L’Exèrcit d’Israel retarda la seua eixida del sud de Líban més enllà del diumenge

Netanyahu entén que l’alto el foc obria la porta a una ampliació però Beirut i Hezbol·là ho consideren com una data tancada

MADRID, 24 (EUROPA PRESS)

El primer ministre d’Israel, Benjamin Netanyahu, ha confirmat hui divendres que l’Exèrcit del país retardarà la seua retirada del sud de Líban més enllà dels 60 dies inicials estipulats en el seu acord d’alto el foc amb les milícies d’Hezbol·là, que expiraven este diumenge, en entendre que no era un termini definitiu i que l’Exèrcit libanés encara no ha garantit la seguretat de la zona.

El 27 de novembre del 2024, Israel i Hezbol·là van acordar un alto el foc que incloïa el lliurament dels territoris ocupats per les tropes israelianes a l’Exèrcit de Líban abans del 26 de gener.

El primer ministre israelià ha explicat que el procés de retirada queda condicionat al desplegament «eficaç i complet» de l’Exèrcit libanés en la zona i la retirada d’Hezbol·là més enllà del riu Litani, termes que segons el mandatari no s’han complit fins al moment.

Ara, i «atès que l’acord d’alto el foc encara no ha sigut aplicat plenament per l’Estat de Líban, el procés de retirada gradual continuarà en plena coordinació amb Estats Units», ha fet saber l’oficina del primer ministre d’Israel en un comunicat arreplegat per mitjans israelians.

Netanyahu entén que la clàusula de l’alto el foc corresponent a la retirada de les forces israelianes deixa la porta oberta a una pròrroga del procés de retirada, però Hezbol·là havia avisat esta mateixa setmana que el grup entén el diumenge com data límit i asseguren que si les forces israelianes no completen el seu procediment per a llavors donarà per trencat el cessament d’hostilitats.

També el president de Líban, Joseph Aoun, havia demanat la retirada israeliana del sud del país «dins dels terminis fixats» després de denunciar també «la continuació de les violacions terrestres i aèries israelianes», deplorant en particular «la dinamitación de cases i la destrucció de pobles fronterers, la qual cosa va en contra de l’acord».

En qualsevol cas, Netanyahu ha sentenciat que «l’Estat d’Israel no posarà en perill a les seues comunitats ni als seus ciutadans i insistirà en la plena implementació de l’objectiu dels combats en el nord: la tornada segura dels residents a les seues llars».

Mentrestant, l’Exèrcit israelià ha prosseguit este divendres amb les seues operacions al sud de Líban, amb incursions al municipi de Wadi Saluki, on ha destruït «llocs subterranis importants d’Hezbol·là» però «mantenint al mateix temps l’entesa entre Israel i Líban», segons un comunicat publicat en la seua pàgina web.

Últimes notícies

Troben el cadàver d’un home a Gátova sense relació amb l’incendi ni el desallotjament

S’ha localitzat el cos sense vida d’un home a Gátova, on este diumenge tornen prop d’un miler de veïns desallotjats per l’incendi de Segorbe. La Policia descarta que la mort tinga cap vincle amb el foc o amb l’operatiu de desallotjament.

Osasuna debuta en Lliga davant un Llevant que vol canviar la dinàmica

Osasuna inaugura la seua temporada en Lliga este dilluns a El Sadar davant un Llevant que necessita millorar la imatge oferida en el debut davant l’Espanyol.

Aemet activa més avisos per fortes pluges i tronades a Castelló i València

Aemet ha ampliat per a este diumenge l’avís groc per fortes pluges i tronades al sud de Castelló i al litoral de València, que se sumen a l’interior nord valencià.

Els veïns de Gátova tornen a casa però hauran de quedar-se confinats

Els veïns de Gátova desallotjats per l’incendi de Segorbe poden tornar a les seues vivendes, però han de mantindre’s confinats i consumir només aigua embotellada. El foc de la Serra Calderona ha quedat estabilitzat després d’haver cremat 631,82 hectàrees.

El Rototom tanca a Benicàssim amb 169.000 assistents de quasi 100 països

El Rototom Sunsplash de Benicàssim ha tancat la seua 31a edició amb 169.000 assistents de quasi 100 països i una forta aposta social i mediambiental. El festival ha anunciat que tornarà a Benicàssim en agost de 2027.

Guido Rodríguez reclama ambició i unió després dels primers pitos a Mestalla

Guido Rodríguez, migcampista del València i nou capità, demana unió i ambició entre club, plantilla i afició després de l’empat sense gols davant el Celta a Mestalla, que ha deixat els primers pitos de la grada.

Aemet activa l’avís groc per fortes tronades en l’interior nord de València esta vesprada

Aemet ha activat per a esta vesprada l’avís groc per pluges i tronades amb granís i ratxes de vent molt fortes en l’interior nord de València, mentre es mantenen avisos per precipitacions intenses a trams del litoral de Castelló i València.

Buñol prepara una Tomatina més inclusiva amb un nou pla d’accessibilitat

Buñol ultima els preparatius de la 79a Tomatina, que es viurà dimecres amb aforament complet i un nou pla '+ ACCESSIBLE' per a garantir l’acompanyament i la participació de persones amb discapacitat.