25.9 C
València
Dijous, 23 octubre, 2025

L’actualitat en imatges torna a València amb la XII exposició del World Press Photo

2023 és un dels anys amb més morts de periodistes (99), la majoria a Gaza

VALÈNCIA, 2 (EUROPA PRESS)

La Fundació Xirivella Soriano de València acollirà, del 19 d’octubre al 10 de novembre, una nova edició de World Press Photo, la mostra més prestigiosa de fotoperiodisme mundial.

La Xirivella Soriano i Doctornopo organitzen esta 12ª edició de l’exposició a la ciutat, que situa a València “en el circuit internacional de la fotografia, amb el suport de la Generalitat Valenciana i l’Ajuntament de València”, destaquen els responsables de la iniciativa en un comunicat.

La mostra arreplega les fotografies premiades en el certamen que retraten alguns dels fets més significatius del 2023 del món i ofereixen mirades a múltiples realitats del planeta.

En este sentit, la present edició de World Press Photo continua mostrant la diversitat i la qualitat del treball de professionals gràfics en cada racó del planeta, premiant obres que expliquen històries en cadascuna de les regions (Àfrica, Àsia, Europa, Amèrica del Nord i Central, Sud-amèrica, Sud-est d’Àsia i Oceania) en quatre formats: Fotografies Individuals, Reportatges Fotogràfics, Projectes de Llarga Durada i Format Obert.

Enguany, les fotografies premiades van ser seleccionades d’entre 61.062 obres de 3.851 fotògrafs de 130 països. Els guanyadors globals s’han seleccionat d’entre els 24 guanyadors regionals, tots exposats en la mostra.

FOTO DE L’ANY

‘Una dona palestina abraça el cos de la seua neboda’, del fotoperiodista palestí Mohammed Salem (Reuters), mostra a una dona palestina sostenint el cos de la seua neboda, de 5 anys, assassinada juntament amb la seua mare i la seua germana per un míssil israelià a Jan Junis, Gaza.

Per la seua banda, ‘Valim-babena’, de la sud-africana Lee-Ann Olwage per a GEO, i la instantània seleccionada en la categoria de ‘Reportatge Gràfic de l’Any’. Retrata en la seua sèrie la situació familiar i social de persones amb demència a Madagascar. Un reportatge gràfic que aborda un problema de salut universal, amb imatges preses amb calidesa i tendresa, va valorar el jurat.

Com a ‘Projecte a llarg termini’, s’ha triat a ‘Els dos murs’, d’Alejandro Cegarra, Veneçuela, per a The New York Times/Bloomberg, que mostra la situació personal del fotògraf com a migrant, des del seu Veneçuela natal a Mèxic, per a reflectir el canvi de les polítiques d’acolliment del país, que els últims anys aplica estrictes polítiques migratòries.

En ‘Format Obert’, l’obra premiada és ‘La guerra és personal’, de la ucraïnesa Julia Kochetova, unix fotografia, poesia, àudio i música en una web interactiva que combina fotoperiodisme amb un documental personal per a ensenyar al món com resulta conviure amb la guerra a Ucraïna.

World Press Photo fomenta la llibertat de premsa a través de l’exposició del millor fotoperiodisme i fotografia documental del món, recolzant als fotògrafs i mitjançant la introducció de l’educació visual a un públic més ampli.

Dels 99 periodistes i treballadors dels mitjans de comunicació que van morir a tot el món el 2023, 72 van ser assassinats en la guerra a Gaza, la qual cosa convertix enguany en un dels més mortífers des que hi ha registres, segons el Comitè per a la Protecció dels Periodistes. Des de l’inici de la guerra, s’ha confirmat la mort d’almenys 95 periodistes i treballadors dels mitjans de comunicació: 90 palestins, dos israelians i tres libanesos.

Últimes notícies

Baldoví sosté que la testifical de Vilaplana aclarirà què va fer Mazón durant la DANA

L'Audiència de València ha ordenat citar a Maribel Vilaplana com a testimoni. Baldoví ha afirmat que el seu relat aclarirà què va fer Mazón durant la DANA.

La Comunitat Valenciana, entre les regions amb menor competitivitat fiscal segons el IACF 2025

L'Índex Autonòmic de Competitivitat Fiscal situa a la Comunitat Valenciana en la part baixa del rànquing, només per davant de Catalunya, Astúries i Aragó. Madrid lidera, seguida de les diputacions basques, mentres Catalunya torna a tancar la llista

Un piano cobert de fang per la DANA torna a sonar a Paiporta

El projecte 304558, creat pel músic Néstor Calderer i l'artista sonor Edu Comelles, portarà de nou a escena l'instrument danyat per la DANA. La cita tindrà lloc el dilluns 27 d'octubre dins de l'acte 'Memòria de la DANA'.

Càmeres i fang, el pòdcast que analitza el paper dels reporters gràfics en la dana

La Va unir de Periodistes Valencians estrena Cambres i fang, una sèrie de cinc episodis que examina com es va cobrir la dana i l'impacte en els fotoperiodistes.

Save the Children alerta de 340.000 menors valencians en pobresa o risc d’exclusió

Quasi 4 de cada 10 menors de la Comunitat Valenciana estan en pobresa o risc d'exclusió, uns 340.000. Save the Children ha demanat cuidar l'aplicació de la Renda d'Inclusió.

Dotze comunitats, onze del PP, exigixen al Govern que cesse les seues polítiques contra el turisme

Dotze comunitats, la majoria governades pel PP, i Melilla han subscrit la Declaració de Sevilla per a reclamar al Govern que abandone mesures que, al seu juí, danyen al turisme. El bloc, que concentra bona part de la demanda nacional i internacional, demana respecte a les competències autonòmiques i canvis en VUT i transport.

Els col·legis valencians impartiran formació en emergències i autoprotecció

Des d'este curs, els centres no universitaris de la Comunitat Valenciana inclouran formació de prevenció i autoprotecció davant emergències. La Generalitat presenta 'Dona el PAS' i fixa un mínim de dos hores en Infantil i Primària i quatre en la resta.

La compravenda de vivendes cau un 6,7% a l’agost en la Comunitat Valenciana

La compravenda de vivendes va descendir un 6,7% a l'agost en la Comunitat Valenciana, en un context nacional de caiguda del 3,4%. La frenada curta 13 mesos de pujades.