Funzo encén les Fogueres dAlacant amb un pregó que reclama als jóvens mantindre la festa viva

El cantant i compositor alacantí Adrián Gomis, conegut artísticament com Funzo, ha sigut lencarregat de donar el pregó de les Fogueres de Sant Joan 2026 dAlacant, on ha demanat este 5 de juny a la joventut que mantinga viva la festa i les tradicions de la ciutat, sense renunciar a la modernitat ni a la seua forma de vore el món.

Al llarg del discurs, Gomis ha repassat part de la seua biografia lligada a Alacant. Ha destacat que ha anat al col·legi i a linstitut al barri de San Blas, on assegura que està ‘des que tinc ús de raó’. Amb este record, ha volgut subratllar que parla com algú que coneix la festa des de menut i que sha criat envoltat de fogueres, barris i racós.

Missatge clar a la generació jove

Funzo ha explicat davant la plaça de lAjuntament que ha entés el motiu de la seua elecció com a pregoner. ‘No estic ací per la meua faena, estic en representació de la meua generació i per això el meu primer missatge va per als jóvens’, ha assenyalat. Segons ha dit, sent que pertany a una generació ‘que ha hagut de viure els anys més durs de les últimes dècades’, marcada per dificultats que no ha concretat però que toquen de ple la gent jove.

A partir daquesta idea, el cantant ha defés que les etapes complicades també tenen una part positiva, perquè ‘les èpoques dures trauen les persones creatives, fortes i somiadores’. Així, ha volgut transmetre orgull de generació i confiança en la capacitat dels jóvens per a reinventar-se i per a aportar noves mirades a la ciutat i a les seues festes.

Tradició i modernitat, un mateix escenari

Per tot això, Funzo ha remarcat que ‘els jóvens tenim una responsabilitat, mantindre vives les nostres tradicions’. Ha insistit que la tradició no està renyida amb la modernitat i ho ha exemplificat amb la seua pròpia imatge sobre el cadafal del pregó: ‘ací estic hui vestit de zaragüel, amb orgull i il·lusió, demostrant que Alacant pot sonar a pasdoble, però també al rock and roll i al reggaetón’.

Amb eixes paraules, ha reivindicat una festa capaç de combinar música tradicional i ritmes actuals. En el seu discurs, el pregoner també sha dirigit als visitants que cada any omplin la ciutat durant les Fogueres.

La festa com a identitat i com a esforç col·lectiu

Els ha demanat que ‘no obliden que açò no és només una atracció turística, estes festes són la nostra identitat’. Amb esta frase ha volgut deixar clar que, darrere dels monuments, la pólvora i la música, hi ha una manera de ser i de viure dAlacant que els veïns consideren pròpia i irrenunciable.

A més, Gomis sha recordat dels barris dAlacant i ha remarcat que ‘esta festa no existiria sense ells’. Ha reivindicat així la faena de les comissions i de la gent que, durant tot lany, treballa en casals i racós per a alçar fogueres i organitzar actes. Sense eixe esforç quotidià, ha deixat entendre, la ciutat no podria gaudir després dels dies grans de les Fogueres.

Un final emotiu i cridada a la festa

En la part final del pregó, Funzo ha alçat la veu i sha deixat portar per leufòria de la plaça. ‘Ara sí, que sí, Alacant, que obrin els racós, que sonen les bandes, que tremole Luceros, que faça olor a pólvora la ciutat, perquè ja estem en Fogueres’, ha cridat, arrancant els aplaudiments del públic.

Visiblement emocionat, ha tancat el seu discurs amb un triple crit: ‘visca el poble alacantí, visca les Fogueres de Sant Joan i visca Alacant’. Tot seguit, i com a colofó, ha interpretat junt amb tota la plaça del consistori la seua cançó ‘Alicantino, borracho y fino’, un dels temes més coneguts del seu repertori, convertida per a locasió en un himne compartit entre artista i assistents.

Valor simbòlic del pregoner i presentació de l’alcalde

El paper de Funzo com a pregoner també té un valor simbòlic per a la festa. Segons ha recordat lalcalde durant lacte, es tracta del pregoner més jove en els 98 anys dhistòria de les Fogueres encarregat danunciar la Festa Oficial. Desta manera, sha volgut donar protagonisme a una veu de la nova generació, molt seguida entre el públic jove per la seua trajectòria en la indústria musical.

Labra de presentació ha anat a càrrec de lalcalde Luis Barcala, que ha introduït el pregoner des de la tribuna situada davant de la façana principal de la Casa Consistorial. Barcala ha posat en valor que, a través de les seues composicions, Funzo expressa el seu amor per la ‘terreta’ i projecta el nom dAlacant més enllà de la ciutat.

Reconeixement a la trajectòria i programa de les Fogueres

Per al regidor, el pregoner representa ‘una nova generació dalacantins que triomfen a Espanya, són ambaixadors de la seua terra i, en este cas, en la indústria musical’. Amb estes paraules, ha vinculat el talent musical emergent amb la imatge de la ciutat i amb la capacitat de les Fogueres per a reinventar-se any rere any sense perdre lessència.

Les Fogueres de Sant Joan són la Festa Oficial dAlacant i omplin la ciutat de monuments, pólvora i música cada mes de juny. La celebració, que atrau milers de visitants, compta amb un ampli programa dactes que es pot consultar en els canals oficials de lAjuntament dAlacant (https://www.alicante.es/). Per a seguir més notícies sobre festes i tradicions en la Comunitat Valenciana, es pot visitar la secció de societat de València Diari (/societat).

Últimes notícies

Educació i sindicats reprendran dilluns les negociacions per la vaga del professorat

La Conselleria d'Educació i els principals sindicats es tornaran a reunir dilluns per a continuar negociant després d'una trobada de més de sis hores este divendres sobre una proposta d'inversions de més de 3.300 milions d'euros.

El Valencia Basket passa per damunt del Surne Bilbao (71-88) i es planta en semifinals de la Lliga Endesa

El Valencia Basket guanya amb autoritat el Surne Bilbao Basket a Miribilla (71-88), tanca l’eliminatòria per la via ràpida i es convertix en el primer semifinalista de la Lliga Endesa.

El professorat valencià torna als carrers mentres es reobrin les negociacions amb Educació

Centenars de docents valencians tornen a manifestar-se al centre de València en el marc de la vaga indefinida iniciada l’11 de maig, coincidint amb la reobertura de la taula de negociacio amb la Conselleria d’Educacio.

Arresten a Benidorm un home per intentar ofegar una jove en l’aigua i un xiquet en l’arena

Un home està en presó provisional després d’intentar ofegar una jove en l’aigua i, minuts després, un xiquet en l’arena de la platja de Ponent de Benidorm. Diverses persones, entre elles el cap de socorristes, el van reduir fins a l’arribada de la Policia Local de Platges.

El Barça i el Bidasoa Irún obrin les semifinals de la Copa del Rei a Alacant

El Barça, vigent campió, goleja el Recoletas Atlético Valladolid i el Bidasoa Irún supera el Bathco Torrelavega per a convertir-se en els primers semifinalistes de la Copa del Rei d handbol al Centre de Tecnificació d Alacant.

Investiguen si uns ossos trobats en Dénia són d’un jove assassinat pel seu pare el 1994

La Policia Nacional analitza uns ossos humans localitzats baix el sòl d’una vivenda de Dénia per a comprovar si pertanyen a un jove desaparegut el 1994 després de la confessió en el llit de mort del seu pare.

Detingut un aficionat pels greus desordres previs al València-Barça a Mestalla

La Policia Nacional ha detingut a València un home identificat com un dels aficionats més actius en els greus desordres públics previs al partit València-Barcelona disputat a Mestalla el passat 23 de maig.

La CHJ invertix 1,3 milions per a reforçar la seguretat al barranc del Poyo a Riba-roja

La Confederación Hidrográfica del Júcar ha destinat 1,3 milions d'euros a una nova mota de protecció al barranc del Poyo, al seu pas pel polígon industrial La Reva de Riba-roja de Túria, per a millorar la capacitat hidràulica i reduir el risc d'inundacions en una zona clau per a l'economia local.