Mazón, ‘molt orgullós’ de la declaració del Consell de reconeixement a Miguel Hernández: ‘Vaig a defensar-ho sempre’

VALÈNCIA, 2 (EUROPA PRESS)

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha defensat en la sessió de control d’este dimecres a Les Corts la declaració institucional aprovada este dimarts pel Consell de suport a la petició de la família del poeta oriolà Miguel Hernández i per la qual reclama al Govern d’Espanya que anul·le els sumaris judicials, i s’ha mostrat «molt orgullós» d’este text, al mateix temps que ha promès que va a «defensar sempre» el seu llegat.

Mentre, el PSPV ha censurat la posició «incomprensible» i «sorprenent» de l’alcalde d’Oriola (PP) de «votar en contra» de la declaració presentada pels socialistes a l’Ajuntament d’esta localitat de reconeixement al poeta. També ha carregat contra els ‘populars’ d’Elx per «abstenir-se» de senda declaració en este consistori, un acte que ha qualificat de «ignomínia política».

Això sí, sobre la declaració institucional aprovada este dimarts pel Consell, el síndic socialista, José Muñoz, ha mostrat «certa esperança i alegria», més encara tenint en compte que Mazón va afirmar sentir «devoció» pel poeta. Per això, ha preguntat al cap del Consell si està «orgullós» del text aprovat pel Consell.

Per la seua banda, Mazón ha enlletgit a Muñoz que si «tan important» per a ell és Miguel Hernández per què no és esta la seua pregunta en la sessió de control –els socialistes interpel·len al cap del Consell per «com valora la situació política, econòmica i social de la Comunitat»–.

En este sentit, ha retret al socialista que «ignore» les dades de l’atur de setembre, que «ha baixat en mil persones, cosa que no sol ser normal» en este mes, en una autonomia que és «líder en creació d’ocupació», especialment entre dones i joves. «Com de costum, s’ix del guió», ha lamentat.

En qualsevol cas, s’ha mostrat «molt orgullós» d’haver defensat i «defensar sempre» el llegat de Miguel Hernández i, en este punt, ha advertit a Muñoz: «No vaig a passar per ni un sol examen sobre Miguel Hernández, ni com a president de la Generalitat ni com a president del PPCV». I ha retret al PSPV les seues «lliçons» sobre el poeta oriolà.

Sobre este tema, ha lamentat que a Oriola no s’haja cercat un acord per a traure avant la declaració de suport a Hernández per, el seu juí, «un assumpte de cridar-nos fatxes», que és «el que li agrada» a l’esquerra. A més, ha afegit que si «tanta esperança» li dona a Muñoz la resolució del Consell és «exactament la mateixa redacció» que la del PP a Oriola.

NO ÉS «LA PROMOGUDA PER LA FAMÍLIA»

En la seua rèplica, Muñoz ha sostingut que la redacció de la declaració prmovida pel Consell no és «la que li agrada a tothom» i tampoc és «la promoguda per la família» de Miguel Hernández. Així mateix, ha assegurat que és «absolutament fals» que el Govern valencià s’adherisca a les reivindicacions dels familiars del poeta.

«Diuen que Miguel Hernández va morir per tuberculosi, però no expliquen les causes i obliden de manera intencionada que va morir assassinat per omissió perquè no li van voler tractar en la presó. Diuen que va ser condemnat a mort sense especificar qui li va condemnar», ha subratllat.

Sobre esta qüestió, ha incidit que en esta època va haver-hi «una repressió franquista» cap als qui, com Hernández, «lluitaven per la justícia» i ha retret a Mazón que «no tinga escrúpols» i haja tingut la «poca vergonya» d’haver aprovat la Llei de Concòrdia que ha eliminat l’anterior de Memòria Democràtica que parlava del «reconeixement i reparació» dels drets dels familiars de les víctimes.

I ha subratllat: «La família de Miguel Hernández diu que era un rebel i que tots estos fets s’ometen en la declaració. Este és el president que hem de diu sentir devoció pel poeta però que permet anteposar els interessos del seu acord amb l’extrema dreta i les seues idees antidemocràtiques». Enfront d’això, ha garantit que els socialistes estaran enfronte per a «recordar-li» que Miguel Hernández «va morir per la llibertat i la igualtat».

Finalment, el cap del Consell ha insistit que ja ha dit el que pensa del poeta alacantí «des del principi» i ha preguntat al Govern d’Espanya si «va a fer alguna cosa» per a anul·lar «de manera immediata» els juís a Miguel Hernández, tal com demana la declaració del Consell. «Perquè no he escoltat que diga res», ha resolt.

Últimes notícies

Dos mitjans aeris i nou dotacions combaten un incendi en un barranc de Manises

Dos mitjans aeris i nou dotacions de bombers treballen des del migdia per extingir un incendi declarat al barranc del Salt de l'Aigua, a Manises. El foc afecta una zona de vegetació i ha mobilitzat efectius terrestres i aeris del Consorci i de la Generalitat.

L’incendi de la Vall d’Uixó té diversos focus i obliga a confinar la Vilavella

L’incendi declarat este dissabte a la Vall d’Uixó, amb diversos focus que fan sospitar que siga intencionat, s’ha desplaçat cap al nord i ha obligat a desallotjar fins a 60 persones i a confinar la Vilavella.

Confinen Vilavella pel fum de l’incendi de La Vall d’Uixó i demanen quedar-se a casa

Emergències ha ordenat el confinament de Vilavella per l’incendi de vegetació de La Vall d’Uixó, que evoluciona de manera negativa i ha activat la situació 2 del Pla especial.

Juanfran Pérez Llorca seguix in situ l’incendi forestal de la Vall d’Uixó

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, s’ha desplaçat al PMA de l’incendi declarat a la Vall d’Uixó, que ha obligat a activar la situació 2 del Pla Especial d’Incendis Forestals i a desallotjar preventivament una urbanització.

Arnau Tenas reforça la porteria del Mallorca cedit pel Villarreal

El porter del Villarreal Arnau Tenas jugarà al RCD Mallorca cedit fins a final de temporada, amb l’ascens com a gran objectiu. El meta català arriba com a primera opció per reforçar una porteria amb dubtes.

Set mitjans aeris i nombroses dotacions terrestres combaten un incendi a la Vall d’Uixó

Set mitjans aeris i nombroses unitats terrestres treballen en un incendi declarat este dissabte a la Vall d'Uixó, que ja ha afectat zona forestal i ha obligat a desallotjar una urbanització de forma preventiva.

Seixanta bombers valencians s’incorporen als incendis de Madrid i Àvila

La Comunitat Valenciana ha enviat 60 bombers i més de trenta vehicles i mitjans especialitzats per a ajudar en l’extinció dels incendis forestals de Madrid i Ávila, en una jornada marcada també pel risc extrem de foc en territori valencià.

Lucas Marí torna al València Basket i s’incorpora al primer equip

El jove exterior de Godella, format en la pedrera taronja i amb una temporada a la NCAA, s’incorpora al primer equip del València Basket per al pròxim curs.