La gestió de la DANA, possibles ‘errors’ i la reconstrucció, claus de la compareixença de Mazón en Corts

El president acudix al parlament amb la incògnita de quan farà l'»adequació» de l’estructura del Consell a la realitat postDANA

VALÈNCIA, 13 (EUROPA PRESS)

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, compareixerà este dijous 14 de novembre al ple de Les Corts Valencianes per a informar de la gestió del Consell davant de l’emergència provocada per la DANA a la província de Valencia, que ha deixat fins al moment 215 víctimes mortals. En la seua intervenció, quan es complixen 17 dies de la catàstrofe, abordarà «tot l’ocorregut» el passat 29 d’octubre i exposarà com va actuar el seu govern amb la informació que disposava en este moment, segons ha anunciat al llarg d’esta setmana.

A més, la vista està posada en l’explicació dels motius de l’enviament de l’alerta massiva als telèfons mòbils de la població passades les 20.00 hores d’aquell dia, quan l’aigua ja havia inundat les zones afectades, així com la informació de la qual disposava el Consell per part d’organismes com la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHJ) o l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet); en l’anàlisi de possibles «errors» en la gestió de l’emergència i en l’escenari de reconstrucció que arriba ara.

Mazón ha assegurat que este dijous serà el punt de partida per a «començar a parlar de política», però no s’ha concretat el moment en el que parle d’una possible remodelació del seu executiu, una crisi de govern que ha anat lliscant durant els últims dies, per a afrontar les «noves circumstàncies i reptes» després de la catàstrofe de la DANA. «Estem treballant per a adequar tota l’estructura del Consell a les labors de reconstrucció» és el que ha vingut assenyalant el president.

En esta línia, tant Mazón com la vicepresidenta Susana Camarero han emplaçat en els últims dies a esta compareixença per a donar les pertinents explicacions sobre la gestió de la DANA. «Es va a detallar tot l’ocorregut el dia 29, cada hora, cada missatge, cada telefonada, cada informació rebuda i, per tant, com es va actuar a partir d’ací», va avançar Camarero este dimarts. «És important explicar què va ocórrer el dia 29, però també informar sobre com es va a remodelar l’estructura del Consell» de cara a afrontar la «nova realitat» després de la DANA, va afegir.

Dies abans, la vicepresidenta havia descartat dimissions «en este moment» en el si del Govern valencià, que està ara centrat i «bolcat» en la «recuperació» i a donar resposta i ajudes als municipis i persones afectades.

Per la seua banda, el síndic del PP a Les Corts, Juanfran Pérez Llorca, va avançar que Mazón té intenció de remodelar «prompte» el seu govern: «M’ha comunicat que es donen noves circumstàncies, apareixen nous reptes i cal pensar en un altre tipus de Consell».

L’OPOSICIÓ DEMANARÀ RESPONSABILITATS POLÍTIQUES

Des de l’oposició, el PSPV i Compromís centraran les seues intervencions a exigir responsabilitats polítiques a Mazón i el seu govern per la gestió de l’emergència, mentre que Vox, a més de criticar la «incompetència» del Consell, també posarà el focus en l’actuació del Govern d’Espanya, al que acusa d’haver tingut una «conducta criminal» en esta catàstrofe.

D’un costat, els socialistes subratllen que la compareixença de Mazón ha de servir perquè «assumisca la seua responsabilitat» i explique als valencians «què era més important que estar en l’emergència». No obstant això, matisen que no pretenen «un ple de crispació, sinó d’unitat, que és el que necessiten ara les víctimes, les seues famílies i els municipis afectats». Però, puntualitzen, esta unitat «no serà un xec en blanc» per al president de la Generalitat.

Mentre, Compromís augura que Mazón oferirà «excuses de mal pagador» en la seua compareixença però demana «no desviar el focus» de quin va ser la seua responsabilitat el passat 29 d’octubre. «El relat es reduïx a dues preguntes: on estava el president dels valencians el dia de la catàstrofe més gran que hem patit i per què l’alarma es va enviar a les huit de la vesprada i no dos o tres o quatre hores abans», han sostingut des de la coalició.

Per la seua banda, Vox considera que Mazón «ha de donar moltes explicacions, reconèixer molts errors i assumir totes les responsabilitats per la incompetència» del Consell i li exigirà que «rectifique 180 graus» la seua gestió «incompetent i nefasta». Al marge d’això, també denunciarà la «conducta criminal» del Govern d’Espanya i de Pedro Sánchez, al que acusa d’haver «traït i abandonat als valencians quan més necessitàvem la seua ajuda».

No obstant això, des del PP asseguren que este dijous a Les Corts és «moment de parlar de recuperació, amb plans concrets, amb l’ajuda de tots, també amb la de l’Estat», i creuen que en catàstrofes d’estes dimensions «ja no pot haver-hi color polític», per la qual cosa apel·len a «deixar les diferències a un costat per a ajudar als afectats i tirar endavant».

A més, davant de les crítiques a Mazón, defensen que el president valencià és «el primer dirigent polític al comandament d’una administració que va a comparèixer després de la DANA», al contrari que el president del Govern. «No consta que Sánchez ho vaja a fer ni ho haja sol·licitat. Mazón acudirà a Les Corts per a adonar del treball realitzat, desmentir bulos i parlar de futur», sostenen.

Últimes notícies

STEPV, CCOO i UGT mantenen el pols i rebutgen la nova oferta d’Educació sobre ràtios i sous

STEPV, CCOO i UGT rebutgen la nova proposta de la Conselleria d'Educació per a desconvocar la vaga indefinida del professorat i la sotmetran a consulta entre els docents.

Detingut a València un home per agressió sexual a una menor a l’eixida del col·legi

La Policia Local de València ha detingut a un home de 38 anys acusat d'una presumpta agressió sexual a una menor de 16 anys a l'eixida del seu centre escolar, on va ser retingut fins a l'arribada dels agents.

PP i Vox imposen el tancament de la comissió de la dana en Les Corts amb el seu únic vot

PP i Vox aproven en solitari el dictamen de la comissió de la dana de 2024 en Les Corts, malgrat el rebuig de l'oposició, que denuncia un tancament en fals i un relat fal·laç dels fets.

Pérez Llorca garantix que els compromisos educatius es veuran en els pròxims pressupostos

Juanfran Pérez Llorca afirma que els compromisos aconseguits amb el sector educatiu s'incorporaran als pròxims pressupostos de la Generalitat, amb més fons per a infraestructures, climatització de centres i pujada salarial docent.

Més de 4.600 agents reforçaran la seguretat en les Fogueres d’Alacant 2026

Més de 4.600 agents de diferents cossos integren el dispositiu de seguretat per a les Fogueres d'Alacant 2026, amb controls reforçats en punts clau i mesures específiques de prevenció.

Educació demana servicis mínims del 100% en els tribunals de la PAU per a garantir els exàmens

La Conselleria d'Educació sol·licita a Treball servicis mínims del 100% per al professorat dels tribunals de la PAU amb la finalitat d'assegurar les proves i protegir el dret a l'educació de l'alumnat valencià.

Pérez Llorca admet preocupació i fastig pels nous escàndols de corrupció que afecten el PSOE

Juanfran Pérez Llorca reconeix que seguix amb preocupació i fastig els registres de l'UCO en la seu del PSOE pel cas Leire i demana deixar treballar a la justícia abans de traure conclusions.

Pérez Llorca mostra preocupació pels registres de l’UCO en la seu del PSOE pel cas Leire

Juanfran Pérez Llorca expressa la seua preocupacion i cansament davant els registres de l'UCO en la seu del PSOE pel cas Leire i demana deixar treballar a la justícia abans de traure conclusions.