La Fe incorpora en les colonoscòpies dispositius d’intel·ligència artificial per a optimitzar la precisió a l’hora de detectar lesions

La unitat d’Endoscòpia Digestiva de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València ha incorporat la intel·ligència artificial per a optimitzar la detecció precoç de càncer colorectal i altres lesions en el còlon.

L’equip que lidera Vicente Pons Beltrán fa un any que treballa amb mòduls d’endoscòpia intel·ligent que han incrementat la precisió en la detecció de possibles lesions. Diversos estudis sobre esta tecnologia mostren que l’augment de la detecció de lesions pot ser de fins al 40% en el cas d’endoscopistas menys experts.

Durant les colonoscòpies, estos equipaments d’intel·ligència artificial donen suport al gastroenteròleg/a, amb independència de l’experiència que este acumule, perquè detecten de manera automàtica i en temps real pòlips colorectals de qualsevol grandària i forma. A més, un dels sistemes pot ajudar a predir de quin tipus de lesió es tracta.

«Servixen, com un segon observador, com un sistema de confirmació diagnòstica per als i les professionals més experimentats, la qual cosa és reconfortant. D’altra banda, són un mecanisme de suport per a endoscopistas amb menys hores d’entrenament», ha explicat el cap de secció de la Unitat d’Endoscòpia Digestiva de La Fe.

Més de 100 colonoscòpies

Durant el primer any, el sistema d’intel·ligència artificial enfocat a la caracterització s’ha usat en més de 100 colonoscòpies, amb un balanç positiu, ja que ha permés augmentar la seguretat diagnòstica especialment en lesions molt xicotetes.

Ara bé, Vicente Pons ha afegit que és important «continuar ampliant les bases d’imatges que s’empren per a entrenar als dispositius i, d’esta manera, perfeccionar al màxim el reconeixement de lesions, especialment les de menor grandària, i la seua classificació».

En este sentit, els equipaments incorporats en La Fe utilitzen algorismes d’aprenentatge autònom que les mateixes companyies que els han desenvolupats s’encarreguen d’entrenar. Aqueixa millora contínua permet afinar cada vegada més a l’hora d’alertar a l’endoscopista en temps real quan es visualitza en pantalla una sospita de lesió de còlon.

«La intel·ligència artificial és una eina clau en la transformació del sector salut, per això, en La Fe apostem per ella tant en investigació com en la pràctica clínica. Bé empleada, beneficia no sols als i les professionals sanitaris i pacients, sinó també al mateix sistema sanitari perquè contribuïx en l’optimització de processos i recursos», segons el gerent del departament de salut València La Fe, José Luis Poveda.

Últimes notícies

El PSPV tanca files amb Vicent Mascarell davant el juí oral per presumptes calúmnies al PP

El PSPV-PSOE ha reafirmat el seu suport total a Vicent Mascarell i ha criticat l’obertura de juí oral per un presumpte delicte de calúmnies al PP arran d’un vídeo on atribuïa al partit un acte vandàlic contra la seu socialista de València.

La tercera ona de calor dispara els 41,8 °C a Beneixama i la tempesta deixa ratxes de 80 km/h

L’inici de la tercera ona de calor ha deixat fins a 41,8 graus a Beneixama i una tempesta molt intensa ha registrat ratxes de vent de més de 80 km/h en municipis de les comarques valencianes.

Els embassaments del Xúquer baixen al 60,8 % i els del Segura al 56,4 % en plena onada de calor

La reserva hidrica continua el descens estival: el Xuquer es troba al 60,8 % i el Segura al 56,4 %, encara per damunt de fa un any i de la mitjana de la darrera decada.

El Levante incorpora de nou Manu Sánchez cedit pel Celta per a la temporada 2026-27

El Celta ha tancat amb el Levante UD la cessió amb opció de compra del lateral Manu Sánchez per a la temporada 2026-27, en el que serà el seu segon any al Ciutat de Valencia.

Tres dones assassinades en 24 hores en possibles crims masclistes a Màlaga, Toledo i Alacant

La portaveu del Govern ha condemnat els tres presumptes assassinats masclistes registrats en 24 hores a Màlaga, Toledo i Almoradí (Alacant), que podrien elevar a 33 les víctimes mortals d'enguany. La Guàrdia Civil investiga els casos mentres es recorden els servicis d'atenció 24 hores a víctimes de violència masclista.

El nou complex administratiu de Jesús concentrarà servicis provincials a partir de 2029

La Diputació de València invertirà 22,75 milions d’euros en un nou complex administratiu al barri de Patraix que centralitzarà des de 2029 bona part dels servicis provincials. El projecte combinarà tres edificis nous amb immobles històrics i inclourà mesures de sostenibilitat i d’eficiència en la gestió.

La jutgessa de la DANA exigix saber qui va redactar l’informe 4 d’Emergències

La jutgessa que investiga la DANA ha ordenat a l’AVSRE identificar el tècnic que va elaborar l’informe número 4 del 29 d’octubre de 2024 i aclarir quan es va remetre a la llista de difusió oficial, davant les discrepàncies entre dos versions del mateix document.

Encauen 14 persones per presumptes sobrecostos en obres de casernes de la Guàrdia Civil a la Comunitat

Un jutjat de València ha encausat 14 persones, entre elles un tinent coronel de la Guàrdia Civil, per presumptes sobrecostos i una suposada xarxa de corrupció en obres de casernes entre 2018 i 2022.