15 C
València
Divendres, 13 febrer, 2026

La Nau homenatja a Maya Deren amb la projecció de les seues pel·lícules ‘més emblemàtiques’, un col·loqui i música

VALÈNCIA, 26 (EUROPA PRESS)

El Centre Cultural La Nau de València acollirà dilluns que ve 30 de setembre un homenatge Maia Deren amb la projecció de les seues sis pel·lícules “més emblemàtiques”, acompanyades amb un col·loqui i música en directe. La jornada, organitzada per l’Aula de Cinema de la Universitat de València, començarà a les 19.00 hores, baix el títol ‘Maya Deren. Cinema i ritual’.

Els espectadors podran contemplar els curtmetratges realitzats per Deren en els anys 40: ‘At Land’, ‘Meditation on Violence’, ‘Ritual in Transfigured Time’, ‘A Study in Choreography for Camera’ i ‘Meshes of the Afternoon’. El colofó arribarà amb ‘Witch’s Cradle’, una pel·lícula en la qual va participar Marcel Duchamp, que s’oferirà amb música en directe d’Isabel Latorre i Eva Amado, ha informat la Universitat de València en un comunicat.

Les projeccions comptaran amb una presentació a càrrec d’especialistes de diverses disciplines com la docent i investigadora de l’Escola Universitària de Les Arts (ERAM) de la Universitat de Girona Carolina Martínez, la ballarina i coreògrafa guanyadora del Premi Max 2024, Christine Cloux, i la compositora Isabel Latorre. Després del visionat dels films, Martínez aprofundirà en les claus temàtiques i estilístiques i entaularà un col·loqui amb els assistents per a concloure l’acte.

“LA MARE DE LES AVANTGUARDES”

L’Aula de Cinema UV se submergix així, en l’univers de Maya Deren, “la mare de les avantguardes”, tal com la va batejar Jonas Mekas. Igual que Mekas, Deren es va traslladar des d’Europa per a desenvolupar la seua producció cinematogràfica i artística a Nova York. L’artista va emigrar degut el moviment antisemita que es va deslligar durant els anys previs a la Segona Guerra Mundial. El seu contacte amb altres artistes com André Breton, Marcel Duchamp o Anaïs Nin va introduir a Estats Units les bases de la creació experimental i el surrealisme en diàleg amb el dadaisme.

Ballarina, coreògrafa i amant de diverses disciplines artístiques, Deren va revolucionar el panorama audiovisual en les dècades del 1940 i 1950. “Li apassionaven la poesia, la dansa i la fotografia, i va tenir una destacada militància política i va anar en el cinema on va trobar, amb una formació autodidacta, el mitjà per a expressar totes les seues inquietuds”, ha detallat Martínez.

‘Maya Deren. Cinema i ritual’ es durà a terme dilluns que ve a les 19.00 hores en l’Aula Magna del Centre Cultural La Nau, a càrrec de l’Aula de Cinema UV. L’acte, presentat pel responsable de l’Aula, Manuel de la Fuente, serà d’accés lliure amb aforament limitat.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Alerta roja a Castelló: Emergències emet un nou avís per ratxes de més de 140 km/h

La Generalitat ha emés un nou avís especial i s'ha activat l'alerta roja per vent en tota la província de Castelló, amb risc extrem. Des de la mitjanit i durant el dissabte s'esperen ratxes que poden superar els 140 km/h i fenòmens costaners en el litoral.

Morant acusa a Pérez Llorca d’encobrir assetjadors i li retrau el cas de l’alcalde de Jérica

La líder del PSPV-PSOE ha sostingut que Pérez Llorca encobrix als assetjadors i no ha demanat l'acta ni reprovat a l'alcalde de Jérica. També ha estés les seues crítiques a Alacant i a Mazón.

L’alerta per vent tanca parcs i suspén mercats i Carnestoltes en la Comunitat Valenciana

Els avisos taronja i roig per ratxes fortes per al dissabte han provocat tancaments preventius i la cancel·lació de mercats i actes de Carnestoltes en diverses ciutats.

La FFCV suspén tots els partits del dissabte en la Comunitat per vent

La FFCV ha informat de la suspensió de tots els partits de futbol i futbol sala del dissabte 14 de febrer per les alertes d'AEMET per vent. La federació també revisarà possibles tancaments municipals que afecten la vesprada del divendres i al diumenge.

Dos detinguts a Castelló per adhesius racistes en comerços de magrebins

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens i investigat a un altre a Borriana per col·locar adhesius amb lemes racistes en comerços de magrebins. Després d'analitzar denúncies similars, els jutjats de Vila-real han decretat la llibertat amb càrrecs per als arrestats.

Alerta roja a Castelló per ratxes de més de 140 km/h i avís especial d’Emergències

Emergències ha emés un avís especial per temporal de vent amb alerta roja en tota la província de Castelló. El dissabte es preveuen ratxes que poden superar els 140 km/h i es demana extremar la precaució, també en actes de Carnestoltes.

Xàbia guarda un minut de silenci per les dos víctimes de l’incendi de l’Arenal

Autoritats i veïns han guardat un minut de silenci després de l'incendi en un bloc de l'Arenal que va deixar dos morts i desenes de desallotjats. L'ajuntament ha decretat dol oficial i ha activat suport als afectats.

Desarticulada una xarxa de trànsit internacional de gasos fluorats: 10 detinguts i 17 investigats

La Guàrdia Civil ha desarticulat una xarxa que traficava internacionalment amb gasos fluorats, amb 10 detinguts i 17 investigats en deu províncies. El grup introduïa material des de la Xina a través del Marroc i Turquia, va comercialitzar més de 15 tones i va evitar quotes i impostos per uns 500.000 euros.