Que gran és el respecte pels altres

Fa uns quants dies, el professor, sociòleg i músic Rafa Xambó dedicà, per tuiter, alguns menyspreus i improperis al també professor, lingüiste i acadèmic Abelard Saragossà per les opinions favorables d’este al document del Cercle Isabel de Villena, titulat “Propostes per a una nova política lingüística”. El músic esmentat deia (a Saragossà), entre altres desqualificacions, “Deixa de fer la mona” i “Em fas vergonya”. A banda d’alguns usos desagradables en mítings, en algunes indesitjables intervencions parlamentàries  i en altres espais, no recorde haver sentit o llegit improperis tan desconsiderats proferits, públicament, per un personatge públic, amb formació universitària, que se suposa cult i educat, contra un altre personatge públic, com és Abelard Saragossà. Només per les seues opinions i/o idees.

I encara que no foren persones universitàries, el calibre d’eixes desqualificacions són de tal gravetat que, potser, mai s’hagueren publicat en un mitjà seriós. Ara amb les noves tecnologies i recursos “informatius” i “comunicatius”, es permet tota classe d’ofenses directes i personals.

“Fer la mona” és una expressió que significa ‘Fer el ridícul’, entre altres actes. Tots podem tindre defectes, però fer el ridícul segur que Saragossà no el fa. “No faces la mona”, jo li ho puc dir a la meua neteta, carinyosament, quan vullc que pare de fer monades o altres moviments pretesament graciosos. També se li diu a un amic o familiar quan se’n passa de fer algunes gracietes, però llançar eixa desqualificació a una altra persona fora dels àmbits domèstics, familiars o de molta  confiança, no és manera de rebatre opinions ni idees.

L’altra injúria proferida per Xambó contra Abelard Saragossà, citada més amunt ha sigut, “Em fas vergonya”. Això li ho pot dir un germà a un altre, si el troba bufat i fent la mona. També se li pot dir a un maltractador pròxim o conegut,  etc. Però sempre dins d’un àmbit familiar i de confiança. Fora d’eixos àmbits, i més en públic, eixes dites són una insolència.

Però dit tot això, sí que m’agradaria que el senyor Xambó reconeguera que s’ha equivocat, i que demanara disculpes a la gran persona que és Abelard Saragossà. Rectificar és de savis i demanar disculpes, a vegades, és un exercici ben higiènic i profilàctic. Si això passara, m’agradaria fer-nos-en una, o dos, de copetes. I fer la mona, ell i jo, si es presentara, sense que fer la mona ens fera gens de vergonya. I fem el que calga per la nostra llengua. La de Xambó, d’Abelard i meua. I la de tots vostés.

*Leo Giménez és lingüista

Últimes notícies

El Cervantes Saavedra estudiarà a Columbretes com reacciona la fauna marina a l’eclipsi solar

El Buque Escuela Cervantes Saavedra ha posat rumb a les Illes Columbretes per a observar l’eclipsi solar d’este dimecres i analitzar com canvia el comportament de les aus i la fauna marina al Mediterrani.

Elena Buenavida se suma a les Minnesota Lynx amb un contracte de desenvolupament

L'exterior canària del Valencia Basket Elena Buenavida ha fitxat per les Minnesota Lynx, líders actuals de la WNBA, amb un contracte de desenvolupament que li permetrà disputar fins a dotze partits de lliga regular.

Avís groc este dimecres a l’interior nord de València per màximes de 36 graus

Aemet ha activat per a este dimecres l’avís groc per calor a l’interior nord de la província de València, amb màximes de 36 graus. Dijous l’alerta s’estendrà a tota la província i les temperatures podrien arribar als 38 graus a l’interior sud.

Oratge estable amb més calor i ruixats aïllats al sud interior hui a la Comunitat

L’oratge d’este dimecres ve marcat per més calor, vents fluixos i algun ruixat puntual a l’interior sud de la Comunitat Valenciana. Dijous es mantindrà l’ambient estable, amb núvols d’evolució i xàfecs aïllats poc probables.

Onze parlaments autonòmics paguen més que el Congrés i el Senat

Els parlamentaris de 11 comunitats tenen un sou base més alt que els diputats del Congrés i els senadors. La Comunitat Valenciana se situa en la part baixa de la taula retributiva autonòmica.

Calor extrem i tempestes posen en alerta quinze comunitats, amb deu en nivell taronja

La Aemet ha activat avisos en quinze comunitats per fortes calorades, pluges i tempestes, amb deu territoris en nivell taronja de risc greu. La Comunitat Valenciana es troba en nivell groc per temperatures elevades.

Com vore hui l’històric eclipsi total de Sol que creuarà Espanya

La vesprada d’este 12 d’agost es produïx un eclipsi total de Sol visible com a total en bona part d’Espanya i com a parcial en tot el territori, amb milions de desplaçaments previstos i importants recomanacions de seguretat.

La maièutica ens fa falta

Maièutica és una veu que no pronunciem tots els...