17.5 C
València
Divendres, 9 gener, 2026

Incliva i Fundació Carlos Simón estudien la seqüenciació de cèl·lules per a identificar l’origen de miomes uterins

VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)

Investigadors del Grup de Medicina Reproductiva de l’Institut d’Investigació Sanitària Incliva i la Fundació Carlos Simón estan duent a terme un estudi sobre l’heterogeneïtat tumoral dels miomes uterins. En ell s’analitzen les característiques cel·lulars i moleculars que contribuïxen a la transformació de les cèl·lules mare del miometri (capa muscular de l’úter) en cèl·lules amb potencial per a iniciar estos tumors.

Els resultats assenyalen l’existència d’un subconjunt particular de cèl·lules miometrials que, a causa d’alteracions genètiques durant la diferenciació, semblen inclinar-se cap a un estat tumoral, promovent així el desenvolupament de miomes. “Estes troballes podrien obrir noves vies prometedores per al tractament eficaç d’estos tumors i evitar la seua reaparició”, han informat des de l’Incliva.

Els miomes (també denominats fibromes o leiomiomes) uterins són tumors benignes que es desenvolupen en el teixit muscular llis de l’úter, anomenat miometri. Afecten aproximadament al 75% de les dones, en els qui genera problemes físics i psicològics, a més de suposar substancials costos d’atenció mèdica.

Encara que en general no són perillosos, poden causar dolor, sagnat abundant i problemes de fertilitat o embaràs. Actualment, a part de la cirurgia, hi ha poques opcions mèdiques aprovades per a tractar els tumors miometrials i la majoria d’elles només proporcionen un alleujament parcial o temporal que afecta a la salut i qualitat de vida de les pacients que ho patixen. Això es deu al fet que els mecanismes implicats en la seua aparició, evolució i recurrència seguixen sent en gran mesura desconeguts, “la qual cosa ha contribuït al lent progrés en el desenvolupament de tractaments efectius”, han apuntat.

Recentment, gràcies a tecnologies avançades com la seqüenciació de l’ARN de cèl·lula única, s’ha aconseguit entendre millor com els tumors es desenvolupen i responen a tractaments. En aquest context, els investigadors han dut a terme la caracterització molecular dels miomas uterins amb alta resolució de cèl·lula única amb l’objectiu de comprendre els mecanismes cel·lulars i moleculars implicats en el seu desenvolupament.

Últimes notícies

Els reis visitaran el 14 de gener una exposició i un projecte de la UPV a València

Els reis viatjaran a València el dimecres 14 per a inaugurar la mostra 'La transformació de València 1866-2026' i conéixer el projecte 'Salvem els fotos UPV/Recuperar les memòries'. L'agenda fixa actes a les 12.00 en el Centre del Carmen i a les 16.15 en la Facultat de Belles Arts.

Un equip tècnic treballa per a restablir la calefacció en l’IES 25 d’Abril d’Alfafar

Dos empreses treballen des de primera hora en la reparació de la calefacció de l'IES 25 d'Abril després de les queixes per falta de temperatura i talls elèctrics. La consellera ha visitat el centre i manté equips en alerta davant noves incidències.

Marta García i Eilish McColgan, pels rècords en el 10K de València

L'espanyola i la britànica atacaran este diumenge les plusmarques de 10 km a València, en una edició amb nivell internacional, eixides escalonades i 18.000 dorsals.

La UV impulsa un projecte europeu per a entendre el dolor crònic a través de l’eix intestí-cervell

La Universitat de València lidera el projecte europeu 'PainGutPFC' per a estudiar l'eix intestí-cervell en el dolor crònic, amb estudis en humans des de gener a València. L'objectiu és traduir les troballes en teràpies personalitzades que reduïsquen fàrmacs i la càrrega emocional.

Feijóo afirma que Sánchez va influir per a no declarar l’emergència nacional en la DANA de València

Feijóo ha declarat davant la jutgessa que Carlos Mazón li va traslladar que Sánchez preferia mantindre la direcció des de València i que per això no es va declarar l'emergència nacional. Ha defés que el Govern central degué assumir la gestió i ha detallat el seu intercanvi de missatges i la seua arribada primerenca al centre d'emergències.

Pactada la composició de la Comissió Mixta per la dana; primera reunió en setmanes

Generalitat i Govern han pactat la composició i el funcionament de la Comissió Mixta per a coordinar la reconstrucció després de la dana en la Comunitat Valenciana. La primera reunió es preveu en les pròximes setmanes, amb grups de treball reduïts i una agenda proposada pels ajuntaments.

Arriben a Madrid els cinc espanyols alliberats a Veneçuela

Els cinc espanyols alliberats a Veneçuela han aterrat a Barajas procedents de Bogotà i s'han retrobat amb les seues famílies. Albares celebra la seua arribada.

El Consell ha aprovat la creació de l’Acadèmia de Ciències Veterinàries per a reforçar la investigació i l’assessorament

El Consell ha aprovat la creació de la ACVCV, una corporació pública i científica per a impulsar la investigació, la divulgació i l'assessorament en veterinària. La mesura alinea la ciència valenciana amb l'enfocament 'One Health' i entrarà en vigor després de la seua publicació en el DOGV