Maquinistes denuncien el ‘risc al que es van sotmetre treballadors i viatgers de Metrovalencia i Renfe en la dana’

SEMAF exigix protocols i regulacions que eviten el «caos» ferroviari i els «riscos» patits

VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)

El Sindicat Español de Maquinistes Ferroviaris (SEMAF) ha denunciat el «risc al que es van sotmetre a treballadors i viatgers de Metrovalencia i Renfe el dia de la dana, en la qual en tots dos casos, tant FGV com ADIF, van enviar trens a zones ja negades».

SEMAF ha exigit, en un comunicat, que s’establisquen procediments operatius que eviten repetir la situació de «caos» i millorar la seguretat davant de futures alertes meteorològiques.

En concret, els maquinistes han denunciat que, la vesprada de la dana del passat octubre a València, ambdues companyies públiques van continuar expedint trens fins a l’últim moment cap a les localitats afectades.

«En sengles casos es va donar avís al control de la circulació sobre la situació d’inundació de vies. No obstant això, es va menysprear el risc mantenint l’enviament dels combois cap a Paiporta, en el cas de Metrovalencia, així com cap a Xátiva o Xiva en el cas d’ADIF amb els diversos servicis ferroviaris que circulen per la Xarxa Ferroviària d’Interès General (RFIG)», ha exposat en un comunicat.

Esta manera de procedir va suposar que diversos trens de Metrovalencia i Renfe «es quedaren atrapats a mig camí, sense poder tornar al seu domicili ni els maquinistes ni el passatge», ha lamentat el sinticado.

En alguns casos, maquinistes de Renfe van pernoctar «en els trens, hostals o en albergs municipals trobats i sufragats pel seu compte i risc», ha detallat. Igualment, ha afegit que maquinistes de Metrovalencia «es van veure atrapats en les vies, trens i tancats en estacions».

SEMAF ha criticat que «es va estar operant amb normalitat en una situació extrema; malgrat els avisos i de la informació disponible facilitada pels propis treballadors, ningú va prendre la decisió de paralitzar el servici, excepte l’aigua quan va entrar en el propi Lloc de Comandament de FGV en interrompre’s el control de la circulació del lloc de comandament, trencant tota comunicació possible, i sense avís a tots els trens que estaven circulant».

«DESCONTROL» EN EL RESTABLIMENT DE METROVALENCIA

Així mateix, el sindicat ha afirmat que FGV ha induït a la seua plantilla «al caos i descontrol organitzatiu», amb el restabliment del servici de línies metre «de manera unilateral, sense informar adequadament ni a la plantilla, ni a la representació legal dels treballadors».

«La majoria van tenir coneixement del dia de la represa pels mitjans de comunicació, abans que per l’empresa. Esta manera d’actuar va produir l’obligació de reprendre el servei sense tenir en compte cap consideració respecte a les afectacions laborals i personals dels maquinistes. Molts d’ells damnificats pels efectes de la dana», ha afegit.

Segons SEMAF, amb la destrucció de València Sud, part de la plantilla ha de desplaçar-se per a la presa de servici a l’estació d’Entroncament, diferent a la qual tenien assignada, la qual cosa comporta «un perjuí social i econòmic per als treballadors, ja que l’empresa no facilita ajuda de cap tipus als qui els exigix prestar el servici en estes condicions».

Per això, el secretari per als Ferrocarrils Autonòmics de SEMAF, José Javier Bleda, ha demanat «una major coordinació amb la representació laboral per a assegurar que ningú de la plantilla patisca perjuís i es reprenga el servici sense induir al caos als seus professionals».

«A més, exigim que l’empresa dispose un servici de transport perquè els maquinistes afectats puguen desplaçar-se amb normalitat i efectuar la presa de servici. Molts d’ells van perdre el seu vehicle particular mentre estaven treballant, en tenir-los estacionats en l’aparcament de València Sud, així com qui ho ha perdut per residir en poblacions afectades».

PROTOCOL ANTI-DANA

Les seccions de SEMAF en FGV van presentar un escrit a l’Adreça de FGV, al maig del 2022, en el qual se sol·licitava la implantació de mesures i protocols davant de situacions climatològiques adverses de tot tipus. En particular, inundacions i danas, per les especials circumstàncies i particularitats del traçat per on discorren les vies de Metrovalencia i el Tram d’Alacant en determinats punts.

«Trenta mesos després el Sindicat de Maquinistes seguix esperant una resposta de l’adreça», ha lamentat. José Javier Bleda ha afirmat que les mesures propiestas «guarden una íntima relació amb la seguretat de viatgers i treballadors».

«Sens dubte, haver implantat els protocols pertinents, hauria reduït les situacions dramàtiques que es van viure aquest dia en alguns trens i estacions. La fortuna, dins de la desgràcia, va voler que la dana no es cobrara cap vida en les instal·lacions de FGV», ha agregat.

En l’esmentat escrit, SEMAF sol·licitava la implantació d’un mapa de riscos, determinant per a cada situació i tram diferents consideracions operacionals com poden ser la reducció de velocitats de forma temporal, reducció del servei oferit i fins i tot la supressió en trams o línies afectades en funció del risc i del nivell del mateix, quan es produïx un avís de l’Institut Nacional de Meteorologia, del Centre de Coordinació d’Emergències, o quan tinga coneixement FGV per les alertes dels seus propis agents.

Des de SEMAF «s’estan duent a terme diverses actuacions a fi de denunciar el succeït, per a evitar que aquesta situació es puga tornar a produir, siguen adoptades totes les mesures oportunes i fins i tot i reclamar l’assumpció de responsabilitats a les instàncies que corresponguen», ha afegit.

Últimes notícies

Jorge Rodríguez alerta que el municipalisme ‘ha deixat de fer gràcia i comença a fer por’ als grans partits

El secretari general d'Ens Uneix, Jorge Rodríguez, assegura que el municipalisme guanya força a la Comunitat Valenciana i ja ‘comença a fer por’ als partits tradicionals, amb més de 60 alcaldies sota l’òrbita d’Unión Municipalista.

Reb alta el corredor de Moixent ferit amb traumatisme cranial als Sanfermins

El veí de Moixent ferit amb un traumatisme cranial en l’encierro d’este diumenge ha rebut l’alta, mentres continuen ingressats diversos corredors, entre ells un alacantí en Medicina Intensiva.

Dona d’alta el corredor de Moixent ferit amb traumatisme cranial als Sanfermins

El corredor de 33 anys de Moixent ferit amb un traumatisme cranial en l’encierro dels Sanfermins ha rebut l’alta. Altres huit corredors continuen ingressats o en observació, un d’ells en estat greu.

Rodríguez alerta que el municipalisme ja no fa gràcia als grans partits i “comença a fer por”

El secretari general d’Ens Uneix, Jorge Rodríguez, defensa a El Palomar que el municipalisme ja no “fa gràcia” als partits tradicionals i reivindica el dret a competir amb igual dignitat. El president d’Unión Municipalista, David García, assegura que este espai supera ja les 60 alcaldies a la Comunitat Valenciana.

L’Operació Pas de l’Estret supera els 450.000 passatgers amb xifres semblants a l’any passat

L’Operació Pas de l’Estret ha superat els 458.000 passatgers i els 115.000 vehicles des del 15 de juny, amb un lleu descens respecte al mateix període de 2025 però amb un dispositiu que està funcionant amb fluïdesa als ports i a la frontera del Tarajal.

Matt Costello deixa el Valencia Basket després de dos anys i apunta al Japó

Matt Costello no seguirà al Valencia Basket la pròxima temporada després de dos anys al club i podria fitxar pel Chiba Jets japonés, dirigit per l’exassistent taronja Adrian Kovacks.

Rescatada una parella jove atrapada hores a la Serra d’Orihuela

Una parella d’uns 20 anys ha sigut rescatada de matinada per Bombers d’Alacant després de quedar bloquejada en una zona de difícil accés de la Serra d’Orihuela.

Iván Ortolá domina al Sachsenring i s’emporta la seua segona victòria de l’any per 72 mil·lèsimes

El valencià Iván Ortolá ha liderat de principi a fi la cursa de Moto2 al G.P. d’Alemanya al Sachsenring i ha guanyat per només 72 mil·lèsimes davant de Daniel Holgado, amb Izan Guevara tercer i el líder del Mundial, Manuel González, sisé.