12.1 C
València
Dijous, 22 gener, 2026

La UV unix art i territori des de l’activisme amb la projecció del docuweb ‘Orgull d’horta’

VALÈNCIA, 15 (EUROPA PRESS)

Art contemporani i cine s’unixen a La Nau de la Universitat de València divendres vinent, 17 de gener, per a reivindicar la riquesa de l’Horta valenciana a través d’un diàleg artisticovisual entre l’exposició Contra-Petjades i el docuweb Orgull d’Horta, que es projectarà a les 19 hores a l’Aula Magna, amb entrada lliure.

L’activisme ecològic, la crisi mediambiental i l’emergència climàtica protagonitzaran la vesprada de la mà de l’artista Chiara Sgaramella i la realitzadora Isabel Fernández, que presentaran el documental web i participaran del debat amb el públic juntament amb la comissària de l’exposició, Eugenia Rojo, i un dels testimonis directes, l’agricultor Vicent Moncholí.

Els sòls fèrtils com l’Horta de València, declarada sistema important del patrimoni agrícola mundial per la FAO i les Nacions Unides, “és un regal” que se li ha concedit a les ciutats mediterrànies i ambdues autores, Sgaramella i Fernández, coincidixen en reivindicar el seu valor com a espai autosuficient per a la producció d’aliments, base de l’equilibri sostenible, sense intervencions agressives que envaeixen el terreny agrícola i promouen el consum industrial, altament contaminant.

Orgull d’Horta és un documental web, un nou gènere audiovisual que permet la interacció de l’espectador amb la narració fent-lo partícip directe de la mateixa fins al punt de què és ell, l’observador, qui acaba construint el relat. Es pot consultar en https://orgulldhorta.apuntmedia.es/

En la projecció del divendres –una activitat del Vicerectorat de Cultura i Societat de la Universitat de València, a través de l’Aula de Cinema UV i la Col·lecció Martínez Guerricabeitia, amb la gestió de la Fundació General UV–, l’artista Chiara Sgaramella serà la dissenyadora d’este relat, qui mostrarà qüestions presents en la seua recerca i en les obres que exposa ara en la col·lectiva Contra-Petjades com són “la sobirania alimentària, l’agroecologia i els usos de la terra”, assenyala.

“El documental té una metodologia similar a la que utilitze en el meu treball, basada en l’escolta del territori i de les persones que l’habiten. La seua particular estructura (es tracta d’una plataforma web que conté diversos microdocumentals) permet al públic crear el seu propi recorregut audiovisual, un mode d’aproximació que també plantege en la peça Oryza Collection que conté dibuixos, llibres, mapes, etcètera, que el públic pot consultar lliurement”, explica.

Esta instal·lació pot visitar-se a la Sala Martínez Guerricabeitia del Centre Cultural La Nau de la Universitat. És la primera de les cinc propostes artístiques contemporànies que completen l’exposició, oberta al públic fins el pròxim 23 de febrer, i que, com Orgull d’Horta, es basa en una narració coral que intenta “emfatitzar la importància de la defensa del territori i dels seus sabers encarnats com a béns comuns enfront d’un model de creixement econòmic i urbanístic destructiu”.

Un model que denuncien tant l’artista com la cineasta i que han evidenciat les tràgiques conseqüències de la devastadora dana del passat 29 d’octubre sobre la comarca de L’Horta Sud.

‘Orgull d’Horta’ aborda, a més, “l’alimentació i l’agricultura com a espais de relació i cura entre les persones”, una font d’inspiració per a Sgaramella en tant que el seu art realça “els valors de l’ecofeminisme, posant l’accent en les relacions que ens nodrixen, ens sostenen i ens mantenen vives a nivell físic, cultural i simbòlic”, apunta.

I és que l’art d’Sgaramella, procedent de Cerignola (Itàlia), “un poble amb forta vocació agrícola” com diu ella, té un objectiu molt transparent: la defensa d’un model agroecològic alternatiu a l’agricultura industrial “que està esgotant els recursos naturals i contribuint a destruir els equilibris climàtics i els ecosistemes”. En este sentit, alça la veu contra els “greus impactes socials” de la gestió macroeconòmica (com ho fa Isabel Fernández en el seu documental) i reconeix que qüestionar “les inèrcies del sistema socioeconòmic en el qual vivim és una forma d’activisme”.

ACOMPANYAR ELS PROCESSOS DE CANVI

Aleshores, la cultura, l’art… poden canviar les coses? “L’art no pot substituir l’acció democràtica i la participació ciutadana, però sí pot fomentar i acompanyar els processos de canvi i transformació social”, sosté. De fet, “pot enriquir enormement el debat sobre la crisi climàtica mostrant aspectes que no apareixen en els discursos dominants com l’impacte emocional dels esdeveniments extrems” i que està experimentant en aquests moments la societat valenciana després de la riuada.

En definitiva, Contra-Petjades i Orgull d’Horta es fusionaran en una intensa proposta cultural que, des de l’activisme ecològic i artístic, tractarà “d’expressar allò que les paraules no aconsegueixen descriure, mobilitzar-nos i generar vincles; crear un espai per a imaginar i cultivar un futur diferent, basat en l’escolta i en una relació respectuosa amb el territori”.

Últimes notícies

El Vila-real renova a Ilias Akhomach i ho cedix al Rayo Vallecano

El Vila-real ha ampliat el contracte de Ilias Akhomach i ha tancat la seua cessió al Rayo Vallecano fins a final de temporada. La decisió busca donar-li continuïtat després del seu retorn de la Copa d'Àfrica i una llarga lesió.

València reobrirà a l’estiu les piscines renovades del Parc de l’Oest

Les piscines del Parc de l'Oest de València reobriran en la temporada d'estiu després d'una rehabilitació integral. La inversió supera 1,2 milions i el termini d'obra és de sis mesos.

Rescaten a la jove desapareguda a Favara amb símptomes d’hipotèrmia

El GERA ha trobat a la jove desapareguda a Favara amb símptomes d'hipotèrmia en una zona de barranc i l'ha evacuada en helicòpter fins a Alzira per a la seua atenció.

El subdirector d’Emergències va dir a Mazón la nit del 29-O que hi hauria entre 200 i 300 morts

Jorge Suárez va declarar davant la jutgessa que, la nit del 29 d'octubre, va estimar entre 200 i 300 morts. Va detallar dubtes i retards en l'enviament del Es-Alert.

Pérez Llorca anuncia 10 milions extra per a promoció exterior i eleva el pla a 19 milions

La Generalitat ha reforçat el seu pla de mitjans amb 10 milions addicionals, fins a 19 milions, per a promocionar la Comunitat Valenciana en els mercats nacional i internacional. El paquet s'acompanya d'una taula de connectivitat, un pla de platges i un programa de màrqueting per a l'interior.

El Vila-real encaixa el doble de gols en la Lliga de Campions que en LaLiga

L'equip seguix sense guanyar després de set jornades de Lliga de Campions i encaixa el doble que en LaLiga. En la Copa del Rei, la seua mitjana defensiva va ser d'un gol per partit.

La 15K Nocturna València Gana Energia supera els 6.000 inscrits en 24 hores

La carrera nocturna de 15 km va esgotar en minuts les 2.000 places promocionals i ja frega el següent tram de preu. La 13a edició serà el 26 de setembre.

Localitzen i evacuen a la jove desapareguda a Favara en una zona de barranc

El grup GERA ha localitzat a la jove amb símptomes d'hipotèrmia en un barranc de Favara i l'ha evacuada en helicòpter fins a Alzira, on ha sigut transferida al SAMU. La busca, coordinada per la Guàrdia Civil, s'ha reforçat amb indicis previs i la col·laboració de veïns i equips d'emergència.