Que gran és el respecte pels altres

Fa uns quants dies, el professor, sociòleg i músic Rafa Xambó dedicà, per tuiter, alguns menyspreus i improperis al també professor, lingüiste i acadèmic Abelard Saragossà per les opinions favorables d’este al document del Cercle Isabel de Villena, titulat “Propostes per a una nova política lingüística”. El músic esmentat deia (a Saragossà), entre altres desqualificacions, “Deixa de fer la mona” i “Em fas vergonya”. A banda d’alguns usos desagradables en mítings, en algunes indesitjables intervencions parlamentàries  i en altres espais, no recorde haver sentit o llegit improperis tan desconsiderats proferits, públicament, per un personatge públic, amb formació universitària, que se suposa cult i educat, contra un altre personatge públic, com és Abelard Saragossà. Només per les seues opinions i/o idees.

I encara que no foren persones universitàries, el calibre d’eixes desqualificacions són de tal gravetat que, potser, mai s’hagueren publicat en un mitjà seriós. Ara amb les noves tecnologies i recursos “informatius” i “comunicatius”, es permet tota classe d’ofenses directes i personals.

“Fer la mona” és una expressió que significa ‘Fer el ridícul’, entre altres actes. Tots podem tindre defectes, però fer el ridícul segur que Saragossà no el fa. “No faces la mona”, jo li ho puc dir a la meua neteta, carinyosament, quan vullc que pare de fer monades o altres moviments pretesament graciosos. També se li diu a un amic o familiar quan se’n passa de fer algunes gracietes, però llançar eixa desqualificació a una altra persona fora dels àmbits domèstics, familiars o de molta  confiança, no és manera de rebatre opinions ni idees.

L’altra injúria proferida per Xambó contra Abelard Saragossà, citada més amunt ha sigut, “Em fas vergonya”. Això li ho pot dir un germà a un altre, si el troba bufat i fent la mona. També se li pot dir a un maltractador pròxim o conegut,  etc. Però sempre dins d’un àmbit familiar i de confiança. Fora d’eixos àmbits, i més en públic, eixes dites són una insolència.

Però dit tot això, sí que m’agradaria que el senyor Xambó reconeguera que s’ha equivocat, i que demanara disculpes a la gran persona que és Abelard Saragossà. Rectificar és de savis i demanar disculpes, a vegades, és un exercici ben higiènic i profilàctic. Si això passara, m’agradaria fer-nos-en una, o dos, de copetes. I fer la mona, ell i jo, si es presentara, sense que fer la mona ens fera gens de vergonya. I fem el que calga per la nostra llengua. La de Xambó, d’Abelard i meua. I la de tots vostés.

*Leo Giménez és lingüista

Últimes notícies

Les exportacions espanyoles de components per al calcer pugen quasi un 3 % en 2025 i retallen a la mitat el dèficit

Les vendes exteriors espanyoles de components per al calcer han arribat als 1.695,3 milions d’euros en 2025, un 2,9 % més que en 2024, mentres el dèficit comercial del sector s’ha reduït un 54 %, fins als 67,5 milions.

El Valencia Basket tanca les eixides amb huit baixes i uns cinc milions ingressats

El Valencia Basket ha donat per conclòs el capítol d’eixides que preveia, amb huit baixes en la plantilla i uns cinc milions d’euros ingressats principalment per clàusules de rescissió.

Morant replica a Feijóo i acusa Mazón de ser l’“absentista” en la DANA de València

Diana Morant critica les paraules de Feijóo sobre l’absentisme laboral i assenyala Mazón i el Consell del PP per la seua actuació el dia de la DANA a València, acusant-los de no estar al seu lloc de treball.

Morant replica a Feijóo i acusa Mazón de ser el “vago i absentista” en la DANA de València

Diana Morant critica Alberto Núñez Feijóo per parlar d’absentisme laboral i acusa Carlos Mazón i el Consell del PP de no estar al seu lloc durant la DANA de València, que va deixar 230 víctimes mortals.

Tellado promet que un govern del PP acabarà amb la “delinqüència” del PSOE i el “carrusel delictiu”

Miguel Tellado acusa el Govern de Pedro Sánchez de afavorir la desigualtat entre territoris i parla d’un “carrusel delictiu”, mentre Juanfran Pérez Llorca reclama una excepcionalitat valenciana en el nou model de finançament per la DANA de 2024.

Les víctimes de la DANA rebutgen la Mesa de Treball i acusen la Generalitat d’ús partidista

L’Associació de Víctimes de la DANA 29 d’Octubre de 2024 ha anunciat que no acudirà a la tercera reunió de la Mesa Permanent de Treball perquè considera que la Generalitat està utilitzant este òrgan amb finalitats partidistes a favor del PP.

El Villarreal arranca la pretemporada sobre la gespa amb Iñigo Pérez al comandament

El Villarreal ha començat la pretemporada amb la primera sessió sobre la gespa dirigida per Iñigo Pérez i amb absències destacades per cessions i participació en el Mundial.

Quasi 300 conductors acaben davant del jutge en juny a la Comunitat Valenciana

La Guàrdia Civil ha posat a disposició judicial 287 conductors en juny a la Comunitat Valenciana per presumptes delictes contra la seguretat viària, sobretot per alcohol i per conduir sense permís.