Localitzen 12 cossos a les exhumacions de la fossa 126 del Cementiri de Paterna

La consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo, ha realitzat una visita al Cementiri Municipal de Paterna per conéixer els primers resultats dels treballs d’exhumació de la fossa 126, la més gran del territori valencià.

Pérez Garijo ha detallat que fins ara “s’han exhumat dotze cossos i s’han extret els nou taüts amb restes de víctimes de la repressió franquista, que havien estat dipositats novament a la fossa després d’una primera intervenció el 2012”.

La consellera de Qualitat Democràtica ha qualificat de “molt positius” estos primers resultats que demostren que els treballs previstos “van molt bé” i ens animen a continuar exhumant fosses “per recuperar les restes de totes les persones que van ser assassinades per defensar els nostres drets i llibertats”.

La consellera ha recordat que a Paterna van ser assassinades 2.238 persones durant la Guerra Civil i la dictadura franquista, a això ha afegit que “hem avançat molt en els treballs d’exhumació de fosses i seguim programant noves intervencions” per assolir l’objectiu que ens marquem a l’inici de legislatura “d’aconseguir un territori lliure de fosses i reparar així un deute històric amb els represaliats i les seues famílies”.

Durant la visita a la fossa 126, Pérez Garijo ha parlat també del futur Memorial de les Víctimes que s’ubicarà al Cementiri de Paterna “on s’allotjaran les restes exhumades no identificades, així com tots aquells que, havent estat exhumats i identificats, els seus familiars decidisquen la seua reinhumació”, ha explicat.

Pérez Garijo ha apuntat que “estem començant a treballar per a la licitació del citat monument que permetrà que tothom sàpiga què va passar”; a més d’anunciar que el conveni amb l’ajuntament de Paterna per iniciar els treballs del Memorial, aprovat recentment pel Consell, “el signarem ben aviat”.

Les exhumacions a la fossa 126 del Cementiri de Paterna, que compten amb el finançament de la Conselleria de Qualitat Democràtica, han localitzat dotze cossos, dos dels quals ja s’han exhumat, per procedir a la presa de mostres d’ADN. Alhora, s’han trobat les nou caixes dipositades a la fossa el 2012, s’ha realitzat una revisió de les restes i s’han recollit les mostres d’ADN.

Als treballs d’exhumació també s’han trobat botons de camises i pantalons, sivelles, així com espardenyes i restes de teixits pertanyents a les víctimes.

 

Treballs a la fossa 126

 

La intervenció a la fossa 126 del cementiri de Paterna pretén localitzar al voltant de 170 víctimes de la Guerra Civil i la dictadura franquista procedents de cinc “saques” dels afusellaments que es van produir entre els mesos d’agost i setembre de 1940.

La Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica ha destinat 447.700 euros als treballs de recerca, localització, delimitació, exhumació i estudi antropològic a la fossa més gran del territori valencià.

Es tracta de la segona intervenció que es fa en esta fossa que ja va ser intervinguda parcialment l’any 2012. Uns treballs que van ser promoguts per les germanes Josefa i Carmen Celda Soler, per exhumar les restes del seu pare, José Celda Beneyto, de Massamagrell, que va ser afusellat el 14 de setembre de 1940.

Alhora, durant esta intervenció es va poder enterrar les restes de 42 persones, 38 de les quals eren veïnes de Massamagrell, afusellades el mateix dia que José Celda.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Nteka decidix un triomf clau del Raig davant un Elx en inferioritat

Un gol de Randy Nteka en la recta final va donar al Rayo Vallecano una victòria patida davant un Elx que va jugar amb deu des del minut 39 i es complica la seua lluita per la permanència.

Nteka rescata al Raig davant un Elx en inferioritat i acosta la salvació

Un gol de Randy Nteka en la segona part va donar una victòria vital al Raig davant un Elx que va jugar amb deu per l'expulsió de Pedro Bigas i veu frenada la seua reacció en la lluita per la permanència.

De Fruits mira a la Lliga Conferència després d’un triomf clau del Raig davant l’Elx

Jorge de Fruits destaca que la victòria del Raig davant l'Elx suposa un pas de gegant cap a la salvació i anima a somiar amb la Lliga Conferència.

Dituro assenyala l’expulsió de Bigas com a clau en la derrota de l’Elx davant el Raig

Matías Dituro va considerar que l'expulsió de Pedro Bigas va ser determinant en la derrota de l'Elx davant el Rayo Vallecano per 1-0, i va admetre que l'equip queda en una situació delicada en la lluita per la permanència.

Nteka rescata al Raig davant un Elx en inferioritat numèrica

Un gol de Randy Nteka en la recta final va donar la victòria al Rayo Vallecano davant un Elx que va jugar amb deu des del minut 39 i veu complicar-se encara més la seua lluita per la salvació.

Set ferits en un xoc múltiple entre tres cotxes a Vila-real

Set persones han resultat ferides en un accident de trànsit en la N-340 al seu pas per Vila-real, on han xocat tres vehicles i ha sigut necessària l'excarceració de tres ocupants.

El SanSan de Benicàssim reordena el cartell per a recuperar els concerts suspesos pel vent

El festival SanSan de Benicàssim reprograma per a este divendres partix dels concerts suspesos en la primera jornada per l'alerta groga per fortes ratxes de vent, avançant l'obertura de portes per a encaixar el nou horari.

L’Alcora vibra amb més de mil tambors en una Rompida de l’Hora inoblidable

Més de mil tambors i bombos han trencat el silenci en la plaça d'Espanya de l'Alcora en una Rompida de l'Hora marcada per l'emoció i l'homenatge a Melchor Paús Gozalbo.