La Fe incorpora en les colonoscòpies dispositius d’intel·ligència artificial per a optimitzar la precisió a l’hora de detectar lesions

La unitat d’Endoscòpia Digestiva de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València ha incorporat la intel·ligència artificial per a optimitzar la detecció precoç de càncer colorectal i altres lesions en el còlon.

L’equip que lidera Vicente Pons Beltrán fa un any que treballa amb mòduls d’endoscòpia intel·ligent que han incrementat la precisió en la detecció de possibles lesions. Diversos estudis sobre esta tecnologia mostren que l’augment de la detecció de lesions pot ser de fins al 40% en el cas d’endoscopistas menys experts.

Durant les colonoscòpies, estos equipaments d’intel·ligència artificial donen suport al gastroenteròleg/a, amb independència de l’experiència que este acumule, perquè detecten de manera automàtica i en temps real pòlips colorectals de qualsevol grandària i forma. A més, un dels sistemes pot ajudar a predir de quin tipus de lesió es tracta.

“Servixen, com un segon observador, com un sistema de confirmació diagnòstica per als i les professionals més experimentats, la qual cosa és reconfortant. D’altra banda, són un mecanisme de suport per a endoscopistas amb menys hores d’entrenament”, ha explicat el cap de secció de la Unitat d’Endoscòpia Digestiva de La Fe.

Més de 100 colonoscòpies

Durant el primer any, el sistema d’intel·ligència artificial enfocat a la caracterització s’ha usat en més de 100 colonoscòpies, amb un balanç positiu, ja que ha permés augmentar la seguretat diagnòstica especialment en lesions molt xicotetes.

Ara bé, Vicente Pons ha afegit que és important “continuar ampliant les bases d’imatges que s’empren per a entrenar als dispositius i, d’esta manera, perfeccionar al màxim el reconeixement de lesions, especialment les de menor grandària, i la seua classificació”.

En este sentit, els equipaments incorporats en La Fe utilitzen algorismes d’aprenentatge autònom que les mateixes companyies que els han desenvolupats s’encarreguen d’entrenar. Aqueixa millora contínua permet afinar cada vegada més a l’hora d’alertar a l’endoscopista en temps real quan es visualitza en pantalla una sospita de lesió de còlon.

“La intel·ligència artificial és una eina clau en la transformació del sector salut, per això, en La Fe apostem per ella tant en investigació com en la pràctica clínica. Bé empleada, beneficia no sols als i les professionals sanitaris i pacients, sinó també al mateix sistema sanitari perquè contribuïx en l’optimització de processos i recursos”, segons el gerent del departament de salut València La Fe, José Luis Poveda.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El SanSan de Benicàssim reordena el cartell per a recuperar els concerts suspesos pel vent

El festival SanSan de Benicàssim reprograma per a este divendres partix dels concerts suspesos en la primera jornada per l'alerta groga per fortes ratxes de vent, avançant l'obertura de portes per a encaixar el nou horari.

L’Alcora vibra amb més de mil tambors en una Rompida de l’Hora inoblidable

Més de mil tambors i bombos han trencat el silenci en la plaça d'Espanya de l'Alcora en una Rompida de l'Hora marcada per l'emoció i l'homenatge a Melchor Paús Gozalbo.

Rescatat el conductor d’un patinet elèctric atrapat sota un cotxe a Torrent

Un jove de 28 anys que circulava en patinet elèctric ha quedat atrapat sota un turisme després d'una col·lisió en una rotonda de Torrent i ha hagut de ser rescatat pels bombers abans de ser traslladat a l'hospital.

Europa i la permanència es juguen a Anoeta

Reial Societat i Llevant s'enfronten a Anoeta en un partit decisiu: els donostiarres busquen consolidar la seua plaça europea i els granotas escapar del descens.

La Línia Dona 24 hores atén 84.688 crides en 2025 després de créixer un 18%

La Línia Dona 24 hores de la Generalitat va augmentar un 17,62% la seua activitat en 2025, amb 84.688 trucades ateses i un fort repunt dels casos relacionats amb violències sexuals.

La Setmana Santa Marinera de València honra als seus difunts amb una oració a la platja

La Setmana Santa Marinera de València celebra la tradicional oració a la platja per confrares i mariners morts, abans de les grans processons de Divendres Sant i Diumenge de Pasqua.

Dones i menors de 25 anys concentren l’ús de Metrovalencia, segons l’últim índex de satisfacció

L'ultime indexe de satisfaccion de Metrovalencia revela que les dones i els menors de 25 anys són els principals usuaris del metre i tranvia, amb alta presència d'estudiants i un perfil socioeconomico majoritari mitjà.

Troben a un matrimoni mort en el bany de la seua casa a València per una fuita de gas

Un matrimoni d'origen xinés ha sigut trobat sense vida a la dutxa de la seua vivenda a València. La principal hipòtesi apunta a un accident domèstic per mala combustió de la caldera de gas del bany.