La UV unix art i territori des de l’activisme amb la projecció del docuweb ‘Orgull d’horta’

VALÈNCIA, 15 (EUROPA PRESS)

Art contemporani i cine s’unixen a La Nau de la Universitat de València divendres vinent, 17 de gener, per a reivindicar la riquesa de l’Horta valenciana a través d’un diàleg artisticovisual entre l’exposició Contra-Petjades i el docuweb Orgull d’Horta, que es projectarà a les 19 hores a l’Aula Magna, amb entrada lliure.

L’activisme ecològic, la crisi mediambiental i l’emergència climàtica protagonitzaran la vesprada de la mà de l’artista Chiara Sgaramella i la realitzadora Isabel Fernández, que presentaran el documental web i participaran del debat amb el públic juntament amb la comissària de l’exposició, Eugenia Rojo, i un dels testimonis directes, l’agricultor Vicent Moncholí.

Els sòls fèrtils com l’Horta de València, declarada sistema important del patrimoni agrícola mundial per la FAO i les Nacions Unides, «és un regal» que se li ha concedit a les ciutats mediterrànies i ambdues autores, Sgaramella i Fernández, coincidixen en reivindicar el seu valor com a espai autosuficient per a la producció d’aliments, base de l’equilibri sostenible, sense intervencions agressives que envaeixen el terreny agrícola i promouen el consum industrial, altament contaminant.

Orgull d’Horta és un documental web, un nou gènere audiovisual que permet la interacció de l’espectador amb la narració fent-lo partícip directe de la mateixa fins al punt de què és ell, l’observador, qui acaba construint el relat. Es pot consultar en https://orgulldhorta.apuntmedia.es/

En la projecció del divendres –una activitat del Vicerectorat de Cultura i Societat de la Universitat de València, a través de l’Aula de Cinema UV i la Col·lecció Martínez Guerricabeitia, amb la gestió de la Fundació General UV–, l’artista Chiara Sgaramella serà la dissenyadora d’este relat, qui mostrarà qüestions presents en la seua recerca i en les obres que exposa ara en la col·lectiva Contra-Petjades com són «la sobirania alimentària, l’agroecologia i els usos de la terra», assenyala.

«El documental té una metodologia similar a la que utilitze en el meu treball, basada en l’escolta del territori i de les persones que l’habiten. La seua particular estructura (es tracta d’una plataforma web que conté diversos microdocumentals) permet al públic crear el seu propi recorregut audiovisual, un mode d’aproximació que també plantege en la peça Oryza Collection que conté dibuixos, llibres, mapes, etcètera, que el públic pot consultar lliurement», explica.

Esta instal·lació pot visitar-se a la Sala Martínez Guerricabeitia del Centre Cultural La Nau de la Universitat. És la primera de les cinc propostes artístiques contemporànies que completen l’exposició, oberta al públic fins el pròxim 23 de febrer, i que, com Orgull d’Horta, es basa en una narració coral que intenta «emfatitzar la importància de la defensa del territori i dels seus sabers encarnats com a béns comuns enfront d’un model de creixement econòmic i urbanístic destructiu».

Un model que denuncien tant l’artista com la cineasta i que han evidenciat les tràgiques conseqüències de la devastadora dana del passat 29 d’octubre sobre la comarca de L’Horta Sud.

‘Orgull d’Horta’ aborda, a més, «l’alimentació i l’agricultura com a espais de relació i cura entre les persones», una font d’inspiració per a Sgaramella en tant que el seu art realça «els valors de l’ecofeminisme, posant l’accent en les relacions que ens nodrixen, ens sostenen i ens mantenen vives a nivell físic, cultural i simbòlic», apunta.

I és que l’art d’Sgaramella, procedent de Cerignola (Itàlia), «un poble amb forta vocació agrícola» com diu ella, té un objectiu molt transparent: la defensa d’un model agroecològic alternatiu a l’agricultura industrial «que està esgotant els recursos naturals i contribuint a destruir els equilibris climàtics i els ecosistemes». En este sentit, alça la veu contra els «greus impactes socials» de la gestió macroeconòmica (com ho fa Isabel Fernández en el seu documental) i reconeix que qüestionar «les inèrcies del sistema socioeconòmic en el qual vivim és una forma d’activisme».

ACOMPANYAR ELS PROCESSOS DE CANVI

Aleshores, la cultura, l’art… poden canviar les coses? «L’art no pot substituir l’acció democràtica i la participació ciutadana, però sí pot fomentar i acompanyar els processos de canvi i transformació social», sosté. De fet, «pot enriquir enormement el debat sobre la crisi climàtica mostrant aspectes que no apareixen en els discursos dominants com l’impacte emocional dels esdeveniments extrems» i que està experimentant en aquests moments la societat valenciana després de la riuada.

En definitiva, Contra-Petjades i Orgull d’Horta es fusionaran en una intensa proposta cultural que, des de l’activisme ecològic i artístic, tractarà «d’expressar allò que les paraules no aconsegueixen descriure, mobilitzar-nos i generar vincles; crear un espai per a imaginar i cultivar un futur diferent, basat en l’escolta i en una relació respectuosa amb el territori».

Últimes notícies

Mig centenari del Martínez Valero: homenatges, records i focs artificials a Elx

L’Elche CF ha celebrat abans del partit contra la Real Sociedad els 50 anys de la inauguració del Martínez Valero, amb reconeixements a jugadors històrics, al primer ‘speaker’ i un castell de focs artificials.

El Villarreal busca trencar la seua ansietat en el debut de Champions a Dortmund

Iñigo Pérez i Santi Comesaña reivindiquen un Villarreal més fort mentalment per a iniciar la Champions a Dortmund, després d’un mal any europeu i un inici negatiu en LaLiga.

Comesaña confia a Dortmund per curar els errors del passat

Santi Comesaña assegura que el Villarreal ha aprés dels errors de la passada Champions i confia a guanyar en el camp del Borussia Dortmund per trencar l’ansietat que arrossega també en LaLiga.

Iñigo Pérez demana al Villarreal que oblide les últimes derrotes abans de visitar el Borussia Dortmund

Iñigo Pérez ha reclamat als seus jugadors que es centren en el debut en la Champions davant el Borussia Dortmund i s’obliden de la mala temporada europea passada i de la derrota contra el Deportivo de La Coruña. Foyth i Romero són baixa per lesió per al partit a Alemanya.

Les temperatures freguen els 40 graus a València en la vigília de l’avís taronja

Les màximes han arribat hui als 39,3 graus a Xàtiva i Pego, en la vigília de l’avís taronja d’Aemet per temperatures de fins a 40 graus en el litoral i l’interior sud de la província de València.

Compromís demana que Sagunt compre la casa natalícia de Joaquín Rodrigo com a espai cultural

Compromís ha proposat a l’Ajuntament de Sagunt adquirir la casa natalícia del compositor Joaquín Rodrigo, actualment en venda, per a incorporar-la al patrimoni municipal i destinar-la a ús cultural i turístic.

Segorbe dona el tret d’eixida a la seua setmana taurina amb una Entrada de 51 segons

Segorbe ha obert la setmana taurina de 2026 amb la primera Entrada de Toros i Cavalls, una carrera ràpida de 51 segons sense incidents, amb deu cavallistes guiants sis bous i un manso fins a la plaça de la Cueva Santa.

València es transforma un mes en capital del disseny amb el València Design Fest

El València Design Fest 2026 se celebrarà del 10 de setembre al 15 d’octubre, amb més de 60 activitats en 30 seus i Polònia com a país convidat, consolidant la ciutat com a referent internacional del disseny i la creativitat.