L’AN condemna a ‘Txapote’ i ‘Amaia’ per l’assassinat del regidor del PP Manuel Zamarreño amb un ciclomotor-bomba

MADRID, 14 (EUROPA PRESS)

L’Audiència Nacional ha condemnat a 110 anys de presó als dos membres del ‘comando Donosti’ d’ETA Francisco Javier García Gaztelu, àlies ‘Txapote’ i Irantzu Gallastegui, àlies ‘Amaia’, per l’assassinat al juny del 1998 del regidor del PP a Renteria Manuel Zamarreño mitjançant l’explosió d’una ciclomotor-bomba. En l’atemptat també va resultar ferit de gravetat el seu escorta i una dona que es trobava en els voltants.

En la sentència, recollida per Europa Press, la Secció Segona de la Sala penal condemna a tots dos per un delicte d’assassinat consumat terrorista, per altres dos delictes d’assassinat terrorista en grau de temptativa, lesions terroristes, estralls i tinència, fabricació, transport i col·locació d’artefacte explosiu amb finalitat terrorista.

Així mateix, el tribunal, amb ponència de la magistrada Ana Revuelta, estableix una indemnització de mig milió d’euros per a la vídua del regidor i cadascun dels seus fills, que en l’època dels fets eren xicotets, i de 600.000 euros per a l’escorta per les ferides patides en l’atemptat terrorista i el sofriment generat pel llarg període de curació.

El Tribunal considera acreditat que l’atemptat va ser comès pel ‘comando Donosti’, que en les dates dels fets integraven els ‘alliberats’ García Gaztelu i Gallastegui, i un altre membre ja mort, Luis Gueresta.

MATAR A MEMBRES DEL PP

La resolució recorda que el comando tenia com a objectiu «matar a membres del PP» com reflectixen els diversos assassinats ja atribuïts als integrants del comando. Precisa que en les dates en què es va cometre l’atemptat, el 25 de juny del 1998, s’havia detingut a tots els integrants que donaven suport a este comando.

La Sala es basa en els informes pericials de l’Ertzaintza, Policia i Guàrdia Civil per a concloure que tots dos acusats van ser els autors materials de l’atemptat. La sentència arreplega que va ser Gallastegui la que va adquirir la motocicleta a la qual es va adherir entre 1 i 2 quilos d’explosiu.

Els magistrats desgranen tots els indicis recaptats que conduïxen a l’autoria dels acusats, «de tal forma que aquests resultats probatoris no només es corresponen a l’esdevingut sinó també descarten altres hipòtesis alternatives, que en este cas no van anar ni tan sols defensades».

Per als magistrats, «l’autoria material dels acusats ha quedat acreditada més enllà de tot dubte raonable». «Els fets s’imputen al ‘comando Donosti’, únic comando operatiu llavors, integrat pels acusats i el mort Luis Gueresta, que funcionaven com una cèl·lula amb els mateixos objectius i interessos», assenyala.

Suma a això que en estes dates només ells van poder ser «els coautors de la fabricació i col·locació de la bomba explosiva en la motocicleta, adquirida personalment per Irantzu Gallastegui dies abans, ja que els restants col·laboradors en tals tasques assassines, havien sigut detinguts en estes dates».

La Sala considera, així mateix, que, pel mitjà empleat i l’activació per control remot quan la víctima es trobava desprevinguda i sense facultat alguna de reacció defensiva, constituïx la circumstància de traïdoria del delicte d’assassinat terrorista.

Últimes notícies

La valenciana Metrika encén el nou Sónar unificat des de Fira Gran Via

La cantant valenciana Metrika ha obert la primera jornada del nou Sónar unificat a la Fira Gran Via de L Hospitalet amb un directe irreverent de reggaeton i dembow, en una edició marcada pel trasllat temporal des de Montjuïc per les obres del centenari de l Exposició Internacional de 1929.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions autonòmiques l’any que ve.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions del pròxim any a la Comunitat Valenciana.

El Barça colp València Basket en la pròrroga i es queda el factor pista de la final

El Barça ha guanyat València Basket per 112-113 en la pròrroga en el primer partit de la final de la Lliga Endesa i es queda el factor pista. La sèrie continuarà al Roig Arena este dissabte abans de viatjar a Barcelona per als pròxims duels.

Els sindicats veuen insuficient la nova redistribució de places d’inclusió educativa fins a 2030

Educació ha plantejat una nova redistribució de 1.249 places per a inclusió educativa fins al curs 2030/31, però els sindicats la consideren insuficient i reclamen negociar també plantilles i ràtios amb un calendari clar.

Fort incendi en una nau de banys a Xàtiva obliga a confinar veïns per la fumera tòxica

Un incendi molt evolucionat en una nau de la firma Hidronatur a Xàtiva ha generat una gran fumera. Les autoritats han demanat als veïns que tanquen finestres i reduïsquen l’activitat física per precaució.

Esclat pirotècnic a Alacant amb 6.000 trons en la primera mascletà de Fogueres 2026

La plaça dels Luceros d’Alacant ha acollit la primera mascletà de les Fogueres de 2026, disparada per Pirotecnia Mediterráneo, amb més de 6.000 trons aeris, 75 quilos de pólvora i un pic de 121,8 decibels.

Iryo preveu poder unir Barcelona i València en Alta Velocitat a partir de 2027

Iryo treballa per tindre en 2027 la homologació tècnica que li permeta operar la ruta d’Alta Velocitat Barcelona-València, una connexió clau del corredor mediterrani. El sector marítim reclama també més atenció pública per reforçar la mobilitat al Mediterrani.