16.3 C
València
Dimarts, 27 gener, 2026

Foto-Cer, projecte d’I+D+i per a desenvolupar la primera ceràmica fotovoltaica

Presentació del projecte Foto-Cer, celebrada este divendres a la sala de plens de l'Ajuntament de Vila-real

La sala de plens de l’Ajuntament de Vila-real ha acollit aquest divendres la presentació de Foto-Cer, un projecte d’I+D+i d’un consorci d’empreses i centres d’investigació entre els quals es troba la Càtedra d’Innovació Ceràmica Ciutat de Vila-real de l’UJI, que preveu desenvolupar la primera ceràmica fotovoltaica amb propietats estètiques inalterades. Això és: un revestiment fotovoltaic transparent i completament integrat en els edificis; la primera pell fotovoltaica per a edificis autosuficients sense que es note.

L’alcalde de la ciutat, José Benlloch, que ha presidit la presentació del projecte, seguida de la seua primera reunió tècnica, ha destacat la potència i valor innovador de la iniciativa, que compta amb un pressupost de 5 milions d’euros, dels quals 3,6 milions són finançats a través del Centre de Desenvolupament Tecnològic Industrial, que rep el suport del Ministeri de Ciència i Innovació i dels fons europeus Next Generation.

“En quatre o cinc anys, podem tindre, gràcies a aquest projecte, edificis autosuficients sense cap mena d’impacte estètic. Un projecte d’enorme potència per al futur de les aplicacions urbanes de la ceràmica que demostra la importància de sumar esforços per a competir junts amb un món molt complex. Perquè quan Administració, empresa i centres de coneixements s’uneixen, podem ser imparables”, assenyala l’alcalde.

Liderat per Keraben

El projecte està liderat per Keraben (Grup Victoria) i compta amb la participació d’altres set empreses de la Comunitat Valenciana, Catalunya i Navarra (Aliter Grupo Renovables, Cerámica la Escandella, Ecopol Tech, Ingeniería Navarra Mecánica, Obras y Servicios Tex, Kerafrit i Lenz Instruments) i quatre centres d’investigació (Centro Tecnològico Lurederra; Fundació Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i la Càtedra d’Innovació Ceràmica a través del Grup d’Investigació de Química de l’Estat Sòlid de l’UJI.

El cap d’I+D+i de Grupo Victoria, Luis Guaita, ha sigut l’encarregat de presentar els detalls tècnics del projecte, que va ser un dels millor valorats entre els 37 presentats a la convocatòria nacional. “Amb tres anys d’execució, la investigació es planteja reptes molt ambiciosos, amb la fi última de crear una nova gamma de productes funcionals en els quals prevalguen criteris d’eficiència energètica i economia circular”, explica Guaita. Els panells es preveu que tinguen una alta durabilitat i, sobretot, un important valor estètic.

“La Càtedra d’Innovació Ceràmica Ciutat de Vila-real participa plenament en el projecte, amb l’objectiu de fomentar la innovació i funcionalització dels nostres productes ceràmics. En aquest cas, es tracta de desenvolupar taulellets i teules ceràmiques amb capacitats de generar energia fotovoltaica, a través de l’aplicació de capes transparents que permeten un disseny, per a poder ser aplicats com a revestiments dels edificis.

Presentació del projecte Foto-Cer, celebrada este divendres a la sala de plens de l'Ajuntament de Vila-real

En síntesi, es tracta de l’obtenció de nous materials ceràmics fotovoltaics per a la seua integració arquitectònica, complint els objectius plantejats en el programa Missions Ciència i Innovació 2021 principalment en els reptes primer -Ser més productius per a créixer millor- i quart -Convertir-nos en una societat neutra en carboni, sostenible i resilient al canvi climàtic”, explica el director de la càtedra, Juan Carda, qui ha agraït l’aposta de Vila-real per la innovació.

“No és fàcil que en l’àmbit local es parle de ciència i innovació”, ha assenyalat l’alcalde a l’inici del seu discurs. En el seu parlament, Benlloch ha recordat el camí emprés en 2011 per la ciutat i un grup de municipis per incorporar l’agenda de la innovació a la política local, “un àmbit en el qual els ajuntaments no tenim competències formals”. “Hui, la ciència i la innovació està a l’ordre del dia i ningú dubta que els ajuntaments tenim molt a dir en aquest àmbit també”, abunda Benlloch, qui recorda que la ciutat de Vila-real ha finançat en més d’un milió d’euros de pressupostos municipals entitats, programes i activitats vinculades amb la innovació, com la pròpia Càtedra o la Fundació Globalis. “Però Vila-real té una vocació oberta i, per això, no ens

quedem a la ciutat; exemples d’això són aquesta presentació de hui o iniciatives com Destaca en Ruta, a través de les quals ajudem també al desenvolupament de la innovació en el nostre territori”, assenyala l’alcalde.

Últimes notícies

La música en directe es va consolidar en 2024 en la Comunitat Valenciana malgrat el fre de la dana

La música en directe es va consolidar en 2024 en la Comunitat Valenciana amb 6.081 concerts, més de tres milions d'assistents i 108,5 milions de recaptació. La dana de finals d'octubre va restar dinamisme en els dos últims mesos de l'any.

La Generalitat impulsa un grup de treball per a reforçar la seguretat dels unflables

Emergències i Interior ha acordat amb el sector crear un grup de treball per a actualitzar la normativa d'unflables. La proposta inclou un operador qualificat amb formació per a supervisar muntatge, ús i desmuntatge.

Més de 30 mitjans d’AMDComVal acudeixen a FITUR per a difondre l’oferta turística de la Comunitat Valenciana

Enguany, el pavelló de la Comunitat Valenciana a FITUR ha tancat amb un total de més de 206.000 visites, de les quals més de 100.000 es van registrar durant el cap de setmana.

La jutgessa de la DANA cita a tres escortes de Mazón com a testimonis el 9 de febrer

La jutgessa del cas sobre la gestió de la DANA ha anomenat a tres escortes de Carlos Mazón per a declarar el 9 de febrer i encadena noves testificals al març. L'objectiu és aclarir crides i decisions durant la vesprada del 29 d'octubre de 2024.

El porter de l’edifici del canonge assassinat declara que l’entrada de xics era freqüent

Arranca el juí amb jurat per l'assassinat del canonge emèrit a València amb la declaració del porter de l'edifici. La Fiscalia apunta a coautoria i la defensa ho nega.

Pérez Llorca ha defés que protegir les senyes d’identitat no exclou i ha anomenat al diàleg

El president ha sostingut que reforçar les senyes d'identitat valencianes no implica excloure a ningú i ha reclamat acords per a aprovar la futura llei. Després de reunir-se amb les diputacions, ha detallat mesures en cultura, llengua, sanitat, aigua i atenció mental.

L’argentí Guido Rodríguez fitxa pel València

Guido Rodríguez arriba al València procedent del West Ham després d'un acord entre clubs. El club no precisa la duració del vincle i el jugador torna a LaLiga.

Els gestors de l’asil d’Aspe neguen apropiació indeguda i admeten que no va haver-hi comptabilitat

Dos responsables de l'asil d'Aspe han negat haver-se apropiat de fons i han assegurat que la residència mai va tindre comptabilitat formal. La Fiscalia els atribuïx administració deslleial, apropiació indeguda i estafa per un forat de 2,15 milions i demana 13 i 8 anys de presó.