10.3 C
València
Diumenge, 11 gener, 2026

L’Ajuntament encarregarà una nova rèplica de la Reial Senyera

Catalá precisa que s’invertiran uns 100.000 euros en la reproducció i calcula que podria estar disponible per al 2026

VALÈNCIA, 8 (EUROPA PRESS)

L’Ajuntament de València encarregarà una nova rèplica de la Reial Senyera que des del 1928 presidix la Processó Cívica del 9 d’Octubre, Dia de la Comunitat Valenciana, per a preservar esta peça tenint en compte que encara que ha sigut restaurada presenta alguna deterioració.

Així ho ha anunciat hui dimarts l’alcaldessa de la ciutat, María José Catalá, que ha apuntat que la nova reproducció suposarà una inversió municipal d’uns 100.000 euros amb càrrec al pressupost del 2025.

Catalá s’ha pronunciat d’esta manera, en declaracions als mitjans de comunicació, després de l’acte de trasllat de la Reial Senyera des del Museu Històric Municipal, situat a l’Ajuntament, fins al Saló de Cristall del consistori perquè quede allí exposada fins a l’inici de la Processó Cívica d’este dimecres i puga ser visitada pels ciutadans.

El nou facsímil haurà de fer-se amb un teler tradicional per a reproduir el teixit de la bandera actual. De moment, la Delegació de Cultura de l’Ajuntament de València ha localitzat una d’aquestes màquines al municipi valencià de Montcada, un teler que podria fer una còpia exacta de la Reial Senyera actual i amb els mateixos materials, encara que no s’ha decidit si serà este el triat finalment, han detallat fonts municipals.

La Reial Senyera que s’exhibix i procesiona actualment va ser creada el 1928 com a reproducció de la del 1545, amb la finalitat de guardar i conservar esta última, i ha sigut ja restaurada en més d’una ocasió. El 2008 es va treballar per a recuperar el seu teixit i netejar la fusta del masteler i la plata de la seua cimera i entre 2020 i 2021 va ser sotmesa a una intervenció més exhaustiva.

“Nostra Reial Senyera ja té quasi cent anys. Fa un temps es va fer una restauració, però el Servici de Patrimoni ens diu que està bastant deteriorada malgrat la restauració que es va fer”, ha manifestat l’alcaldessa. Així, ha anunciat la decisió municipal d’encarregar una nova reproducció perquè l’actual no “patisca més desperfectes”. Ha dit que la “rèplica històrica” del 1928 es quedarà “al Museu” Històric Municipal.

“L’any 2028 es compliran cent anys i volem que abans d’arribar a esta edat” poder “tenir una nova rèplica” de la insígnia de tots els valencians, ha afegit María José Catalá, que ha destacat que ja es tenen “estudis previs” per a escometre la reproducció.

Així mateix, ha detallat que s’està “treballant per a localitzar un teler tradicional que puga executar tots els elements històrics de la Senyera i que utilitze, a més, tints vegetals tradicionals per a fer una rèplica el més fidel possible a l’actual”.

La primera edil ha assenyalat que no se sap si la nova rèplica podrà estar disponible per al 9 d’Octubre del 2025, atès que han de seguir-se una sèrie de tràmits per a crear-la, després del que ha dit que amb seguretat estarà per a la celebració del 2026.

“ELEMENTS TRADICIONALS I PROPIS”

“Anem a fer tot el possible” per tenir-la com més prompte millor, ha respost Catalá preguntada per si el nou facsímil estarà disponible per a procesionar l’any que ve. “Ens agradaria que almenys s’asseguren que per al 2026 estarà, per al 9 d’Octubre del 2026. No sabem si arribarem al 2025 perquè ara comença tota la tramitació administrativa. És possible que per a octubre del 2026” estiga, ha insistit.

En tot cas, ha afirmat que s’haurà de treballar “durant tot l’any que ve per a tenir-la” i ha subratllat que en el procés que es duga a terme es respectaran “tots els elements tradicionals i propis de la Reial Senyera”. “Crec que aquesta és una mesura que mostra el tarannà de respecte cultural que té aquest equip de govern pel nostre senyal d’identitat màxima”, ha postil·lat.

EXPOSICIÓ EN EL SALÓ DE CRISTALL

D’altra banda, la responsable municipal ha convidat “a tots els valencians i valencianes” a visitar l’Ajuntament per a veure exposada la Reial Senyera al Saló de Cristall i gaudir de “aquest moment tan especial”. “Crec que este gest i este moment és molt especial”, ha afirmat respecte a l’exhibició d’esta insígnia.

María José Catalá ha comentat que “tots els anys sorprenen les cues de persones que estan esperant per a fer-se una fotografia” amb la Reial Senyera o “retre-li homenatge” al “símbol més important que tenim a València”.

Últimes notícies

Llevant i Espanyol empaten 1-1 en el Ciutat per la seua falta de gol

Empat 1-1 en el Ciutat de València amb els gols en un minut. Losada va respondre al punt de Carlos Romero i Puado es va retirar als tres minuts per un colp en el genoll.

Llevant i Espanyol empaten 1-1 després de dos gols seguits i escàs encert

Llevant i Espanyol van empatar 1-1 en el Ciutat de València amb dos tants seguits. El domini local i la falta de rematada van marcar un dol que es va embossar al final.

Llevant i Espanyol empaten 1-1 en un dol sense pegada

Un gol de Carlos Romero i la rèplica immediata d'Iker Losada van deixar un 1-1 en el Ciutat de València. El Llevant va tornar a quedar-se sense el seu primer triomf a casa.

Llevant i Espanyol es repartixen els punts en un 1-1 decidit en un minut

Llevant i Espanyol van empatar 1-1 en un dol amb els dos gols en tot just un minut. Després de la igualada, el domini posterior no es va traduir en ocasions clares.

Protesta davant el Circ de Nadal contra l’ús d’animals en l’espectacle

Col·lectius animalistas protesten davant el Circ de Nadal a Alfafar contra l'ús d'animals i qüestionen el missatge a la infància. Vídeos en xarxes reaviven el debat i les entitats anuncien noves mobilitzacions.

El Llevant domina a l’Espanyol però es va al descans sense gol després d’un primer temps d’ocasions (0-0)

El Llevant va portar la iniciativa i va generar diverses ocasions clares, però l'encert de Dmitrovic i el desencert en la definició van mantindre el 0-0 al descans.

El Mediterrani ha registrat temperatures per damunt de la mitjana en 2024 i 2025

La Aemet assenyala que la temperatura superficial del Mediterrani ha estat per damunt de la mitjana 1991-2020 en 2024 i 2025, amb breus retorns a la normalitat. En paral·lel, la calor oceànica global va aconseguir un nou màxim en 2025.

Bernabé demana a Pérez Llorca donar suport al finançament que aporta 3.669 milions a la Comunitat

La delegada del Govern ha instat el president i a l'alcaldessa de València a recolzar el model d'Hisenda, que afig 3.669 milions a la Comunitat. Defén que cap autonomia perd i que la injecció total serà de 21.000 milions.