10.2 C
València
Dissabte, 24 gener, 2026

‘El Valencià és fàcil 2’ de Leo Giménez: Un manual innovador per a aprendre valencià

Leo Giménez, tècnic lingüístic retirat de l’Ajuntament d’Alzira i col·laborador del València Diari, ha presentat el seu més recent treball “El valencià és fàcil 2”. Este llibre és el segon volum d’una sèrie que busca simplificar el valencià normatiu, fent-lo més accessible tant per a parlants natius com per als qui aprenen l’idioma.

El manual, publicat per l’editorial alzirenya Reclam, està pensat per a superar les barreres que troba molta gent en estudiar i utilitzar el valencià. Giménez critica el model lingüístic actual per considerar-lo massa artificial i distant de l’oralitat. Segons ell, este enfocament ha allunyat el valencià del seu ús comú i quotidià.

Giménez argumenta que el valencià, per les seues condicions singulars, necessita una simplificació per a ser més accessible. Destaca la importància d’esta llengua en el patrimoni cultural valencià i advoca per una unitat lingüística sense caure en uniformismes o centralismes despersonalitzadores. El seu objectiu és construir una llengua amb garanties de vida per a molts anys, recalca la necessitat d’acostar l’idioma als joves.

Impacte i recepció del Llibre

“El valencià és fàcil 2” ha tingut una recepció positiva en presentacions realitzades a Alcàntera de Xúquer i Antella, destacant la importància d’esta mena d’obres per a la normalització lingüística en contextos de minorització. La iniciativa de Giménez ha sigut ben rebuda tant per acadèmics com pel públic general, que valora els esforços per fer més comprensible i practicable el valencià.

Amb 228 pàgines, el llibre no sols aborda aspectes normatius del valencià, sinó que també incidix en la seua riquesa i diversitat. Giménez, a través de la seua obra, cerca facilitar un valencià normatiu més pròxim a la ciutadania valencianoparlant i valencianoaprenent.

El llançament de “El valencià és fàcil 2” representa un pas significatiu cap a una major accessibilitat i gaudi del valencià, promovent el seu ús en totes les esferes de comunicació​​​​.

Últimes notícies

El Senat fixa per al 10 de febrer la compareixença del president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer

La comissió d'investigació de la dana al Senat ha citat per al 10 de febrer a Miguel Polo, després de reordenar el seu calendari per la suspensió de la sessió anterior.

Rescaten a un escalador polonés atrapat en els penya-segats de Toix a Calp

Un escalador polonés va ser rescatat de matinada en els penya-segats de Toix, a Calp. L'operació va durar més de quatre hores i va estar marcada per pluja i fred.

Una dona de 45 anys ha mort en l’incendi d’una vivenda a Vila-real

Una dona de 45 anys ha mort en l'incendi d'una vivenda en l'avinguda Constitució de Vila-real. Bombers l'han rescatada, però el SAMU ha confirmat el decés

Nou menors detinguts per l’agressió a un jove al costat d’una discoteca d’Alacant

Un adolescent de 15 anys va ser arrestat per la seua implicació en l'agressió a un jove de 16 en Nit de cap d'any, elevant a nou els menors detinguts. Les primeres huit detencions es van practicar el 14 de gener i els arrestats tenen entre 14 i 16 anys.

Vint estreles Michelin se citen en la XXIV Trobada Gastronòmic Alfonso Mira a Aspe

El XXIV Alfonso Mira Experience reunirà cuiners amb 20 estreles Michelin del 21 de febrer a l'11 de març a Aspe, amb jornades temàtiques i aforament limitat.

Mor una dona en l’incendi d’un pis a Vila-real

Una dona de mitjana edat ha mort este divendres després de l'incendi d'una vivenda en l'avinguda Constitució de Vila-real. El foc s'ha iniciat en el saló-menjador i dos dotacions han intervingut.

El Consorci de Museus oferirà 36 exposicions en 2026 amb més de 100 artistes

L'organisme autonòmic va anunciar 36 exposicions per a 2026 amb més de 100 artistes, activitats en les tres províncies i un programa educatiu que aconseguirà a 400 centres.

València contractarà la gestió integral del Jardí del Túria per 35 milions durant cinc anys

València impulsarà un contracte de 35 milions i cinc anys per a la neteja, manteniment i reposició del Jardí del Túria. Inclourà guardaparques i respectarà les funcions del OAM.