Maquinistes denuncien el ‘risc al que es van sotmetre treballadors i viatgers de Metrovalencia i Renfe en la dana’

SEMAF exigix protocols i regulacions que eviten el «caos» ferroviari i els «riscos» patits

VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)

El Sindicat Español de Maquinistes Ferroviaris (SEMAF) ha denunciat el «risc al que es van sotmetre a treballadors i viatgers de Metrovalencia i Renfe el dia de la dana, en la qual en tots dos casos, tant FGV com ADIF, van enviar trens a zones ja negades».

SEMAF ha exigit, en un comunicat, que s’establisquen procediments operatius que eviten repetir la situació de «caos» i millorar la seguretat davant de futures alertes meteorològiques.

En concret, els maquinistes han denunciat que, la vesprada de la dana del passat octubre a València, ambdues companyies públiques van continuar expedint trens fins a l’últim moment cap a les localitats afectades.

«En sengles casos es va donar avís al control de la circulació sobre la situació d’inundació de vies. No obstant això, es va menysprear el risc mantenint l’enviament dels combois cap a Paiporta, en el cas de Metrovalencia, així com cap a Xátiva o Xiva en el cas d’ADIF amb els diversos servicis ferroviaris que circulen per la Xarxa Ferroviària d’Interès General (RFIG)», ha exposat en un comunicat.

Esta manera de procedir va suposar que diversos trens de Metrovalencia i Renfe «es quedaren atrapats a mig camí, sense poder tornar al seu domicili ni els maquinistes ni el passatge», ha lamentat el sinticado.

En alguns casos, maquinistes de Renfe van pernoctar «en els trens, hostals o en albergs municipals trobats i sufragats pel seu compte i risc», ha detallat. Igualment, ha afegit que maquinistes de Metrovalencia «es van veure atrapats en les vies, trens i tancats en estacions».

SEMAF ha criticat que «es va estar operant amb normalitat en una situació extrema; malgrat els avisos i de la informació disponible facilitada pels propis treballadors, ningú va prendre la decisió de paralitzar el servici, excepte l’aigua quan va entrar en el propi Lloc de Comandament de FGV en interrompre’s el control de la circulació del lloc de comandament, trencant tota comunicació possible, i sense avís a tots els trens que estaven circulant».

«DESCONTROL» EN EL RESTABLIMENT DE METROVALENCIA

Així mateix, el sindicat ha afirmat que FGV ha induït a la seua plantilla «al caos i descontrol organitzatiu», amb el restabliment del servici de línies metre «de manera unilateral, sense informar adequadament ni a la plantilla, ni a la representació legal dels treballadors».

«La majoria van tenir coneixement del dia de la represa pels mitjans de comunicació, abans que per l’empresa. Esta manera d’actuar va produir l’obligació de reprendre el servei sense tenir en compte cap consideració respecte a les afectacions laborals i personals dels maquinistes. Molts d’ells damnificats pels efectes de la dana», ha afegit.

Segons SEMAF, amb la destrucció de València Sud, part de la plantilla ha de desplaçar-se per a la presa de servici a l’estació d’Entroncament, diferent a la qual tenien assignada, la qual cosa comporta «un perjuí social i econòmic per als treballadors, ja que l’empresa no facilita ajuda de cap tipus als qui els exigix prestar el servici en estes condicions».

Per això, el secretari per als Ferrocarrils Autonòmics de SEMAF, José Javier Bleda, ha demanat «una major coordinació amb la representació laboral per a assegurar que ningú de la plantilla patisca perjuís i es reprenga el servici sense induir al caos als seus professionals».

«A més, exigim que l’empresa dispose un servici de transport perquè els maquinistes afectats puguen desplaçar-se amb normalitat i efectuar la presa de servici. Molts d’ells van perdre el seu vehicle particular mentre estaven treballant, en tenir-los estacionats en l’aparcament de València Sud, així com qui ho ha perdut per residir en poblacions afectades».

PROTOCOL ANTI-DANA

Les seccions de SEMAF en FGV van presentar un escrit a l’Adreça de FGV, al maig del 2022, en el qual se sol·licitava la implantació de mesures i protocols davant de situacions climatològiques adverses de tot tipus. En particular, inundacions i danas, per les especials circumstàncies i particularitats del traçat per on discorren les vies de Metrovalencia i el Tram d’Alacant en determinats punts.

«Trenta mesos després el Sindicat de Maquinistes seguix esperant una resposta de l’adreça», ha lamentat. José Javier Bleda ha afirmat que les mesures propiestas «guarden una íntima relació amb la seguretat de viatgers i treballadors».

«Sens dubte, haver implantat els protocols pertinents, hauria reduït les situacions dramàtiques que es van viure aquest dia en alguns trens i estacions. La fortuna, dins de la desgràcia, va voler que la dana no es cobrara cap vida en les instal·lacions de FGV», ha agregat.

En l’esmentat escrit, SEMAF sol·licitava la implantació d’un mapa de riscos, determinant per a cada situació i tram diferents consideracions operacionals com poden ser la reducció de velocitats de forma temporal, reducció del servei oferit i fins i tot la supressió en trams o línies afectades en funció del risc i del nivell del mateix, quan es produïx un avís de l’Institut Nacional de Meteorologia, del Centre de Coordinació d’Emergències, o quan tinga coneixement FGV per les alertes dels seus propis agents.

Des de SEMAF «s’estan duent a terme diverses actuacions a fi de denunciar el succeït, per a evitar que aquesta situació es puga tornar a produir, siguen adoptades totes les mesures oportunes i fins i tot i reclamar l’assumpció de responsabilitats a les instàncies que corresponguen», ha afegit.

Últimes notícies

Fugida d’un bou i diverses vaquetes durant els festejos taurins de Gátova

L’Ajuntament de Gátova ha informat que un bou s’ha escapat durant les festes taurines del municipi i continua en llibertat en la zona d’El Rodeno, mentres les vaquetes ja estan controlades a l’Alameda.

Quique Llopis es retira de la Liga Diamant de Londres per molèsties als isquios

L’atleta valencià Quique Llopis ha decidit no córrer els 110 metres tanques de la Liga Diamant de Londres per unes molèsties als isquios, a pocs dies del Campionat d’Espanya de Màlaga.

Rescatades onze persones en afonar-se un catamarà prop de l’illa de Tabarca

Onze persones han sigut rescatades il·leses després que un catamarà haja començat a afonar-se front a l’illa de Tabarca, a Santa Pola. Salvament Marítim i Bombers d’Alicante han coordinat un dispositiu amb vaixells i helicòpter.

Aemet activa avís taronja dilluns a l’interior nord de València per màximes de 39 graus

Aemet ha activat per a dilluns l’avís taronja a l’interior nord de València per màximes de 39 graus i manté també avisos grocs per calor i tempestes a diverses zones de la Comunitat Valenciana diumenge i dilluns.

Begoña Carrasco promet seguir fent de Castelló una terra d’oportunitats fins a 2027

L’alcaldessa de Castelló i candidata del PP a la reelecció en 2027, Begoña Carrasco, ha reafirmat el seu compromís de continuar transformant la ciutat en una terra d’oportunitats, amb menys impostos, més vivenda i millors servicis.

L’esclafit de Josele Ballester al British Open el col·loca en la lluita pels llocs capdavanters

El castellonenc Josele Ballester ha firmat -4 en la tercera ronda del British Open, és -3 en el total i aspira a ficar-se entre els vint primers en el seu segon Abiert Britànic, disputat a Royal Birkdale.

The Prodigy tancarà el 30 aniversari del FIB 2026 amb un cartell ple de clàssics

El FIB 2026 acomiada este dissabte la seua 30a edició a Benicàssim amb The Prodigy com a cap de cartell i un programa que recupera bandes històriques del festival, junt amb referents de l’indie estatal.

El Palau i les principals estacions s’il·luminaran amb la bandera d’Espanya per la final del Mundial 2026

La Generalitat il·luminarà este cap de setmana el Palau i estacions de Metrovalencia i TRAM d’Alacant amb la bandera d’Espanya per donar suport a la selecció en la final del Mundial 2026 davant d’Argentina als Estats Units.