20.7 C
València
Dissabte, 6 desembre, 2025

La Fe incorpora en les colonoscòpies dispositius d’intel·ligència artificial per a optimitzar la precisió a l’hora de detectar lesions

La unitat d’Endoscòpia Digestiva de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València ha incorporat la intel·ligència artificial per a optimitzar la detecció precoç de càncer colorectal i altres lesions en el còlon.

L’equip que lidera Vicente Pons Beltrán fa un any que treballa amb mòduls d’endoscòpia intel·ligent que han incrementat la precisió en la detecció de possibles lesions. Diversos estudis sobre esta tecnologia mostren que l’augment de la detecció de lesions pot ser de fins al 40% en el cas d’endoscopistas menys experts.

Durant les colonoscòpies, estos equipaments d’intel·ligència artificial donen suport al gastroenteròleg/a, amb independència de l’experiència que este acumule, perquè detecten de manera automàtica i en temps real pòlips colorectals de qualsevol grandària i forma. A més, un dels sistemes pot ajudar a predir de quin tipus de lesió es tracta.

“Servixen, com un segon observador, com un sistema de confirmació diagnòstica per als i les professionals més experimentats, la qual cosa és reconfortant. D’altra banda, són un mecanisme de suport per a endoscopistas amb menys hores d’entrenament”, ha explicat el cap de secció de la Unitat d’Endoscòpia Digestiva de La Fe.

Més de 100 colonoscòpies

Durant el primer any, el sistema d’intel·ligència artificial enfocat a la caracterització s’ha usat en més de 100 colonoscòpies, amb un balanç positiu, ja que ha permés augmentar la seguretat diagnòstica especialment en lesions molt xicotetes.

Ara bé, Vicente Pons ha afegit que és important “continuar ampliant les bases d’imatges que s’empren per a entrenar als dispositius i, d’esta manera, perfeccionar al màxim el reconeixement de lesions, especialment les de menor grandària, i la seua classificació”.

En este sentit, els equipaments incorporats en La Fe utilitzen algorismes d’aprenentatge autònom que les mateixes companyies que els han desenvolupats s’encarreguen d’entrenar. Aqueixa millora contínua permet afinar cada vegada més a l’hora d’alertar a l’endoscopista en temps real quan es visualitza en pantalla una sospita de lesió de còlon.

“La intel·ligència artificial és una eina clau en la transformació del sector salut, per això, en La Fe apostem per ella tant en investigació com en la pràctica clínica. Bé empleada, beneficia no sols als i les professionals sanitaris i pacients, sinó també al mateix sistema sanitari perquè contribuïx en l’optimització de processos i recursos”, segons el gerent del departament de salut València La Fe, José Luis Poveda.

Últimes notícies

Pugen les temperatures i s’esperen ratxes fortes a l’interior de València i Alacant

El dissabte comença el dia amb nuvolositat que tendirà a menys a la vesprada i un ascens tèrmic generalitzat. El diumenge quedarà més estable, amb boires a l'interior de València.

Presó provisional per al detingut per matar a colps al seu company de pis a València

Un jutge ha decretat presó provisional, comunicada i sense fiança, per a l'home detingut per la mort a colps del seu company de pis a València. El cas queda a la disposició del Jutjat d'Instrucció 17.

Reivindiquem el trellat

El valencià és un reflex del nostre ser. Una llengua que, al llarg dels segles, ha sigut sinònim d'afecte i que no ens ha dividit mai, ben al contrari, ens ha unit de manera admirable.

Thompson guia un gran València Basket per a assaltar el OAKA (79-89)

València Basket va remuntar a Atenes i va véncer 79-89 al Panathinaikos amb un Darius Thompson excel·lent. El triomf li consolida en la zona de play off de l'Eurolliga.

Thompson lidera l’assalt del València al OAKA: 79-89

El València Basket va remuntar a Atenes amb una segona part excel·lent i es va imposar 79-89 al Panathinaikos, guiat per Darius Thompson i l'encert exterior. El triomf, nové del curs, li consolida en la zona de play off de l'Eurolliga.

Bernabé reivindica la Constitució com un contracte que exigix responsabilitat i lleialtat

En l'acte pel Dia de la Constitució a València, Pilar Bernabé ha defés la Carta Magna com un contracte que exigix responsabilitat i lleialtat i ha apel·lat a cuidar la democràcia cada dia.

Pilar Bernabé admet fallades del PSOE en atendre les denunciants de Paco Salazar

La secretària d'Igualtat del PSOE reconeix que el partit no va estar a l'altura amb les dones que van denunciar a Paco Salazar i anuncia una revisió del protocol.

Bernabé titlla d’intolerable que Mazón seguisca com a diputat després dels seus missatges amb Pradas en la DANA

La delegada del Govern critica que el expresident mantinga l'escó i l'aforament després de divulgar-se els xats del dia de la DANA amb Salomé Pradas. Assenyala al PP per protegir-lo.