Foto-Cer, projecte d’I+D+i per a desenvolupar la primera ceràmica fotovoltaica

Presentació del projecte Foto-Cer, celebrada este divendres a la sala de plens de l'Ajuntament de Vila-real

La sala de plens de l’Ajuntament de Vila-real ha acollit aquest divendres la presentació de Foto-Cer, un projecte d’I+D+i d’un consorci d’empreses i centres d’investigació entre els quals es troba la Càtedra d’Innovació Ceràmica Ciutat de Vila-real de l’UJI, que preveu desenvolupar la primera ceràmica fotovoltaica amb propietats estètiques inalterades. Això és: un revestiment fotovoltaic transparent i completament integrat en els edificis; la primera pell fotovoltaica per a edificis autosuficients sense que es note.

L’alcalde de la ciutat, José Benlloch, que ha presidit la presentació del projecte, seguida de la seua primera reunió tècnica, ha destacat la potència i valor innovador de la iniciativa, que compta amb un pressupost de 5 milions d’euros, dels quals 3,6 milions són finançats a través del Centre de Desenvolupament Tecnològic Industrial, que rep el suport del Ministeri de Ciència i Innovació i dels fons europeus Next Generation.

“En quatre o cinc anys, podem tindre, gràcies a aquest projecte, edificis autosuficients sense cap mena d’impacte estètic. Un projecte d’enorme potència per al futur de les aplicacions urbanes de la ceràmica que demostra la importància de sumar esforços per a competir junts amb un món molt complex. Perquè quan Administració, empresa i centres de coneixements s’uneixen, podem ser imparables”, assenyala l’alcalde.

Liderat per Keraben

El projecte està liderat per Keraben (Grup Victoria) i compta amb la participació d’altres set empreses de la Comunitat Valenciana, Catalunya i Navarra (Aliter Grupo Renovables, Cerámica la Escandella, Ecopol Tech, Ingeniería Navarra Mecánica, Obras y Servicios Tex, Kerafrit i Lenz Instruments) i quatre centres d’investigació (Centro Tecnològico Lurederra; Fundació Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i la Càtedra d’Innovació Ceràmica a través del Grup d’Investigació de Química de l’Estat Sòlid de l’UJI.

El cap d’I+D+i de Grupo Victoria, Luis Guaita, ha sigut l’encarregat de presentar els detalls tècnics del projecte, que va ser un dels millor valorats entre els 37 presentats a la convocatòria nacional. “Amb tres anys d’execució, la investigació es planteja reptes molt ambiciosos, amb la fi última de crear una nova gamma de productes funcionals en els quals prevalguen criteris d’eficiència energètica i economia circular”, explica Guaita. Els panells es preveu que tinguen una alta durabilitat i, sobretot, un important valor estètic.

“La Càtedra d’Innovació Ceràmica Ciutat de Vila-real participa plenament en el projecte, amb l’objectiu de fomentar la innovació i funcionalització dels nostres productes ceràmics. En aquest cas, es tracta de desenvolupar taulellets i teules ceràmiques amb capacitats de generar energia fotovoltaica, a través de l’aplicació de capes transparents que permeten un disseny, per a poder ser aplicats com a revestiments dels edificis.

Presentació del projecte Foto-Cer, celebrada este divendres a la sala de plens de l'Ajuntament de Vila-real

En síntesi, es tracta de l’obtenció de nous materials ceràmics fotovoltaics per a la seua integració arquitectònica, complint els objectius plantejats en el programa Missions Ciència i Innovació 2021 principalment en els reptes primer -Ser més productius per a créixer millor- i quart -Convertir-nos en una societat neutra en carboni, sostenible i resilient al canvi climàtic”, explica el director de la càtedra, Juan Carda, qui ha agraït l’aposta de Vila-real per la innovació.

“No és fàcil que en l’àmbit local es parle de ciència i innovació”, ha assenyalat l’alcalde a l’inici del seu discurs. En el seu parlament, Benlloch ha recordat el camí emprés en 2011 per la ciutat i un grup de municipis per incorporar l’agenda de la innovació a la política local, “un àmbit en el qual els ajuntaments no tenim competències formals”. “Hui, la ciència i la innovació està a l’ordre del dia i ningú dubta que els ajuntaments tenim molt a dir en aquest àmbit també”, abunda Benlloch, qui recorda que la ciutat de Vila-real ha finançat en més d’un milió d’euros de pressupostos municipals entitats, programes i activitats vinculades amb la innovació, com la pròpia Càtedra o la Fundació Globalis. “Però Vila-real té una vocació oberta i, per això, no ens

quedem a la ciutat; exemples d’això són aquesta presentació de hui o iniciatives com Destaca en Ruta, a través de les quals ajudem també al desenvolupament de la innovació en el nostre territori”, assenyala l’alcalde.

Últimes notícies

El gran incendi de la Vall d’Uixó obliga a desallotjar 16.000 persones

El nombre de persones evacuades per l'incendi declarat dissabte a la Vall d'Uixó ascendeix ja a més de 16.000, després del desallotjament preventiu esta matinada d'uns mil veïns del barri Texas.

El cor de la Universitat de les Amèriques de Puebla arrasa en les Habaneras de Torrevieja

El cor de cambra de la Universitat de les Amèriques de Puebla i la seua directora, la cubana Honey Moreira Abreu, s’han coronat en el 72 Certamen Internacional d’Habaneres i Polifonia de Torrevieja amb diversos guardons destacats. La cita ha reunit més de 700 coralistes de 13 països d’Amèrica, Àsia i Europa en una edició marcada per l’alt nivell artístic.

L’incendi de la Vall d’Uixó arrasa 21 km de perímetre i força el desallotjament de 15.000 persones

L’incendi declarat a la Vall d’Uixó continua fora de la capacitat d’extinció, ha afectat 15 municipis del sud de Castelló i ha obligat a desallotjar unes 15.000 persones, sis de les quals han sigut ateses en l’Hospital de la Plana.

El Govern central insta a evacuar sense demora davant els incendis forestals

El Govern d’Espanya demana a la ciutadania que obeïsca les ordres d’evacuació en l’incendi de la Vall d’Uixó, amb més de 15.000 persones desallotjades, per a protegir la vida davant un foc encara descontrolat.

El Villarreal passa per damunt del PSV amb un 1-3 i es queda curt

El Villarreal ha guanyat 1-3 al PSV Eindhoven en un amistós a Holanda, amb moltes ocasions fallades que haurien pogut ampliar la golejada.

Set persones ferides en l’incendi de la Vall d’Uixò, una d’elles amb cremades greus

Set persones han resultat ferides en l'incendi forestal declarat en la Vall d'Uixò. Una d'elles està ingressada en la unitat de cremats de l'hospital La Fe de València.

El Villarreal passa per damunt del PSV amb una victòria solvent (1-3)

El Villarreal ha derrotat el PSV Eindhoven per 1-3 en un amistós a Eindhoven, en un duel dominat pels groguets que han pogut signar una golejada encara més ampla.

L’incendi de la Vall d’Uixò obliga a evacuar Artana i la Vilavella i mobilitza la UME

L’incendi forestal declarat este dissabte a la Vall d’Uixò ha obligat a evacuar Artana i la Vilavella i a confinar la població, amb 65 efectius de la UME i nombrosos mitjans terrestres i aeris treballant en l’extinció. Les autoritats han activat el nivell 2 del Pla Especial d’Incendis Forestals per l’evolució negativa del foc i el seu possible origen intencionat.