Filosofia i Lletres (UA) s’unix a la petició de reparació i reconeixement com a víctima a Miguel Hernández

El poeta reunix les condicions «per a ser considerat víctima de la dictadura franquista», ressalta el catedràtic Juan Antonio Ríos

ALACANT, 2 (EUROPA PRESS)

La junta de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat d’Alacant (UA) ha aprovat per unanimitat, en la seua reunió ordinària, l’adhesió a la petició de declaració de reparació i reconeixement que ha formulat la família de Miguel Hernández com a víctima de la Guerra Civil i del franquisme per al poeta.

A esta petició de la família del poeta també s’han unit diferents personalitats, entitats i institucions, com la Generalitat o l’Ajuntament d’Elx, recorda la institució acadèmica en un comunicat.

La declaració pública de reparació i reconeixement a Miguel Hernández, junt amb altres persones de reconeguda lluita per la democràcia i la llibertat, tindrà lloc el 31 d’octubre a Madrid, en un acte organitzat pel Govern d’Espanya, a través del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica.

En concret, segons el punt que es va tractar en la junta, la Facultat de Filosofia i Lletres de la UA manifesta el seu «suport» als descendents d’Hernández i a «diferents personalitats de l’àmbit hernandiano en la seua petició», basada en l’article 6 de la Llei de Memòria Democràtica, perquè la sentència a mort que va recaure en el poeta oriolà «siga explícitament anul·lada i es faça realitat la corresponent declaració de reconeixement i reparació personal de Miguel Hernández com a víctima».

El mateix escrit indica que «la petició s’ajusta a la legalitat vigent i la previsible resposta favorable seria una mostra de superació d’un passat on la llibertat d’expressió va ser durament reprimida en un marc històric d’absència de llibertats».

«REPARACIÓ I RECONEIXEMENT PERSONAL»

Segons explica Juan Antonio Ríos, catedràtic de Literatura Espanyola de la Universitat d’Alacant i expert en els processos judicials de Miguel Hernández, «ara no es demana la nul·litat d’una condemna ja anul·lada de manera genèrica per la llei», com establix l’article 6 de la Llei de Memòria Democràtica, «sinó una declaració de reparació i reconeixement personal per part de l’organisme competent per a l’acte administratiu, atès que Miguel Hernández reuneix les circumstàncies establides per a ser considerat com una víctima de la dictadura franquista».

En esta línia, el catedràtic puntualitza que «este declaració també suposa reconèixer de manera més o menys indirecta la nul·litat de la condemna, atès que l’article 6 està lligat als anteriors de la mateixa llei», on es declaren «il·legals o il·legítims els tribunals, jurats i altres òrgans penals i administratius que, a partir del Colp d’estat del 1936, s’hagueren constituït per a imposar, per motius polítics, ideològics, de consciència o creença religiosa, condemnes o sancions de caràcter personal, així com la il·legitimitat i nul·litat de les seues resolucions», segons el text legal.

Últimes notícies

L’incendi de la Vall d’Uixó ja arrasa 10.000 hectàrees i es relaxa el confinament en tres pobles

L’incendi forestal de la Vall d’Uixó continua actiu i sense control, amb 10.000 hectàrees calcinades, 10.000 persones evacuades i un confinament parcialment alçat en La Vilavella, Betxí i Onda.

L’incendi de la Vall d’Uixó arrasa 10.000 hectàrees i es relaxa el confinament en tres pobles

L’incendi forestal de la Vall d’Uixó continua actiu i sense control després de cremar unes 10.000 hectàrees, mentres es lleva parcialment el confinament a la Vilavella, Betxí i Onda i es mantenen 10.000 persones desallotjades.

Danjuma lidera la remuntada del València davant el Derby County en St. George’s Park

El València CF ha remuntat i s’ha imposat 1-2 al Derby County FC amb dos gols d’Arnaut Danjuma en un amistós de pretemporada jugat a porta tancada a St. George’s Park.

Educació reclama ajornar la Conferència d’Universitats per l’emergència d’incendis

La Conselleria d’Educació ha sol·licitat a la ministra Diana Morant que suspenga la Conferència General de Política Universitària prevista per a dimecres per la situació d’emergència pels incendis, especialment el de la Vall d’Uixó. També ha demanat ajornar la Conferència Sectorial d’Educació.

La mare de Violeta Mangriñán, jubilada i al front de l’incendi de la Vall d’Uixó

La mare d’Elvira Mangriñán, veïna d’Aín i ja jubilada, s’ha incorporat al dispositiu contra l’incendi de la Vall d’Uixó, que ha arrasat 8.500 hectàrees, i la seua filla li ho ha agraït públicament en xarxes socials.

Els veïns de la Vilavella tornen a casa però seguixen confinats i només ixen per menjar i aigua

Els aproximadament 3.000 veïns de la Vilavella han tornat a les seues vivendes després del desallotjament per lincendi de la Vall dUixó, però continuen sota confinament domiciliari i només poden eixir per a comprar menjar i arreplegar aigua.

Trump difon el vídeo de Ferran Torres amb la gorra de ‘Make Spain Great Again’

Donald Trump ha compartit diverses vegades a Truth Social un vídeo de Ferran Torres celebrant el títol mundial amb una gorra roja amb el lema 'Make Spain Great Again'. La Casa Blanca ja ha reaccionat i el mateix president ha elogiat el davanter valencià.

L’incendi de la Vall d’Uixó continua molt actiu i afronta una vesprada llarga i complicada

L’incendi forestal de la Vall d’Uixó continua molt actiu, amb 8.500 hectàrees calcinades i una vesprada que es preveu llarga i complicada per l’orografia i l’oratge. Els mitjans aeris ja operen al complet i es treballa intensament als fronts d’Alcudia de Veo i Tales.
FILMOTECA D'ESTIU