Greenpeace alerta de quasi 200 punts crítics al litoral espanyol per la seua fragilitat extrema

El litoral espanyol afronta una fragilitat ambiental sense precedents per la urbanització desmesurada i l’impacte creixent del canvi climàtic, segons Greenpeace. L’organització ecologista ha identificat 194 punts on l’estat de les costes és considerat crític.

L’informe, titulat ‘Destrucción a toda costa 2026’, assenyala que en 2026 més d’un centenar de platges han necessitat reparacions artificials. Estes actuacions han tingut un cost total de 246 milions d’euros en diners públics.

Segons Greenpeace, estes obres inclouen reposició d’arena i reparació de passejos marítims. A més, critica que són intervencions cada volta més cares i menys duradores.

La major part d’eixa inversió s’ha concentrat en la Comunitat Valenciana, que ha absorbit el 70 % del total. Andalusia ha rebut quasi el 20 % i la resta s’ha repartit entre les altres huit regions costaneres espanyoles.

Greenpeace denuncia que esta estratègia triplica la inversió anual de l’Estat en protecció integral del litoral. Per això, considera que estes obres són només un ‘parxe’ que no resol el problema de fons de la degradació costanera.

Examen final per al model de costa

L’ong descriu la successió sense precedents de huit borrasques amb nom propi de l’hivern passat com un ‘examen final’ per al model actual de gestió de la costa. Estes tempestes han tingut temporals un 11 % més intensos.

Segons el document, el model de costa ‘ha suspés’ eixe examen. Greenpeace parla d’un ‘descalabre massiu des de l’Atlàntic fins al Mediterrani’, amb danys repartits per tot el litoral espanyol.

El balanç que fa l’organització és ‘demoledor’. Destaca cases inundades en València, passejos marítims enfonsats a Gijón i San Sebastián i desprendiments en penya-segats de Tenerife.

A més, en moltes platges del conjunt de la costa s’han quedat pràcticament sense arena. L’informe parla de platges ‘completament nues’ després dels temporals d’hivern.

Canvis dràstics en els ecosistemes marins

Greenpeace alerta també de canvis dràstics en els ecosistemes costaners i marins. Relaciona estos impactes amb la tropicalització de les aigües i les onades de calor marines.

En el cas del Mediterrani, el document recorda que s’està calfant un 20 % més ràpid que la mitjana global. Esta situació accelera la pèrdua massiva de praderies de posidònia i de corals.

L’informe assenyala igualment que l’augment de temperatura reduïx el tamany corporal de diverses espècies comercials. Cita com a exemples la merluza, el rap i el boqueró, afectats per estes condicions.

Pel que fa a l’economia, Greenpeace destaca la dependència del turisme de sol i platja. Segons les seues dades, el 62 % de l’ocupació turística espanyola es concentra en estes destinacions.

En este context, perdre només un metre de platja seca en províncies com Màlaga o Cadis té un fort impacte social. L’informe assenyala que això ‘equival a posar en perill imminent entre 300 i 500 llocs de treball‘.

Quasi 200 punts crítics, amb focus en la Comunitat Valenciana

Entre els quasi 200 punts crítics analitzats, Greenpeace destaca especialment el Delta de l’Ebre, a Tarragona. Definix este espai com ‘el punt més vulnerable de la península ibèrica’.

En este delta, més del 95 % dels sediments del riu Ebre queda retingut als embassaments. A això s’afig la subsidència o enfonsament del terreny, que permet un avanç ‘alarmant’ del mar sobre la línia de costa.

L’informe posa el focus també en la Comunitat Valenciana. Assenyala les platges de la Restinga de l’Albufera, a València, amb una regressió ‘severa’ de més de 90 metres en 60 anys.

També destaca el litoral sud de Castelló, en els termes d’Almenara i La Llosa, com una de les zones més amenaçades. Estes àrees pateixen una forta regressió i un impacte notable dels temporals.

En altres punts del litoral estatal, Greenpeace cita la costa del Parc Nacional de Doñana, a Huelva, que ha retrocedit una mitjana de 80 metres en diversos trams. També assenyala la Manga del Mar Menor, a Múrcia, sotmesa a una gran pressió urbanística i amb pèrdua continuada de metres de platja.

La platja de Camposoto, a San Fernando (Cadis), figura igualment entre les més castigades. El colp dels temporals hivernals ha afectat amb especial intensitat este arenal atlàntic.

L’organització inclou en la llista de punts amenaçats el litoral de Maspalomas, a Gran Canària. A més, alerta sobre la mitat nord de Tenerife, sobretot en les zones d’Acentejo i Adeje.

En el Cantàbric, el document assenyala la platja de Somo i el Puntal de Laredo, a Cantàbria, com a espais especialment vulnerables. També cita el malecó de Zarautz, a Guipúscoa, entre les infraestructures en risc.

Solucions basades en la Natura

Per a fer front a esta situació, Greenpeace reclama canviar de manera profunda el model d’actuació al litoral. Defén aplicar solucions naturals de restauració dels ecosistemes costaners.

Entre les seues propostes, l’organització demana ‘frenar el maó’ en zones inundables i en els últims trams lliures de costa. També planteja planificar la retirada de vivendes i infraestructures exposades.

L’informe aposta, a més, per una millor gestió de rius i embassaments. Segons Greenpeace, cal tindre en compte els fluxos de sediments per a protegir les platges.

L’ong reclama que el futur de la costa es dissenye amb criteris científics i a llarg termini. Considera imprescindible reduir la dependència de reparacions artificials cada volta més costoses.

Malgrat el diagnòstic greu, Greenpeace arreplega mig centenar d’exemples que considera exitosos i que ‘marquen el camí de la resiliència‘. Entre ells, cita el cas de Berria, a Santoña, en Cantàbria.

També destaca experiències a Calafell i Vila-seca, a Tarragona, on s’han impulsat actuacions de recuperació del litoral. A la Comunitat Valenciana, l’informe posa com a exemple positiu la platja de l’Auir, a Gandia.

Segons l’organització ecologista, estes iniciatives mostren que és possible protegir la costa amb solucions basades en la Natura. A més, permeten reduir el risc per als ecosistemes i per a l’activitat econòmica dependent del litoral.

Últimes notícies

Mariano Pernía: Espanya ha merescut un resultat més ampli en la final del Mundial

Mariano Pernía, exinternacional amb Espanya i tècnic de Sesiones AFE, considera que el 1-0 de la final del Mundial 2026 es queda curt i que la selecció espanyola ha sigut clarament superior.

Quasi 400 regatistes omplin la badia d’Alacant en el TabarcaVela-Trofeu Diputació

Quasi 400 regatistes i 50 embarcacions participen este cap de setmana en la 30a edició de la regata TabarcaVela-Trofeu Diputació d’Alacant, una cita clau de la vela de creuer al Mediterrani.

El PP exigix la dimissió de Diana Morant per comparar Feijóo amb Hitler

Miguel Tellado ha reclamat la dimissió immediata de Diana Morant després que la ministra afirmara que Alberto Núñez Feijóo seguix un camí que s’assembla al del govern de Hitler. Les paraules han obert una forta polèmica i han provocat reaccions dispars en PSOE, Sumar, IU i Podem.

Barcala es nega a comparéixer en la comissió sobre les vivendes públiques de Les Naus

L’alcalde d’Alacant, Luis Barcala (PP), ha comunicat que no acudirà este divendres a la comissió municipal sobre les vivendes públiques de Les Naus, al·legant que no aportaria res nou i que hi ha una causa judicial oberta. L’oposició l’acusa d’evitar donar explicacions sobre el que qualifica com el major escàndal polític del seu mandat.

El tercer dia de l’ona de calor deixa fins a 44 graus a València i activa l’avís roig

La tercera ona de calor de l’estiu tanca este dijous amb fins a 44 ºC i avís roig a la Comunitat Valenciana, especialment a València i Alacant, i risc extrem d’incendis.

Les autonomies del PP boicotegen la reunió sobre la regularització extraordinària de migrants

Els governs autonòmics del PP han decidit no participar en la Conferència Sectorial de la Immigració convocada per analitzar la regularització extraordinària, fet que ha impedit la celebració de la reunió. La ministra Elma Saiz ha acusat el PP de comportar-se com un partit antisistema, mentres les comunitats populars denuncien manca d’informació i una política migratòria que qualifiquen d’opaca i irresponsable.

Risc de reventons càlids i ratxes de vent molt fortes esta vesprada a Alacant

Aemet ha activat l’avís roig per calor extrema i alerta de possibles reventons càlids amb ratxes de vent de més de 90 km/h, sobretot a la província d’Alacant.

El cap de RRHH tancà la Diputació per la DANA en només 10 minuts

El director de Recursos Humans de la Diputació de València en la DANA de 2024, Javier Bolinches, ha explicat que va ordenar el tancament de l’edifici en 10 minuts, sense protocol previ ni consultar el president. La decisió es basa en l’alerta roja d’Aemet i en la greu situació a Utiel.