22.2 C
València
Dimarts, 10 febrer, 2026

L’ús dels autotests i proves gratuïtes s’expandeix a Europa

 

Un grup creixent d’estats a la Unió Europea impulsa estratègies de tests massius oferint proves ràpides i, recentment, alguns fins i tot permeten a la població fer autotests gratuïts o a preus molt reduïts. Estos tipus de test permeten que les persones recopilen una mostra i interpreten els resultats per elles mateixes. Ara bé, alguns governs es mostren reticents a la venda d’autotest.

El Centre Europeu de Prevenció i Control de Malalties (ECDC, per les seues sigles en anglés), creu que podrien «millorar el control de la malaltia amb una identificació i aïllament ràpids dels casos», però adverteix que «pot fer que les mesures de resposta, com ara el seguiment de contactes i la quarentena, siguen encara més difícils».

L’informe recalca la importància de proporcionar a les persones instruccions clares per a la realització d’este test i per a interpretar i comunicar els resultats a l’autoritat pública local. També inclou una sèrie de recomanacions per aquells països que introduesquen l’autotest dins la seua estratègia de testatge; fer un seguiment, si és possible, del nombre de proves distribuïdes/utilitzades, disposar d’un sistema per recollir els resultats reportats (aplicació mòbil, plataforma en el núvol, línia telefònica dedicada o mitjançant treballadors sanitaris, etc.) i organitzar proves de confirmació, entre altres recomanacions.

La Unió Europea encara no ha marcat cap línia comuna a seguir ni respecte a l’estratègia per a la detecció de la covid-19 ni sobre el preu dels autotests i, per això, hi ha diferències entre els estats. A Espanya, de moment, este tipo de proves estan prohibides sense la supervisió de personal sanitari. Les proves de detecció de la covid-19 es realitzen en centres especialitzats o mèdics i són gratuïtes si es tenen símptomes i s’ha estat en contacte amb un contagiat.

Aquells que es vulguen fer la prova, però no presenten símptomes ni hagen estat en contacte amb un positiu poden recórrer a centres de proves o clíniques privades que ofereixen el test serològic per un preu al voltant dels 40 euros, la prova d’antígens per al voltant dels 50, i cobren uns 100 euros per una PCR.

 

Alemanya

Els ciutadans alemanys poden accedir des de l’1 de març a una prova gratuïta (test d’antígens) a la setmana, a excepció dels professors i els alumnes, que tenen dret a les dos proves a la setmana si tenen classes presencials.

A més, és possible comprar autotests a preus econòmics: un lot de 5 test té un cost del voltant dels 25 euros. Es poden trobar a botigues, supermercats i farmàcies, però quasi sempre estan esgotats, segons la premsa alemanya. El govern d’Angela Merkel adverteix que estes proves ràpides no són tan fiables com les proves PCR i demana als ciutadans que després de cada autotest positiu es facen una prova de PCR per confirmar el resultat.

 

Regne Unit

El Regne Unit se suma a l’estratègia dels tests ràpids com a mètode «més efectiu» per a detectar nous casos de coronavirus. A partir del 9 d’abril els britànics poden accedir a proves gratuïtes, regulars i ràpides de coronavirus, segons ha anunciat el govern.

Tot el món al Regne Unit, inclosos els que no presenten símptomes, tindran accés a fer-se una prova gratuïta dos vegades per setmana. El secretari de Salut i d’Atenció Social, Matt Hancock, assegura que «aproximadament 1 de cada 3 persones que tenen covid-19 no presenten símptomes». Tenint en compte això, considera este tipo de test «fonamentals per detectar ràpidament casos positius i aixafar qualsevol brot».

Bèlgica

Bèlgica proporciona des del 6 d’abril autotest a les farmàcies a un cost d’entre 5 i 10 euros per a la seua població. A més, les persones beneficiàries d’un ajut social sanitari només han de pagar 1 euro per comprar-los.

 

França

El Govern francés va anunciar que els autotests estarien disponibles als supermercats francesos a finals de març, una decisió que va haver de recular i que va causar divergència d’opinions entre la comunitat científica francesa. «Hi ha d’haver un professional sanitari per vendre estes proves, que explique el seu funcionament. No és tan senzill», va dir el ministre de Salut, Olivier Veran.

Finalment, a partir del 12 d’abril els francesos podran comprar els autotests a les farmàcies per un preu que encara s’ha d’establir. Segons informa la premsa francesa, el preu anirà en la mateixa línia que altres països europeus que ja venen els autotests, d’entre 5 i 7 euros per unitat.

Itàlia

A Itàlia qualsevol persona pot fer-se la prova ràpida d’antígens o serològica sense recepta mèdica a farmàcies, clíniques privades i laboratoris d’anàlisis mèdics per uns 15 euros. Hi ha col·lectius com professors, monitors d’extraescolars o persones que treballen amb gent gran, entre d’altres, que tenen dret a proves ràpides d’antigen gratuïtes. Els autotests estan autoritzats només en algunes regions.

Àustria

Qualsevol persona que visca, treballe o estudie a Àustria pot fer-se gratuïtament una prova PCR o un test d’antígens en un dels 2.400 centres de proves creats pel govern austríac. El resultat de la prova es coneix en 15 minuts. A més, cada austríac té dret a 5 autotests gratuïts al mes que pot recollir a les farmàcies.

Últimes notícies

La Diputació diu que garantirà la continuïtat del Museu Nino Bravo a Aielo de Malferit

La Diputació de València ha anunciat que mediarà per a evitar el tancament del Museu Nino Bravo i garantir la seua continuïtat a Aielo de Malferit. Proposa una gestió professional dins de la Xarxa de Museus Etnològics després del conflicte entre la família i l'Ajuntament.

La jutgessa de la DANA demana a l’escorta de Mazón la factura del mòbil per a acreditar l’hora en què va cessar el seu...

La magistrada que investiga la gestió de la DANA ha reclamat a l'escorta de Carlos Mazón la factura del seu telèfon per a fixar quan va prescindir del seu servici. També ha ordenat acarar missatges i trucades d'alts càrrecs d'Emergències dels dies 28 i 29 d'octubre de 2024.

L’Audiència de València rebutja aprofundir en l’actuació dels agents de la CHJ el 29-O

L'Audiència Provincial ha desestimat el recurs que demanava més detall sobre el treball dels agents de la CHJ durant les riuades del 29-O i ha avalat el criteri de la jutgessa instructora.

Pérez Llorca defén la col·laboració públic-privada i anuncia canvis fiscals i menys traves

El president ha reivindicat la col·laboració públic-privada davant AVE, ha criticat la proposta de finançament autonòmic i ha avançat una reforma de l'Impost de Successions i Donacions al costat de mesures de simplificació administrativa.

Els hotels de la Comunitat Valenciana superen per primera vegada els 10 milions de clients

La planta hotelera de la Comunitat bat el seu rècord amb més de 10 milions de clients i 31,6 milions de pernoctacions en 2025. Benidorm concentra el 36,4% del total.

Augmenten les reserves d’aigua: el Xúquer aconseguix el 57,3% i el Segura puja al 39,4%

Les pluges han impulsat amb força les reserves del Xúquer i del Segura, que se situen en el 57,3% i el 39,4% de la seua capacitat. El conjunt dels embassaments puja al 77,3%.

Boluda (AVE) llança un ‘ja n’hi ha prou’ davant el clima de confrontació política

Vicente Boluda, president d'AVE, ha denunciat un clima 'insostenible i corrosiu' de confrontació política i ha reclamat pactes. Ha demanat alinear al públic i el privat per a atraure inversió i accelerar projectes.

Feijóo es declara raonablement satisfet amb el resultat a Aragó i alerta de polarització

El líder del PP valora que el seu partit ampliara la distància amb el PSOE i aconseguira el 34% a Aragó, però evita extrapolar el resultat a Espanya. Advertix, a més, sobre les causes i els responsables de la polarització.