Anuncios

Mazón demana un gran pacte nacional de l’aigua que ‘iguale les regles del joc’ entre comunitats: ‘És el moment’

VALÈNCIA, 25 (EUROPA PRESS)

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha demanat un gran pacte nacional de l’aigua que “aposte per la igualtat de totes les comunitats, que iguale les regles del joc i que no retalle les opcions d’uns pocs” i que permeta que els agricultors “puguen seguir treballant i mirant al futur”.

Anuncios

En estos termes s’ha expressat este dijous el cap del Consell després de la firma del decret d’ajudes a la Sèquia Real del Xúquer en un acte que ha comptat amb representants de l’entitat, encapçalada pel seu president Antonio Costa, així com amb el conseller d’Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca, Miguel Barrachina, i la directora general d’Aigua, Sabina Goretti Galindo.

Mazón ha agraït el paper d’esta institució amb més de 750 anys d’història que és un senyal d'”identitat, tradició, cultura, patrimoni i respecte pel medi ambient” i que està molt conscienciada amb l’aigua, al mateix temps que ha posat en valor la seua aportació com “els primers enginyers hidràulics de la nostra Comunitat que van pensar i van treballar per i perquè l’aigua arribarà als nostres pobles i als seus camps”.

D’esta manera, ha indicat que fruit d’este esforç “hui dia més de 20.000 agricultors seguixen conreant la terra en 20 municipis de la Ribera Alta, la Ribera Baixa i l’Horta Sud demostrant que l’aigua és riquesa”.

En este sentit, el president ha afirmat que “sense l’aigua, el reg i sense l’agricultura, no és possible entendre el futur del nostre territori” i “tampoc el de la indústria agroalimentària, ni l’oci, ni el turisme”.

Per això, ha incidit que “és el moment” de demanar un gran pacte nacional de l’aigua “que permeta que els agricultors puguen seguir treballant i mirant al futur”. “Un pacte que aposte per la igualtat de totes les comunitats, que iguale les regles del joc i que no retalle les opcions d’uns pocs, com desgraciadament encara està passant”, ha subratllat, al mateix temps que ha indicat que la comunitat de regants tindrà al seu Consell com a “aliat” en esta demanda.

“INVERTIR AMB RIGOR” EN ELS RECURSOS HÍDRICS

Així mateix, ha destacat el decret pel qual la Generalitat destina més de 12,6 milions d’euros per a la realització d’obres de modernització de regadius, que ajuden a pal·liar els efectes que està causant la situació de sequera, en el marc del conveni d’Alarcón de l’any 2001.

I ha mostrat el seu compromís per “invertir amb rigor en l’ús dels nostres recursos hídrics perquè arriben a totes les comunitats autònomes i municipis” i ha assegurat que aquesta millora en els sistemes de regadiu contribuïx a “generar ocupacions de qualitat, estalvi d’aigua i potenciar els nostres camps amb noves tecnologies i energies renovables”.

Finalment ha agraït el treball fet per la Sèquia Real del Xúquer i tant a l’equip actual com a anterior de la Conselleria d’Agricultura i en concret a l’exconseller de Vox José Luis Aguirre.

Per la seua banda, Antonio Costa ha afirmat que este dia “quedarà marcat” en la Sèquia Real del Xúquer perquè amb la firma del conveni s’aconseguix donar “un pas de gran importància” per a acabar les obres de modernització.

En esta línia, la directora general d’Aigua ha assenyalat que amb la signatura del decret “tanquem un període d’incertesa” i “plasmem un nou període en el qual el Govern de Carlos Mazón dona resposta i complix amb les reclamacions i necessàries obres de modernització dels regadius de les entitats integrants de la Sèquia Real del Xúquer”.

Així, ha posat l’accent que estes obres van a permetre “augmentar els cabals ecològics per a l’Albufera, millorar la renda de les zones rurals, augmentar la productivitat dels cultius, millorar la qualitat per a l’ocupació agrària i suposarà un important estalvi en un dels elements necessaris i vitals com és l’aigua”.

EFICIÈNCIA MEDIAMBIENTAL

Esta línia d’ajudes de la Generalitat de 12,6 milions està destinada al finançament de les aportacions econòmiques que la Comunitat de Regantes de la Sèquia Real del Xúquer ha de realitzar per a completar l’execució de les obres de modernització de regadius, que estan finançades en un 80 % per l’empresa pública Societat Mercantil Estatal d’Infraestructures Agràries (Seiasa).

En concret, a través d’aquest conveni es va a “millorar significativament” l’eficiència hídrica i, per tant, l’estalvi d’aigua en els sistemes de regulació, transport, distribució i aplicació dels recursos. La modernització beneficia tant als cabals del Xúquer i les seues aportacions a l’Albufera, com a la rendibilitat i millora de condicions de les explotacions agràries.

D’esta manera, tal com ha explicat el secretari de la Sèquia Real del Xúquer, Juan Valero de Palma, l’estalvi d’aigua va destinat “en el moment i en el lloc” que l’Albufera ho necessite.

“L’Albufera no té un problema de falta d’aigua, té un problema de falta d’aigua en uns moments concrets de l’any en els quals no s’està regant i, potser, hi ha una situació de molta sequera perquè no plou. Els volums d’aigua són els que van a permetre atendre a l’Albufera en este moments especials, en esta temporalitat, estacionalidad que és necessari fer aportacions”, ha assenyalat.

D’altra banda, amb esta aportació econòmica de la Generalitat es van a dur a terme obres mediambientals i d’adequació de les xarxes de transport i distribució de huit sectors de la Sèquia Real del Xúquer. Les actuacions es desenvoluparan en tres anualitats, de manera que per a l’any 2024 es destinen 2,1 milions d’euros, per al 2025 la quantia serà de 4 milions d’euros i per al 2026 les ajudes quasi aconseguiran els 6,4 milions d’euros.

Anuncios
Anuncios

Últimes notícies

Controlen un incendi en una fàbrica de teules d’Agost sense causar ferits

Un incendi declarat en una fàbrica de teules d'Agost, al costat de la CV-820, evoluciona de manera favorable i no ha causat ferits, segons el Consorci Provincial de Bombers.

Román aconseguix una orella insuficient davant un gran bou de Conde de Mayalde a San Isidro

Román només va obtindre una orella considerada curta enfront del millor bou de Conde de Mayalde en una llarga vesprada de San Isidro marcada per la lesió de David Galván i per fins a cinc avisos.

Pedro Martínez destaca la reacció del València Basket malgrat la derrota davant Baskonia

Pedro Martínez ressalta l'actitud competitiva de València Basket després de remuntar catorze punts i fregar la victòria davant Baskonia abans d'un decisiu dol d'Eurolliga.

Segon PCR negatiu descarta ara com ara hantavirus en la dona aïllada a Alacant

La dona aïllada en un hospital d'Alacant per sospita de hantavirus ha donat negatiu en una segona PCR, encara que Sanitat manté l'aïllament i repetirà la prova en 48 hores.

El Baskonia assalta el Roig Arena i s’enganxa a la lluita per la zona alta

El Baskonia es va imposar 86-88 al València Basket en el Roig Arena després d'un dol ple d'alternatives, aprofitant el desgast europeu del quadre taronja malgrat la remuntada final local.

Gayá reivindica al València després de guanyar en San Mamés: hem demostrat que no ens rendim

José Luis Gayá celebra el triomf del València en San Mamés, destaca que l'equip no es rendix i defén a Hugo Duro i Dimitrievski després d'un partit clau per a aconseguir els 42 punts en LaLiga.

Empat sense gols al descans en San Mamés després del penal fallat d’Hugo Duro i la lesió de Nico Williams

Athletic i València arriben al descans amb 0-0 en San Mamés després d'un penal al travesser d'Hugo Duro i la lesió muscular de Nico Williams, substituït per Iñaki.

Les llargues cues en les firmes coronen l’èxit de la 61 Fira del Llibre de València

La 61 Fira del Llibre de València tanca edició amb més d'un milió d'euros de facturació, augment d'expositors i llargues cues en les firmes, especialment d'autores juvenils.
Anuncios