La Fe incorpora en les colonoscòpies dispositius d’intel·ligència artificial per a optimitzar la precisió a l’hora de detectar lesions

La unitat d’Endoscòpia Digestiva de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València ha incorporat la intel·ligència artificial per a optimitzar la detecció precoç de càncer colorectal i altres lesions en el còlon.

L’equip que lidera Vicente Pons Beltrán fa un any que treballa amb mòduls d’endoscòpia intel·ligent que han incrementat la precisió en la detecció de possibles lesions. Diversos estudis sobre esta tecnologia mostren que l’augment de la detecció de lesions pot ser de fins al 40% en el cas d’endoscopistas menys experts.

Durant les colonoscòpies, estos equipaments d’intel·ligència artificial donen suport al gastroenteròleg/a, amb independència de l’experiència que este acumule, perquè detecten de manera automàtica i en temps real pòlips colorectals de qualsevol grandària i forma. A més, un dels sistemes pot ajudar a predir de quin tipus de lesió es tracta.

“Servixen, com un segon observador, com un sistema de confirmació diagnòstica per als i les professionals més experimentats, la qual cosa és reconfortant. D’altra banda, són un mecanisme de suport per a endoscopistas amb menys hores d’entrenament”, ha explicat el cap de secció de la Unitat d’Endoscòpia Digestiva de La Fe.

Més de 100 colonoscòpies

Durant el primer any, el sistema d’intel·ligència artificial enfocat a la caracterització s’ha usat en més de 100 colonoscòpies, amb un balanç positiu, ja que ha permés augmentar la seguretat diagnòstica especialment en lesions molt xicotetes.

Ara bé, Vicente Pons ha afegit que és important “continuar ampliant les bases d’imatges que s’empren per a entrenar als dispositius i, d’esta manera, perfeccionar al màxim el reconeixement de lesions, especialment les de menor grandària, i la seua classificació”.

En este sentit, els equipaments incorporats en La Fe utilitzen algorismes d’aprenentatge autònom que les mateixes companyies que els han desenvolupats s’encarreguen d’entrenar. Aqueixa millora contínua permet afinar cada vegada més a l’hora d’alertar a l’endoscopista en temps real quan es visualitza en pantalla una sospita de lesió de còlon.

“La intel·ligència artificial és una eina clau en la transformació del sector salut, per això, en La Fe apostem per ella tant en investigació com en la pràctica clínica. Bé empleada, beneficia no sols als i les professionals sanitaris i pacients, sinó també al mateix sistema sanitari perquè contribuïx en l’optimització de processos i recursos”, segons el gerent del departament de salut València La Fe, José Luis Poveda.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El València Basket s’imposa al Granada gràcies al ritme i al domini del rebot

El València Basket derrota amb claredat al Coviran Granada (107-91) recolzat en un alt ritme de joc i un domini aclaparador del rebot, que li permet tallar la seua ratxa de tres derrotes.

Una menor resulta ferida a Oropesa en accidentar-se amb un patinet que aconseguia 85 km/h

Una menor va resultar ferida i va ser traslladada a l'hospital després de patir un accident amb un patinet elèctric modificat que arribava als 85 km/h a Orpesa.

Torrevieja es reunix en silenci després de l’assassinat d’una xiqueta de 3 anys presumptament a les mans del seu pare

Torrevieja ha guardat un minut de silenci per l'assassinat d'una xiqueta de 3 anys presumptament a les mans del seu pare, que després es va suïcidar, en un municipi encara commocionat i en dol oficial.

Torrevieja es bolca en un minut de silenci per l’assassinat d’una xiqueta de 3 anys

Torrevieja ha celebrat un minut de silenci i viu el primer dels dies de dol oficial per l'assassinat d'una xiqueta de 3 anys presumptament a les mans del seu pare, que després es va suïcidar.

Carlos Espí firma un mes històric amb el Llevant amb 6 gols en 4 partits

Carlos Espí, renovat fins a 2028, encadena 6 gols en 4 partits amb el Llevant, un registre històric per al club que li porta a viure un dels millors mesos de la seua vida.

L’Elx trenca una ratxa de 66 partits sense remuntar en Primera davant el Mallorca

L'Elx es va imposar al Mallorca per 2-1 després de donar-li la volta al marcador i va posar fi a una sèrie de 66 partits en Primera Divisió sense aconseguir una remuntada.

Corberán iguala els 69 punts de Baralla en els seus primers 50 partits de Lliga amb el València

Carlos Corberán aconseguix els 50 partits de Lliga amb el València amb 69 punts, el mateix balanç que va firmar Rubén Baraja en el seu primer mig centenar de partits al capdavant de l'equip.

Domingo amb sol i ascens de les màximes en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana viurà un diumenge majoritàriament buidat, amb màximes en clar ascens i vent que es reforçarà en el nord de Castelló a última hora, abans d'un dilluns més variable.