La Diputació se suma a la petició de nul·litat dels sumaris contra Miguel Hernández, amb el rebuig de Vox

ALACANT, 3 (EUROPA PRESS)

El ple de la Diputació d’Alacant ha aprovat hui dijous una moció conjunta signada per Partit Popular (PP), PSOE i Compromís en suport a l’anul·lació dels sumaris judicials que van condemnar a mort i posteriorment a 30 anys de presó durant el franquisme al poeta oriolà Miguel Hernández.

En concret, ha tirat endavant en la sessió plenària ordinària d’octubre, celebrada este dijous, amb 28 vots a favor del PP i PSOE –el diputat i portaveu de Compromís, Ximo Perles, no ha pogut assistir al ple per motius personals– i l’únic vot en contra de la diputada i portaveu de Vox, Gema Alemany.

Amb esta proposta, la institució provincial se suma a la petició de la família perquè el Govern d’Espanya declare nuls els processos judicials i realitze una declaració de «reconeixement i reparació personal» a favor del poeta «per a assegurar que la seua memòria quede redimida de les falses i injustes acusacions que ho van perseguir fins a la mort».

Este mateix dimarts, el ple del Consell va aprovar una declaració institucional en el mateix camí. Per la seua banda, a Oriola, PP i Vox –que formen l’equip de govern local– van rebutjar la proposta del PSOE en el ple per a unir-se a la reclamació de la família i recolzar aquest anul·lació de sumaris judicials.

El diputat de Cultura, Juan de Dios Navarro (PP), ha assenyalat en la seua intervenció que «Miguel Hernández va ser un home valent que va defensar la llibertat, la justícia i la veritat i que va ser condemnat de manera injusta per pensar diferent a la resta», per la qual cosa ha defensat «la necessitat d’impulsar la reparació de la seua figura».

«Reparant la identitat del nostre poeta més universal, reparem també la identitat de la província d’Alacant», ha recalcat Navarro, qui ha recordat que tant l’aeroport de la província com una de les seues universitats públiques porten el nom de l’insigne escriptor, que va morir a la presó el 1942. «Entre tots hem pogut arribar a un consens. És la senda que hem de prendre i el millor homenatge que podem fer al nostre insigne poeta», ha apuntat.

Últimes notícies

Roben de matinada el valuós Tresor de Villena del museu Muvi

El Tresor de Villena, un dels conjunts d’orfebreria de l’edat de Bronze més importants d’Europa, ha sigut robat esta matinada del museu Muvi de Villena. La Guàrdia Civil i la Policia Judicial han obert una investigació després que l’alarma sonara a les 5.16 hores.

Avís groc per calor al litoral de València amb màximes de fins a 36 graus

Aemet ha activat per a este dijous l’avís groc per altes temperatures a tot el litoral de la província de València, on es poden aplegar als 36 graus per l’efecte del vent de ponent.

Crida per a trobar familiars de represaliats soterrats a Bétera i Sant Pere de Ribes

La Diputació de València demana col·laboració ciutadana per localitzar familiars d’onze víctimes de la Guerra Civil soterrades a Bétera i Sant Pere de Ribes i poder així identificar-ne els restes.

Els rodatges deixen més de 4.000 pernoctacions en hotels d’Alacant en mig any

Els rodatges de pel·lícules, sèries, documentals i anuncis han generat 4.107 pernoctacions en hotels de quatre i cinc estrelles d’Alacant entre gener i juny de 2026, impulsats per grans produccions internacionals com ‘Enredados’ i ‘People of the book’. Alicante Film Office veu perspectives “prometedores” per al que resta d’any i destaca també l’impacte en promoció turística i formació de talent local.

L’aigua de Gàtova torna a ser apta per a beure després de l’incendi de Sogorb

El Centre de Salut Pública de València ha confirmat que l’aigua de l’aixeta de Gàtova torna a ser apta per al consum, després de diversos dies de restriccions arran de l’incendi forestal de Sogorb.

Quatre mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Pina de Montalgrao

Quatre mitjans aeris i diversos efectius terrestres treballen este dimecres en l’extinció d’un incendi forestal declarat a Pina de Montalgrao, a la província de Castelló, segons el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat.

L’altra volta a les aules a València, o per què hi ha professionals que comencen setembre amb un MBA

Descobreix com els MBA estan transformant professionals experimentats a València en aquest inici de curs escolar.

Detinguts tres jóvens de 20 anys per una agressió sexual a una xica en una vivenda de Gandia

La Policia Nacional ha detingut tres jóvens de 20 anys després d’una agressió sexual a una xica, presumptament menor, en una vivenda de Gandia. Un d’ells està investigat com a autor material i els altres dos per omissió del deure de socors.