García carrega contra les autonomies per “fer l’estruç” davant el malestar sanitari

La ministra de Sanitat, Mónica García, ha acusat este divendres diverses comunitats autònomes de “fer l’estruç” i “escaquejar-se” davant el malestar creixent en sanitat, i ha remarcat que són els governs autonòmics els que han d’invertir i posar recursos perquè els professionals sanitaris treballen en millors condicions i cobren sous més dignes.

En declaracions als mitjans abans de la reunió del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut (CISNS), García ha respost a les queixes de les autonomies governades pel PP, que han retret al Ministeri que el nou estatut marc del personal del Sistema Nacional de Salut no figure en cap dels 20 punts de l’orde del dia, malgrat la convocatòria d’una vaga indefinida de metges per a setembre.

La titular de Sanitat ha avançat que el Consell ha d’aprovar hui una transferència de 235 milions d’euros destinada a reforçar l’Atenció Primària i la Salut Bucodental. A més, ha explicat que la reunió abordarà també el manual de bones pràctiques de l’eutanàsia, que incorpora totes les aportacions formulades pels consellers en l’últim Consell Interterritorial.

Defensa del nou estatut marc

Pel que fa a l’estatut marc, García ha descartat la possibilitat de retirar el projecte malgrat el descontent d’algunes comunitats. Segons ha assenyalat, fer-ho implicaria mantindre vigent l’estatut aprovat pel PP en 2003, “que és el que ha materialitzat la precarietat i els malestars que hui venim arrossegant”.

La ministra ha defensat que el nou text “l’únic que fa és harmonitzar” les condicions laborals bàsiques. Ha posat l’exemple d’un professional de Múrcia, que hauria de tindre “les mateixes condicions de base o de partida, i les mateixes garanties de qualitat i de descansos” que un altre sanitari de Castella-la Manxa o Castella i Lleó.

García ha insistit que la responsabilitat d’invertir recau en les comunitats autònomes. Segons ha dit, són elles les que han de posar més recursos “perquè els professionals puguen treballar millor i estiguen millor remunerats”. Ha remarcat també que el nou estatut marc és, al seu juí, “la reforma laboral sanitària més ambiciosa després de 23 anys”.

Sense problema de finançament, segons el Ministeri

La ministra ha negat que hi haja un problema de finançament per a millorar les condicions laborals del personal sanitari. “No ens confonguem, eixa és l’excusa que estan posant les comunitats autònomes per a no millorar les condicions laborals”, ha afirmat.

Segons García, en els últims anys s’ha incrementat la finançació i les transferències a les autonomies, que “tenen un 43% més de diners per a invertir en sanitat”. Ha apuntat que “algunes han decidit invertir un 40% i altres invertixen un 25%”. Per a la ministra, “és una decisió política, però ací no hi ha un problema de finançament, que ningú s’equivoque. Les comunitats estan millor finançades que mai”.

Sobre el malestar laboral i la vaga indefinida de metges anunciada per a setembre, García ha mantingut que el paquet de mesures impulsat pel Ministeri pretén reduir la precarietat, millorar els descansos i garantir condicions més homogènies en tot l’Estat, encara que ha reiterat que l’execució concreta correspon als governs autonòmics.

Crítiques al PP per les baixes laborals

García també s’ha referit al debat sobre les baixes mèdiques i a les declaracions de la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, que ha ratificat la proposta d’Alberto Núñez Feijóo en esta matèria. La ministra ha recordat que, al seu paréixer, “eixe és el programa electoral del Partido Popular: rebaixar les condicions i les ajudes a les prestacions socials als treballadors amb qualsevol excusa”.

Ha acusat Feijóo i Ayuso de qüestionar el criteri dels professionals mèdics a l’hora de prescriure baixes laborals. I, a mode d’exemple, ha afirmat que “no hi ha major absentisme que els viatges de la senyora Ayuso, l’últim a Mèxic, en el qual va estar tres dies de vacacions pagats pels madrilenys, més tots els viatges que ha fet a Miami o del senyor Mazón quan se’n va anar al Ventorro mentres estaven morint els valencians”.

Amb estes acusacions, García ha volgut contraposar el debat sobre el suposat absentisme laboral amb els desplaçaments internacionals d’alguns dirigents del PP, que considera injustificats mentre es produïxen situacions de greu tensió en els servicis públics.

Resposta de les comunitats del PP

Per la seua part, també abans de l’Interterritorial, el portaveu de les comunitats del PP i conseller de Sanitat de Castella i Lleó, Alejandro Vázquez, ha criticat que “en cap dels punts” de l’orde del dia figure la vaga mèdica que, segons ha dit, “assola les comunitats autònomes des de fa un any”.

“ Açò dona idea de com de poc li importa a la ministra la vaga convocada pels metges per a setembre”, ha considerat Vázquez, que ha afegit que la titular de Sanitat “es troba pendent d’altres interessos que no coincidixen per a res amb els dels ciutadans”.

Davant les 14.000 al·legacions que ha rebut el projecte d’estatut marc, el conseller ha recriminat a García “que soslaye la temptació de passar de llarg esta fase d’al·legacions” i li ha exigit que es revisen a fons. Segons Vázquez, només així es podrà disposar “d’un estatut marc que complaga totes les categories professionals i les comunitats autònomes”.

La confrontació entre el Ministeri i diverses autonomies, especialment les governades pel PP, ha quedat així evidenciada a les portes d’un Consell Interterritorial clau, en un context de malestar laboral, convocatòries de vaga i debat obert sobre el model de finançament i la gestió dels recursos sanitaris en cada territori.

Últimes notícies

El centre de salut Sant Vicent 1 sumarà Fisioteràpia i més espai per a embarassades

La Conselleria de Sanitat està ampliant el Centre de Salut Sant Vicent del Raspeig 1 amb més de 280 metres quadrats nous, per incorporar Fisioteràpia i millorar l’atenció a les dones embarassades.

Castielfabib aconseguix la distinció de Municipi Turístic de Singularitat

Castielfabib ha sigut reconegut com a Municipi Turístic de Singularitat de la Comunitat Valenciana, la qual cosa li obri l’accés a finançament extraordinari de Turisme. Amb esta incorporació, la Comunitat suma 40 municipis en esta categoria i un total de 85 destinacions amb distintiu turístic oficial.

Les Arts anuncia quatre grans estrenes d’òpera per a la temporada 2026-2027

El Palau de les Arts Reina Sofía incorporarà a la temporada 2026-2027 quatre noves produccions d’òpera a la Sala Principal: ‘Carmen’, ‘Lohengrin’, ‘La clemenza di Tito’ i ‘Simon Boccanegra’. Els muntatges comptaran amb direcció escènica de Ted Huffman, Damiano Michieletto, Rafael R. Villalobos i Àlex Ollé.

Quasi 3.000 consultes en els Punts Violeta dels festivals este estiu

Els Punts Violeta impulsats per la Generalitat en festivals de música de les tres províncies han atés 2.746 consultes, sobretot d’informació i assessorament per a prevenir agressions sexuals. La secretaria autonòmica d’Igualtat destaca el paper dissuasiu i de coordinació d’estos espais segurs en grans esdeveniments.

Setze atesos per inhalació de fum en un incendi en una vivenda de Silla

Setze persones, entre elles dos menors i una major de 70 anys, han sigut ateses per inhalació de fum i ansietat després d’un incendi esta matinada en una vivenda de Silla. Dos hòmens han sigut traslladats a l’Hospital La Fe de València.

València renova 24.000 m² de voreres i elimina barreres per als vianants

València ha destinat més de 5 milions d’euros entre 2023 i 2026 a millorar l’accessibilitat per als vianants, renovant 24.000 m² de voreres i executant 247 guals adaptats.

Detingudes quatre persones d’un clan familiar per un tiroteig a Paterna

La Policia Nacional ha detingut a Paterna quatre membres d’un mateix clan familiar, tres hòmens i una dona, per un tiroteig al barri de la Coma el passat mes de març.

La Fe lidera un gran projecte europeu per a aplicar la intel·ligència artificial al càncer

L’IIS La Fe de València coordinarà científicament SCOPE-AI, un dels principals projectes europeus per a validar i aplicar la intel·ligència artificial en oncologia. El programa testarà 15 solucions d’IA en huit hospitals del continent amb un pressupost de 20,6 milions d’euros.