10.3 C
València
Dimecres, 28 gener, 2026

L’Ajuntament encarregarà una nova rèplica de la Reial Senyera

Catalá precisa que s’invertiran uns 100.000 euros en la reproducció i calcula que podria estar disponible per al 2026

VALÈNCIA, 8 (EUROPA PRESS)

L’Ajuntament de València encarregarà una nova rèplica de la Reial Senyera que des del 1928 presidix la Processó Cívica del 9 d’Octubre, Dia de la Comunitat Valenciana, per a preservar esta peça tenint en compte que encara que ha sigut restaurada presenta alguna deterioració.

Així ho ha anunciat hui dimarts l’alcaldessa de la ciutat, María José Catalá, que ha apuntat que la nova reproducció suposarà una inversió municipal d’uns 100.000 euros amb càrrec al pressupost del 2025.

Catalá s’ha pronunciat d’esta manera, en declaracions als mitjans de comunicació, després de l’acte de trasllat de la Reial Senyera des del Museu Històric Municipal, situat a l’Ajuntament, fins al Saló de Cristall del consistori perquè quede allí exposada fins a l’inici de la Processó Cívica d’este dimecres i puga ser visitada pels ciutadans.

El nou facsímil haurà de fer-se amb un teler tradicional per a reproduir el teixit de la bandera actual. De moment, la Delegació de Cultura de l’Ajuntament de València ha localitzat una d’aquestes màquines al municipi valencià de Montcada, un teler que podria fer una còpia exacta de la Reial Senyera actual i amb els mateixos materials, encara que no s’ha decidit si serà este el triat finalment, han detallat fonts municipals.

La Reial Senyera que s’exhibix i procesiona actualment va ser creada el 1928 com a reproducció de la del 1545, amb la finalitat de guardar i conservar esta última, i ha sigut ja restaurada en més d’una ocasió. El 2008 es va treballar per a recuperar el seu teixit i netejar la fusta del masteler i la plata de la seua cimera i entre 2020 i 2021 va ser sotmesa a una intervenció més exhaustiva.

“Nostra Reial Senyera ja té quasi cent anys. Fa un temps es va fer una restauració, però el Servici de Patrimoni ens diu que està bastant deteriorada malgrat la restauració que es va fer”, ha manifestat l’alcaldessa. Així, ha anunciat la decisió municipal d’encarregar una nova reproducció perquè l’actual no “patisca més desperfectes”. Ha dit que la “rèplica històrica” del 1928 es quedarà “al Museu” Històric Municipal.

“L’any 2028 es compliran cent anys i volem que abans d’arribar a esta edat” poder “tenir una nova rèplica” de la insígnia de tots els valencians, ha afegit María José Catalá, que ha destacat que ja es tenen “estudis previs” per a escometre la reproducció.

Així mateix, ha detallat que s’està “treballant per a localitzar un teler tradicional que puga executar tots els elements històrics de la Senyera i que utilitze, a més, tints vegetals tradicionals per a fer una rèplica el més fidel possible a l’actual”.

La primera edil ha assenyalat que no se sap si la nova rèplica podrà estar disponible per al 9 d’Octubre del 2025, atès que han de seguir-se una sèrie de tràmits per a crear-la, després del que ha dit que amb seguretat estarà per a la celebració del 2026.

“ELEMENTS TRADICIONALS I PROPIS”

“Anem a fer tot el possible” per tenir-la com més prompte millor, ha respost Catalá preguntada per si el nou facsímil estarà disponible per a procesionar l’any que ve. “Ens agradaria que almenys s’asseguren que per al 2026 estarà, per al 9 d’Octubre del 2026. No sabem si arribarem al 2025 perquè ara comença tota la tramitació administrativa. És possible que per a octubre del 2026” estiga, ha insistit.

En tot cas, ha afirmat que s’haurà de treballar “durant tot l’any que ve per a tenir-la” i ha subratllat que en el procés que es duga a terme es respectaran “tots els elements tradicionals i propis de la Reial Senyera”. “Crec que aquesta és una mesura que mostra el tarannà de respecte cultural que té aquest equip de govern pel nostre senyal d’identitat màxima”, ha postil·lat.

EXPOSICIÓ EN EL SALÓ DE CRISTALL

D’altra banda, la responsable municipal ha convidat “a tots els valencians i valencianes” a visitar l’Ajuntament per a veure exposada la Reial Senyera al Saló de Cristall i gaudir de “aquest moment tan especial”. “Crec que este gest i este moment és molt especial”, ha afirmat respecte a l’exhibició d’esta insígnia.

María José Catalá ha comentat que “tots els anys sorprenen les cues de persones que estan esperant per a fer-se una fotografia” amb la Reial Senyera o “retre-li homenatge” al “símbol més important que tenim a València”.

Últimes notícies

Pintades de ‘assassí’ a la casa del detingut per la mort d’un menor a Sueca

La vivenda on va ocórrer el crim ha aparegut amb pintades i seguix precintada. L'arrestat ha passat la seua primera nit a la presó i el funeral se celebra esta vesprada.

Consell i alcaldes veuen necessari adaptar la normativa nacional per a agilitzar les obres postdana

La Generalitat i els municipis de l'Horta Sud han coincidit a adaptar la normativa nacional per a accelerar la reconstrucció després de la DANA, amb 2.500 milions mobilitzats i noves reunions per a coordinar obres en domini públic hidràulic.

Les pintures de Sorolla de la Hispanic Society arribaran a València abans de l’estiu en tres enviaments

Generalitat i Ajuntament de València han firmat amb la Hispanic Society l'arribada abans de l'estiu d'unes 220 obres de Joaquín Sorolla. Hi haurà tres enviaments, seu provisional en el Museu de la Ciutat i futura seu europea en el Palau de les Comunicacions.

Emergències recomana extremar precaucions per vent, onatge i neu en la Comunitat Valenciana

Emergències i Interior demana prudència davant un episodi amb alertes per vent, fenòmens costaners i neu. S'activen avisos taronges i grocs en diverses zones.

Sal i salmorra en la CV-35 i CV-355 per a previndre neu i plaques de gel

El Consell ha aplicat sal i salmorra en la CV-35 i la CV-355 per a previndre neu i plaques de gel. El dispositiu de serveis viaris hivernals opera de manera preventiva i coordinada en la xarxa autonòmica.

Chiva aprova més de 1,5 milions en noves ajudes per a afectats per la DANA

El ple municipal ha donat llum verda a més de 1,5 milions en ajudes per a damnificats de la DANA del 29 d'octubre, amb fons de la Fundació Amancio Ortega i altres donacions. A més, corregix la taxa d'escombraries i amplia fins a 2026 l'exempció de taxes urbanístiques.

Voluntaris de la DANA deixen cadenats amb missatges en l’escultura ‘Gràcies’ d’Alaquàs

Voluntaris que van ajudar durant la DANA han deixat cadenats amb missatges en l'escultura 'Gràcies' d'Alaquàs, instal·lada al desembre com a símbol de gratitud. L'obra s'integrarà en una ruta turística per municipis afectats en la qual treballa la Mancomunitat de l'Horta Sud

La CHJ detalla als veïns de Paiporta les obres i projectes en el barranc de Poio després de la DANA

La CHJ va explicar a la ciutadania de Paiporta les actuacions executades i les previstes en el barranc de Poio per a reforçar la resiliència després de la DANA. Ja s'han intervingut 2,5 km del llit, amb un pressupost de 5 milions i més del 50% d'execució, i es preveu un programa d'adaptació de 60 milions, 2,8 d'ells per a Paiporta