme competent per a l’acte administratiu, atès que Miguel Hernández reuneix les circumstàncies establides per a ser considerat com una víctima de la dictadura franquista”.

En esta línia, el catedràtic puntualitza que “este declaració també suposa reconèixer de manera més o menys indirecta la nul·litat de la condemna, atès que l’article 6 està lligat als anteriors de la mateixa llei”, on es declaren “il·legals o il·legítims els tribunals, jurats i altres òrgans penals i administratius que, a partir del Colp d’estat del 1936, s’hagueren constituït per a imposar, per motius polítics, ideològics, de consciència o creença religiosa, condemnes o sancions de caràcter personal, així com la il·legitimitat i nul·litat de les seues resolucions”, segons el text legal.

Últimes notícies

Morant defén que el Govern ha assumit responsabilitats en l’accident de Adamuz

Diana Morant ha sostingut que l'Executiu atén víctimes i familiars i que la investigació en marxa permetrà evitar que es repetisca. També ha reivindicat que la confiança en el sistema ferroviari es recompon amb veritat i transparència.

Benavent nega ser un treballador zombi i assegura que ell sí que treballava

Marcos Benavent ha defés a la seua arribada a la Ciutat de la Justícia que no és un treballador zombi i que ell sí que treballava. S'enfronta a una petició fiscal de 6 anys i 6 mesos pel suposat tripijoc de contractes en Cultura entre 2003 i 2008.

Les hipoteques sobre vivendes creixen un 12,4% al novembre a Espanya i un 25,7% en la Comunitat Valenciana

Les hipoteques sobre vivendes van avançar al novembre un 12,4% a Espanya, fins a 43.319 operacions. La Comunitat Valenciana va destacar amb un augment del 25,7%.

Una tractorada contra l’acord UE-Mercosur col·lapsa el trànsit en el centre de València

Una tractorada d'associacions independents adscrites a Unaspi ha col·lapsat el trànsit en el centre de València amb corts des de les 11 hores. La marxa preveu acabar davant la Delegació del Govern i el dijous hi haurà una altra protesta del sector.

La lesió de Foyth és la quarta baixa greu del Vila-real esta temporada

El defensa argentí va patir un trencament del tendó d'Aquil·les davant el Reial Madrid i passarà per quiròfan. És la quarta lesió greu del curs, tres d'elles en la saga.

Helena Font: apostar per un elenc nombrós i escenografia arriscada és d’agrair

L'actriu reivindica la valentia dels qui sostenen obres amb grans repartiments i muntatges complexos i celebra l'acolliment d'Assassinat en el Orient Express en el seu gira.

El PSPV portarà a Pérez Llorca 25 mesures urgents en finançament, educació i vivenda

El PSPV entregarà a Pérez Llorca un document amb 25 mesures urgents en finançament, servicis socials, educació i vivenda. Morant demana diàleg però denúncia una anomalia democràtica lligada a la dana.

Reial Madrid-Unicaja i València-Joventut, en els quarts de la Copa del Rei ACB

El sorteig de la Copa del Rei de la acb va concretar els quarts: Reial Madrid-Unicaja i València Basket-Joventut. El Barcelona anirà contra UCAM Murcia o Baskonia, i l'altre equip, davant La Llacuna Tenerife.