Localitzen 12 cossos a les exhumacions de la fossa 126 del Cementiri de Paterna

La consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo, ha realitzat una visita al Cementiri Municipal de Paterna per conéixer els primers resultats dels treballs d’exhumació de la fossa 126, la més gran del territori valencià.

Pérez Garijo ha detallat que fins ara “s’han exhumat dotze cossos i s’han extret els nou taüts amb restes de víctimes de la repressió franquista, que havien estat dipositats novament a la fossa després d’una primera intervenció el 2012”.

La consellera de Qualitat Democràtica ha qualificat de “molt positius” estos primers resultats que demostren que els treballs previstos “van molt bé” i ens animen a continuar exhumant fosses “per recuperar les restes de totes les persones que van ser assassinades per defensar els nostres drets i llibertats”.

La consellera ha recordat que a Paterna van ser assassinades 2.238 persones durant la Guerra Civil i la dictadura franquista, a això ha afegit que “hem avançat molt en els treballs d’exhumació de fosses i seguim programant noves intervencions” per assolir l’objectiu que ens marquem a l’inici de legislatura “d’aconseguir un territori lliure de fosses i reparar així un deute històric amb els represaliats i les seues famílies”.

Durant la visita a la fossa 126, Pérez Garijo ha parlat també del futur Memorial de les Víctimes que s’ubicarà al Cementiri de Paterna “on s’allotjaran les restes exhumades no identificades, així com tots aquells que, havent estat exhumats i identificats, els seus familiars decidisquen la seua reinhumació”, ha explicat.

Pérez Garijo ha apuntat que “estem començant a treballar per a la licitació del citat monument que permetrà que tothom sàpiga què va passar”; a més d’anunciar que el conveni amb l’ajuntament de Paterna per iniciar els treballs del Memorial, aprovat recentment pel Consell, “el signarem ben aviat”.

Les exhumacions a la fossa 126 del Cementiri de Paterna, que compten amb el finançament de la Conselleria de Qualitat Democràtica, han localitzat dotze cossos, dos dels quals ja s’han exhumat, per procedir a la presa de mostres d’ADN. Alhora, s’han trobat les nou caixes dipositades a la fossa el 2012, s’ha realitzat una revisió de les restes i s’han recollit les mostres d’ADN.

Als treballs d’exhumació també s’han trobat botons de camises i pantalons, sivelles, així com espardenyes i restes de teixits pertanyents a les víctimes.

 

Treballs a la fossa 126

 

La intervenció a la fossa 126 del cementiri de Paterna pretén localitzar al voltant de 170 víctimes de la Guerra Civil i la dictadura franquista procedents de cinc “saques” dels afusellaments que es van produir entre els mesos d’agost i setembre de 1940.

La Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica ha destinat 447.700 euros als treballs de recerca, localització, delimitació, exhumació i estudi antropològic a la fossa més gran del territori valencià.

Es tracta de la segona intervenció que es fa en esta fossa que ja va ser intervinguda parcialment l’any 2012. Uns treballs que van ser promoguts per les germanes Josefa i Carmen Celda Soler, per exhumar les restes del seu pare, José Celda Beneyto, de Massamagrell, que va ser afusellat el 14 de setembre de 1940.

Alhora, durant esta intervenció es va poder enterrar les restes de 42 persones, 38 de les quals eren veïnes de Massamagrell, afusellades el mateix dia que José Celda.

Últimes notícies

Bejís es refà de la brutal tempesta que ha deixat 186 l/m² en poques hores

Bejís es recupera de la tempesta torrencial que este dissabte ha deixat 186 l/m², amb greus inundacions, danys en ponts i caiguda d’arbres. El temporal també ha afectat altres punts de Castelló i diverses localitats de la província de València.

Deting per amenaçar amb una navalla un socorrista i un banyista en una piscina municipal de València

La Policia Nacional ha detingut a València un home de 39 anys per amenaçar de mort amb una navalla un socorrista i un banyista en una piscina municipal, després d’una discussió per incomplir una norma del recinte.

Detinguts un pare i el seu fill per repartir cocaïna a domicili en moto a Elx

La Policia Nacional ha detingut a Elx un home de 56 anys i el seu fill de 30 per repartir cocaïna a domicili amb un ciclomotor des d’un pis del barri de Carrús, on s’han intervingut 95 grams de droga i més de 5.600 euros en metàl·lic.

El Rototom encén motors a Benicàssim com a gran cita reggae d’Europa

El Rototom Sunsplash ha iniciat a Benicàssim una setmana de música reggae, convivència i activitats socials, culturals i de benestar, amb especial atenció al calor i a la sostenibilitat. El festival reforça espais com el Foro Social i àrees familiars perquè el públic visca unes vacacions diferents.

Diumenge amb ruixats al nord de la Comunitat Valenciana i temperatures a la baixa

La Comunitat Valenciana viurà este diumenge un ambient poc nuvolós, amb ruixats i tronades a la vesprada al terç nord i temperatures màximes lleugerament més baixes.

Aemet activa l’avís taronja per fortes pluges a l’interior nord de Castelló

Aemet ha activat per a este diumenge l’avís taronja a l’interior nord de Castelló per pluges de fins a 40 l/m2 en una hora, i manté avisos grocs per precipitacions i tempestes en altres zones de la província.

Les entrades per a l’Elx-Barça costaran entre 95 i 340 euros

L’Elche ha fixat els preus de les entrades per al partit contra el Barcelona del 23 d’agost entre 95 i 340 euros, amb avantatges per a abonats i titulars del Carnet Franjiverde.

Bétera viu la Rodà de les Alfàbegues entre 11 tones de confeti i pólvora

Bétera ha celebrat l’ofrena a la Mare de Déu de l’Assumpció amb 16 Alfàbegues gegants batejades amb noms de dona i més de 11 tones de confeti. La festa continua de vesprada amb processó, Coet de Luxe i una espectacular Cordà de 400 metres.