Incliva i Fundació Carlos Simón estudien la seqüenciació de cèl·lules per a identificar l’origen de miomes uterins

VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)

Investigadors del Grup de Medicina Reproductiva de l’Institut d’Investigació Sanitària Incliva i la Fundació Carlos Simón estan duent a terme un estudi sobre l’heterogeneïtat tumoral dels miomes uterins. En ell s’analitzen les característiques cel·lulars i moleculars que contribuïxen a la transformació de les cèl·lules mare del miometri (capa muscular de l’úter) en cèl·lules amb potencial per a iniciar estos tumors.

Els resultats assenyalen l’existència d’un subconjunt particular de cèl·lules miometrials que, a causa d’alteracions genètiques durant la diferenciació, semblen inclinar-se cap a un estat tumoral, promovent així el desenvolupament de miomes. «Estes troballes podrien obrir noves vies prometedores per al tractament eficaç d’estos tumors i evitar la seua reaparició», han informat des de l’Incliva.

Els miomes (també denominats fibromes o leiomiomes) uterins són tumors benignes que es desenvolupen en el teixit muscular llis de l’úter, anomenat miometri. Afecten aproximadament al 75% de les dones, en els qui genera problemes físics i psicològics, a més de suposar substancials costos d’atenció mèdica.

Encara que en general no són perillosos, poden causar dolor, sagnat abundant i problemes de fertilitat o embaràs. Actualment, a part de la cirurgia, hi ha poques opcions mèdiques aprovades per a tractar els tumors miometrials i la majoria d’elles només proporcionen un alleujament parcial o temporal que afecta a la salut i qualitat de vida de les pacients que ho patixen. Això es deu al fet que els mecanismes implicats en la seua aparició, evolució i recurrència seguixen sent en gran mesura desconeguts, «la qual cosa ha contribuït al lent progrés en el desenvolupament de tractaments efectius», han apuntat.

Recentment, gràcies a tecnologies avançades com la seqüenciació de l’ARN de cèl·lula única, s’ha aconseguit entendre millor com els tumors es desenvolupen i responen a tractaments. En aquest context, els investigadors han dut a terme la caracterització molecular dels miomas uterins amb alta resolució de cèl·lula única amb l’objectiu de comprendre els mecanismes cel·lulars i moleculars implicats en el seu desenvolupament.

Últimes notícies

Pau Navarro seguirà al Villarreal fins a 2031 després de renovar el seu contracte

El defensa de la Vilavella Pau Navarro ha ampliat el seu contracte amb el Villarreal CF fins a juny de 2031. El central, clau en la tercera plaça de LaLiga, suma 46 partits oficials amb el primer equip groguet.

Com s’organitzarà la seguretat per vore l’eclipsi solar del 12 d’agost a la Comunitat Valenciana

El Govern central s’ha oferit a la Generalitat per reforçar la protecció civil i la seguretat ciutadana als nou punts clau d’observació de l’eclipsi solar del 12 d’agost a la Comunitat Valenciana.

Catalá defensa davant la jutgessa que València no va rebre cap avís previ de la DANA

María José Catalá ha assegurat davant la jutgessa que València no va rebre cap avís del desbordament del barranco del Poyo i ha justificat que la ciutat no figurava com a municipi afectat en la fitxa de conca.

Catalá defensa davant la jutgessa que València no va rebre avisos previs del desbordament en la DANA

María José Catalá ha declarat com a testimoni que l’Ajuntament de València no va rebre cap avís específic sobre el desbordament del barranc del Poyo durant la DANA i ha assegurat que només va tindre constància de la gravetat quan La Torre ja estava totalment inundada.

Temperatures de fins a 42 graus posen en avís roig el litoral de València este dimecres

Aemet ha activat per a este dimecres l’avís roig al litoral de València per màximes de 42 graus al prelitoral, i manté diversos avisos taronja i grocs per calor extrema i tempestes a tota la Comunitat Valenciana.

El Valencia CF començarà la Lliga una setmana més tard per l’ajornament contra el Betis

El Valencia CF iniciarà LaLiga EA Sports 2026-27 una setmana més tard del previst per l’ajornament del partit de la primera jornada contra el Betis, que s’ha reprogramat per al 25 d’agost a Mestalla.

Compromís denuncia que el PP es doblega a Vox en el debat dels pressupostos

Carles Esteve, diputat de Compromís, acusa el PP valencià de plegar-se a Vox en el debat dels pressupostos de la Generalitat de 2026 i alerta d'una escalada contra la igualtat i els drets de part de la ciutadania.

Vox imposa la seua ‘prioritat nacional’ en vivenda i servicis socials als pressupostos de 2026

Les esmenes de Vox als pressupostos de la Generalitat per a 2026 incorporen per primera vegada el principi de ‘prioritat nacional’ en les polítiques de vivenda i servicis socials, gràcies a l’acord amb el PP en Les Corts.