Que gran és el respecte pels altres

Fa uns quants dies, el professor, sociòleg i músic Rafa Xambó dedicà, per tuiter, alguns menyspreus i improperis al també professor, lingüiste i acadèmic Abelard Saragossà per les opinions favorables d’este al document del Cercle Isabel de Villena, titulat “Propostes per a una nova política lingüística”. El músic esmentat deia (a Saragossà), entre altres desqualificacions, “Deixa de fer la mona” i “Em fas vergonya”. A banda d’alguns usos desagradables en mítings, en algunes indesitjables intervencions parlamentàries  i en altres espais, no recorde haver sentit o llegit improperis tan desconsiderats proferits, públicament, per un personatge públic, amb formació universitària, que se suposa cult i educat, contra un altre personatge públic, com és Abelard Saragossà. Només per les seues opinions i/o idees.

I encara que no foren persones universitàries, el calibre d’eixes desqualificacions són de tal gravetat que, potser, mai s’hagueren publicat en un mitjà seriós. Ara amb les noves tecnologies i recursos “informatius” i “comunicatius”, es permet tota classe d’ofenses directes i personals.

“Fer la mona” és una expressió que significa ‘Fer el ridícul’, entre altres actes. Tots podem tindre defectes, però fer el ridícul segur que Saragossà no el fa. “No faces la mona”, jo li ho puc dir a la meua neteta, carinyosament, quan vullc que pare de fer monades o altres moviments pretesament graciosos. També se li diu a un amic o familiar quan se’n passa de fer algunes gracietes, però llançar eixa desqualificació a una altra persona fora dels àmbits domèstics, familiars o de molta  confiança, no és manera de rebatre opinions ni idees.

L’altra injúria proferida per Xambó contra Abelard Saragossà, citada més amunt ha sigut, “Em fas vergonya”. Això li ho pot dir un germà a un altre, si el troba bufat i fent la mona. També se li pot dir a un maltractador pròxim o conegut,  etc. Però sempre dins d’un àmbit familiar i de confiança. Fora d’eixos àmbits, i més en públic, eixes dites són una insolència.

Però dit tot això, sí que m’agradaria que el senyor Xambó reconeguera que s’ha equivocat, i que demanara disculpes a la gran persona que és Abelard Saragossà. Rectificar és de savis i demanar disculpes, a vegades, és un exercici ben higiènic i profilàctic. Si això passara, m’agradaria fer-nos-en una, o dos, de copetes. I fer la mona, ell i jo, si es presentara, sense que fer la mona ens fera gens de vergonya. I fem el que calga per la nostra llengua. La de Xambó, d’Abelard i meua. I la de tots vostés.

*Leo Giménez és lingüista

Últimes notícies

Cap de setmana tràgic a les carreteres amb huit motoristes morts

Quinze persones han mort en quinze accidents mortals a les carreteres espanyoles este cap de setmana, huit d'elles motoristes, amb un sinistre registrat a Montserrat (València). La major part dels accidents s'han produït en vies convencionals i en eixides de la via.

Pérez Llorca acusa Compromís de prioritzar el català davant del valencià a la UE

Juanfran Pérez Llorca acusa PSPV-PSOE i Compromís de defensar només el català a Europa i retreu a Compromís el seu posicionament sobre la llengua valenciana a les Falles.

Pérez Llorca demana aclarir una subvenció de 80.000 € del Botànic a UGT en 2021

Juanfran Pérez Llorca mostra la seua preocupació per la investigació d’Antifrau sobre una subvenció directa de 80.000 euros del Botànic a UGT per al congrés confederal celebrat en 2021 a València.

Baldoví assegura que Marlaska ja hauria deixat el càrrec si ell presidira el Govern

El síndic de Compromís en Les Corts, Joan Baldoví, assegura que si presidira el Govern d'Espanya, Fernando Grande-Marlaska ja no seria ministre de l'Interior per la gestió de la crisi migratòria a Ceuta.

EUPV posarà en marxa en octubre les primàries per a les autonòmiques de 2027

Esquerra Unida del País Valencià convocarà en octubre les primàries per triar la seua candidatura a la Presidència de la Generalitat i a Les Corts de 2027, amb resultats previstos per al 3 de novembre, i acusa els acords PP-Vox de deteriorar drets i servicis públics.

Sol·liciten 9 anys de presó per apunyalar un desconegut al carrer a Almoradí

La Fiscalia demana 9 anys de presó per a un home acusat d’intentar assassinar amb un ganivet un desconegut al carrer a Almoradí, després d’agredir dos companys de pis. El judici se celebrarà a l’Audiència Provincial d’Alacant, amb seu a Elx.

Corberán i Gourlay es despedixen de la plantilla a Paterna

Carlos Corberán i Ron Gourlay han tornat a la ciutat esportiva de Paterna per a acomiadar-se de jugadors i empleats després de la seua destitució. El Valencia inicia ara una nova etapa amb Braulio Vázquez i l’interí Óscar Sánchez al capdavant de l’equip.

Torrent i Villarreal C lideren un inici impecable en Tercera Federació

Torrent i Villarreal C encapçalen el grup VI de Tercera Federació com a únics equips amb sis punts, en una jornada marcada per la igualtat i cinc empats.