Un nou estudi situa el calze de València com a «l’autèntic Sant Grial»

Calze de València

Un nou estudi avança 300 anys la primera referència al calze de València | Wikipedia

Els descobriments sobre el Sant Calze de València fets pel catedràtic Gabriel Songel durant les seues investigacions dels últims sis anys, que ara s’arrepleguen en el llibre ‘Él Cáliz revelado’, fan «més versemblant» que la relíquia custodiada en la Catedral valenciana com a ‘Sant Grial’ siga l’autèntica.

 

Publicat per l’editorial Tirant lo Blanc i presentat este dilluns, el llibre plasma les investigacions del catedràtic de Disseny de la Universitat Politècnica de València (UPV) que «avancen 300 anys» la primera referència a este calze.

 

«El calze estava en Aragó en l’edat mitjana»

Songel ha detallat cada un dels seus descobriments que, al seu juí, «corroboren que el Calze estava en Aragó en l’Edat mitjana, com a mínim en el segle XI, i confirmen dades que apareixen en la tradició oral de Sant Lorenzo», cosa que fa «més versemblant que el Calze de València siga l’autèntic» de l’últim sopar de Jesús.

 

«El que està clar i ningú ha pogut rebatre fins ara és que la copa superior del Calze de València és una pedra àgata que només es cultiva en Palestina i tallada d’una forma molt especial entorn del segle primer de la nostra època», ha apuntat després de la presentació.

 

Els altres calzes han anat caient perquè «no han passat el filtre arqueològic»

Els altres calzes que reivindicaven ser l’usat per Jesucrist, «han anat caient perquè no han passat este filtre arqueològic, o eren molt posteriors o tenien una altra finalitat», ha afegit.

 

També ha explicat que la copa original es va anar adornant durant l’Edat mitjana «per a realçar el que significava» i ha posat de manifest que en el segle XI «encara no es donava el fenomen de l’ostentació de les relíquies, era una cosa íntima que pertanyia a les famílies».

 

Troballes «sorprenents»

La primera troballa «sorprenent» de Songel va ser comprovar que la composició del Calze, tal qual el coneixem actualment, seguix un patró estilístic relacionat amb les marques dels picapedrers, perquè la minúscula inscripció de 17 mil·límetres es va fer amb el mateix patró de reticles compositius.

 

Més tard, la investigació li va permetre vincular la relíquia amb la Corona d’Aragó en descobrir la coincidència de la moneda encunyada pel rei aragonés Sancho Ramírez amb l’estructura del calze, ja que les seues anses «són talment la corba de la planta del tronc de Jesé».

 

Igualment va investigar la inscripció del calze baix un prisma iconogràfic i va aprofundir sobre el fenomen de la trasliteració entre l’àrab i l’hebreu medieval. De fet, s’havia interpretat en àrab cúfic com «la resplendent» i en la imatge inversa, com a hebreu, «Yaveh Joshua» (Jesús és Déu). Això li va fer apuntar que el possible autor fora el jueu convers Pedro Alfonso, coneixedor de l’hebreu i l’àrab i amb accés al calze i als reis aragonesos.

 

Ha donat amb la referència més antiga fins al moment

En les seues investigacions va trobar, en un manuscrit que conté el reliquiari del monestir Sant Joan de la Penya, en el segle XI, la referència més antiga coneguda fins a la data del Sant Calze de València, perquè fins al moment només apareixia en documents en 1399 quan Martín l’Humà el reclama als monjos. Es tracta d’un acròstic perquè «amb les lletres que estan en els límits dels blocs de text es pot fer una lectura continuada» que menciona  ‘Calis Lapis Exilis Domini’ (calze de pedra preciosa del senyor).

 

També pots llegir…

 

Últimes notícies

El Villarreal s’afona davant el Lens i perd la final de la Como Cup

El Villarreal ha perdut 3-1 contra el Lens en la final de la Como Cup, després d’avançar-se prompte i dominar la primera part. Les expulsions i la falta d’encert han condemnat l’equip d’Iñigo Pérez en el tram final.

El Valencia tanca amb empat un amistós intens al camp del Stoke City

El Valencia ha empatat 1-1 al camp del Stoke City en un amistós exigent, amb gol de Danjuma i autogol de Monferrer. L’equip ha patit en la segona part però ha resistit l’empenta anglesa.

Les primeres tronades fortes de la vesprada deixen pedra gran a la Costera

Les primeres tronades de la vesprada han sigut breus però intenses i han deixat granís gran en municipis de la Costera, amb especial incidència a la zona del Caroig. Aemet manté l’alerta taronja per tempestes en el nord de Castelló i el sud de la província de València.

Una xiqueta de 13 anys mor en un accident a l’AP-7 en Benicàssim i provoca 6 km de cua

Una xiqueta de 13 anys ha mort en un accident entre un camió i una autocaravana a l’AP-7 a Benicàssim, que ha generat sis quilòmetres de retencions en direcció Barcelona. Altres dos ocupants han sigut traslladats a l’Hospital General de Castelló amb politraumatismes.

El juliol deixa 234 morts atribuïbles a la calor en la Comunitat Valenciana

El sistema MoMo ha estimat 2.036 morts atribuïbles a les altes temperatures en Espanya durant juliol, 234 d’elles en la Comunitat Valenciana. La quarta onada de calor ha sigut especialment letal, encara que les temperatures han començat a baixar.

Remuntada del Levante davant l’Albacete en el primer amistós sense Carlos Espí

El Levante ha capgirat un 0-1 inicial i ha vençut l’Albacete per 2-1 en el primer amistós després de la marxa de Carlos Espí, amb gols de Roger Brugué i Etta Eyong a Buñol.

Villa Amparo, l’antiga casa de Machado a Rocafort, iniciarà la seua renaixença cultural en un mes

La Generalitat iniciarà en un mes la rehabilitació integral de Villa Amparo, a Rocafort, antiga residència d’Antonio Machado, per a convertir-la en un espai cultural i museístic obert al públic.

Quatre detinguts per onze robatoris amb butró en empreses valencianes i de Conca

La Guàrdia Civil ha detingut quatre hòmens d’entre 23 i 39 anys, tots ells de nacionalitat romanesa, per onze robatoris amb butró en naus industrials de municipis de la Comunitat Valenciana i de la província de Conca.
FILMOTECA D'ESTIU