Foto-Cer, projecte d’I+D+i per a desenvolupar la primera ceràmica fotovoltaica

Presentació del projecte Foto-Cer, celebrada este divendres a la sala de plens de l'Ajuntament de Vila-real

La sala de plens de l’Ajuntament de Vila-real ha acollit aquest divendres la presentació de Foto-Cer, un projecte d’I+D+i d’un consorci d’empreses i centres d’investigació entre els quals es troba la Càtedra d’Innovació Ceràmica Ciutat de Vila-real de l’UJI, que preveu desenvolupar la primera ceràmica fotovoltaica amb propietats estètiques inalterades. Això és: un revestiment fotovoltaic transparent i completament integrat en els edificis; la primera pell fotovoltaica per a edificis autosuficients sense que es note.

L’alcalde de la ciutat, José Benlloch, que ha presidit la presentació del projecte, seguida de la seua primera reunió tècnica, ha destacat la potència i valor innovador de la iniciativa, que compta amb un pressupost de 5 milions d’euros, dels quals 3,6 milions són finançats a través del Centre de Desenvolupament Tecnològic Industrial, que rep el suport del Ministeri de Ciència i Innovació i dels fons europeus Next Generation.

“En quatre o cinc anys, podem tindre, gràcies a aquest projecte, edificis autosuficients sense cap mena d’impacte estètic. Un projecte d’enorme potència per al futur de les aplicacions urbanes de la ceràmica que demostra la importància de sumar esforços per a competir junts amb un món molt complex. Perquè quan Administració, empresa i centres de coneixements s’uneixen, podem ser imparables”, assenyala l’alcalde.

Liderat per Keraben

El projecte està liderat per Keraben (Grup Victoria) i compta amb la participació d’altres set empreses de la Comunitat Valenciana, Catalunya i Navarra (Aliter Grupo Renovables, Cerámica la Escandella, Ecopol Tech, Ingeniería Navarra Mecánica, Obras y Servicios Tex, Kerafrit i Lenz Instruments) i quatre centres d’investigació (Centro Tecnològico Lurederra; Fundació Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i la Càtedra d’Innovació Ceràmica a través del Grup d’Investigació de Química de l’Estat Sòlid de l’UJI.

El cap d’I+D+i de Grupo Victoria, Luis Guaita, ha sigut l’encarregat de presentar els detalls tècnics del projecte, que va ser un dels millor valorats entre els 37 presentats a la convocatòria nacional. “Amb tres anys d’execució, la investigació es planteja reptes molt ambiciosos, amb la fi última de crear una nova gamma de productes funcionals en els quals prevalguen criteris d’eficiència energètica i economia circular”, explica Guaita. Els panells es preveu que tinguen una alta durabilitat i, sobretot, un important valor estètic.

“La Càtedra d’Innovació Ceràmica Ciutat de Vila-real participa plenament en el projecte, amb l’objectiu de fomentar la innovació i funcionalització dels nostres productes ceràmics. En aquest cas, es tracta de desenvolupar taulellets i teules ceràmiques amb capacitats de generar energia fotovoltaica, a través de l’aplicació de capes transparents que permeten un disseny, per a poder ser aplicats com a revestiments dels edificis.

Presentació del projecte Foto-Cer, celebrada este divendres a la sala de plens de l'Ajuntament de Vila-real

En síntesi, es tracta de l’obtenció de nous materials ceràmics fotovoltaics per a la seua integració arquitectònica, complint els objectius plantejats en el programa Missions Ciència i Innovació 2021 principalment en els reptes primer -Ser més productius per a créixer millor- i quart -Convertir-nos en una societat neutra en carboni, sostenible i resilient al canvi climàtic”, explica el director de la càtedra, Juan Carda, qui ha agraït l’aposta de Vila-real per la innovació.

“No és fàcil que en l’àmbit local es parle de ciència i innovació”, ha assenyalat l’alcalde a l’inici del seu discurs. En el seu parlament, Benlloch ha recordat el camí emprés en 2011 per la ciutat i un grup de municipis per incorporar l’agenda de la innovació a la política local, “un àmbit en el qual els ajuntaments no tenim competències formals”. “Hui, la ciència i la innovació està a l’ordre del dia i ningú dubta que els ajuntaments tenim molt a dir en aquest àmbit també”, abunda Benlloch, qui recorda que la ciutat de Vila-real ha finançat en més d’un milió d’euros de pressupostos municipals entitats, programes i activitats vinculades amb la innovació, com la pròpia Càtedra o la Fundació Globalis. “Però Vila-real té una vocació oberta i, per això, no ens

quedem a la ciutat; exemples d’això són aquesta presentació de hui o iniciatives com Destaca en Ruta, a través de les quals ajudem també al desenvolupament de la innovació en el nostre territori”, assenyala l’alcalde.

Últimes notícies

L’incendi d’El Saler queda controlat però continuen tancats accessos i platges

L’incendi forestal intencionat a la Devesa d’El Saler, que ha cremat 36 hectàrees, ha quedat controlat i la majoria de veïns ja han tornat a les seues vivendes, tot i que continuen tancats el bosc, les platges i diversos accessos viaris.

Les víctimes de la DANA tornen a València per denunciar que encara no tenen respostes

Les associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre de 2024 s’han concentrat a la plaça de la Verge de València per exigir la fi de l’aforament de Carlos Mazón i reclamar respostes sobre la gestió de la tragèdia en què moriren 231 persones.

Brugué es lluïx amb un doblet en la golejada del Levante al Betis

Roger Brugué ha firmat dos gols en la victòria del Levante per 5-2 davant el Betis i ha explicat que tenia moltes ganes de marcar en casa en Primera Divisió. El davanter reivindica el treball de l’equip i demana un any tranquil per a l’afició granota.

El Levante goleja el Betis i s’estrena amb un 5-2 al Ciutat

El Levante ha derrotat el Betis per 5-2 al Ciutat de València en la jornada 3 de LaLiga EA Sports, amb un doblet decisiu de Roger Brugué en la segona part.

La modernització del viver de La Yesa reforça la producció de planta autòctona

La Conselleria de Medi Ambient ha modernitzat el viver forestal de La Yesa amb un nou túnel de cultiu i 30 taules de producció per a incrementar la planta autòctona destinada a projectes de restauració ecològica a la Comunitat Valenciana.

Desallotgen un hotel de Benidorm per un incendi en un transformador

Un incendi en un transformador d'Iberdrola ha obligat a desallotjar de manera preventiva l'hotel Mont Park de Benidorm. No s'han registrat ferits ni persones ateses pels servicis sanitaris.

Mor un home de 70 anys en colpejar-se el cap a la platja el Trampolí de Dénia

Un home de 70 anys ha mort este dissabte a la platja el Trampolí de Dénia després de colpejar-se el cap mentre es banyava, segons ha informat el CICU.

Dépor i València busquen a Riazor la seua primera victòria de Lliga

Deportivo i València es retroben huit anys després en Primera a Riazor, on els dos equips necessiten estrenar el seu compte de victòries.