Localitzen 12 cossos a les exhumacions de la fossa 126 del Cementiri de Paterna

La consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo, ha realitzat una visita al Cementiri Municipal de Paterna per conéixer els primers resultats dels treballs d’exhumació de la fossa 126, la més gran del territori valencià.

Pérez Garijo ha detallat que fins ara “s’han exhumat dotze cossos i s’han extret els nou taüts amb restes de víctimes de la repressió franquista, que havien estat dipositats novament a la fossa després d’una primera intervenció el 2012”.

La consellera de Qualitat Democràtica ha qualificat de “molt positius” estos primers resultats que demostren que els treballs previstos “van molt bé” i ens animen a continuar exhumant fosses “per recuperar les restes de totes les persones que van ser assassinades per defensar els nostres drets i llibertats”.

La consellera ha recordat que a Paterna van ser assassinades 2.238 persones durant la Guerra Civil i la dictadura franquista, a això ha afegit que “hem avançat molt en els treballs d’exhumació de fosses i seguim programant noves intervencions” per assolir l’objectiu que ens marquem a l’inici de legislatura “d’aconseguir un territori lliure de fosses i reparar així un deute històric amb els represaliats i les seues famílies”.

Durant la visita a la fossa 126, Pérez Garijo ha parlat també del futur Memorial de les Víctimes que s’ubicarà al Cementiri de Paterna “on s’allotjaran les restes exhumades no identificades, així com tots aquells que, havent estat exhumats i identificats, els seus familiars decidisquen la seua reinhumació”, ha explicat.

Pérez Garijo ha apuntat que “estem començant a treballar per a la licitació del citat monument que permetrà que tothom sàpiga què va passar”; a més d’anunciar que el conveni amb l’ajuntament de Paterna per iniciar els treballs del Memorial, aprovat recentment pel Consell, “el signarem ben aviat”.

Les exhumacions a la fossa 126 del Cementiri de Paterna, que compten amb el finançament de la Conselleria de Qualitat Democràtica, han localitzat dotze cossos, dos dels quals ja s’han exhumat, per procedir a la presa de mostres d’ADN. Alhora, s’han trobat les nou caixes dipositades a la fossa el 2012, s’ha realitzat una revisió de les restes i s’han recollit les mostres d’ADN.

Als treballs d’exhumació també s’han trobat botons de camises i pantalons, sivelles, així com espardenyes i restes de teixits pertanyents a les víctimes.

 

Treballs a la fossa 126

 

La intervenció a la fossa 126 del cementiri de Paterna pretén localitzar al voltant de 170 víctimes de la Guerra Civil i la dictadura franquista procedents de cinc “saques” dels afusellaments que es van produir entre els mesos d’agost i setembre de 1940.

La Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica ha destinat 447.700 euros als treballs de recerca, localització, delimitació, exhumació i estudi antropològic a la fossa més gran del territori valencià.

Es tracta de la segona intervenció que es fa en esta fossa que ja va ser intervinguda parcialment l’any 2012. Uns treballs que van ser promoguts per les germanes Josefa i Carmen Celda Soler, per exhumar les restes del seu pare, José Celda Beneyto, de Massamagrell, que va ser afusellat el 14 de setembre de 1940.

Alhora, durant esta intervenció es va poder enterrar les restes de 42 persones, 38 de les quals eren veïnes de Massamagrell, afusellades el mateix dia que José Celda.

Últimes notícies

Detingut un home per la mort violenta d’un jove valencià a Casp

La Guàrdia Civil deté un home per la seua presumpta implicació en l’homicidi d’un jove valencià de 27 anys en una baralla a Casp (Saragossa), després d’un ampli dispositiu de busca per camins i zona de muntanya.

Una professora d’Alcoi agredida per impedir que un home sense autorització s’emportara un alumne

Una professora del CEIP El Romeral d’Alcoi ha sigut agredida presumptament per la parella de la mare d’un alumne en negar-se a entregar-li el xiquet sense l’autorització familiar requerida. El centre va activar el protocol d’agressió al professorat i el pla PREVI, i la comunitat educativa ha reaccionat amb una concentració de rebuig.

Hosbec alerta que pujar l’IVA turístic seria com posar-se aranzels a un mateix

La patronal hotelera Hosbec rebutja qualsevol pujada de l’IVA en allotjament i restauració, adverteix de la pèrdua de competitivitat internacional i subratlla l’impacte sobre ocupació i inversió a la Comunitat Valenciana.

Pérez Llorca alerta de danys irreparables al camp valencià pels retalls de la UE en la PAC

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, advertix a Brussel·les que els possibles retalls en els fons de la futura PAC podrien causar danys irreparables al camp valencià i reclama protecció per a joves, jubilats i sectors clau com la ceràmica.

Els sindicats reclamen a Educació el document final abans de tornar a negociar la vaga docent

STEPV, CCOO i UGT demanen a la Conselleria d'Educació que els remeta el text complet amb els huit punts de l'acord abans de la reunió d'este divendres a les 14.00 hores per a abordar la vaga indefinida del professorat públic.

Pérez Llorca espera que la nova proposta siga solvent per a posar fi a la vaga docent

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, confia que el nou oferiment que el Consell farà este divendres als sindicats de professorat valencià siga tècnicament solvent i suficient per a desconvocar la vaga indefinida que ja porta dinou dies. La proposta arribarà sense detalls avançats i enmig de la divisió sindical, especialment pel bloqueig en matèria retributiva.

La criminalitat puja un 4,7 % en el primer trimestre a la Comunitat Valenciana

La criminalitat creix un 4,7 % a la Comunitat Valenciana entre gener i març respecte a 2025, per damunt de la mitjana estatal de l’1 %, amb augments especials en homicidis, segrests i delictes sexuals.

Presó provisional per a l’home detingut pel crim masclista de Callosa de Segura

La Secció de Violència sobre la Dona del Tribunal d’Instància d’Orihuela decreta presó provisional, comunicada i sense fiança per a l’home que va matar presumptament la seua parella Patricia en el seu domicili de Callosa de Segura.