17.3 C
València
Dilluns, 24 novembre, 2025

La Nau homenatja a Maya Deren amb la projecció de les seues pel·lícules ‘més emblemàtiques’, un col·loqui i música

VALÈNCIA, 26 (EUROPA PRESS)

El Centre Cultural La Nau de València acollirà dilluns que ve 30 de setembre un homenatge Maia Deren amb la projecció de les seues sis pel·lícules “més emblemàtiques”, acompanyades amb un col·loqui i música en directe. La jornada, organitzada per l’Aula de Cinema de la Universitat de València, començarà a les 19.00 hores, baix el títol ‘Maya Deren. Cinema i ritual’.

Els espectadors podran contemplar els curtmetratges realitzats per Deren en els anys 40: ‘At Land’, ‘Meditation on Violence’, ‘Ritual in Transfigured Time’, ‘A Study in Choreography for Camera’ i ‘Meshes of the Afternoon’. El colofó arribarà amb ‘Witch’s Cradle’, una pel·lícula en la qual va participar Marcel Duchamp, que s’oferirà amb música en directe d’Isabel Latorre i Eva Amado, ha informat la Universitat de València en un comunicat.

Les projeccions comptaran amb una presentació a càrrec d’especialistes de diverses disciplines com la docent i investigadora de l’Escola Universitària de Les Arts (ERAM) de la Universitat de Girona Carolina Martínez, la ballarina i coreògrafa guanyadora del Premi Max 2024, Christine Cloux, i la compositora Isabel Latorre. Després del visionat dels films, Martínez aprofundirà en les claus temàtiques i estilístiques i entaularà un col·loqui amb els assistents per a concloure l’acte.

“LA MARE DE LES AVANTGUARDES”

L’Aula de Cinema UV se submergix així, en l’univers de Maya Deren, “la mare de les avantguardes”, tal com la va batejar Jonas Mekas. Igual que Mekas, Deren es va traslladar des d’Europa per a desenvolupar la seua producció cinematogràfica i artística a Nova York. L’artista va emigrar degut el moviment antisemita que es va deslligar durant els anys previs a la Segona Guerra Mundial. El seu contacte amb altres artistes com André Breton, Marcel Duchamp o Anaïs Nin va introduir a Estats Units les bases de la creació experimental i el surrealisme en diàleg amb el dadaisme.

Ballarina, coreògrafa i amant de diverses disciplines artístiques, Deren va revolucionar el panorama audiovisual en les dècades del 1940 i 1950. “Li apassionaven la poesia, la dansa i la fotografia, i va tenir una destacada militància política i va anar en el cinema on va trobar, amb una formació autodidacta, el mitjà per a expressar totes les seues inquietuds”, ha detallat Martínez.

‘Maya Deren. Cinema i ritual’ es durà a terme dilluns que ve a les 19.00 hores en l’Aula Magna del Centre Cultural La Nau, a càrrec de l’Aula de Cinema UV. L’acte, presentat pel responsable de l’Aula, Manuel de la Fuente, serà d’accés lliure amb aforament limitat.

Últimes notícies

Detingut a Castelló un jove que robava joies fent-se passar per inversor

La Policia Nacional ha detingut a Castelló a un jove de 24 anys per sostraure joies en diverses botigues després de simular alt poder adquisitiu i inversions a l'estranger. La investigació continua oberta i s'han recuperat quatre peces i part dels diners.

Alacant tanca parcs i castells i reforça la protecció del Betlem Gegant pel vent

L'Ajuntament d'Alacant ha activat el pla d'emergència per ratxes superiors a 70 km/h. Es tanquen parcs i castells i s'amplien els perímetres del Betlem Gegant i els Àngels.

La gigafactoria de PowerCo a Sagunt acaba el primer bloc i produirà en 2026

PowerCo tancarà abans de cap d'any l'obra del primer bloc de la seua planta de cel·les a Sagunt i iniciarà la instal·lació de sales blanques. Manté setembre de 2026 per a l'arrancada productiva i avança el segon bloc amb una inversió total de 3.000 milions.

La jutgessa de la DANA demana a Pérez Llorca la factura del telèfon de les trucades amb Mazón

La instructora reclama la factura del mòbil corporatiu de Finestrat i ordena acarar trucades i missatges del 29 d'octubre. També sol·licita vídeos oficials i dades del restaurant on va menjar Mazón.

El Consell de Dentistes demana prudència i rebutja conjectures per la mort d’una xiqueta a Alzira

L'òrgan col·legial insta a evitar juís paral·lels i a no difondre dades que identifiquen a la menor després de la defunció d'una xiqueta de 6 anys a Alzira. Recorda que els professionals estaven col·legiats i que la sedació endovenosa és una tècnica habitual amb riscos inherents.

Vox decidirà el seu suport a Pérez Llorca després d’escoltar el seu discurs d’investidura

Vox condicionarà el seu vot en Les Corts al discurs d'investidura de Juanfran Pérez Llorca i descarta un acord escrit amb el PP. El partit afirma que valorarà compromisos clars dirigits als valencians.

El 81% de sanitaris detecta més problemes per excés de pantalles en el desenrotllament infantil

Un estudi vincula l'ús intensiu de dispositius amb alteracions del somni, la salut mental i la visió. Nou de cada deu menors supera el temps recomanat enfront de pantalles.

Camarero acusa el Govern de deixar tirada a València durant la dana

La vicepresidenta valenciana en funcions ha denunciat en la comissió del Congrés un retard de 96 hores en el desplegament de l'Exèrcit i la falta de reforços policials. L'oposició ha rebatut amb una cronologia d'alertes i decisions que qüestiona la reacció del Consell.