La Fe incorpora en les colonoscòpies dispositius d’intel·ligència artificial per a optimitzar la precisió a l’hora de detectar lesions

La unitat d’Endoscòpia Digestiva de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València ha incorporat la intel·ligència artificial per a optimitzar la detecció precoç de càncer colorectal i altres lesions en el còlon.

L’equip que lidera Vicente Pons Beltrán fa un any que treballa amb mòduls d’endoscòpia intel·ligent que han incrementat la precisió en la detecció de possibles lesions. Diversos estudis sobre esta tecnologia mostren que l’augment de la detecció de lesions pot ser de fins al 40% en el cas d’endoscopistas menys experts.

Durant les colonoscòpies, estos equipaments d’intel·ligència artificial donen suport al gastroenteròleg/a, amb independència de l’experiència que este acumule, perquè detecten de manera automàtica i en temps real pòlips colorectals de qualsevol grandària i forma. A més, un dels sistemes pot ajudar a predir de quin tipus de lesió es tracta.

«Servixen, com un segon observador, com un sistema de confirmació diagnòstica per als i les professionals més experimentats, la qual cosa és reconfortant. D’altra banda, són un mecanisme de suport per a endoscopistas amb menys hores d’entrenament», ha explicat el cap de secció de la Unitat d’Endoscòpia Digestiva de La Fe.

Més de 100 colonoscòpies

Durant el primer any, el sistema d’intel·ligència artificial enfocat a la caracterització s’ha usat en més de 100 colonoscòpies, amb un balanç positiu, ja que ha permés augmentar la seguretat diagnòstica especialment en lesions molt xicotetes.

Ara bé, Vicente Pons ha afegit que és important «continuar ampliant les bases d’imatges que s’empren per a entrenar als dispositius i, d’esta manera, perfeccionar al màxim el reconeixement de lesions, especialment les de menor grandària, i la seua classificació».

En este sentit, els equipaments incorporats en La Fe utilitzen algorismes d’aprenentatge autònom que les mateixes companyies que els han desenvolupats s’encarreguen d’entrenar. Aqueixa millora contínua permet afinar cada vegada més a l’hora d’alertar a l’endoscopista en temps real quan es visualitza en pantalla una sospita de lesió de còlon.

«La intel·ligència artificial és una eina clau en la transformació del sector salut, per això, en La Fe apostem per ella tant en investigació com en la pràctica clínica. Bé empleada, beneficia no sols als i les professionals sanitaris i pacients, sinó també al mateix sistema sanitari perquè contribuïx en l’optimització de processos i recursos», segons el gerent del departament de salut València La Fe, José Luis Poveda.

Últimes notícies

Troben el cadàver d’un home a Gátova sense relació amb l’incendi ni el desallotjament

S’ha localitzat el cos sense vida d’un home a Gátova, on este diumenge tornen prop d’un miler de veïns desallotjats per l’incendi de Segorbe. La Policia descarta que la mort tinga cap vincle amb el foc o amb l’operatiu de desallotjament.

Osasuna debuta en Lliga davant un Llevant que vol canviar la dinàmica

Osasuna inaugura la seua temporada en Lliga este dilluns a El Sadar davant un Llevant que necessita millorar la imatge oferida en el debut davant l’Espanyol.

Aemet activa més avisos per fortes pluges i tronades a Castelló i València

Aemet ha ampliat per a este diumenge l’avís groc per fortes pluges i tronades al sud de Castelló i al litoral de València, que se sumen a l’interior nord valencià.

Els veïns de Gátova tornen a casa però hauran de quedar-se confinats

Els veïns de Gátova desallotjats per l’incendi de Segorbe poden tornar a les seues vivendes, però han de mantindre’s confinats i consumir només aigua embotellada. El foc de la Serra Calderona ha quedat estabilitzat després d’haver cremat 631,82 hectàrees.

El Rototom tanca a Benicàssim amb 169.000 assistents de quasi 100 països

El Rototom Sunsplash de Benicàssim ha tancat la seua 31a edició amb 169.000 assistents de quasi 100 països i una forta aposta social i mediambiental. El festival ha anunciat que tornarà a Benicàssim en agost de 2027.

Guido Rodríguez reclama ambició i unió després dels primers pitos a Mestalla

Guido Rodríguez, migcampista del València i nou capità, demana unió i ambició entre club, plantilla i afició després de l’empat sense gols davant el Celta a Mestalla, que ha deixat els primers pitos de la grada.

Aemet activa l’avís groc per fortes tronades en l’interior nord de València esta vesprada

Aemet ha activat per a esta vesprada l’avís groc per pluges i tronades amb granís i ratxes de vent molt fortes en l’interior nord de València, mentre es mantenen avisos per precipitacions intenses a trams del litoral de Castelló i València.

Buñol prepara una Tomatina més inclusiva amb un nou pla d’accessibilitat

Buñol ultima els preparatius de la 79a Tomatina, que es viurà dimecres amb aforament complet i un nou pla '+ ACCESSIBLE' per a garantir l’acompanyament i la participació de persones amb discapacitat.