Que gran és el respecte pels altres

Fa uns quants dies, el professor, sociòleg i músic Rafa Xambó dedicà, per tuiter, alguns menyspreus i improperis al també professor, lingüiste i acadèmic Abelard Saragossà per les opinions favorables d’este al document del Cercle Isabel de Villena, titulat “Propostes per a una nova política lingüística”. El músic esmentat deia (a Saragossà), entre altres desqualificacions, “Deixa de fer la mona” i “Em fas vergonya”. A banda d’alguns usos desagradables en mítings, en algunes indesitjables intervencions parlamentàries  i en altres espais, no recorde haver sentit o llegit improperis tan desconsiderats proferits, públicament, per un personatge públic, amb formació universitària, que se suposa cult i educat, contra un altre personatge públic, com és Abelard Saragossà. Només per les seues opinions i/o idees.

I encara que no foren persones universitàries, el calibre d’eixes desqualificacions són de tal gravetat que, potser, mai s’hagueren publicat en un mitjà seriós. Ara amb les noves tecnologies i recursos “informatius” i “comunicatius”, es permet tota classe d’ofenses directes i personals.

“Fer la mona” és una expressió que significa ‘Fer el ridícul’, entre altres actes. Tots podem tindre defectes, però fer el ridícul segur que Saragossà no el fa. “No faces la mona”, jo li ho puc dir a la meua neteta, carinyosament, quan vullc que pare de fer monades o altres moviments pretesament graciosos. També se li diu a un amic o familiar quan se’n passa de fer algunes gracietes, però llançar eixa desqualificació a una altra persona fora dels àmbits domèstics, familiars o de molta  confiança, no és manera de rebatre opinions ni idees.

L’altra injúria proferida per Xambó contra Abelard Saragossà, citada més amunt ha sigut, “Em fas vergonya”. Això li ho pot dir un germà a un altre, si el troba bufat i fent la mona. També se li pot dir a un maltractador pròxim o conegut,  etc. Però sempre dins d’un àmbit familiar i de confiança. Fora d’eixos àmbits, i més en públic, eixes dites són una insolència.

Però dit tot això, sí que m’agradaria que el senyor Xambó reconeguera que s’ha equivocat, i que demanara disculpes a la gran persona que és Abelard Saragossà. Rectificar és de savis i demanar disculpes, a vegades, és un exercici ben higiènic i profilàctic. Si això passara, m’agradaria fer-nos-en una, o dos, de copetes. I fer la mona, ell i jo, si es presentara, sense que fer la mona ens fera gens de vergonya. I fem el que calga per la nostra llengua. La de Xambó, d’Abelard i meua. I la de tots vostés.

*Leo Giménez és lingüista

Últimes notícies

David Ferrer presenta la nova samarreta de la selecció espanyola de tenis

La selecció espanyola de tenis estrena samarreta per a les pròximes eliminatòries de la Copa Davis, un equipament roig i groc presentada pel capità David Ferrer, que confia en la nova generació de jugadors.

Sanitat reforça l’atenció 24 hores, la salut mental i les teràpies oncològiques en els pressupostos de 2026

La Conselleria de Sanitat destina 9.453 milions en 2026, un 3% més, amb focus en nous centres d'urgències 24 hores, reforç de salut mental i alta tecnologia contra el càncer.

Callosa de Segura es concentra en silenci per Patricia, víctima d’un assassinat masclista

Desenes de veïns de Callosa de Segura es concentren davant l'Ajuntament per a guardar un minut de silenci i condemnar l'assassinat masclista de Patricia a les mans de la seua parella.

El detingut per l’assassinat masclista de Callosa confessa que va escanyar a la seua parella després d’una discussió

L'home detingut per l'assassinat masclista de Patricia, de 48 anys, a Callosa de Segura ha confessat que la va escanyar després d'una discussió i que ja tenia denúncies prèvies d'altres exparelles.

Iñigo Pérez es presenta al Vila-real: un desafiament clau en la seua carrera

Iñigo Pérez s'estrena com a entrenador del Vila-real i definix el repte com un desafiament important en la seua carrera, amb la mirada posada a mantindre el nivell de l'equip en LaLiga i en la Lliga de Campions.

Educació reduïx al 12,62% el seguiment de la vaga docent en el seu moment 17

La Conselleria d'Educació situa en el 12,62% el seguiment de la vaga indefinida del professorat valencià en el seu desseté dia, amb lleugeres diferències entre províncies i coincidència amb les proves d'accés a la universitat.

La Generalitat destina més de 26 milions a obres antiriuades per a blindar els polígons industrials

La Conselleria d'Indústria prioritza en els pressupostos de 2026 la recuperació després de la dana amb més de 26 milions per a obres antiriuades i ajudes a empreses, en un marc de retallada global del departament i crítiques de l'oposició.

Morales s’acomiada del Llevant després de tancar el seu espinita amb l’ascens a Burgos

José Luis Morales s'acomiada del Llevant després de deu temporades, 377 partits i 83 gols, i reconeix que l'ascens reeixit a Burgos li va permetre tancar la espinita del descens de 2022.