Que gran és el respecte pels altres

Fa uns quants dies, el professor, sociòleg i músic Rafa Xambó dedicà, per tuiter, alguns menyspreus i improperis al també professor, lingüiste i acadèmic Abelard Saragossà per les opinions favorables d’este al document del Cercle Isabel de Villena, titulat “Propostes per a una nova política lingüística”. El músic esmentat deia (a Saragossà), entre altres desqualificacions, “Deixa de fer la mona” i “Em fas vergonya”. A banda d’alguns usos desagradables en mítings, en algunes indesitjables intervencions parlamentàries  i en altres espais, no recorde haver sentit o llegit improperis tan desconsiderats proferits, públicament, per un personatge públic, amb formació universitària, que se suposa cult i educat, contra un altre personatge públic, com és Abelard Saragossà. Només per les seues opinions i/o idees.

I encara que no foren persones universitàries, el calibre d’eixes desqualificacions són de tal gravetat que, potser, mai s’hagueren publicat en un mitjà seriós. Ara amb les noves tecnologies i recursos “informatius” i “comunicatius”, es permet tota classe d’ofenses directes i personals.

“Fer la mona” és una expressió que significa ‘Fer el ridícul’, entre altres actes. Tots podem tindre defectes, però fer el ridícul segur que Saragossà no el fa. “No faces la mona”, jo li ho puc dir a la meua neteta, carinyosament, quan vullc que pare de fer monades o altres moviments pretesament graciosos. També se li diu a un amic o familiar quan se’n passa de fer algunes gracietes, però llançar eixa desqualificació a una altra persona fora dels àmbits domèstics, familiars o de molta  confiança, no és manera de rebatre opinions ni idees.

L’altra injúria proferida per Xambó contra Abelard Saragossà, citada més amunt ha sigut, “Em fas vergonya”. Això li ho pot dir un germà a un altre, si el troba bufat i fent la mona. També se li pot dir a un maltractador pròxim o conegut,  etc. Però sempre dins d’un àmbit familiar i de confiança. Fora d’eixos àmbits, i més en públic, eixes dites són una insolència.

Però dit tot això, sí que m’agradaria que el senyor Xambó reconeguera que s’ha equivocat, i que demanara disculpes a la gran persona que és Abelard Saragossà. Rectificar és de savis i demanar disculpes, a vegades, és un exercici ben higiènic i profilàctic. Si això passara, m’agradaria fer-nos-en una, o dos, de copetes. I fer la mona, ell i jo, si es presentara, sense que fer la mona ens fera gens de vergonya. I fem el que calga per la nostra llengua. La de Xambó, d’Abelard i meua. I la de tots vostés.

*Leo Giménez és lingüista

Últimes notícies

Brugué plantarà cara al Barça: el Levante rep el líder sense por ni complexos

El capità del Levante, Roger Brugué, ha assegurat que l’equip rebrà el Barça, líder invicte, sense por ni complexos després d’encadenar sis triomfs seguits a casa. El davanter destaca la unió del vestidor i l’actuació clau del porter Mathew Ryan en l’últim empat a Màlaga.

Nit asfixiant a Dénia amb 33 graus de matinada i calor extrema a la costa

Dénia ha patit una nit infernal amb 33 graus a les 2 de la matinada i mínimes per damunt dels 30, mentre gran part del litoral valencià ha encadenat una altra nit tòrrida amb temperatures nocturnes superiors als 25 graus.

Villarreal busca la revanxa europea al camp del Borussia Dortmund

El Villarreal debuta en la nova Champions al camp del Borussia Dortmund, on va caure 4-0 fa un any, encara sense haver guanyat en Lliga amb Íñigo Pérez.

Giorgeta i Pérez Galdós tornen al trànsit complet abans de la ‘vuelta al cole’

Les avingudes de Giorgeta i Pérez Galdós recuperen entre dilluns i dimarts dos carrils per sentit abans de l’inici del curs escolar, mentres la reurbanització entra en la fase final.

Sis jornades per a reforçar la resposta municipal davant les inundacions a la Comunitat Valenciana

Emergències i Interior ha organitzat sis jornades per a tècnics i càrrecs municipals de les tres províncies per a millorar la prevenció i la coordinació davant inundacions abans de l’època de pluges intenses.

Pastor acusa el PSPV de caure en una espiral d’insults i senyalament

El síndic del PP en Les Corts, Nando Pastor, ha acusat el PSPV-PSOE i la seua direcció valenciana de fomentar una espiral de crispació i insults, arran de la polèmica per un tuit de Vicent Mompó sobre Diana Morant.

Diana Morant descarta deixar el Ministeri i defensa que continua sent útil als valencians

Diana Morant ha descartat, per ara, abandonar el Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats per bolcar-se en la seua candidatura a la Generalitat i defensa que des del Govern central és molt útil per als valencians.

Morant rebutja les disculpes de Mompó i reclama responsabilitats pels insults masclistes

Diana Morant rebutja les disculpes de Vicent Mompó pels insults masclistes que li va dirigir en X i anuncia accions polítiques a través del Consell de les Dones del PSPV-PSOE. La ministra defensa que estes actituds no es poden normalitzar en la política i reclama que el president de la Diputació de València assumisca responsabilitats.