Mazón, ‘molt orgullós’ de la declaració del Consell de reconeixement a Miguel Hernández: ‘Vaig a defensar-ho sempre’

VALÈNCIA, 2 (EUROPA PRESS)

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha defensat en la sessió de control d’este dimecres a Les Corts la declaració institucional aprovada este dimarts pel Consell de suport a la petició de la família del poeta oriolà Miguel Hernández i per la qual reclama al Govern d’Espanya que anul·le els sumaris judicials, i s’ha mostrat «molt orgullós» d’este text, al mateix temps que ha promès que va a «defensar sempre» el seu llegat.

Mentre, el PSPV ha censurat la posició «incomprensible» i «sorprenent» de l’alcalde d’Oriola (PP) de «votar en contra» de la declaració presentada pels socialistes a l’Ajuntament d’esta localitat de reconeixement al poeta. També ha carregat contra els ‘populars’ d’Elx per «abstenir-se» de senda declaració en este consistori, un acte que ha qualificat de «ignomínia política».

Això sí, sobre la declaració institucional aprovada este dimarts pel Consell, el síndic socialista, José Muñoz, ha mostrat «certa esperança i alegria», més encara tenint en compte que Mazón va afirmar sentir «devoció» pel poeta. Per això, ha preguntat al cap del Consell si està «orgullós» del text aprovat pel Consell.

Per la seua banda, Mazón ha enlletgit a Muñoz que si «tan important» per a ell és Miguel Hernández per què no és esta la seua pregunta en la sessió de control –els socialistes interpel·len al cap del Consell per «com valora la situació política, econòmica i social de la Comunitat»–.

En este sentit, ha retret al socialista que «ignore» les dades de l’atur de setembre, que «ha baixat en mil persones, cosa que no sol ser normal» en este mes, en una autonomia que és «líder en creació d’ocupació», especialment entre dones i joves. «Com de costum, s’ix del guió», ha lamentat.

En qualsevol cas, s’ha mostrat «molt orgullós» d’haver defensat i «defensar sempre» el llegat de Miguel Hernández i, en este punt, ha advertit a Muñoz: «No vaig a passar per ni un sol examen sobre Miguel Hernández, ni com a president de la Generalitat ni com a president del PPCV». I ha retret al PSPV les seues «lliçons» sobre el poeta oriolà.

Sobre este tema, ha lamentat que a Oriola no s’haja cercat un acord per a traure avant la declaració de suport a Hernández per, el seu juí, «un assumpte de cridar-nos fatxes», que és «el que li agrada» a l’esquerra. A més, ha afegit que si «tanta esperança» li dona a Muñoz la resolució del Consell és «exactament la mateixa redacció» que la del PP a Oriola.

NO ÉS «LA PROMOGUDA PER LA FAMÍLIA»

En la seua rèplica, Muñoz ha sostingut que la redacció de la declaració prmovida pel Consell no és «la que li agrada a tothom» i tampoc és «la promoguda per la família» de Miguel Hernández. Així mateix, ha assegurat que és «absolutament fals» que el Govern valencià s’adherisca a les reivindicacions dels familiars del poeta.

«Diuen que Miguel Hernández va morir per tuberculosi, però no expliquen les causes i obliden de manera intencionada que va morir assassinat per omissió perquè no li van voler tractar en la presó. Diuen que va ser condemnat a mort sense especificar qui li va condemnar», ha subratllat.

Sobre esta qüestió, ha incidit que en esta època va haver-hi «una repressió franquista» cap als qui, com Hernández, «lluitaven per la justícia» i ha retret a Mazón que «no tinga escrúpols» i haja tingut la «poca vergonya» d’haver aprovat la Llei de Concòrdia que ha eliminat l’anterior de Memòria Democràtica que parlava del «reconeixement i reparació» dels drets dels familiars de les víctimes.

I ha subratllat: «La família de Miguel Hernández diu que era un rebel i que tots estos fets s’ometen en la declaració. Este és el president que hem de diu sentir devoció pel poeta però que permet anteposar els interessos del seu acord amb l’extrema dreta i les seues idees antidemocràtiques». Enfront d’això, ha garantit que els socialistes estaran enfronte per a «recordar-li» que Miguel Hernández «va morir per la llibertat i la igualtat».

Finalment, el cap del Consell ha insistit que ja ha dit el que pensa del poeta alacantí «des del principi» i ha preguntat al Govern d’Espanya si «va a fer alguna cosa» per a anul·lar «de manera immediata» els juís a Miguel Hernández, tal com demana la declaració del Consell. «Perquè no he escoltat que diga res», ha resolt.

Últimes notícies

Corberán es marca com a repte portar el València a Europa sense perdre de vista els objectius

Carlos Corberán ha aclarit abans del debut a Mestalla que l’objectiu marcat és millorar la temporada passada, encara que admet que somia amb classificar el València CF per a competició europea. El tècnic ha destacat que el vestidor té la il·lusió posada en Europa, però ha remarcat que el que compta són els fets.

Mestalla enceta l’última temporada amb l’estrena de LaLiga entre València i Celta

València i Celta de Vigo debuten este dissabte en LaLiga a Mestalla, en el primer partit de l’última temporada del vell estadi abans del trasllat al Nou Mestalla en 2027. Tots dos equips arriben amb dubtes i novetats en la plantilla després d’una pretemporada irregular.

Anselmi confia en el bloc de l’Elx per a plantar cara al Barça al Martínez Valero

Martín Anselmi ha explicat que la clau perquè l’Elx competa davant el Barcelona és mantindre la seua essència i actuar com un bloc. El tècnic argentí ha demanat el suport d’un Martínez Valero ple i ha confirmat que Ponce, Buonanotte i Osorio estan llestos per a debutar.

Alzira es recompon després del diluvi amb ratxes de 146 km/h i greus danys materials

Alzira es recupera del fort episodi de pluja i vent registrat el dijous, amb ratxes de fins a 146 km/h que han causat importants destrosses en arbres, vivendes, empreses i en la parròquia de Santa Catalina, però sense danys personals greus.

Els nous trens de Rodalia encenen el debat polític a la Comunitat Valenciana

L’enviament de trens més nous per a Rodalia en la Comunitat Valenciana ha obert una dura pugna política: el PSPV defensa la mesura mentre PP, Compromís i Vox la titllen d’insuficient o de burla.

Íñigo Pérez demana més agressivitat al Villarreal abans de visitar l’Atlético

L’entrenador del Villarreal assegura que l’equip ha de corregir la passivitat defensiva mostrada davant el Racing per competir al Metropolitano contra l’Atlético de Madrid.

L’habitatge del futur es flexiona: noves arquitectes replantegen com volem viure

Tres joves arquitectes plantegen models d’habitatge més flexibles, sostenibles i socials per a afrontar la crisi residencial i adaptar-se a noves formes de vida i treball.

Una bandera gegant celebrarà els 35 anys d’independència d’Ucraïna a Alacant

La comunitat ucraïnesa d’Alacant, la més nombrosa d’Espanya, commemorarà diumenge el 35 aniversari de la restauració de la independència amb una marxa solidària amb una bandera de 100 metres. Torrevella se sumarà dissabte amb una concentració, una marxa i una programació cultural fins a la nit.