Les arts escèniques i la música aconseguixen un 32% més d’ingressos a la Comunitat Valenciana el 2023

L’autonomia lidera a Espanya els concerts de repertori clàssic i compta amb la pantalla de cinema amb més espectadors: L’Hemisfèric

VALÈNCIA, 4 (EUROPA PRESS)

La Comunitat Valenciana se situa al capdavant d’Espanya en el terreny de la música clàssica, amb el major volum de concerts celebrat el 2023. Així mateix, les arts en viu –entre les quals s’inclouen escèniques, música clàssica i popular– van aconseguir de mitjana en conjunt un 32,5% més d’ingressos, un 22,9% més d’espectadors i un 10,1% més de sessions que l’any 2022.

Estos són alguns de les dades més rellevants de l’Anuari SGAE 2024 de les arts escèniques, musicals i audiovisuals, que posa en relleu que el sector cultural de la Comunitat Valenciana prosseguix la seua recuperació després de la pandèmia, en similar tendència a la de la resta d’Espanya.

Pel que fa a les xifres del 2019, les arts en viu van augmentar un 23,7% en recaptació i un 4,5% en la suma de representacions i concerts, si ben el públic va caure un 15,8%. Si s’analitzen les xifres en concret de la música clàssica, el 2023 es van celebrar 2.297 concerts, un 17,4% més que el 2022, per la qual cosa se situa al capdavant respecte a la resta d’Espanya. En assistència ocupa la segona posició, després de Madrid, amb 540.595 espectadors, un 36,7% més que l’any anterior. Els ingressos, finalment, van ascendir a 3.341.607 euros; és a dir, un 22,8% més que el 2022.

Les dades del 2023, no obstant això, suposen una reculada en comparació dels de 2019. Així, disminuïxen un 10,3% en el nombre de concerts, un 31,7% en públic i un 20,3% en la taquilla.

En el que concernix a la música popular en directe, els resultats reflecteixen creixements en tots els fronts. D’esta manera, el 2023 es van celebrar un total de 5.559 concerts a la Comunitat Valenciana, la qual cosa suposa un 12,7% més que el 2022. El nombre d’assistents va créixer un 14,5% (amb 1.239.727, per sobre dels 1.082.498 de l’any anterior) i els ingressos per venda d’entrades, un 14,8% (amb 18.954.013 euros, quan el 2022 van ser 16.504.641 euros).

En relació amb els indicadors prepandémicos del 2019, la tendència és similar en el nombre de sessions en viu, que van créixer un 21,3%, i en la recaptació, que va augmentar un 33,1%. No obstant això, el públic va disminuir un 2,7%.

Si s’afigen les dades concernents als macrofestivales, s’observen també increments el 2023, respecte als de l’any anterior, tant en el nombre d’espectadors (un 19,4%, amb 2.523.977 assistents) com en els ingressos (35,5%, amb 84.555.263 euros). De la mateixa manera, si es pren com a referència l’any 2019, creixen tant el nombre d’assistents a estos grans esdeveniments (5,3%) com els ingressos de taquilla (36,6%).

En l’àmbit de les arts escèniques (teatre, dansa i gènere líric), la Comunitat Valenciana va ocupar el 2023 la tercera posició, per darrere només de Madrid i Catalunya, pel que fa al nombre de representacions i d’espectadors. D’esta manera, aquest any va sumar 3.543 funcions, la qual cosa suposa un augment del 2,2% respecte a 2022, i va arribar als 996.036 assistents, un 25,2% més que l’any previ.

La recaptació el 2023 va ascendir als 7.688.425 euros, un 9,7% major que el 2022. El sector de les arts escèniques, no obstant això, encara no ha aconseguit superar els indicadors prepandémicos, de manera que, en comparació de l’any 2019, van disminuir les sessions un 5,8%, el públic un 39% i la recaptació un 31,3%.

En l’apartat de l’audiovisual, el 2023 es van registrar a la Comunitat Valenciana un total de 89 cinemes i 429 pantalles. En aquestes sales es van registrar 371.300 sessions, a les quals van acudir més de 9,4 milions d’espectadors i amb les quals es van recaptar 57,84 milions d’euros.

EL CINEMA, MÉS BARAT

Cada habitant d’aquesta autonomia va gastar en cinema 11,09 euros, per sobre dels 10,29 de la mitjana nacional. A més, mentre el preu mitjà de les entrades de cinema a Espanya és de 6,42 euros, a la Comunitat Valenciana és alguna cosa menor: 6,12 euros.

Finalment, des de la SGAE destaquen que la pantalla de cinema espanyola amb més espectadors va tornar a ser un any més L’Hemisfèric de Valencia, amb 342.230. Kinépolis, de Paterna, per la seua banda, es va mantenir en segona posició pel que es referix al volum d’assistència de tota Espanya, amb 748.513 espectadors, en l’apartat de complexos cinematogràfics.

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana es consolida com a tercer gran destí del programa Verano Joven 2026

La Comunitat Valenciana s’ha situat com el tercer destí preferit del programa Verano Joven 2026, amb la ruta Madrid-València com a connexió ferroviària més utilitzada. La quarta edició del pla ha comptat amb quasi 6,4 milions de viatges amb descomptes per a jóvens.

Jay Wheeler portarà la gira ‘La voz favorita’ a València el 8 de desembre

Jay Wheeler iniciarà en desembre a Espanya la gira mundial 'La voz favorita', amb set concerts i parada al Roig Arena de València el 8 de desembre.

Espanya liderarà un any la nova Plataforma mundial de resiliència davant desastres

Espanya assumirà durant el primer any la presidència de la nova Plataforma sobre Resiliència Regional davant Desastres de l’OCDE, presentada a València i centrada en la prevenció i recuperació front a catàstrofes. L’experiència en la dana de 2024, el volcà de La Palma i els grans incendis serà una de les principals aportacions.

L’acampada per la vivenda a València guanya suport i continua indefinida a la plaça

L’acampada per la vivenda de la plaça de l’Ajuntament de València manté la protesta de forma indefinida i arreplega cada volta més suport ciutadà, amb aportacions de materials, menjar i nous participants.

Una truita de creïlla amb orella triomfa en el campionat internacional dAlacant

El cuiner Jon Aguirre, del restaurant Goiherri de Legazpi, ha guanyat el IV Campionat Internacional de Truita de Creïlla en Alacant Gastronòmica amb una original truita dorella amb aroma de pebre roig. El certamen també ha premiat una truita de bacallà i una altra de cansalada fumada elaborades a Sant Sebastià i a la província dAlacant.

Les obres d’emergència després de l’incendi de la Vall d’Uixó arriben als 4,2 milions

La Generalitat ha activat obres d’emergència per valor de 4,2 milions d’euros per a recuperar la zona cremada a la Vall d’Uixó i millorar la seguretat a pistes forestals i carreteres com la CV-219 i la CV-223. Els treballs s’estenen també a municipis com Artana, Alfondeguilla i la Vilavella i continuaran almenys fins a la primera mitat de 2026.

Compromís i PSPV insten Catalá a negociar amb els joves acampats per la vivenda

Compromís i PSPV han reclamat a l’alcaldessa de València, Maria José Catalá, que baixe a la plaça de l’Ajuntament per a escoltar les reivindicacions de l’acampada pel dret a la vivenda i explore possibles acords. Els socialistes critiquen que es pose el focus en la mascletà i no en la crisi d’accés a la vivenda.

La jutgessa de la dana incorpora al cas la segona declaració de Salomé Pradas al Congrés

La jutgessa que investiga la gestió de la dana ha incorporat al sumari la transcripció de la segona intervenció de l’exconsellera Salomé Pradas al Congrés i ha ordenat noves diligències a Ajuntaments i servicis d’emergència de la província de València.