16.7 C
València
Dissabte, 20 desembre, 2025

Un terç de les poblacions valencianes, en alerta alta o màxima per calor

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública ha ampliat l’alerta sanitària de nivell alt a 10 zones termoclimàtiques de la Comunitat Valenciana i ha activat la vigilància màxima en altres 3 a causa de l’onada de calor que assola la Comunitat Valenciana. En total, aquest dijous hi ha sobre avís 178 municipis dels 542 que té la Comunitat Valenciana, és a dir, un terç de les poblacions del territori està aquest dijous en alerta alta o màxima per calor extrema.

 

Les zones termoclimàtiques en risc alt són la 7,8, 11, 12, 16, 17, 22, 23, 24 y 26 (140 localitats). Es corresponen als municipis d’Aín, Alcudia de Veo, Argelita, Artana, Ayódar, Fanzara, Cirat, Eslida, Espadilla, Ludiente, Fuentes de Ayódar, Torralba del Pinar, Llucena, Torrechiva, Vallat, Suera, Tales, Toga, Villamalur, Barracas, Bejís, Benafer, Caudiel, Higueras, Pavías, Pina de Montalgrao, Sacañet, Torás, Teresa, El Toro, Viver, Titaguas, Ademuz, Alcublas, Andilla, Calles, Casas Altas, Casas Bajas, Chelva, Chera, Higueruelas, Torrebaja, Tuéjar, Benaguasil, Benissanó, Bétera, Casinos, Chulilla, Domeño, l’Eliana, Llíria, Losa del Obispo, Marines, Náquera, Olocau, la Pobla de Vallbona, Riba-roja de Túria, Segart, Serra, Sot de Chera, Vilamarxant, Villar del Arzobispo y San Antonio de Benagéber.

 

També figuran en la llista Ayora, Cofrentes, Cortes de Pallás, Jalance, Jarafuel, Teresa de Cofrentes, Zarra, Anna, Bolbaite, Bicorp, Chella, Dos Aguas, Enguera, Millares, Navarrés, Quesa, Salinas, Elda, Monóvar, Algueña, Agost, Aspe, Beneixama, Biar, Campo de Mirra, Cañada, Hondón de las Nieves, Hondón de los Frailes, Monforte del Cid, Novelda, Petrer, el Pinós, la Romana, Sax, Villena, Fontanars dels Alforins, la Font de la Figuera, Alfafara, l’Alqueria d’Asnar, Agres, Alcocer de Planes, Alcoi, Almudaina, Banyeres de Mariola, Beniarrés, Benilloba, Benillup, Benimarfull, Cocentaina, Gaianes, Gorga, l’Orxa, Millena, Muro de Alcoy, Planes, Bocairent, Benissa, Murla, l’Alfàs del Pi, Altea, Alcalalí, Benigembla, Poble Nou de Benitatxell, Calp, Callosa d’en Sarrià, Xaló, Llíber, la Nucia, Parcent, Polop, Senija, Teulada, Ibi, Castalla, Onil, Tibi, la Torre de les Maçanes.

 

A més, hui estan en alerta màxima per calor extrem: Ares del Maestrat, Benafigos, Benassal, Castell de Cabres, Castellfort, Chodos, Cinctorres, Culla, Forcall, Herbers, la Mata de Morella, Morella, Olocau del Rey, Vilafranca, Palanques, Portell de Morella, la Pobla de Benifassà, Todolella, Vallibona, Villores, Vistabella del Maestrat, Zorita del Maestrazgo, Alpuente, Aras de los Olmos, Castielfabib, Puebla de San Miguel, Vallanca, La Yesa, Caudete de las Fuentes, Benagéber, Camporrobles, Fuenterrobles, Requena, Siete Aguas, Sinarcas, Venta del Moro, Utiel i Villargordo del Cabriel.

 

Consells per a combatre l’onada de calor

Les indicacions davant l’onada de calor estan dirigides especialment als col·lectius més vulnerables a la calor, com a persones majors, amb malalties cròniques, els qui treballen exposats a altes temperatures, dones embarassades i menors d’edat, així com col·lectius fràgils des del punt de vista socioeconòmic.

 

Especialment per a aquests grups de població, però també per a la ciutadania en general, Sanitat recorda el decàleg per a previndre i suportar les altes temperatures convé beure aigua amb freqüència, encara que no es tinga set i amb independència de l’activitat física que es realitze; evitar el consum d’alcohol i les begudes amb molta cafeïna o molt ensucrades, ja que poden afavorir la deshidratació i substituir els menjars copiosos i calents per plats freds, fruites i verdures fresques que ajuden a reposar les sals perdudes per la suor (ensalades, fruites, verdures, sucs, etc.).

 

En la llar, s’aconsella tancar les persianes i baixar els tendals en les façanes exposades al sol, a més de situar-se en les zones més fresques de la casa. En aquesta línia, cal romandre el major temps possible en llocs frescos, a l’ombra o climatitzats, i refrescar-se cada vegada que es necessite. Si cal eixir, usar crema solar.

 

Sanitat insta a evitar eixir al carrer o fer exercici físic intens en les hores més caloroses del dia (entre les 12 i les 16 hores) i usar roba folgada, lleugera i de colors clars i protegir-se el cap amb una gorra o barret.

 

Quan es pare o estacione el cotxe en la via pública, mai cal deixar ni a persones ni mascotes perquè en el seu interior es podrien aconseguir temperatures molt elevades. A més, suggereix mantindre les medicines en un lloc fresc; la calor pot alterar la seua composició i els seus efectes i consultar a un professional sanitari davant símptomes que es prolonguen més d’una hora i que puguen estar relacionats amb les altes temperatures.

 

Des de l’Agència Estatal de Meteorologia s’ha informat que les temperatures mínimes han sigut molt altes, sobretot a Alacant. Així, a Novelda s’ha fixat en 25,8 graus; Xàbia ha registrat 25,7 i la capital, Alacant, 25,6. A Castelló de la Plana, la mínima ha sigut de 23,8, la mateixa que a València.

Últimes notícies

Xiquet ferit per la caiguda d’una cornisa a València

Un xiquet ha resultat ferit després de caure part de la cornisa d'una vivenda al carrer Santos Justo i Pastor de València. Policia i bombers han assegurat la zona; l'edat del menor diferix entre les primeres fonts.

L’Elx busca tancar l’any invicte a casa davant un Raig eufòric a Europa

Elx, invicte com a local, aspira a acomiadar un any d'ascens amb un triomf davant un Raig eufòric per Europa però bloquejat en Lliga. Les baixes obliguen a ajustos.

Vila-real i Barcelona, dol en el cim en La Ceràmica

Vila-real rep al Barcelona en La Ceràmica en ple pols per LaLiga: líder contra un equip en ratxa i invicte a casa. Les baixes i els onces marquen el xoc.

Marcelino busca la seua primera victòria davant el Barcelona com a local en Lliga al nové intent

El tècnic del Vila-real afronta un altre dol en La Ceràmica amb el repte d'aconseguir el seu primer triomf de lliga a casa davant el Barça. El seu historial com a local reunix empats i derrotes, amb l'última cita saldada 1-5.

Pepelu demana desconnectar en l’aturada per a tornar més fortes: serà un camí llarg

Pepelu va reivindicar l'aturada de Nadal per a reinicialitzar i tornar donant la seua millor versió. Va lamentar que al València se li escapen punts per detalls, sobretot a pilota parada.

Pogacar bat el seu propi rècord al Coll de Rates en un entrenament a Alacant

Tadej Pogacar va batre el seu propi registre al Coll de Rates amb 11.57 durant un entrenament amb el UAE Team Emirates. Va millorar en 24 segons la seua marca de 2024 en els 6,5 km al 5,5%.

Corberán tanca l’any amb quatre punts més que en el relleu a Baralla

L'equip suma 16 punts i és setzé, quatre més que en el mateix tram del curs passat. La millora és lleugera i l'objectiu continua sent la permanència.

Ivace+i finança un procés per a obtindre ingredients naturals d’algues per a cosmètica

Ivace+i finança Biored, un projecte que desenrotlla una biorrefinería en cascada per a convertir algues en ingredients bioactivos per a cosmètica, nutracéutica i agricultura. La iniciativa integra cultiu, extracció sostenible i validació industrial amb suport de fons FEDER.