Llíria exhumarà les restes de les víctimes de la Guerra Civil a les fosses comuns

L’Ajuntament de Llíria ha rebut una subvenció de 39.990 euros per part de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, per a poder iniciar l’execució del projecte d’exhumació i identificació de víctimes de la Guerra Civil i la repressió posterior, localitzades en les fosses comunes del cementeri de la localitat.

Este projecte suposa un primer pas molt important per a la localització de les restes mortals de les 113 persones afusellades a Llíria durant la repressió franquista, a més de les 114 mortes entre 1938 i 1939 a l’hospital militar de la ciutat, hui CEIP Sant Vicent, i les 21 en la presó que se situava en el convent del Remei.

Els treballs de mapatge del cementeri amb georadar van permetre, fa uns mesos, localitzar diversos punts en els quals se suposa que podrien trobar-se els cossos. Amb esta primera campanya, es pretén realitzar diversos sondejos arqueològics que permeten confirmar el lloc d’enterrament, la disposició dels cadàvers i el número d’ells per fossa.

Les intervencions arqueològiques es complementaran amb l’estudi antropològic de les restes humanes que es puguen recuperar durant la intervenció, i l’estudi d’ADN d’estos. Tots estos treballs eixiran pròximament a licitació per part de l’Ajuntament de Llíria i està previst que s’executen al llarg dels anys 2021 i 2022.

La regidora de Memòria Democràtica, Consuelo Morató, ha assenyalat que “és la primera vegada que es duu a terme una actuació d’este tipus en el nostre municipi, i que naix d’una justa reivindicació del Comissionat d’Experts de la Memòria Històrica i de l’associació de víctimes de la fossa comuna del cementeri de Llíria”

Així, ha volgut fer també una crida “a totes aquelles persones que pensen que puguen tindre familiars morts o assassinats en la població durant la Guerra Civil, perquè es posen en contacte amb l’Ajuntament, per a informar-los dels tràmits que es duran a terme en este moment i, en un futur, per a la recuperació de les seues restes”.

Este projecte és un primer pas, ja que es pretén, en els pròxims anys, amb la informació que s’obtinga ara, plantejar l’obertura de les fosses que es localitzen i començar l’exhumació de totes aquelles persones que van perdre la vida durant el conflicte i també que van ser assassinades una vegada acabada la guerra.

Morató ha destacat “la importància d’este projecte per a la recuperació de la Memòria Democràtica i la dignificació de totes les persones que van morir a Llíria en els últims anys de la guerra i en els primers de la dictadura, perquè les famílies puguen recuperar així les restes d’estes persones buscades des de fa molts anys”.  

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Dilluns de cels buidats i vent fluix en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta el dilluns amb cels buidats o poc nuvolosos, temperatures amb pocs canvis i vent fluix, que rolará a component este al migdia.

Els sindicats mèdics convoquen un nou atur setmanal davant el bloqueig amb Sanitat

Els sindicats mèdics convoquen el tercer atur setmanal de l'any després del fracàs de les negociacions amb el Ministeri de Sanitat i un encreuament de retrets per la reforma de l'estatut marc.

Reciplasa garantix el servici després de l’incendi en la planta de residus d’Onda

Reciplasa assegura la recollida i el tractament de residus per als 46 municipis als quals presta servici malgrat l'incendi encara actiu en la planta d'Onda.

Els bombers intenten frenar l’avanç de l’incendi industrial en un desballestament d’Onda

Els bombers de la Diputació de Castelló treballen des de la vesprada del diumenge per a contindre l'incendi declarat en una campa exterior de l'empresa de desballestament Reciplasa a Onda, que ha obligat a desallotjaments preventius pel fum.

Gerard Moreno i Pépé encarrilen el triomf del Vila-real davant un Celta molt fràgil

Un penal convertit per Gerard Moreno en el primer minut i un gol de Pépé abans de la mitja hora permeten al Vila-real anar-se al descans amb un 2-0 enfront d'un Celta molt bla arrere.

Dos morts en caure un cotxe al riu Clariano des d’un pont a Ontinyent

Dos persones han mort i una tercera ha resultat ferida després de precipitar-se un cotxe per un pont al riu Clariano, a Ontinyent, quan circulava per la CV-668.

Un jove de 26 anys resulta ferit per cremades en l’incendi d’una cuina a Alfafar

Un incendi en la cuina d'una vivenda a Alfafar ha provocat cremades a un jove de 26 anys, que ha sigut traslladat a l'hospital La Fe, i ha afectat per fum a altres tres persones que han sigut donades d'alta en el lloc.

Associacions de víctimes s’unixen a València per a denunciar negligències en la dana, el cribratge de mama i les residències de Madrid

Col·lectius de víctimes de la dana de València, del cribratge de càncer de mama a Andalusia i de les residències de Madrid durant la covid s'agermanen en una concentració que reclama responsabilitats polítiques i judicials.