10.6 C
València
Dijous, 29 gener, 2026

L’AN condemna a ‘Txapote’ i ‘Amaia’ per l’assassinat del regidor del PP Manuel Zamarreño amb un ciclomotor-bomba

MADRID, 14 (EUROPA PRESS)

L’Audiència Nacional ha condemnat a 110 anys de presó als dos membres del ‘comando Donosti’ d’ETA Francisco Javier García Gaztelu, àlies ‘Txapote’ i Irantzu Gallastegui, àlies ‘Amaia’, per l’assassinat al juny del 1998 del regidor del PP a Renteria Manuel Zamarreño mitjançant l’explosió d’una ciclomotor-bomba. En l’atemptat també va resultar ferit de gravetat el seu escorta i una dona que es trobava en els voltants.

En la sentència, recollida per Europa Press, la Secció Segona de la Sala penal condemna a tots dos per un delicte d’assassinat consumat terrorista, per altres dos delictes d’assassinat terrorista en grau de temptativa, lesions terroristes, estralls i tinència, fabricació, transport i col·locació d’artefacte explosiu amb finalitat terrorista.

Així mateix, el tribunal, amb ponència de la magistrada Ana Revuelta, estableix una indemnització de mig milió d’euros per a la vídua del regidor i cadascun dels seus fills, que en l’època dels fets eren xicotets, i de 600.000 euros per a l’escorta per les ferides patides en l’atemptat terrorista i el sofriment generat pel llarg període de curació.

El Tribunal considera acreditat que l’atemptat va ser comès pel ‘comando Donosti’, que en les dates dels fets integraven els ‘alliberats’ García Gaztelu i Gallastegui, i un altre membre ja mort, Luis Gueresta.

MATAR A MEMBRES DEL PP

La resolució recorda que el comando tenia com a objectiu “matar a membres del PP” com reflectixen els diversos assassinats ja atribuïts als integrants del comando. Precisa que en les dates en què es va cometre l’atemptat, el 25 de juny del 1998, s’havia detingut a tots els integrants que donaven suport a este comando.

La Sala es basa en els informes pericials de l’Ertzaintza, Policia i Guàrdia Civil per a concloure que tots dos acusats van ser els autors materials de l’atemptat. La sentència arreplega que va ser Gallastegui la que va adquirir la motocicleta a la qual es va adherir entre 1 i 2 quilos d’explosiu.

Els magistrats desgranen tots els indicis recaptats que conduïxen a l’autoria dels acusats, “de tal forma que aquests resultats probatoris no només es corresponen a l’esdevingut sinó també descarten altres hipòtesis alternatives, que en este cas no van anar ni tan sols defensades”.

Per als magistrats, “l’autoria material dels acusats ha quedat acreditada més enllà de tot dubte raonable”. “Els fets s’imputen al ‘comando Donosti’, únic comando operatiu llavors, integrat pels acusats i el mort Luis Gueresta, que funcionaven com una cèl·lula amb els mateixos objectius i interessos”, assenyala.

Suma a això que en estes dates només ells van poder ser “els coautors de la fabricació i col·locació de la bomba explosiva en la motocicleta, adquirida personalment per Irantzu Gallastegui dies abans, ja que els restants col·laboradors en tals tasques assassines, havien sigut detinguts en estes dates”.

La Sala considera, així mateix, que, pel mitjà empleat i l’activació per control remot quan la víctima es trobava desprevinguda i sense facultat alguna de reacció defensiva, constituïx la circumstància de traïdoria del delicte d’assassinat terrorista.

Últimes notícies

Tres detinguts, dos menors, després del robatori en un local de Beniparrell (València)

Guàrdia Civil i Policia Local han detingut a tres persones instants després de sostraure la recaptació d'un local hostaler a Beniparrell. Els agents van intervindre 300 euros i els menors van quedar amb els seus progenitors

Mor un motorista de 23 anys després de xocar amb un cotxe en la CV-500, en Pinedo

Un jove de 23 anys va morir després de col·lidir la seua moto amb un cotxe en la CV-500, a l'altura de Pinedo. El Samu i una unitat de SVB van ser mobilitzats sense èxit.

La neu curta una carretera a Castelló i obliga a extremar la precaució en deu vies de València

La neu impedix circular per la CV-169 a Benafigos i condiciona la conducció en deu carreteres secundàries de València. La DGT demana extremar l'atenció.

Pluja este dijous en la Comunitat Valenciana i ratxes fortes de ponent

La regió registrarà cels nuvolosos i precipitacions més abundants a l'interior nord, amb vent de l'oest que bufarà amb ratxes molt fortes. Les temperatures pujaran hui i el divendres es preveuen núvols i ruixats febles a l'interior nord.

Una de cada deu denúncies per abusos sexuals digitals a menors es registra en la Comunitat Valenciana

Més d'una de cada deu denúncies per abusos sexuals digitals a menors es registra en la Comunitat Valenciana. En 2024 va haver-hi 117 casos i el grooming va repuntar.

3-0: El Vila-real es deixa portar en Leverkusen

L'equip va tancar la liguilla amb una nova derrota davant un Bayer Leverkusen molt superior que va certificar la seua passada. Tillman va firmar un doblet i Grimaldo va sentenciar.

Leverkusen passa per damunt d’un Vila-real sense pols: 3-0 i adeu en Champions

El Vila-real va tancar la seua participació en la Lliga de Campions amb un 3-0 en Leverkusen. L'equip alemany, molt superior, va certificar la seua passada amb un doblet de Tillman i un gol de Grimaldo.

El Leverkusen devora al Vila-real al descans: 2-0 i doblet de Tillman

El Bayer Leverkusen, obligat a guanyar per a passar de ronda, es va anar al descans 2-0 després d'una primera part de domini absolut. Tillman ha firmat els dos gols.