16.4 C
València
Dijous, 19 febrer, 2026

Les arts escèniques i la música aconseguixen un 32% més d’ingressos a la Comunitat Valenciana el 2023

L’autonomia lidera a Espanya els concerts de repertori clàssic i compta amb la pantalla de cinema amb més espectadors: L’Hemisfèric

VALÈNCIA, 4 (EUROPA PRESS)

La Comunitat Valenciana se situa al capdavant d’Espanya en el terreny de la música clàssica, amb el major volum de concerts celebrat el 2023. Així mateix, les arts en viu –entre les quals s’inclouen escèniques, música clàssica i popular– van aconseguir de mitjana en conjunt un 32,5% més d’ingressos, un 22,9% més d’espectadors i un 10,1% més de sessions que l’any 2022.

Estos són alguns de les dades més rellevants de l’Anuari SGAE 2024 de les arts escèniques, musicals i audiovisuals, que posa en relleu que el sector cultural de la Comunitat Valenciana prosseguix la seua recuperació després de la pandèmia, en similar tendència a la de la resta d’Espanya.

Pel que fa a les xifres del 2019, les arts en viu van augmentar un 23,7% en recaptació i un 4,5% en la suma de representacions i concerts, si ben el públic va caure un 15,8%. Si s’analitzen les xifres en concret de la música clàssica, el 2023 es van celebrar 2.297 concerts, un 17,4% més que el 2022, per la qual cosa se situa al capdavant respecte a la resta d’Espanya. En assistència ocupa la segona posició, després de Madrid, amb 540.595 espectadors, un 36,7% més que l’any anterior. Els ingressos, finalment, van ascendir a 3.341.607 euros; és a dir, un 22,8% més que el 2022.

Les dades del 2023, no obstant això, suposen una reculada en comparació dels de 2019. Així, disminuïxen un 10,3% en el nombre de concerts, un 31,7% en públic i un 20,3% en la taquilla.

En el que concernix a la música popular en directe, els resultats reflecteixen creixements en tots els fronts. D’esta manera, el 2023 es van celebrar un total de 5.559 concerts a la Comunitat Valenciana, la qual cosa suposa un 12,7% més que el 2022. El nombre d’assistents va créixer un 14,5% (amb 1.239.727, per sobre dels 1.082.498 de l’any anterior) i els ingressos per venda d’entrades, un 14,8% (amb 18.954.013 euros, quan el 2022 van ser 16.504.641 euros).

En relació amb els indicadors prepandémicos del 2019, la tendència és similar en el nombre de sessions en viu, que van créixer un 21,3%, i en la recaptació, que va augmentar un 33,1%. No obstant això, el públic va disminuir un 2,7%.

Si s’afigen les dades concernents als macrofestivales, s’observen també increments el 2023, respecte als de l’any anterior, tant en el nombre d’espectadors (un 19,4%, amb 2.523.977 assistents) com en els ingressos (35,5%, amb 84.555.263 euros). De la mateixa manera, si es pren com a referència l’any 2019, creixen tant el nombre d’assistents a estos grans esdeveniments (5,3%) com els ingressos de taquilla (36,6%).

En l’àmbit de les arts escèniques (teatre, dansa i gènere líric), la Comunitat Valenciana va ocupar el 2023 la tercera posició, per darrere només de Madrid i Catalunya, pel que fa al nombre de representacions i d’espectadors. D’esta manera, aquest any va sumar 3.543 funcions, la qual cosa suposa un augment del 2,2% respecte a 2022, i va arribar als 996.036 assistents, un 25,2% més que l’any previ.

La recaptació el 2023 va ascendir als 7.688.425 euros, un 9,7% major que el 2022. El sector de les arts escèniques, no obstant això, encara no ha aconseguit superar els indicadors prepandémicos, de manera que, en comparació de l’any 2019, van disminuir les sessions un 5,8%, el públic un 39% i la recaptació un 31,3%.

En l’apartat de l’audiovisual, el 2023 es van registrar a la Comunitat Valenciana un total de 89 cinemes i 429 pantalles. En aquestes sales es van registrar 371.300 sessions, a les quals van acudir més de 9,4 milions d’espectadors i amb les quals es van recaptar 57,84 milions d’euros.

EL CINEMA, MÉS BARAT

Cada habitant d’aquesta autonomia va gastar en cinema 11,09 euros, per sobre dels 10,29 de la mitjana nacional. A més, mentre el preu mitjà de les entrades de cinema a Espanya és de 6,42 euros, a la Comunitat Valenciana és alguna cosa menor: 6,12 euros.

Finalment, des de la SGAE destaquen que la pantalla de cinema espanyola amb més espectadors va tornar a ser un any més L’Hemisfèric de Valencia, amb 342.230. Kinépolis, de Paterna, per la seua banda, es va mantenir en segona posició pel que es referix al volum d’assistència de tota Espanya, amb 748.513 espectadors, en l’apartat de complexos cinematogràfics.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Luís Castro: ‘Si haguérem jugat tota la nit tampoc haguérem marcat’

El tècnic del Llevant va lamentar la falta d'encert després de la derrota davant el Vila-real i va defendre el lliurament de l'equip. Va assenyalar el dol davant el Barça com una final i va explicar la situació de Etta Eyong i la seua clàusula.

Marcelino avisa després del 0-1 al Llevant: la tranquil·litat m’agrada poc

El Vila-real va guanyar 0-1 al Llevant i Marcelino va restar importància a l'avantatge de set punts sobre el Betis. Va celebrar la porteria a zero i va lamentar no sentenciar.

El Vila-real assalta el Ciutat amb un gol de Mikautadze i complica encara més la situació del Llevant

Una miqueta de Mikautadze en el 57 va donar la victòria al Vila-real en el Ciutat de València en el dol ajornat de la jornada 16. Els groguets es van afermar tercers i el Llevant va continuar penúltim.

Mikautadze decidix en Llevant i firma el seu octau gol en LaLiga

El davanter del Vila-real va donar la victòria a domicili amb el seu octau tant del curs. El seu encert li col·loca en el grup de huit gols després de 24 jornades.

Renúncia el regidor de Mobilitat de Castelló investigat per la gestió de multes

Cristian Ramírez ha deixat l'acta i totes les seues responsabilitats després de la reobertura de diligències per les multes de la zona ORA. Al·lega pressió política i prioritza la seua salut mental.

Tres associacions de víctimes del 29-O reclamen a Pérez Llorca mesures més enllà de les ajudes

Tres associacions d'afectats responen a l'ajuda de 80.000 euros per família de les 230 víctimes mortals i demanen reconeixement, responsabilitat i transparència, a més de prevenció i canvi de polítiques.

Detingut l’exmarit i pare de les víctimes com a presumpte autor del doble crim de Xilxes

L'exmarit i pare de la dona i la xiqueta trobades mortes a Xilxes ha sigut detingut com a presumpte autor. La investigació seguix oberta per a determinar si és violència de gènere.

Pérez Llorca defén la gestió del Consell en les vivendes públiques d’Alacant i l’oposició exigix dimissions

En la seua primera sessió de control, Pérez Llorca ha reivindicat la política útil i ha detallat mesures davant les irregularitats en adjudicacions a Alacant, mentres PSPV i Compromís reclamen cessaments i eleccions.