L’AN condemna a ‘Txapote’ i ‘Amaia’ per l’assassinat del regidor del PP Manuel Zamarreño amb un ciclomotor-bomba

Ejemplo de shortcode con estilo
L'Audiència Nacional ha condemnat Francisco Javier García Gaztelu, 'Txapote', i Irantzu Gallastegui, 'Amaia', a 110 anys de presó per l'assassinat de Manuel Zamarreño, regidor del PP, amb una moto-bomba el 1998 a Renteria. També han estat condemnats per lesions i estralls terroristes.

MADRID, 14 (EUROPA PRESS)

L’Audiència Nacional ha condemnat a 110 anys de presó als dos membres del ‘comando Donosti’ d’ETA Francisco Javier García Gaztelu, àlies ‘Txapote’ i Irantzu Gallastegui, àlies ‘Amaia’, per l’assassinat al juny del 1998 del regidor del PP a Renteria Manuel Zamarreño mitjançant l’explosió d’una ciclomotor-bomba. En l’atemptat també va resultar ferit de gravetat el seu escorta i una dona que es trobava en els voltants.

En la sentència, recollida per Europa Press, la Secció Segona de la Sala penal condemna a tots dos per un delicte d’assassinat consumat terrorista, per altres dos delictes d’assassinat terrorista en grau de temptativa, lesions terroristes, estralls i tinència, fabricació, transport i col·locació d’artefacte explosiu amb finalitat terrorista.

Així mateix, el tribunal, amb ponència de la magistrada Ana Revuelta, estableix una indemnització de mig milió d’euros per a la vídua del regidor i cadascun dels seus fills, que en l’època dels fets eren xicotets, i de 600.000 euros per a l’escorta per les ferides patides en l’atemptat terrorista i el sofriment generat pel llarg període de curació.

El Tribunal considera acreditat que l’atemptat va ser comès pel ‘comando Donosti’, que en les dates dels fets integraven els ‘alliberats’ García Gaztelu i Gallastegui, i un altre membre ja mort, Luis Gueresta.

MATAR A MEMBRES DEL PP

La resolució recorda que el comando tenia com a objectiu «matar a membres del PP» com reflectixen els diversos assassinats ja atribuïts als integrants del comando. Precisa que en les dates en què es va cometre l’atemptat, el 25 de juny del 1998, s’havia detingut a tots els integrants que donaven suport a este comando.

La Sala es basa en els informes pericials de l’Ertzaintza, Policia i Guàrdia Civil per a concloure que tots dos acusats van ser els autors materials de l’atemptat. La sentència arreplega que va ser Gallastegui la que va adquirir la motocicleta a la qual es va adherir entre 1 i 2 quilos d’explosiu.

Els magistrats desgranen tots els indicis recaptats que conduïxen a l’autoria dels acusats, «de tal forma que aquests resultats probatoris no només es corresponen a l’esdevingut sinó també descarten altres hipòtesis alternatives, que en este cas no van anar ni tan sols defensades».

Per als magistrats, «l’autoria material dels acusats ha quedat acreditada més enllà de tot dubte raonable». «Els fets s’imputen al ‘comando Donosti’, únic comando operatiu llavors, integrat pels acusats i el mort Luis Gueresta, que funcionaven com una cèl·lula amb els mateixos objectius i interessos», assenyala.

Suma a això que en estes dates només ells van poder ser «els coautors de la fabricació i col·locació de la bomba explosiva en la motocicleta, adquirida personalment per Irantzu Gallastegui dies abans, ja que els restants col·laboradors en tals tasques assassines, havien sigut detinguts en estes dates».

La Sala considera, així mateix, que, pel mitjà empleat i l’activació per control remot quan la víctima es trobava desprevinguda i sense facultat alguna de reacció defensiva, constituïx la circumstància de traïdoria del delicte d’assassinat terrorista.

Últimes notícies

El tranvía de la L4 recupera el servicio tras el descarrilamiento

La circulació de la L4 de Metrovalencia s’ha représ després de reparar la via, sense ferits en el descarrilament. La L6 també ha recuperat el servici.

Elena Albalat deixa la Conselleria després de ser candidata del PP

El DOGV ha publicat el cessament, a petició pròpia, d’Elena Albalat com a consellera de Servicis Socials, Família i Infància. La decisió arriba després de la seua candidatura al Congrés per Castelló.

Alaquàs recorda les víctimes de la dana i els dos desapareguts

La societat valenciana ha homenatjat les víctimes de la dana del 29 d’octubre de 2024 en un acte a Alaquàs. Dos persones continuen desaparegudes.

El Elche sale del descenso y Lemar pide mantener la mentalidad

El Elche ha salido de los puestos de descenso tras ganar al Rayo Vallecano en Vallecas. Thomas Lemar reclama continuidad y destaca la defensa del equipo.

El descarrilament d’un tramvia interromp la Línia 4 a València

Un tramvia ha descarrilat este diumenge abans de les 10 hores i ha interromput la Línia 4 entre Pont de Fusta i Empalme. No hi ha ferits i els tècnics treballen per a restablir el servici.

Natzaret tindrà un tanc de tempestes de més de 3.000 m³

El futur depòsit de Natzaret tindrà una capacitat superior a 3.000 metres cúbics i costarà 12 milions d’euros. Retindrà temporalment l’aigua més contaminada quan ploga i la conduirà a la depuradora de Pinedo.

Laura Luengo bat el rècord d’Espanya de mig marató a València

Laura Luengo ha batut a València el rècord d’Espanya de mig marató amb 1h08:28, dos segons menys que l’anterior marca. L’atleta ha qualificat el resultat d’increïble després d’un any complicat.

Torrent reclama más obras preventivas dos años después de la dana

Amparo Folgado alerta de las actuacions pendents al barranc de l’Horteta i reclama més agilitat en les obres de reconstrucció després de la dana de 2024.