Mazón demana un gran pacte nacional de l’aigua que ‘iguale les regles del joc’ entre comunitats: ‘És el moment’

VALÈNCIA, 25 (EUROPA PRESS)

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha demanat un gran pacte nacional de l’aigua que “aposte per la igualtat de totes les comunitats, que iguale les regles del joc i que no retalle les opcions d’uns pocs” i que permeta que els agricultors “puguen seguir treballant i mirant al futur”.

En estos termes s’ha expressat este dijous el cap del Consell després de la firma del decret d’ajudes a la Sèquia Real del Xúquer en un acte que ha comptat amb representants de l’entitat, encapçalada pel seu president Antonio Costa, així com amb el conseller d’Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca, Miguel Barrachina, i la directora general d’Aigua, Sabina Goretti Galindo.

Mazón ha agraït el paper d’esta institució amb més de 750 anys d’història que és un senyal d'”identitat, tradició, cultura, patrimoni i respecte pel medi ambient” i que està molt conscienciada amb l’aigua, al mateix temps que ha posat en valor la seua aportació com “els primers enginyers hidràulics de la nostra Comunitat que van pensar i van treballar per i perquè l’aigua arribarà als nostres pobles i als seus camps”.

D’esta manera, ha indicat que fruit d’este esforç “hui dia més de 20.000 agricultors seguixen conreant la terra en 20 municipis de la Ribera Alta, la Ribera Baixa i l’Horta Sud demostrant que l’aigua és riquesa”.

En este sentit, el president ha afirmat que “sense l’aigua, el reg i sense l’agricultura, no és possible entendre el futur del nostre territori” i “tampoc el de la indústria agroalimentària, ni l’oci, ni el turisme”.

Per això, ha incidit que “és el moment” de demanar un gran pacte nacional de l’aigua “que permeta que els agricultors puguen seguir treballant i mirant al futur”. “Un pacte que aposte per la igualtat de totes les comunitats, que iguale les regles del joc i que no retalle les opcions d’uns pocs, com desgraciadament encara està passant”, ha subratllat, al mateix temps que ha indicat que la comunitat de regants tindrà al seu Consell com a “aliat” en esta demanda.

“INVERTIR AMB RIGOR” EN ELS RECURSOS HÍDRICS

Així mateix, ha destacat el decret pel qual la Generalitat destina més de 12,6 milions d’euros per a la realització d’obres de modernització de regadius, que ajuden a pal·liar els efectes que està causant la situació de sequera, en el marc del conveni d’Alarcón de l’any 2001.

I ha mostrat el seu compromís per “invertir amb rigor en l’ús dels nostres recursos hídrics perquè arriben a totes les comunitats autònomes i municipis” i ha assegurat que aquesta millora en els sistemes de regadiu contribuïx a “generar ocupacions de qualitat, estalvi d’aigua i potenciar els nostres camps amb noves tecnologies i energies renovables”.

Finalment ha agraït el treball fet per la Sèquia Real del Xúquer i tant a l’equip actual com a anterior de la Conselleria d’Agricultura i en concret a l’exconseller de Vox José Luis Aguirre.

Per la seua banda, Antonio Costa ha afirmat que este dia “quedarà marcat” en la Sèquia Real del Xúquer perquè amb la firma del conveni s’aconseguix donar “un pas de gran importància” per a acabar les obres de modernització.

En esta línia, la directora general d’Aigua ha assenyalat que amb la signatura del decret “tanquem un període d’incertesa” i “plasmem un nou període en el qual el Govern de Carlos Mazón dona resposta i complix amb les reclamacions i necessàries obres de modernització dels regadius de les entitats integrants de la Sèquia Real del Xúquer”.

Així, ha posat l’accent que estes obres van a permetre “augmentar els cabals ecològics per a l’Albufera, millorar la renda de les zones rurals, augmentar la productivitat dels cultius, millorar la qualitat per a l’ocupació agrària i suposarà un important estalvi en un dels elements necessaris i vitals com és l’aigua”.

EFICIÈNCIA MEDIAMBIENTAL

Esta línia d’ajudes de la Generalitat de 12,6 milions està destinada al finançament de les aportacions econòmiques que la Comunitat de Regantes de la Sèquia Real del Xúquer ha de realitzar per a completar l’execució de les obres de modernització de regadius, que estan finançades en un 80 % per l’empresa pública Societat Mercantil Estatal d’Infraestructures Agràries (Seiasa).

En concret, a través d’aquest conveni es va a “millorar significativament” l’eficiència hídrica i, per tant, l’estalvi d’aigua en els sistemes de regulació, transport, distribució i aplicació dels recursos. La modernització beneficia tant als cabals del Xúquer i les seues aportacions a l’Albufera, com a la rendibilitat i millora de condicions de les explotacions agràries.

D’esta manera, tal com ha explicat el secretari de la Sèquia Real del Xúquer, Juan Valero de Palma, l’estalvi d’aigua va destinat “en el moment i en el lloc” que l’Albufera ho necessite.

“L’Albufera no té un problema de falta d’aigua, té un problema de falta d’aigua en uns moments concrets de l’any en els quals no s’està regant i, potser, hi ha una situació de molta sequera perquè no plou. Els volums d’aigua són els que van a permetre atendre a l’Albufera en este moments especials, en esta temporalitat, estacionalidad que és necessari fer aportacions”, ha assenyalat.

D’altra banda, amb esta aportació econòmica de la Generalitat es van a dur a terme obres mediambientals i d’adequació de les xarxes de transport i distribució de huit sectors de la Sèquia Real del Xúquer. Les actuacions es desenvoluparan en tres anualitats, de manera que per a l’any 2024 es destinen 2,1 milions d’euros, per al 2025 la quantia serà de 4 milions d’euros i per al 2026 les ajudes quasi aconseguiran els 6,4 milions d’euros.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Ull Gargot transforma el dibuix en solitari en una comunitat creativa a l’aire lliure a València

Ull Gargot ha convertit l'acte íntim de dibuixar en una trobada mensual i gratuïta en espais públics de València, on professionals i aficionats compartixen quaderns, processos i idees a l'aire lliure.

Cel nuvolós i lleuger repunt de temperatures a l’interior per a tancar abril en la Comunitat

La Comunitat Valenciana afronta l'últim dissabte d'abril amb cel nuvolós, possibilitat de pluges en l'extrem sud, temperatures quasi sense canvis i vent fluix de component este.

La majoria del professorat valencià recolza una vaga indefinida des de l’11 de maig

Quasi deu mil docents valencians participen en una consulta sindical i s'inclinen majoritàriament per iniciar una vaga indefinida l'11 de maig, amb un ampli suport a mantindre-la el temps que siga necessari.

Diana Morant acusa a Pérez Llorca d’anteposar l’agenda de Vox a les prioritats dels valencians

Diana Morant critica que el Govern valencià de Juanfran Pérez Llorca seguix l'agenda pactada amb Vox, amb privatització de servicis públics i falta de celebració del 25 d’Abril.

TastArròs 2026 plena d’arròs i tradició la plaça de l’Ajuntament de València

La plaça de l'Ajuntament de València celebra la primera jornada de TastArròs 2026, una trobada popular que reivindica l'arròs amb propostes gastronòmiques, activitats culturals i tradició local.

El Real Oviedo s’agarra a la seua última opció davant un Elx encara sense guanyar fora de casa

El Real Oviedo, cuer de Primera Divisió, es juga gran part de les seues opcions de permanència davant un Elx que encara no ha guanyat a domicili però arriba llançat en resultats recents.

Bernabé contraposa la prioritat veïnal del PSPV a l’abandó de Catalá en Orriols

Pilar Bernabé reivindica en Orriols la prioritat veïnal del PSPV i acusa el govern de María José Catalá d'abandonar el barri i retallar inversions i servicis bàsics.

Màxim Quiles domina de nou a Jerez i passa a la Q2 amb el millor temps en Moto3

Màxim Quiles torna a marcar la referència en Moto3 en el Gran Premi d'Espanya, lidera la segona jornada de lliures a Jerez sobre asfalt mullat i accedix a la Q2 amb solvència.