Mazón, ‘molt orgullós’ de la declaració del Consell de reconeixement a Miguel Hernández: ‘Vaig a defensar-ho sempre’

VALÈNCIA, 2 (EUROPA PRESS)

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha defensat en la sessió de control d’este dimecres a Les Corts la declaració institucional aprovada este dimarts pel Consell de suport a la petició de la família del poeta oriolà Miguel Hernández i per la qual reclama al Govern d’Espanya que anul·le els sumaris judicials, i s’ha mostrat «molt orgullós» d’este text, al mateix temps que ha promès que va a «defensar sempre» el seu llegat.

Mentre, el PSPV ha censurat la posició «incomprensible» i «sorprenent» de l’alcalde d’Oriola (PP) de «votar en contra» de la declaració presentada pels socialistes a l’Ajuntament d’esta localitat de reconeixement al poeta. També ha carregat contra els ‘populars’ d’Elx per «abstenir-se» de senda declaració en este consistori, un acte que ha qualificat de «ignomínia política».

Això sí, sobre la declaració institucional aprovada este dimarts pel Consell, el síndic socialista, José Muñoz, ha mostrat «certa esperança i alegria», més encara tenint en compte que Mazón va afirmar sentir «devoció» pel poeta. Per això, ha preguntat al cap del Consell si està «orgullós» del text aprovat pel Consell.

Per la seua banda, Mazón ha enlletgit a Muñoz que si «tan important» per a ell és Miguel Hernández per què no és esta la seua pregunta en la sessió de control –els socialistes interpel·len al cap del Consell per «com valora la situació política, econòmica i social de la Comunitat»–.

En este sentit, ha retret al socialista que «ignore» les dades de l’atur de setembre, que «ha baixat en mil persones, cosa que no sol ser normal» en este mes, en una autonomia que és «líder en creació d’ocupació», especialment entre dones i joves. «Com de costum, s’ix del guió», ha lamentat.

En qualsevol cas, s’ha mostrat «molt orgullós» d’haver defensat i «defensar sempre» el llegat de Miguel Hernández i, en este punt, ha advertit a Muñoz: «No vaig a passar per ni un sol examen sobre Miguel Hernández, ni com a president de la Generalitat ni com a president del PPCV». I ha retret al PSPV les seues «lliçons» sobre el poeta oriolà.

Sobre este tema, ha lamentat que a Oriola no s’haja cercat un acord per a traure avant la declaració de suport a Hernández per, el seu juí, «un assumpte de cridar-nos fatxes», que és «el que li agrada» a l’esquerra. A més, ha afegit que si «tanta esperança» li dona a Muñoz la resolució del Consell és «exactament la mateixa redacció» que la del PP a Oriola.

NO ÉS «LA PROMOGUDA PER LA FAMÍLIA»

En la seua rèplica, Muñoz ha sostingut que la redacció de la declaració prmovida pel Consell no és «la que li agrada a tothom» i tampoc és «la promoguda per la família» de Miguel Hernández. Així mateix, ha assegurat que és «absolutament fals» que el Govern valencià s’adherisca a les reivindicacions dels familiars del poeta.

«Diuen que Miguel Hernández va morir per tuberculosi, però no expliquen les causes i obliden de manera intencionada que va morir assassinat per omissió perquè no li van voler tractar en la presó. Diuen que va ser condemnat a mort sense especificar qui li va condemnar», ha subratllat.

Sobre esta qüestió, ha incidit que en esta època va haver-hi «una repressió franquista» cap als qui, com Hernández, «lluitaven per la justícia» i ha retret a Mazón que «no tinga escrúpols» i haja tingut la «poca vergonya» d’haver aprovat la Llei de Concòrdia que ha eliminat l’anterior de Memòria Democràtica que parlava del «reconeixement i reparació» dels drets dels familiars de les víctimes.

I ha subratllat: «La família de Miguel Hernández diu que era un rebel i que tots estos fets s’ometen en la declaració. Este és el president que hem de diu sentir devoció pel poeta però que permet anteposar els interessos del seu acord amb l’extrema dreta i les seues idees antidemocràtiques». Enfront d’això, ha garantit que els socialistes estaran enfronte per a «recordar-li» que Miguel Hernández «va morir per la llibertat i la igualtat».

Finalment, el cap del Consell ha insistit que ja ha dit el que pensa del poeta alacantí «des del principi» i ha preguntat al Govern d’Espanya si «va a fer alguna cosa» per a anul·lar «de manera immediata» els juís a Miguel Hernández, tal com demana la declaració del Consell. «Perquè no he escoltat que diga res», ha resolt.

Últimes notícies

Les entrades per a l’Elx-Barça costaran entre 95 i 340 euros

L’Elche ha fixat els preus de les entrades per al partit contra el Barcelona del 23 d’agost entre 95 i 340 euros, amb avantatges per a abonats i titulars del Carnet Franjiverde.

Bétera viu la Rodà de les Alfàbegues entre 11 tones de confeti i pólvora

Bétera ha celebrat l’ofrena a la Mare de Déu de l’Assumpció amb 16 Alfàbegues gegants batejades amb noms de dona i més de 11 tones de confeti. La festa continua de vesprada amb processó, Coet de Luxe i una espectacular Cordà de 400 metres.

Or mundial històric per a l’equip espanyol amb les valencianes Cortelles i Muñoz

El conjunt espanyol de gimnàstica rítmica ha conquistat l’or mundial en el concurs complet de Fráncfort, 35 anys després del títol d’Atenes 1991, amb les valencianes Marina Cortelles i Lucía Muñoz com a protagonistes i el bitllet als Jocs de Los Angeles 2028 assegurat.

El Levante viatja a Barcelona amb només 12 inscrits i quatre fitxatges fora de la convocatòria

El Levante ha viatjat al camp de l’Espanyol amb només 12 futbolistes inscrits en LaLiga, un d’ells sancionat, i quatre fitxatges sense desplaçar-se des de València.

Aemet puja a taronja l’avís al nord de l’interior de València per fortes pluges

Aemet ha elevat a taronja l’avís per fortes pluges al nord de l’interior de València, on es poden acumular fins a 50 l/m2 en una hora, amb tempesta, granís i ratxes molt fortes de vent. També hi ha avisos taronja i grocs en distintes comarques de Castelló i Alacant per precipitacions intenses, tempestes i temperatures altes.

Accident múltiple a la V-21 en Foios: una dona morta i dos homes ferits

Una dona ha mort i dos hòmens han resultat ferits en un accident múltiple amb set vehicles implicats este dissabte a la V-21, a l’altura de Foios, que ha generat quasi tres quilòmetres de retencions.

Fortes tempestes a Toràs amb 141,6 l/m2 i ratxes de 100 km/h

Les fortes tempestes d’este dissabte han deixat fins a 141,6 l/m2 i ratxes de vent de 100 km/h a Toràs, mentre el calor extrem continua en altres punts de la Comunitat Valenciana amb sensacions tèrmiques de fins a 45 graus.

Avís taronja per fortes pluges a l’interior nord de Castelló este diumenge

Aemet ha activat per a este diumenge l’avís taronja a l’interior nord de Castelló per pluges de fins a 40 l/m² en una hora, amb tronades, possible granís i ratxes molt fortes de vent. El litoral nord i l’interior sud de la província estaran en avís groc.