Foto-Cer, projecte d’I+D+i per a desenvolupar la primera ceràmica fotovoltaica

Presentació del projecte Foto-Cer, celebrada este divendres a la sala de plens de l'Ajuntament de Vila-real

La sala de plens de l’Ajuntament de Vila-real ha acollit aquest divendres la presentació de Foto-Cer, un projecte d’I+D+i d’un consorci d’empreses i centres d’investigació entre els quals es troba la Càtedra d’Innovació Ceràmica Ciutat de Vila-real de l’UJI, que preveu desenvolupar la primera ceràmica fotovoltaica amb propietats estètiques inalterades. Això és: un revestiment fotovoltaic transparent i completament integrat en els edificis; la primera pell fotovoltaica per a edificis autosuficients sense que es note.

L’alcalde de la ciutat, José Benlloch, que ha presidit la presentació del projecte, seguida de la seua primera reunió tècnica, ha destacat la potència i valor innovador de la iniciativa, que compta amb un pressupost de 5 milions d’euros, dels quals 3,6 milions són finançats a través del Centre de Desenvolupament Tecnològic Industrial, que rep el suport del Ministeri de Ciència i Innovació i dels fons europeus Next Generation.

“En quatre o cinc anys, podem tindre, gràcies a aquest projecte, edificis autosuficients sense cap mena d’impacte estètic. Un projecte d’enorme potència per al futur de les aplicacions urbanes de la ceràmica que demostra la importància de sumar esforços per a competir junts amb un món molt complex. Perquè quan Administració, empresa i centres de coneixements s’uneixen, podem ser imparables”, assenyala l’alcalde.

Liderat per Keraben

El projecte està liderat per Keraben (Grup Victoria) i compta amb la participació d’altres set empreses de la Comunitat Valenciana, Catalunya i Navarra (Aliter Grupo Renovables, Cerámica la Escandella, Ecopol Tech, Ingeniería Navarra Mecánica, Obras y Servicios Tex, Kerafrit i Lenz Instruments) i quatre centres d’investigació (Centro Tecnològico Lurederra; Fundació Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i la Càtedra d’Innovació Ceràmica a través del Grup d’Investigació de Química de l’Estat Sòlid de l’UJI.

El cap d’I+D+i de Grupo Victoria, Luis Guaita, ha sigut l’encarregat de presentar els detalls tècnics del projecte, que va ser un dels millor valorats entre els 37 presentats a la convocatòria nacional. “Amb tres anys d’execució, la investigació es planteja reptes molt ambiciosos, amb la fi última de crear una nova gamma de productes funcionals en els quals prevalguen criteris d’eficiència energètica i economia circular”, explica Guaita. Els panells es preveu que tinguen una alta durabilitat i, sobretot, un important valor estètic.

“La Càtedra d’Innovació Ceràmica Ciutat de Vila-real participa plenament en el projecte, amb l’objectiu de fomentar la innovació i funcionalització dels nostres productes ceràmics. En aquest cas, es tracta de desenvolupar taulellets i teules ceràmiques amb capacitats de generar energia fotovoltaica, a través de l’aplicació de capes transparents que permeten un disseny, per a poder ser aplicats com a revestiments dels edificis.

Presentació del projecte Foto-Cer, celebrada este divendres a la sala de plens de l'Ajuntament de Vila-real

En síntesi, es tracta de l’obtenció de nous materials ceràmics fotovoltaics per a la seua integració arquitectònica, complint els objectius plantejats en el programa Missions Ciència i Innovació 2021 principalment en els reptes primer -Ser més productius per a créixer millor- i quart -Convertir-nos en una societat neutra en carboni, sostenible i resilient al canvi climàtic”, explica el director de la càtedra, Juan Carda, qui ha agraït l’aposta de Vila-real per la innovació.

“No és fàcil que en l’àmbit local es parle de ciència i innovació”, ha assenyalat l’alcalde a l’inici del seu discurs. En el seu parlament, Benlloch ha recordat el camí emprés en 2011 per la ciutat i un grup de municipis per incorporar l’agenda de la innovació a la política local, “un àmbit en el qual els ajuntaments no tenim competències formals”. “Hui, la ciència i la innovació està a l’ordre del dia i ningú dubta que els ajuntaments tenim molt a dir en aquest àmbit també”, abunda Benlloch, qui recorda que la ciutat de Vila-real ha finançat en més d’un milió d’euros de pressupostos municipals entitats, programes i activitats vinculades amb la innovació, com la pròpia Càtedra o la Fundació Globalis. “Però Vila-real té una vocació oberta i, per això, no ens

quedem a la ciutat; exemples d’això són aquesta presentació de hui o iniciatives com Destaca en Ruta, a través de les quals ajudem també al desenvolupament de la innovació en el nostre territori”, assenyala l’alcalde.

Últimes notícies

El Ford Kuga fabricat a Almussafes estrena a Espanya la conducció sense mans

El nou Ford Kuga produït a Almussafes s-ha convertit en el primer cotxe fabricat a Espanya amb tecnologia de conducció sense mans homologada per a les carreteres espanyoles, gràcies al sistema BlueCruise de nivell 2.

El nou Passeig de la Mar de Torrevieja crea 400 llocs de faena i renova tot el front portuari

El nou espai d’oci Passeig de la Mar de Torrevieja ha suposat una inversio de mes de 100 milions, transforma el port i preveu 400 llocs de faena directes. El Consell destaca la col·laboracio publicoprivada i altres projectes en marxa al municipi.

Elx suspén el concert de Beret després de la seua detenció per una agressió sexual

L’Ajuntament d’Elx ha suspés el concert de Beret previst per al 10 d’agost dins de Nits de Festa, després que el cantant haja sigut detingut a Sevilla com a presumpte autor d’una agressió sexual el passat mes d’abril.

Un ninot gegant de Nino Bravo presidirà la falla municipal de València en 2027

La falla municipal de la plaça de l'Ajuntament de València per a les Falles de 2027 tindrà com a figura central un ninot gegant de Nino Bravo de 20 metres, sota el lema 'Vuelvo a mi tierra' i amb materials 100 % ecològics.

La Comunitat Valenciana rebrà 798 milions del Pla Estatal d’Habitatge fins a 2030

El Pla Estatal d’Habitatge 2026-2030 distribuirà 7.000 milions entre autonomies, dels quals 798 milions es destinaran a la Comunitat Valenciana fins a 2030.

Cinc joves detinguts per insults i agressions homòfobes a hòmens al llit del Túria

La Policia Nacional ha detingut cinc joves, dos d’ells menors, per presumptes delictes d’odi i robatori amb violencia i intimidacio contra diversos hòmens al llit del Túria, als quals insultaven i intentaven furtar pel fet de ser homosexuals.

Els missatges per confinar als pisos més alts es van arribar a plantejar a les 19.25 hores pel risc a Forata

Ignacio Grande va informar Susana Camarero que el Cecopi valorava a les 19.25 hores enviar missatges als mòbils perquè la població es confinara als pisos més alts davant el risc sobre la presa de Forata i l impacte en municipis com Montroy i Real de Montroy.

L’últim dia de vaga indefinida del professorat només suma un seguiment del 5,98 %

L’última jornada de la vaga indefinida del professorat de l’ensenyament públic no universitari en la Comunitat Valenciana ha tancat amb un seguiment del 5,98 %, amb més suport en la província de València que en Castelló i Alacant.