L’actualitat en imatges torna a València amb la XII exposició del World Press Photo

2023 és un dels anys amb més morts de periodistes (99), la majoria a Gaza

VALÈNCIA, 2 (EUROPA PRESS)

La Fundació Xirivella Soriano de València acollirà, del 19 d’octubre al 10 de novembre, una nova edició de World Press Photo, la mostra més prestigiosa de fotoperiodisme mundial.

La Xirivella Soriano i Doctornopo organitzen esta 12ª edició de l’exposició a la ciutat, que situa a València «en el circuit internacional de la fotografia, amb el suport de la Generalitat Valenciana i l’Ajuntament de València», destaquen els responsables de la iniciativa en un comunicat.

La mostra arreplega les fotografies premiades en el certamen que retraten alguns dels fets més significatius del 2023 del món i ofereixen mirades a múltiples realitats del planeta.

En este sentit, la present edició de World Press Photo continua mostrant la diversitat i la qualitat del treball de professionals gràfics en cada racó del planeta, premiant obres que expliquen històries en cadascuna de les regions (Àfrica, Àsia, Europa, Amèrica del Nord i Central, Sud-amèrica, Sud-est d’Àsia i Oceania) en quatre formats: Fotografies Individuals, Reportatges Fotogràfics, Projectes de Llarga Durada i Format Obert.

Enguany, les fotografies premiades van ser seleccionades d’entre 61.062 obres de 3.851 fotògrafs de 130 països. Els guanyadors globals s’han seleccionat d’entre els 24 guanyadors regionals, tots exposats en la mostra.

FOTO DE L’ANY

‘Una dona palestina abraça el cos de la seua neboda’, del fotoperiodista palestí Mohammed Salem (Reuters), mostra a una dona palestina sostenint el cos de la seua neboda, de 5 anys, assassinada juntament amb la seua mare i la seua germana per un míssil israelià a Jan Junis, Gaza.

Per la seua banda, ‘Valim-babena’, de la sud-africana Lee-Ann Olwage per a GEO, i la instantània seleccionada en la categoria de ‘Reportatge Gràfic de l’Any’. Retrata en la seua sèrie la situació familiar i social de persones amb demència a Madagascar. Un reportatge gràfic que aborda un problema de salut universal, amb imatges preses amb calidesa i tendresa, va valorar el jurat.

Com a ‘Projecte a llarg termini’, s’ha triat a ‘Els dos murs’, d’Alejandro Cegarra, Veneçuela, per a The New York Times/Bloomberg, que mostra la situació personal del fotògraf com a migrant, des del seu Veneçuela natal a Mèxic, per a reflectir el canvi de les polítiques d’acolliment del país, que els últims anys aplica estrictes polítiques migratòries.

En ‘Format Obert’, l’obra premiada és ‘La guerra és personal’, de la ucraïnesa Julia Kochetova, unix fotografia, poesia, àudio i música en una web interactiva que combina fotoperiodisme amb un documental personal per a ensenyar al món com resulta conviure amb la guerra a Ucraïna.

World Press Photo fomenta la llibertat de premsa a través de l’exposició del millor fotoperiodisme i fotografia documental del món, recolzant als fotògrafs i mitjançant la introducció de l’educació visual a un públic més ampli.

Dels 99 periodistes i treballadors dels mitjans de comunicació que van morir a tot el món el 2023, 72 van ser assassinats en la guerra a Gaza, la qual cosa convertix enguany en un dels més mortífers des que hi ha registres, segons el Comitè per a la Protecció dels Periodistes. Des de l’inici de la guerra, s’ha confirmat la mort d’almenys 95 periodistes i treballadors dels mitjans de comunicació: 90 palestins, dos israelians i tres libanesos.

Últimes notícies

Cultura reunirà les autonomies i la Policia per l’onada de robatoris en museus

Cultura ha convocat per a la setmana que ve una reunió amb les comunitats autònomes i la Policia Nacional per a abordar l’augment de robatoris en museus amb col·leccions d’or i metalls preciosos, després dels furts a Badajoz, Albacete i Villena.

‘Libre’, la comèdia romàntica que acosta l’univers de Nino Bravo a una nova generació

‘Libre’ és una comèdia romàntica de superació i tendresa que ret homenatge a Nino Bravo a través d’un jove perdut, la música i una història contemporània rodada a Alfafar, València, Madrid i Màlaga. El film, dirigit per David Serrano i amb Alberto San Juan com a ‘àngel de la guarda’, s’estrenarà en 2027.

Mor als 63 anys l’actor valencià i exagent local Paco Sarro

L’actor valencià Paco Sarro, conegut pel paper de Ferri en la sèrie 'L'Alqueria Blanca' i exagent de la Policia Local de València, ha mort als 63 anys.

Noves jornades de parada a Ford Almussafes en setembre i octubre

La comissio de seguiment de l ERTE-RED a Ford Almussafes ha fixat noves jornades de parada de la produccio en les plantes de motors i vehicles durant setembre i octubre. Sindicats i empresa tornaran a reunir-se per a negociar dimarts a la vesprada.

STEPV convoca per al 12 de setembre la primera manifestació educativa del curs 2026-27

El sindicat STEPV ha convocat per al dissabte 12 de setembre la primera manifestació educativa del curs 2026-27, amb marxes a Alacant, València i Castelló de la Plana com a continuïtat de les mobilitzacions del curs passat.

Presó per a un home que va maltractar i va tancar amb clau la seua nòvia menor a Manises

La Audiencia Provincial de Valencia ha imposat un any i nou mesos de presó a un home de 29 anys per maltractar, amenaçar i tancar amb clau la seua parella, una menor de 15 anys que vivia en un centre de menors. La jove, que va poder escapar una setmana després, pateix ara un síndrome ansioso depressiu i rep tractament psicològic i farmacològic.

Compromís exigeix saber quan es va avisar la Generalitat del risc de robatoris en museus

Àgueda Micó ha registrat al Congrés diverses preguntes per aclarir quan va rebre el Govern l alerta d Europol sobre robatoris en museus i quan la va traslladar a la Generalitat, arran del robatori del Tresor de Villena.

A presó un home per onze robatoris amb força a vaixells de la Marina de València

La Policia Nacional ha detingut un home de 31 anys acusat d’onze robatoris amb força en iats i velers de la Marina de València, alguns ocupats mentre els propietaris dormien. El jutge ha decretat el seu ingrés a la presó preventiva.