7.5 C
València
Dilluns, 12 gener, 2026

Foto-Cer, projecte d’I+D+i per a desenvolupar la primera ceràmica fotovoltaica

Presentació del projecte Foto-Cer, celebrada este divendres a la sala de plens de l'Ajuntament de Vila-real

La sala de plens de l’Ajuntament de Vila-real ha acollit aquest divendres la presentació de Foto-Cer, un projecte d’I+D+i d’un consorci d’empreses i centres d’investigació entre els quals es troba la Càtedra d’Innovació Ceràmica Ciutat de Vila-real de l’UJI, que preveu desenvolupar la primera ceràmica fotovoltaica amb propietats estètiques inalterades. Això és: un revestiment fotovoltaic transparent i completament integrat en els edificis; la primera pell fotovoltaica per a edificis autosuficients sense que es note.

L’alcalde de la ciutat, José Benlloch, que ha presidit la presentació del projecte, seguida de la seua primera reunió tècnica, ha destacat la potència i valor innovador de la iniciativa, que compta amb un pressupost de 5 milions d’euros, dels quals 3,6 milions són finançats a través del Centre de Desenvolupament Tecnològic Industrial, que rep el suport del Ministeri de Ciència i Innovació i dels fons europeus Next Generation.

“En quatre o cinc anys, podem tindre, gràcies a aquest projecte, edificis autosuficients sense cap mena d’impacte estètic. Un projecte d’enorme potència per al futur de les aplicacions urbanes de la ceràmica que demostra la importància de sumar esforços per a competir junts amb un món molt complex. Perquè quan Administració, empresa i centres de coneixements s’uneixen, podem ser imparables”, assenyala l’alcalde.

Liderat per Keraben

El projecte està liderat per Keraben (Grup Victoria) i compta amb la participació d’altres set empreses de la Comunitat Valenciana, Catalunya i Navarra (Aliter Grupo Renovables, Cerámica la Escandella, Ecopol Tech, Ingeniería Navarra Mecánica, Obras y Servicios Tex, Kerafrit i Lenz Instruments) i quatre centres d’investigació (Centro Tecnològico Lurederra; Fundació Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i la Càtedra d’Innovació Ceràmica a través del Grup d’Investigació de Química de l’Estat Sòlid de l’UJI.

El cap d’I+D+i de Grupo Victoria, Luis Guaita, ha sigut l’encarregat de presentar els detalls tècnics del projecte, que va ser un dels millor valorats entre els 37 presentats a la convocatòria nacional. “Amb tres anys d’execució, la investigació es planteja reptes molt ambiciosos, amb la fi última de crear una nova gamma de productes funcionals en els quals prevalguen criteris d’eficiència energètica i economia circular”, explica Guaita. Els panells es preveu que tinguen una alta durabilitat i, sobretot, un important valor estètic.

“La Càtedra d’Innovació Ceràmica Ciutat de Vila-real participa plenament en el projecte, amb l’objectiu de fomentar la innovació i funcionalització dels nostres productes ceràmics. En aquest cas, es tracta de desenvolupar taulellets i teules ceràmiques amb capacitats de generar energia fotovoltaica, a través de l’aplicació de capes transparents que permeten un disseny, per a poder ser aplicats com a revestiments dels edificis.

Presentació del projecte Foto-Cer, celebrada este divendres a la sala de plens de l'Ajuntament de Vila-real

En síntesi, es tracta de l’obtenció de nous materials ceràmics fotovoltaics per a la seua integració arquitectònica, complint els objectius plantejats en el programa Missions Ciència i Innovació 2021 principalment en els reptes primer -Ser més productius per a créixer millor- i quart -Convertir-nos en una societat neutra en carboni, sostenible i resilient al canvi climàtic”, explica el director de la càtedra, Juan Carda, qui ha agraït l’aposta de Vila-real per la innovació.

“No és fàcil que en l’àmbit local es parle de ciència i innovació”, ha assenyalat l’alcalde a l’inici del seu discurs. En el seu parlament, Benlloch ha recordat el camí emprés en 2011 per la ciutat i un grup de municipis per incorporar l’agenda de la innovació a la política local, “un àmbit en el qual els ajuntaments no tenim competències formals”. “Hui, la ciència i la innovació està a l’ordre del dia i ningú dubta que els ajuntaments tenim molt a dir en aquest àmbit també”, abunda Benlloch, qui recorda que la ciutat de Vila-real ha finançat en més d’un milió d’euros de pressupostos municipals entitats, programes i activitats vinculades amb la innovació, com la pròpia Càtedra o la Fundació Globalis. “Però Vila-real té una vocació oberta i, per això, no ens

quedem a la ciutat; exemples d’això són aquesta presentació de hui o iniciatives com Destaca en Ruta, a través de les quals ajudem també al desenvolupament de la innovació en el nostre territori”, assenyala l’alcalde.

Últimes notícies

La setmana arranca amb cel poc nuvolós, màximes a l’alça i vent fluix en la Comunitat Valenciana

Dilluns amb cel poc nuvolós en la Comunitat Valenciana, màximes en ascens excepte en el litoral de Castelló i el sud d'Alacant. El dimarts a penes canviarà la situació.

Un camió bolca i tala l’AP-7 a Benicàssim cap a Barcelona

La bolcada d'un camió ha obligat a tallar l'AP-7 a Benicàssim en sentit Barcelona. El trànsit es desvia per la N-340, amb retencions i sense víctimes.

Pradas i l’excap de gabinet de Mazón confronten les seues versions davant la jutgessa de la dana

La magistrada celebra este dilluns un acarament entre Salomé Pradas i José Manuel Cuenca per a aclarir les contradiccions sobre el confinament durant la dana. Un informe de l'Advocacia i noves testificals busquen fixar l'origen de les indicacions i la seua cobertura legal.

Llevant i Espanyol empaten 1-1 en el Ciutat per la seua falta de gol

Empat 1-1 en el Ciutat de València amb els gols en un minut. Losada va respondre al punt de Carlos Romero i Puado es va retirar als tres minuts per un colp en el genoll.

Llevant i Espanyol empaten 1-1 després de dos gols seguits i escàs encert

Llevant i Espanyol van empatar 1-1 en el Ciutat de València amb dos tants seguits. El domini local i la falta de rematada van marcar un dol que es va embossar al final.

Llevant i Espanyol empaten 1-1 en un dol sense pegada

Un gol de Carlos Romero i la rèplica immediata d'Iker Losada van deixar un 1-1 en el Ciutat de València. El Llevant va tornar a quedar-se sense el seu primer triomf a casa.

Llevant i Espanyol es repartixen els punts en un 1-1 decidit en un minut

Llevant i Espanyol van empatar 1-1 en un dol amb els dos gols en tot just un minut. Després de la igualada, el domini posterior no es va traduir en ocasions clares.

Protesta davant el Circ de Nadal contra l’ús d’animals en l’espectacle

Col·lectius animalistas protesten davant el Circ de Nadal a Alfafar contra l'ús d'animals i qüestionen el missatge a la infància. Vídeos en xarxes reaviven el debat i les entitats anuncien noves mobilitzacions.