L’ús dels autotests i proves gratuïtes s’expandeix a Europa

 

Un grup creixent d’estats a la Unió Europea impulsa estratègies de tests massius oferint proves ràpides i, recentment, alguns fins i tot permeten a la població fer autotests gratuïts o a preus molt reduïts. Estos tipus de test permeten que les persones recopilen una mostra i interpreten els resultats per elles mateixes. Ara bé, alguns governs es mostren reticents a la venda d’autotest.

El Centre Europeu de Prevenció i Control de Malalties (ECDC, per les seues sigles en anglés), creu que podrien «millorar el control de la malaltia amb una identificació i aïllament ràpids dels casos», però adverteix que «pot fer que les mesures de resposta, com ara el seguiment de contactes i la quarentena, siguen encara més difícils».

L’informe recalca la importància de proporcionar a les persones instruccions clares per a la realització d’este test i per a interpretar i comunicar els resultats a l’autoritat pública local. També inclou una sèrie de recomanacions per aquells països que introduesquen l’autotest dins la seua estratègia de testatge; fer un seguiment, si és possible, del nombre de proves distribuïdes/utilitzades, disposar d’un sistema per recollir els resultats reportats (aplicació mòbil, plataforma en el núvol, línia telefònica dedicada o mitjançant treballadors sanitaris, etc.) i organitzar proves de confirmació, entre altres recomanacions.

La Unió Europea encara no ha marcat cap línia comuna a seguir ni respecte a l’estratègia per a la detecció de la covid-19 ni sobre el preu dels autotests i, per això, hi ha diferències entre els estats. A Espanya, de moment, este tipo de proves estan prohibides sense la supervisió de personal sanitari. Les proves de detecció de la covid-19 es realitzen en centres especialitzats o mèdics i són gratuïtes si es tenen símptomes i s’ha estat en contacte amb un contagiat.

Aquells que es vulguen fer la prova, però no presenten símptomes ni hagen estat en contacte amb un positiu poden recórrer a centres de proves o clíniques privades que ofereixen el test serològic per un preu al voltant dels 40 euros, la prova d’antígens per al voltant dels 50, i cobren uns 100 euros per una PCR.

 

Alemanya

Els ciutadans alemanys poden accedir des de l’1 de març a una prova gratuïta (test d’antígens) a la setmana, a excepció dels professors i els alumnes, que tenen dret a les dos proves a la setmana si tenen classes presencials.

A més, és possible comprar autotests a preus econòmics: un lot de 5 test té un cost del voltant dels 25 euros. Es poden trobar a botigues, supermercats i farmàcies, però quasi sempre estan esgotats, segons la premsa alemanya. El govern d’Angela Merkel adverteix que estes proves ràpides no són tan fiables com les proves PCR i demana als ciutadans que després de cada autotest positiu es facen una prova de PCR per confirmar el resultat.

 

Regne Unit

El Regne Unit se suma a l’estratègia dels tests ràpids com a mètode «més efectiu» per a detectar nous casos de coronavirus. A partir del 9 d’abril els britànics poden accedir a proves gratuïtes, regulars i ràpides de coronavirus, segons ha anunciat el govern.

Tot el món al Regne Unit, inclosos els que no presenten símptomes, tindran accés a fer-se una prova gratuïta dos vegades per setmana. El secretari de Salut i d’Atenció Social, Matt Hancock, assegura que «aproximadament 1 de cada 3 persones que tenen covid-19 no presenten símptomes». Tenint en compte això, considera este tipo de test «fonamentals per detectar ràpidament casos positius i aixafar qualsevol brot».

Bèlgica

Bèlgica proporciona des del 6 d’abril autotest a les farmàcies a un cost d’entre 5 i 10 euros per a la seua població. A més, les persones beneficiàries d’un ajut social sanitari només han de pagar 1 euro per comprar-los.

 

França

El Govern francés va anunciar que els autotests estarien disponibles als supermercats francesos a finals de març, una decisió que va haver de recular i que va causar divergència d’opinions entre la comunitat científica francesa. «Hi ha d’haver un professional sanitari per vendre estes proves, que explique el seu funcionament. No és tan senzill», va dir el ministre de Salut, Olivier Veran.

Finalment, a partir del 12 d’abril els francesos podran comprar els autotests a les farmàcies per un preu que encara s’ha d’establir. Segons informa la premsa francesa, el preu anirà en la mateixa línia que altres països europeus que ja venen els autotests, d’entre 5 i 7 euros per unitat.

Itàlia

A Itàlia qualsevol persona pot fer-se la prova ràpida d’antígens o serològica sense recepta mèdica a farmàcies, clíniques privades i laboratoris d’anàlisis mèdics per uns 15 euros. Hi ha col·lectius com professors, monitors d’extraescolars o persones que treballen amb gent gran, entre d’altres, que tenen dret a proves ràpides d’antigen gratuïtes. Els autotests estan autoritzats només en algunes regions.

Àustria

Qualsevol persona que visca, treballe o estudie a Àustria pot fer-se gratuïtament una prova PCR o un test d’antígens en un dels 2.400 centres de proves creats pel govern austríac. El resultat de la prova es coneix en 15 minuts. A més, cada austríac té dret a 5 autotests gratuïts al mes que pot recollir a les farmàcies.

Últimes notícies

Reobrin les carreteres a Soneja i tornen a casa els 500 desallotjats per l’incendi

L’incendi forestal de Soneja, estabilitzat després de cremar 183 hectàrees, ha permés reobrir carreteres i el retorn d’uns 500 veïns desallotjats d’Azuébar.

Un camió bolcat a la A-7 en Bétera provoca 13 quilòmetres de cues en hora punta

Un camió s'ha bolcat este matí a la A-7 al terme de Bétera i ha generat retencions de fins a 13 quilòmetres, sense víctimes ni ferits comunicats.

L’incendi forestal de Soneja queda estabilitzat amb 183 hectàrees afectades

Els 500 veïns desallotjats d’Azuébar no podran tornar encara a casa i els mitjans continuaran refrescant la zona durant la nit

Presó provisional per a l’home acusat del doble crim masclista de la Cañada del Fenollar

La jutgessa de la Secció de Violència sobre la Dona d’Alacant ha ordenat presó provisional i sense fiança per a l’home detingut per matar presumptament la seua dona i una de les seues filles i ferir-ne una altra a la Cañada del Fenollar.

Pradas demana identificar el tècnic que va fer l’informe previ al Cecopi per la DANA

La exconsellera Salomé Pradas ha sol·licitat al Jutjat de Catarroja que es determine qui és el tècnic que va redactar l’informe 3 abans del Cecopi i que declare com a testimoni en la causa penal per la DANA amb 230 morts.

Una nova tecnologia ajuda a reduir l’ansietat abans d’una operació a La Fe

L’ITI i l’IIS La Fe han desenvolupat MIXCARE, una solució que combina realitat mixta i sensors no invasius per a ajudar els pacients a controlar l’ansietat abans d’una operació i reduir, quan siga possible, la medicació ansiolítica.

La jutgessa rebutja el careo demanat per Argüeso amb l’alcaldessa de Torrent pel telèfon de la dana

La jutgessa que investiga la dana ha denegat el careo sol·licitat per Emilio Argüeso amb l’alcaldessa de Torrent, Amparo Folgado, sobre una telefonada clau la vesprada de la tragèdia, i ha confirmat la petició d’informació a Chiva i Utiel sobre els avisos d’Emergències.

El Valencia Basket manté preus dels abonos al Roig Arena i amplia el descompte del 10%

El Valencia Basket ha llançat la campanya d’abonos 2026-27 amb preus congelats en quasi totes les zones del Roig Arena i un descompte general del 10% que premia l’assistència de la passada temporada.