16.8 C
València
Diumenge, 25 gener, 2026

Filosofia i Lletres (UA) s’unix a la petició de reparació i reconeixement com a víctima a Miguel Hernández

El poeta reunix les condicions “per a ser considerat víctima de la dictadura franquista”, ressalta el catedràtic Juan Antonio Ríos

ALACANT, 2 (EUROPA PRESS)

La junta de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat d’Alacant (UA) ha aprovat per unanimitat, en la seua reunió ordinària, l’adhesió a la petició de declaració de reparació i reconeixement que ha formulat la família de Miguel Hernández com a víctima de la Guerra Civil i del franquisme per al poeta.

A esta petició de la família del poeta també s’han unit diferents personalitats, entitats i institucions, com la Generalitat o l’Ajuntament d’Elx, recorda la institució acadèmica en un comunicat.

La declaració pública de reparació i reconeixement a Miguel Hernández, junt amb altres persones de reconeguda lluita per la democràcia i la llibertat, tindrà lloc el 31 d’octubre a Madrid, en un acte organitzat pel Govern d’Espanya, a través del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica.

En concret, segons el punt que es va tractar en la junta, la Facultat de Filosofia i Lletres de la UA manifesta el seu “suport” als descendents d’Hernández i a “diferents personalitats de l’àmbit hernandiano en la seua petició”, basada en l’article 6 de la Llei de Memòria Democràtica, perquè la sentència a mort que va recaure en el poeta oriolà “siga explícitament anul·lada i es faça realitat la corresponent declaració de reconeixement i reparació personal de Miguel Hernández com a víctima”.

El mateix escrit indica que “la petició s’ajusta a la legalitat vigent i la previsible resposta favorable seria una mostra de superació d’un passat on la llibertat d’expressió va ser durament reprimida en un marc històric d’absència de llibertats”.

“REPARACIÓ I RECONEIXEMENT PERSONAL”

Segons explica Juan Antonio Ríos, catedràtic de Literatura Espanyola de la Universitat d’Alacant i expert en els processos judicials de Miguel Hernández, “ara no es demana la nul·litat d’una condemna ja anul·lada de manera genèrica per la llei”, com establix l’article 6 de la Llei de Memòria Democràtica, “sinó una declaració de reparació i reconeixement personal per part de l’organisme competent per a l’acte administratiu, atès que Miguel Hernández reuneix les circumstàncies establides per a ser considerat com una víctima de la dictadura franquista”.

En esta línia, el catedràtic puntualitza que “este declaració també suposa reconèixer de manera més o menys indirecta la nul·litat de la condemna, atès que l’article 6 està lligat als anteriors de la mateixa llei”, on es declaren “il·legals o il·legítims els tribunals, jurats i altres òrgans penals i administratius que, a partir del Colp d’estat del 1936, s’hagueren constituït per a imposar, per motius polítics, ideològics, de consciència o creença religiosa, condemnes o sancions de caràcter personal, així com la il·legitimitat i nul·litat de les seues resolucions”, segons el text legal.

Últimes notícies

El València Basket serà cap de sèrie en el sorteig de quarts

L'equip taronja serà cap de sèrie en el sorteig de quarts de la Copa del Rei després de tancar la primera volta entre els quatre primers. El seu triomf en Gran Canària i el 13-4 de balanç li garantixen evitar als altres favorits en l'estrena.

Presó per a l’amo dels gossos que van matar a un home per impagament de la indemnització

Un jutge d'Alacant revoca la suspensió de la pena a Juan de Dios P. m. per reduir unilateralment els pagaments i ordena el seu ingrés a la presó. L'acte és recurrible.

Les Corts interrompran el dijous les vacacions per a convalidar quatre decrets del Consell

La diputació permanent es reunirà a les 11 hores per a validar quatre decrets: Simplifica II, pujada salarial, control del senglar i tarifes de transport. L'oposició critica l'absència de compareixences i d'una sessió de control.

Un home s’entrega a Sueca i confessa l’homicidi d’un menor de 13 anys

La Guàrdia Civil investiga l'homicidi d'un menor de 13 anys a Sueca després del lliurament i confessió d'un home de 48 anys. L'Ajuntament decreta dos dies de dol.

Educació activa el protocol d’acompanyament emocional després de l’assassinat d’un menor a Sueca

La Generalitat ha activat el dispositiu de suport psicològic en el centre del menor de 13 anys assassinat a Sueca. La Guàrdia Civil investiga el crim després de la confessió d'un home de 48 anys.

El PSPV es persona en la causa per la manipulació d’àudios de la DANA

El PSPV-PSOE ha anunciat la seua personació com a acusació popular en la investigació sobre l'obtenció i possible manipulació d'un àudio entre AEMET i el 112 durant la DANA d'octubre de 2024.

Quasi mitja plantilla de l’Elx ja ha marcat en la Lliga

En 21 jornades, 12 jugadors de l'Elx han vist porta. El repartiment de gols, amb aportacions des de totes les línies, reduïx la dependència d'un només nou.

Luís Castro impulsa al Llevant i rellança a Pablo Martínez, Matturro i Losada

El Llevant ha sumat set punts en quatre jornades amb el tècnic portugués, que ha reposicionat a Pablo Martínez i ha donat protagonisme a Matturro i Losada. Uns altres com Etta Eyong, Carlos Álvarez i Arriaga busquen la seua millor versió.