L’Ajuntament encarregarà una nova rèplica de la Reial Senyera

Catalá precisa que s’invertiran uns 100.000 euros en la reproducció i calcula que podria estar disponible per al 2026

VALÈNCIA, 8 (EUROPA PRESS)

L’Ajuntament de València encarregarà una nova rèplica de la Reial Senyera que des del 1928 presidix la Processó Cívica del 9 d’Octubre, Dia de la Comunitat Valenciana, per a preservar esta peça tenint en compte que encara que ha sigut restaurada presenta alguna deterioració.

Així ho ha anunciat hui dimarts l’alcaldessa de la ciutat, María José Catalá, que ha apuntat que la nova reproducció suposarà una inversió municipal d’uns 100.000 euros amb càrrec al pressupost del 2025.

Catalá s’ha pronunciat d’esta manera, en declaracions als mitjans de comunicació, després de l’acte de trasllat de la Reial Senyera des del Museu Històric Municipal, situat a l’Ajuntament, fins al Saló de Cristall del consistori perquè quede allí exposada fins a l’inici de la Processó Cívica d’este dimecres i puga ser visitada pels ciutadans.

El nou facsímil haurà de fer-se amb un teler tradicional per a reproduir el teixit de la bandera actual. De moment, la Delegació de Cultura de l’Ajuntament de València ha localitzat una d’aquestes màquines al municipi valencià de Montcada, un teler que podria fer una còpia exacta de la Reial Senyera actual i amb els mateixos materials, encara que no s’ha decidit si serà este el triat finalment, han detallat fonts municipals.

La Reial Senyera que s’exhibix i procesiona actualment va ser creada el 1928 com a reproducció de la del 1545, amb la finalitat de guardar i conservar esta última, i ha sigut ja restaurada en més d’una ocasió. El 2008 es va treballar per a recuperar el seu teixit i netejar la fusta del masteler i la plata de la seua cimera i entre 2020 i 2021 va ser sotmesa a una intervenció més exhaustiva.

«Nostra Reial Senyera ja té quasi cent anys. Fa un temps es va fer una restauració, però el Servici de Patrimoni ens diu que està bastant deteriorada malgrat la restauració que es va fer», ha manifestat l’alcaldessa. Així, ha anunciat la decisió municipal d’encarregar una nova reproducció perquè l’actual no «patisca més desperfectes». Ha dit que la «rèplica històrica» del 1928 es quedarà «al Museu» Històric Municipal.

«L’any 2028 es compliran cent anys i volem que abans d’arribar a esta edat» poder «tenir una nova rèplica» de la insígnia de tots els valencians, ha afegit María José Catalá, que ha destacat que ja es tenen «estudis previs» per a escometre la reproducció.

Així mateix, ha detallat que s’està «treballant per a localitzar un teler tradicional que puga executar tots els elements històrics de la Senyera i que utilitze, a més, tints vegetals tradicionals per a fer una rèplica el més fidel possible a l’actual».

La primera edil ha assenyalat que no se sap si la nova rèplica podrà estar disponible per al 9 d’Octubre del 2025, atès que han de seguir-se una sèrie de tràmits per a crear-la, després del que ha dit que amb seguretat estarà per a la celebració del 2026.

«ELEMENTS TRADICIONALS I PROPIS»

«Anem a fer tot el possible» per tenir-la com més prompte millor, ha respost Catalá preguntada per si el nou facsímil estarà disponible per a procesionar l’any que ve. «Ens agradaria que almenys s’asseguren que per al 2026 estarà, per al 9 d’Octubre del 2026. No sabem si arribarem al 2025 perquè ara comença tota la tramitació administrativa. És possible que per a octubre del 2026» estiga, ha insistit.

En tot cas, ha afirmat que s’haurà de treballar «durant tot l’any que ve per a tenir-la» i ha subratllat que en el procés que es duga a terme es respectaran «tots els elements tradicionals i propis de la Reial Senyera». «Crec que aquesta és una mesura que mostra el tarannà de respecte cultural que té aquest equip de govern pel nostre senyal d’identitat màxima», ha postil·lat.

EXPOSICIÓ EN EL SALÓ DE CRISTALL

D’altra banda, la responsable municipal ha convidat «a tots els valencians i valencianes» a visitar l’Ajuntament per a veure exposada la Reial Senyera al Saló de Cristall i gaudir de «aquest moment tan especial». «Crec que este gest i este moment és molt especial», ha afirmat respecte a l’exhibició d’esta insígnia.

María José Catalá ha comentat que «tots els anys sorprenen les cues de persones que estan esperant per a fer-se una fotografia» amb la Reial Senyera o «retre-li homenatge» al «símbol més important que tenim a València».

Últimes notícies

Mor un treballador de l’Arenal Sound de Borriana durant l’última jornada del festival

Un treballador de l’Arenal Sound de Borriana ha mort este diumenge, últim dia del festival, després de ser traslladat a l’Hospital de la Plana, presumptament per causes naturals.

Entrenament sorpresa de Carlos Alcaraz a Alacant abans de tornar al circuit

Carlos Alcaraz ha reaparegut amb un entrenament sorpresa en el complex Arena de la Platja de Sant Joan d’Alacant per a preparar el seu retorn a la competició en el Masters 1.000 de Cincinnati, després de quasi quatre mesos lesionat al canell dret.

Gulácsi reforça la porteria del Villarreal amb un fitxatge de dos anys

El Villarreal ha incorporat el porter hongarés Péter Gulácsi, de 36 anys, procedent del Red Bull Leipzig, amb un contracte de dos temporades.

Les màximes baixen dels 40 graus i Alcoi registra 37,9 com a valor més alt

Les temperatures han baixat este dilluns dels 40 graus a la Comunitat Valenciana i el valor més alt s’ha registrat a Alcoi, amb 37,9 graus, segons Aemet. Les capitals de província han quedat per davall dels 33 graus.

Armoni Brooks arriba cedit al Valencia Basket per a la temporada 2026-27

El Valencia Basket ha incorporat l’escorta nord-americà Armoni Brooks cedit des del LDLC ASVEL Villeurbanne per a la temporada 2026-27, després de destacar a l’EuroLeague amb l’Armani Olimpia Milan. El jugador, de 28 anys i amb experiència a la NBA i a la G League, arriba com a especialista en el tir exterior.

Un cotxe es calfa en ple carrer de Novelda i els ocupants en ixen il·lesos

Un cotxe ha quedat calfat este dilluns en plena via urbana a Novelda, però els ocupants han pogut eixir-ne il·lesos. Bombers i Policia Local han intervingut per controlar el foc i evitar danys majors.

Les persones amb ELA en dependència extrema cobren fins a 9.850 € al mes sense llista d’espera

La Generalitat ha reconegut el grau màxim de dependència a 102 persones amb ELA fins a juliol de 2026, amb prestacions de fins a 9.850 euros mensuals i sense llistes d’espera per al Grado III+ a la Comunitat Valenciana.

El PP retreu al PSPV l’augment de 16.000 milions del deute valencià

La portaveu d'Economia del PP en Les Corts, Mari Carmen Contelles, acusa el PSPV d'haver augmentat en quasi 16.000 milions el deute de la Generalitat durant els governs del Botànic i li nega autoritat per a donar lliçons de gestió econòmica. També reclama una reforma estable del sistema de finançament acordada en el Consell de Política Fiscal i Financera.
FILMOTECA D'ESTIU