17.9 C
València
Divendres, 14 novembre, 2025

L’AN condemna a ‘Txapote’ i ‘Amaia’ per l’assassinat del regidor del PP Manuel Zamarreño amb un ciclomotor-bomba

MADRID, 14 (EUROPA PRESS)

L’Audiència Nacional ha condemnat a 110 anys de presó als dos membres del ‘comando Donosti’ d’ETA Francisco Javier García Gaztelu, àlies ‘Txapote’ i Irantzu Gallastegui, àlies ‘Amaia’, per l’assassinat al juny del 1998 del regidor del PP a Renteria Manuel Zamarreño mitjançant l’explosió d’una ciclomotor-bomba. En l’atemptat també va resultar ferit de gravetat el seu escorta i una dona que es trobava en els voltants.

En la sentència, recollida per Europa Press, la Secció Segona de la Sala penal condemna a tots dos per un delicte d’assassinat consumat terrorista, per altres dos delictes d’assassinat terrorista en grau de temptativa, lesions terroristes, estralls i tinència, fabricació, transport i col·locació d’artefacte explosiu amb finalitat terrorista.

Així mateix, el tribunal, amb ponència de la magistrada Ana Revuelta, estableix una indemnització de mig milió d’euros per a la vídua del regidor i cadascun dels seus fills, que en l’època dels fets eren xicotets, i de 600.000 euros per a l’escorta per les ferides patides en l’atemptat terrorista i el sofriment generat pel llarg període de curació.

El Tribunal considera acreditat que l’atemptat va ser comès pel ‘comando Donosti’, que en les dates dels fets integraven els ‘alliberats’ García Gaztelu i Gallastegui, i un altre membre ja mort, Luis Gueresta.

MATAR A MEMBRES DEL PP

La resolució recorda que el comando tenia com a objectiu “matar a membres del PP” com reflectixen els diversos assassinats ja atribuïts als integrants del comando. Precisa que en les dates en què es va cometre l’atemptat, el 25 de juny del 1998, s’havia detingut a tots els integrants que donaven suport a este comando.

La Sala es basa en els informes pericials de l’Ertzaintza, Policia i Guàrdia Civil per a concloure que tots dos acusats van ser els autors materials de l’atemptat. La sentència arreplega que va ser Gallastegui la que va adquirir la motocicleta a la qual es va adherir entre 1 i 2 quilos d’explosiu.

Els magistrats desgranen tots els indicis recaptats que conduïxen a l’autoria dels acusats, “de tal forma que aquests resultats probatoris no només es corresponen a l’esdevingut sinó també descarten altres hipòtesis alternatives, que en este cas no van anar ni tan sols defensades”.

Per als magistrats, “l’autoria material dels acusats ha quedat acreditada més enllà de tot dubte raonable”. “Els fets s’imputen al ‘comando Donosti’, únic comando operatiu llavors, integrat pels acusats i el mort Luis Gueresta, que funcionaven com una cèl·lula amb els mateixos objectius i interessos”, assenyala.

Suma a això que en estes dates només ells van poder ser “els coautors de la fabricació i col·locació de la bomba explosiva en la motocicleta, adquirida personalment per Irantzu Gallastegui dies abans, ja que els restants col·laboradors en tals tasques assassines, havien sigut detinguts en estes dates”.

La Sala considera, així mateix, que, pel mitjà empleat i l’activació per control remot quan la víctima es trobava desprevinguda i sense facultat alguna de reacció defensiva, constituïx la circumstància de traïdoria del delicte d’assassinat terrorista.

Últimes notícies

El València posa fi a l’etapa de Miguel Ángel Corona com a director esportiu

El club va anunciar la finalització del contracte de Miguel Ángel Corona, director esportiu des de 2023 i vinculat a l'entitat des de 2020, sense aclarir la fórmula de la seua eixida.

Camarero reivindica la Ciutat dels Arts com a emblema de la transformació valenciana

En el 25 aniversari del Museu dels Ciències, Susana Camarero ha defés que la Ciutat de les Arts i les Ciències és emblema de la transformació valenciana. Ha aportat xifres d'impacte, ocupació i un balanç rècord en 2024.

Catalá celebra 25 anys del Museu dels Ciències i reivindica el seu paper més enllà de la divulgació

Catalá ha celebrat el 25é aniversari del Museu dels Ciències i ha destacat el seu impacte arquitectònic, turístic i educatiu a la ciutat.

Més de 30.000 persones omplin de disfresses Benidorm en la Fancy Dress

La Fancy Dress Party ha congregat a més de 30.000 persones, en la seua majoria britàniques, amb un ampli dispositiu de seguretat i una forta implicació de l'oci local.

Afectats per la DANA reclamen al Consell participar en la comissió de Les Corts i unificar alertes

Les associacions d'afectats per la DANA han mantingut la seua primera reunió amb el vicepresident Vicente Martínez Mus i han reclamat participar en la comissió d'investigació de Les Corts. També han demanat unificar alertes, reforçar la salut mental i accelerar obres, mentres el Consell ha oferit coordinació i noves reunions.

Octubre va ser un 93% més humit i 1,4 graus més càlid de l’habitual en la Comunitat Valenciana

Octubre va combinar un episodi càlid tardà amb un llarg temporal de pluges, deixant un 93% més de precipitació i 1,4 graus més de temperatura mitjana. Setembre també va ser més humit i càlid que la mitjana.

El Vila-real farà la pretemporada al Brasil i disputarà la Vitória CUP al juliol de 2026

El Vila-real ha confirmat que realitzarà la seua pretemporada al Brasil i que jugarà la Vitória CUP amb tres amistosos al juliol de 2026. L'acord inclou als organitzadors del torneig com a patrocinador oficial del club a Llatinoamèrica.

Rescaten a un voltor a dos quilòmetres de l’aeroport d’Alacant

La Guàrdia Civil ha rescatat a un voltor desorientat a dos quilòmetres de les pistes de l'aeroport Alacant-Elx. L'au està en recuperació abans de la seua reintroducció.